Evenimentul Zilei, august 2009 (Anul 18, nr. 5608-5636)

2009-08-22 / nr. 5627

Evenimentul ..... POLITICĂ Bătălia pentru Cotroceni: ultima sută de zile După câteva luni de campanie electorală neoficială, Traian Băsescu și Mircea Geoană par a fi prezidențiabilii din turul doi. Crin Antonescu nu a reușit încă să conteze în luptă Florin Ciorne Lupta pentru Președinția României a intrat în linie dreaptă. Principalii candidați au la dispoziție mai puțin de 100 de zile pentru a demonstra ce îi diferențiază: în cele patru-cinci luni care au trecut de la conturarea primelor candidaturi, clasamentul pretendenților nu a suferit modificări substanțiale. Traian Băsescu rămâne pe prima poziție, fiind urmat, la o distanță încă mare, de Mircea Geoană și de Crin Antonescu. La nivel mediatic, bătălia s-a concentrat între actualul președinte și candidatul PSD, în timp reprezentantul PNL a fost mai puțin vizibil. Deși mai prezent în media, Geoană nu a reușit să se detașeze clar în privința opțiunilor de vot de rivalul și colegul său de pluton Crin Antonescu și nici să urce la scorul partidului. Situația va fi departe de a se simplifica dacă în joc va intra și Sorin Oprescu. Eventuala candidatură a primarului Capitalei ar putea complica situația plotofiului de contracandidați ai lui Băsescu. Doi se bat, Crin rămâne pe margine Până în acest moment, singurii care s-au angajat într-o confruntare sunt Traian Băsescu și Mircea Geoană Crin Antonescu a încercat să intervină și el, dar a fost ignorat de ambii contracandidați. Oficial, Băsescu nici nu este printre concurenți. Șeful statului a jucat cartea candidaturii amânate. A preferat rolul președintelui responsabil, pe umerii căruia atârnă criza economică, prea ocupat de problemele țării pentru a defila în calitate de candidat la Cotroceni. Cu toate acestea, comportamentul său public a fost unul cu tentă electorală, fapt demonstrat și de prezența sa continuă la diverse serbări populare „Expiratul“ contra „Virginului“ Rivalii săi l-au ținut sub un tir permanent. De regulă, Băsescu a evitat să riposteze. Dacă pe Antonescu l-a ignorat complet, lui Geoană i-a replicat la modul ironic și peiorativ, conturându-i portretul unui „virgin“ care „se joacă cu lopățica“, dependent politic de mama-soacră. Prin aceste replici acide, la limita jignirii, Băsescu l-a ajutat pe Geoană. Practic, l-a identificat drept principal contracandidat, chiar dacă nu unul pe măsură. Geoană l-a atacat pe Băsescu constant, sperând să-i provoace reacția. Spre deosebire de atacurile lui Crin Antonescu, cele ale lui Geoană au fost destul de delicate. I-a reproșat președintelui „că sare calul excesiv, că nu-și respectă obligațiile constituționale“, „că a dezvoltat o obsesie bolnăvicioasă pentru liderii PSD“. Culmea loviturilor încercate de Geoană a fost să-l numească pe Băsescu „un produs politic expirat“, „un accident al istoriei postdecembriste“. Ulterior, el a încetat să-l mai atace. A fost sfatul consilierilor americani. Tot ei i-au sugerat că va avea mai mult succes dacă îi va ținti pe apropiații președintelui, mult mai vulnerabili ca imagine, precum cele două fiice, Elena și Ioana, sau miniștrii Monica Iacob Ridzi și Elena Udrea. Geoană a acceptat strategia și a pus-o în aplicare. O altă direcție de atac a candidatului PSD a fost guvernul. Competiția prezidențială l-a împins pe Geoană în situația de a se disocia permanent de coaliția de guvernare, criticând constant măsurile executivului din care face parte și propriul său partid Ridiculizarea adversarului Fără excepție, atacurile lui Băsescu la adresa lui Geoană au fost lansate de pe o poziție de calculată superioritate. Declarațiile președintelui, prin aciditate, căutau să-l ridiculizeze pe candidatul PSD, să arate cât de neînsemnat e. „O să rămână virgin dacă își pune centura de castitate“, a comentat el opoziția lui Geoană privind împrumutul de la FMI. La următoarea ocazie, Băsescu l-a calificat drept prelungirea mamei-soacre. „Nu poate dormi dacă... Cum se duce acasă la mama-soacră să spună: astăzi am venit și n-am fost suficient de bărbat să-l înjur pe Băsescu. Se duce întâi, mă înjură de două ori, și pe urmă merge acasă“, spunea Băsescu în aprilie. Apoi a ironizat modul în care Geoană face campanie: „Se joacă cu lopățica