Evenimentul Zilei, august 2011 (Anul 20, nr. 6249-6275)

2011-08-02 / nr. 6250

EVENIMENT Majorarea salariilor nu poate fi decât modestă Economia ar putea suporta o ușoară creștere a salariilor bugetarilor, în 2012, dar acest lucru nu va determina și o majorare a puterii de cumpărare Cristina Sbîrn cristina.sbirndievz.ro Profesorul de economie, Daniel Dăianu, fost ministru de Finanțe, este de părere că, dacă va avea loc o majorare a salariilor bugetarilor aceasta nu poate fi decât una anemică, mai ales că, în 2012, bugetul va trebui să facă față și unei ținte de deficit de 3%. Ideea unei majorări a salariilor bugetarilor încă de la 1 octombrie a fost pusă în circulație de mai mulți reprezentanți ai coaliției de guvernare. Premierul Emil Boc a declarat, însă, că bugetarii vor începe să recupereze din tăierile din 2010, abia de la începutul anului viitor. EVZ. Discuții privind creșterea salariilor bugetarilor au început să apară încă de la primele semne de creștere economică din acest an. Este sustenabilă o astfel de măsură? Daniel Dăianu: România nu are o creștere economică. Avem o ușoară revenire și abia dacă vom avea la finalul anului 1,5%, ceea ce este nesemnificativ. De abia din 2012 putem vorbi de o revenire economică autentică. Și Franks (Jeffrey Franks, reprezentantul delegației Fondului Monetar Internațional în România - n.r.) a spus că, în 2012, creșterea economică depinde de încasări. Este posibil ca anul viitor să avem o revenire, care să se traducă într-o creștere a Produsului Intern Brut (PIB) de 3,5%. Majorări anemice Cu cât credeți că pot fi majorate salariile astfel încât să fie suportate de buget? Varianta preferată de Guvern este de a se opera o majorare anul viitor. Dacă se face o majorare, ea poate să fie foarte modestă. Nu se poate recupera în termeni reali, pentru că taxa prin inflație este foarte mare în România. Am avut 8% inflație în 2010. Și în 2009 am avut o inflație mare. Avem, astfel, o inflație cumulată de aproape 20%. Creșterea nominală care se va face, chiar și 10% să fie, eu consider că este lipsită de semnificație. Numai salariile de pe hârtie se pot recupera, nu veniturile. Recuperarea în termeni reali nu are cum să aibă loc. Puterea de cumpărare nu este dată de cifra nominală, este dată și de inflație. Trebuie să o corectezi cu inflația. Noi suntem încă departe de a fi terminat consolidarea fiscală. Este posibil ca economia să suporte o creștere mică de salarii nominale, dar nu se poate vorbi despre revenirea la salariile ce au precedat tăierile. Este prematur să faci o promisiune. Creșterea exporturilor va încetini FMI a revizuit în scăderea prognoza privind creșterea economiei românești în 2012, de la 3,9% la 3,7%. Care considerați că au fost cauzele? Este un context internațional nefavorabil. Criza datoriilor suverane nu s - a terminat în Europa și nu sunt perspective să se termine. Activitatea economică decelerează și în Statele Unite. Este drept că noi depindem de piețele europene, iar Europa încă trece prin momente foarte grele. Noi avem o economie, sau o revenire economică, care depinde covârșitor de exporturi, iar acestea nu vor putea să crească cu 30-40%. Creșterea exporturilor va încetini iar cererea internă nu poate susține o creștere economică. Iar noi este posibil să creștem în 2012 mai ales prin efectul de bază, deoarece am scăzut atât de mult în 2009 și 2010, încât este firesc ca economia să-și revină. Dar ați văzut că și experții aceștia străini au menționat, printre altele, aspecte care condiționează creșterea economică din 2012, de realizarea de