Evenimentul Zilei, septembrie 2010 (Anul 19, nr. 5966-5991)

2010-09-21 / nr. 5983

EVENIMENT Apelul polițiștilor către români: să ne plângem împreună! Oamenii legii promit că, până vor fi ascultați, vor continua să - și desfășoare activitatea la „o turație“ corespunzătoare salariului: 75%. Sindicaliștii le cer românilor să le fie alături Oana Dan oana.dan@evz.rc Raluca Stepanov raluca,stepanovi evz.ro România n-a părut preț afectată de prima zi de proteste ale polițiștilor Echipajele de la Rutieri și Ordine Publică au putut fi văzute ici-colo, mai ales în intersecțiile mari, coloanele de mașin au avut dimensiunile de zi cu zi șoferii au înjurat pe tonul obișnuit De altfel, Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a transmis că activitatea polițiștilor s-a desfășurat în condiții normale, potrivit planificării zilnice, și că întreg personalul „își exercită atribuțiile legale“ pentru a asigura serviciul public în folosul cetățenilor. „Din punct de vedere al ordinii publice nu au fost semnalate evenimente deosebite și nici nu există probleme în trafic. Efectivele Poliției Române sunt în teren și își execută îndatoririle conform prevederilor legale, pentru a răspunde solicitărilor venite din partea cetățenilor“ a precizat ieri IGPR „Poliția de acum nu mai oferă servicii de calitate" Cu toată liniștea aparentă, ieri a fost totuși protest, iar polițiștii spun că-i vor continua până când nemulțumirile lor își vor găsi rezolvarea prin birourile Ministerului Administrației și Internelor (MAI). „Dacă nimeni nu vrea să stea cu noi de vorbă, vom continua să protestăm“ amenință nemulțumiții, prin vocea președintelui Sindicatului Național al Polițiștilor și Personalului Contractual (SNPPC), Marin Gruia Acesta contrazice spusele conducerii ministerului, potrivit căreia măsura luată de angajați nu e permisă de Statutul polițistului, care prevede că serviciul polițienesc are caracter permanent și obligatoriu. „Am văzut unele poziții ale unor lideri sindicali. Eu le spun un lucru foarte clar: unii dintre ei, și asta mă doare, nu cunosc Statutul polițistului. Se recomand să citească cu foarte multă atenție Statutul polițistului, pentru că aici nu putem vorbi nici de grevă, nici de 75 la sută, nici de 25 la sută. Ei trebuie să-și facă datoria, pentru că altfel vor suporta rigorile legii“ spunea săptămâna trecută ministrul internelor, Vasile Blaga. In replică, sindicatul politic Oamenii trebuie să se plângă pentru că poliția, așa cum e acum, nu mai oferă servicii de calitate. Societatea civilă și oamenii simpli ar trebui să reacționeze.“ MARIN GRUIA președinte SNPPC știlor acuză presiuni din parteaconducerii MAI. „ Polițiștii au ieșit pe teren, deci nu putem spune că e vorba de un atentat la siguranța națională“ a precizat Gruia, subliniind că ministerul trebuie să înțeleagă prin ce trec polițiștii Liderul sindical e de părere că cetățenii ar trebui să se solidarizeze cu polițiștii, întrucât lipsurile cu care se confruntă aceștia se reflectă în calitatea muncii lor. „Oamenii trebuie să se plângă pentru că poliția, așa cum e acum, nu mai oferă servicii de captate. Societatea civilă ar trebui să reacționeze“ a spus președintele SNPPC. Reacționează doar la 112 Până vor găsi ascultare, oamenii legii promit că își vor menține activitatea în procentele „cuvenite“, sunt plătiți 75%, lucrează 75%. Nu dirijează circulația, nu dau amenzi, merg doar la accidentele cu victime și nu mai fac audieri în dosare penale. In schimb, intervin la apelurile primite la numărul de urgență 112. „Protestul nostru este similar cu cel al magistraților. Avertizăm autoritățile să nu facă presiuni la adresa noastră că s- ar putea să se trezească cu o revoltă fără precedent1 a avertizat Marin Gruia. Controale stricte la frontiere în completarea protestului, polițiștii au decis să întărească măsurile de securitate la granițele interne ale UE, ceea ce a presupus controale stricte în cele mai tanzitate puncte de trecere a frontierei. „S-ar putea să devină și mai stricte controalele la frontieră. Auzim atât despre creșterea contrabandei cu țigări și multă lume acuză traficul din vamă și evaziunea fiscală. Așa că e normal să facem controale și să acționăm cu și mai multă strictețe“ a concuis Gruia BUCUREȘTI. Circulația din Piața Victoriei a fost supravegheată de un om în uniformă. In plin protest, acesta nu s-a sfiit să tragă pe dreapta un șofer FOTO: VLAD STĂNESCU 2 I Marți, 21 septembrie 2010 I Evenimentul zilei DIN ȚARĂ Urmăriți de „Doi l’un sfert“ 1 1 Mihai Soica mihai.soica@evz.ro Peste 50 de polițiști clujeni au protestat alături de sindicaliștii afiliați la Cartel ALFA. Ei au ținut să menționeze că se află în concediu de odihnă sau în zilele libere, întrucât șefii lor i-ar fi amenințat cu Consiliul de Disciplină al IPJ Cluj. De asemenea, s-au plâns că au fost urmăriți de ofițerii DGIPI, fostul „Doi și un sfert“, serviciul secret al MAI. rius Popița, fost inspector de poliție judiciară care, în urmă cu trei ani, a ales să plece la muncă în Canada. „Din generația mea, la IPJ Cluj am fost repartizați șapte ofițeri de poliție. Patru dintre noi am plecat în străinătate: în Canada lucrez în domeniul prospecțiunilor seismice și îmi place foarte mult. In România am avut parte de satisfacții profesionale, iar în Canada de satisfacții materiale“, spune fostul inspector. Se întorc din raiduri cu purici și cu păduchi „Poliția e subfinanțată. Aducem de acasă hârtie de scris, tonner pentru imprimantă, pixuri, bași benzină pentru acțiunile poliției“ ne-a spus un ofițer de poliție. Un coleg se plânge că, după raiduri împotriva unor răufăcători s - a întors acasă cu purici sau păduchi. „îți pui întrebarea dacă merită să muncești pentru un salariu redus cu 25 la sută. Despre plata orelor suplimentare nu mai poate fi vorba Dacă lucrezi sâmbăta și duminica, în cel mai bun caz primești zile libere“, spune el. La marș a participat și la Constanța: „Vom ajunge să cerșim" La Constanța au fost la proteste peste 1.000 de sindicaliști din poliție și administrația locală. Daniel, agent-șef la Poliția de Frontieră, s-a strecurat în primul rând, la gardul amplasat în fața prefecturii și, sub privirile îngăduitoare ale jandarmilor, învârtea cu năduf sirena care scotea un zgomot asurzitor. „Vom ajunge să cerșim! Asta e soarta polițiștilor cinstiți. Am rate, soția e casnică, fetița are 5 ani. Cum să ne descurcăm?“ întreabă polițistul. El adaugă că, la vârsta lui, de 34 ani, a ajuns la mâna părinților care îl mai ajută din când în când. (A contribuit Feri Predescu)