Evenimentul Zilei, iulie 2005 (Anul 14, nr. 4138-4168)

2005-07-30 / nr. 4167

TRANSILVANIA Strămoașa Reginei Angliei din Sângeorgiu de Pădure în orășelul mureșean s-a născut și este înmormântată stră-străbunica Reginei Marii Britanii .Râul Matis storia orașului Sângeorgiu de Pădure, județul Mureș, este strâns legată de cea a familiei regale engleze, fiindcă aici, în centrul așezării, își doarme somnul de veci bunica Reginei Maria a Marii Britanii (1867-1953) și străstrăbunica Reginei Elisabeta a II-a, Claudia (Claudine) Rhedey de Kis- Rhede. Claudia s-a născut și este înmormântată aici, ceea ce îi face pe localnici să fie extrem mândri de locul în care trăiesc. Nu mai puțin adevărat este faptul că, în fiecare duminică, credincioșii reformați din Sângeorgiu de Pădure se roagă în biserica reformată, sub ale cărei podele se află cripta în care Claudia Rhedey, părinții și cei doi frați ai ei își dorm somnul de veci. Claudia și ducele Profesorul de istorie Bartos Miklos, din Sângeorgiu de Pădure, un bun cunoscător al vieții Claudiei de Rhedey, ne-a spus că, în data de 21 septembrie 1812, în Sângeorgiu de Mureș s-a născut Claudia Rhedey, fiica grofului Laszlo Rhedey și a baronesei Agnes Inczedi. „în 1826 are loc confirmarea, la cultul reformat, a Claudiei. Familia Rhédey a avut o casă la Cluj-Napoca, unde petrecea de obicei iernile, iar în restul anului locuia la castelul din Sângeorgiu de Pădure. într-o iarnă, Claudia a făcut cunoștință cu ducele Alexander de Wurtemberg și s-a îndrăgostit. A fost o dragoste la prima vedere și au dorit să încheie o căsătorie morganatică care presupunea nerecunoașterea titlurilor pentru urmași, deoarece el era nobil cu sânge regal, iar ea nobil prin împroprietărire - dar groful Rhedey s-a opus acestei căsătorii, în 1835, la moartea grofului, cei doi s-au căsătorit și Claudia a devenit contesă de Hohenstein”, povestește profesorul de istorie. împreună cu ducele de Wurtemberg, Claudia Rhedey de Hohenstein a avut trei copii, iar în timp ce era însărcinată cu al patrulea s-a dus să-și viziteze soțul la Graz, în Austria, unde era încartiruit, însă, drumul greu și oboseala au declanșat nașterea prematură și, din cauza unei sângerări abundente, la numai 29 de ani, Claudia Rhedey de Hohenstein sa stins din viață. „A fost o femeie foarte frumoasă și nu știu dacă este adevărat sau nu, dar se spune că soțul i-ar fi pus inima într-o cutiuță de argint, pe care a purtat-o cu el tot restul vieții”, mai spune Bartos Miklos. Descendenți în toată lumea întrucât ultima dorință a Claudiei a fost să fie înmormântată la Sângeorgiu de Pădure, trupul neînsuflețit i-a fost așezat într-un sicriu de plumb și adus în locul natal. „A fost așezat într-o criptă care se află chiar sub biserica reformată din Sângeorgiu. Deoarece în Transilvania apăruse ciuma, cripta a fost zidită ulterior. Abia în 1935, când a fost renovată biserica, cripta a fost deschisă și, prin gemulețul aflat pe capacul sicriului de plumb, a fost recunoscut trupul Claudiei, datorită medalionului pe care-l purta la gât”, a afirmat profesorul. O placă memorială prinsă de peretele bisericii reformate din Sângeorgiu de Pădure, trimisă de Casa Regală a Marii Britanii înainte de 1935, omagiază memoria contesei ardelene. O altă inscripție menționează că, în 1935, biserica a fost îmbunătățită și restaurată „prin generozitatea Majestății Sale Regina Maria”. Alături de Claudia, în cripta amplasată sub bisericuța din Sângeorgiu de Pădure, odihnesc cei doi frați ai ei, decedați prematur, la vârsta de patru și șase ani, precum și groful Rhedey și contesa Inczedi. în 1896, descendenții familiei Rhedey, conții Hohenstein, au vândut castelul și moșia de la Sângeorgiu de Pădure; în prezent, în toată lumea mai există aproximativ 200 de