investiții, absorbția de fonduri europene, unde situația este jalnică. Pentru că dacă nu vom avea investiții, nu vom absorbi fonduri europene, noi nu vom durabiliza creșterea economică, Miza e absorbția banilor UE Va putea România să se înscrie, în 2012, într-un deficit de 3% Dacă se face o majorare, ea nu poate să fie decât foarte modestă. Nu se poate recupera termeni reali pentru că taxa prin inflație este foarte mare în România. Am avut 8% inflație în 2010, la fel și în 2009“ DANIEL DAIANU profesor de economie și fost ministru de finanțe era majorarea avansată de Varujan Pambuccian, reprezentantul minorităților nationale ESA, așa cum a anunțat președintele. (deficit ESA de 3% înseamnă deficit pe cash de 2,5-2,7% - n.r.) Foarte greu. Dacă am reuși să creștem absorbția de fonduri europene într-atât de mult încât să operăm diminuări de cheltuieli în anumite poziții ale structurii bugetului, am putea să ne apropiem de 3%. Chiar dacă o creștere economică ar putea să mai aducă încă un 1% din PIB încasări fiscale suplimentare. Dar ne va fi foarte greu. Vom avea foarte mari dificultăți în a reduce deficitul la 3%, iar efectul efortului de restrângere a cheltuielilor va fi de restrângere a activității economice. Dacă am duce absorbția de fonduri europene la peste 3% din Produsul Intern Brut (PIB) am putea să compensăm efortul bugetar de a reduce deficitul, care în acest an trebuie să fie de până la 4,4%. OFICIAL. Daniel Dăianu a fost ministru de finanțe între anii 1997-1998 5% 2 I Marți, 2 august 2011 I Evenimentul zilei Top știri Stațiuni garantate de Ministerul Sănătății TRATAMENT. Zece localități sunt propuse pentru statutul de stațiuni balneoclimatice printro hotărâre aflată în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Sănătății. Acestea sunt: Arealul Băile Felix (județul Bihor), orașul Băile Herculane (Caraș- Severin), orașul Techirghiol (Constanța), orașul Covasna (Covasna), comuna Amara (Ialomița), Sovata (Mureș), Ocna Sibiului (Sibiu), Băile Govora (Vâlcea), Băile Olănești (Vâlcea) și Arealul Călimănești-Căciulata (Vâlcea). Noul statut oferă garanția proprietăților terapeutice, dovedite inclusiv științific Bebelușii pot „munci“ două ore săptămânal LIMITARE. Ministerul Muncii a elaborat reguli stricte pentru copiii care apar în reclame și cei care sunt cântăreți, actori, modele sau sportivi. Copiii sub un an nu au voie să „muncească“ mai mult de două ore pe săptămână, iar cei care au peste 12 ani nu trebuie să depășească șase ore pe zi. Sumele câștigate de copii trebuie folosite până la majorat și doar în interesul acestuia. Părinții trebuie să prezinte anual Comisiei pentru Protecția Copilului un raport cu privire la modul cum au cheltuit banii. Medicamentele nu se ieftinesc încă DEOZIE. Medicamentele incluse în programele naționale de sănătate (pentru cancer, diabet, TBC, transplant etc.) nu se ieftinesc de la 1 august, așa cum prevedea un proiect aflat în dezbatere publică. „Nu s-a renunțat la idee, dezbaterea publică s-a terminat și urmează să se ia o decizie“, a declarat Oana Grigore, purtătorul de cuvânt al Ministerului Sănătății. în prezent, pentru că fondurile s-au epuizat, foarte multe farmacii din țară nu mai eliberează rețete pentru medicamentele incluse în programele naționale și nici rețete compensate pentru alte medicamente. Restricții pe șoseaua București-Giurgiu MODERNIZARE. Lucrările demarate pe DN 5 București Giurgiu vor dura aproape doi ani. în această perioadă, pe unele porțiuni traficul se va desfășura pe o bandă, cu ajutorul semafoarelor sau al piloților de semnalizare.