în nisip“. Când subiectul o impunea un schimb de scrisori pe tema retragerii din Irak - Băsescu l-a numit pe Geoană iresponsabil. Ultima „palmă“ a fost cea cu „șeful bostănăriei“, atunci când a fost deranjat de faptul că Geoană aruncă responsabilitatea raportului de țară pe umerii săi. Pentru ca umilința să fie deplină, președintele a descins a doua zi chiar la bostănăria Dăbuleni, fieful electoral al PSD-istului Cine ridică mai multe pahare în afară de atacuri, replici și contrareplici, fiecare candidat a încercat și varianta campaniei pozitive. Traian Băsescu și Mircea Geoană, dornici de băi de mulțime, au alergat pe la festivaluri comunale sau sărbători ale satelor, n-au ratat ocazia de a se îmbrăca în costume populare sau de a ciocni un pahar în fața camerelor de filmat. Și de această dată, Crin Antonescu a rămas izolat. Nu numai că nu s-a arătat dornic de a bea o țuică la zilele vreunui oraș, dar a și criticat, de pe margine, apetența contracandidaților săi pentru serbări. Această atitudine, dar și înclinația sa spre o discreție politică, vecină uneori cu delăsarea, l-au făcut pe Crin Antonescu să rămână cel de-al treilea candidat, în lipsa unei strategii alternative, el riscă să rămână izolat, în afara „războiului mare“ Băsescu- Geoană, iar voturile sale să nu mai conteze decât la târguiala pentru turul al doilea. Salvarea candidatului PNL ar putea veni de la Sorin Oprescu. Candidatura primarului Capitalei ar putea parazita voturile PSD pentru Geoană, crescând astfel șansele liberalului de a intra în turul al doilea. Lucrurile s-ar complica astfel și pentru ceea ce pare să se fi conturat deja ca un război în doi »#* ATM ® « * « » mn * -I m m I « « « ■ * »ras »**«» aaa I «= !o TOP. Băsescu și Geoană (centru) au toate șansele să se lupte în finala pentru Cotroceni. Antonescu (dreapta) a ieșit deocamdată din cursa pentru turul doi Rivalitate și complicitate pe relația PSD-PNL Raporturile electorale dintre Mircea Geoană și Crin Antonescu au fost un amestec de ignorare, complicitate și rivalitate. Pe de-o parte, ambii l-au identificat ca principal adversar pe același Traian Băsescu. De aici a rezultat o complicitate tacită care i-a determinat să nu-și irosească muniția unul pe celălalt. Pe de altă parte, Geoană și Antonescu se luptă amândoi pentru accederea în turul al doilea, situație care îi poziționează ca rivali. Cei doi, cu câteva excepții, au evitat centrele. Au preferat mai degrabă să se afirme la categoria „candidatul cel mai anti-Băsescu“, între cei doi s-au înregistrat doar două ciocniri. Prima, când Antonescu a afirmat că Geoană este „un produs de laborator, un domn curățel care vorbește bine limbi străine, dar nu are nicio convingere“. A doua oară, când a anunțat că nu îl va sprijini în turul al doilea, deoarece între el și Băsescu „nu e nicio diferență esențială“. Geoană i-a răspuns diplomatic, evitând confruntarea, snureal Crin a mizat pe declarații agresive Crin Antonescu a avut ieșiri rare dar agresive. Ținta sa, în general, a fost Traian Băsescu. Liberalul și-a început campania la Congresul unde a fost ales șef al PNL. Și-a făcut intrarea pe scena prezidențiabililor printr-un atac furibund la adresa lui Băsescu, pe care l-a etichetat drept „o cocioașă bătrână“. Apoi l-a numit „un președinte penal și penibil“, „care s-a prostituat electoral pentru un pumn de voturi“. Antonescu a mai afirmat despre Băsescu că este „un candidat de mâna a doua“, „un șarlatan și un incompetent“ care se pricepe doar „la demagogie, intrigi, la dosare și la ascultări telefonice“. Pentru că șeful statului rămânea imperturbabil, Antonescu a încercat și câteva atacuri la apropiați. Pe Elena Băsescu și Elena Udrea le-a făcut „pipile“. A taxat „agresivitatea clanului Băsescu“, iar pe fiica președintelui a acuzat-o că își face campanie cu „promisiunea legalizării drogurilor“. Din nou, președintele l-a ignorat. Odată cu venirea verii, Antonescu a dispărut de pe scena politică Din 17 august de luni până vineri, EVZ Iți spune cum și dacă mai poți lua bani de la băncile de România Deși e criză, băncile încă dau bani. Vezi care sunt dobânzile și află ce ofertă ți se potrivește! ■'sa» Ia pulsul băncilor! Evenimentul Pentru cei care contează! Sâmbătă, 22 august 2009 ! Evenimentul zilei 1 5