descendenți ai familiei Rhedey. înrudirea cu casa regală britanică Cu o voce calmă, de bariton, profesorul Bartos a relatat ce a descoperit în urma cercetărilor efectuate: „Mai târziu, fiul cel mare al Claudiei, Francisc von Teck, s-a căsătorit cu prințesa Adelaide, care provenea dintr-o familie de conți englezi. Ulterior, fiica celor doi, Mary, s-a căsătorit cu George, prinț de Wales, care în 1910 a fost încoronat ca rege al Angliei, cunoscut sub numele de George al V-lea. Fiul lor, cunoscut sub numele de George al VI-lea, s-a căsătorit cu o prințesă grecoaică, Elisabeta, cunoscută în timpul nostru ca regina-mamă, decedată recent, la vârsta de 102 ani. Fiica lor, Elisabeta a II-a, actuala regină a Angliei a afirmat că strămoșii ei se trag din Sângeorgiu de Pădure”. Profesorul Bartos și-a exprimat nedumerirea față de lipsa de interes manifestată de Prințul Charles, în legătură cu stră-străbunica Reginei Angliei. „Deși Prințul Charles a fost la Sighișoara, interesant este că nu a venit până la Sângeorgiu de Pădure. Ne-am mirat că a fost în Transilvania, fără să ne facă onoarea de a veni la Sângeorgiu de Pădure, să vadă de unde se trag strămoșii săi”, a declarat Bartos Miklos. Memorie vie Soția preotului reformat din Sângeorgiu de Pădure, Gaspar Hajnal, cunoaște la fel de bine povestea Claudiei Rhedey: „Claudia Rhedey s-a născut aici, în Palatul Rhedey. Pe vremea lui Bathory Istvan, familia Komis, care era proprietara moșiei de la Sângeorgiu de Pădure, s-a răzvătit, iar capul familiei a fost decapitat. Moșia Komis a fost dată familiei Rhedey, care s-a stabilit astfel în această zonă. Claudia s-a cunoscut cu Alexander Wurtemberg la un bal, la Viena și s-au căsătorit. Ea zace îngropată aici, în biserică, pentru că a fost dorința ei să fie înmormântată acasă. (...) Acum, la căsătoria lui Charles, știu că două persoane din România, descendente ale familiei Rhédey, au fost invitate la ceremonie. In Sângeorgiu de Pădure însă, nu mai există urmași ai celebrei familii.” în schimb, mai spune soția preotului, un domn foarte prezentabil din SUA, care are în jur de 80 de ani, care și-a păstrat titlul de grof, vine anual la mormântul Claudiei Rhedey. 7' Claudia . Rhedey a fost o femeie foarte frumoasă și nu știu dacă este adevărat sau nu, dar se spune că soțul i-ar fi pus inima într-o cutiuță de argint, pe care a purtat-o cu el tot restul vieții. Bartos Miklos, profesor de istorie VESTIGII. Biserica reformată și fostul castel al familiei Rhédey din Sângeorgiu de Pădure aduc aminte și astăzi de povestea frumoasei contese Claudia Rhédey de Kis-Rhede, căsătorită cu un duce german OMAGIU Monument pe cel mai înalt deal Bisericuța din Sângeorgiu de Pădure a fost construită la sfârșitul secolului al Xlll-lea, începutul secolului al XIV-lea. Din 1833 a fost consacrată Sfântului Gheorghe. La începutul anilor 1500, era biserică reformată, iar după aceea, urmare a valului unitarian, a funcționat ca unitariană, până în 1640, când a redevenit reformată. Pe cel mai înalt deal din împrejurimea Sângeorgiului de Pădure, locuitorii, pentru a cinsti memoria celebrei Claudia Rhédey, au înălțat un monument (foto). 14 ! Sâmbătă, 30 iunie 2005 ! Evenimentul zilei RECUNOAȘTERE Regina Maria a Marii Britanii nu și-a uitat bunica luni. Erected aYDj,EcB «Ml. hohenCstoÎ1Na 1T MECHalt 1841. i.„meltette mokaja VIkTnpi VVALES1 HFR n Placa omagială (foto) de pe biserica reformată din Sângeorgiu de Pădure a fost pusă de Regina Maria a Marii Britanii, pe când avea titlul de Prințesă de Wales. Textul este scris în engleză și maghiară, în traducere, înseamnă „în memoria Claudinei, contesă de Hohenstein, soția ASR (Alteței Sale Regale - n.r.) Alexander, Duce de Wurtemberg, decedată în 1841. Ridicată de nepoata sa, Victoria Mary, Prințesă de Wales”.