Evenimentul Zilei, ianuarie 2013 (Anul 22, nr. 6688-6712)

2013-01-26 / nr. 6708

Evenimentul zilei, sâmbătă, 26 ianuarie 2013 Externe Weekend ! 1 1 Tmagmel polmcianïlîiïi "Burghez, elegant, cu papion’ i-a cucerit pe tinerii cehi,cu care el stă adesea de vorbă, la masă, în cârciumile din Praga Jík « FOTO: REUTERS OnpiMPM vrea să fie președinte Campania electorală a ministrului de externe Karel Viizu Schwarzenberg a mizat pe un mesaj excentric destinat tinerilor Simona Mătieș simi Născut într-o familie bogată, proprietara unor domenii extinse în Cehia și Austria, care a fugit din țară la venirea comuniștilor la putere, în 1948, Karel Schwarzenberg a fost acuzat de rivalii săi politici că susține cauza a 3 milioane de nemți alungați din țară după cel de - al Doilea Război Mondial, după ce a spus, într-un interviu, că, în lumea de azi, gestul poate fi interpretat ca o crimă de război. Campania ministrului de Externe a fost una inedită, pentru că Schwarzenberg (75 de ani) a recurs la diverse metode pentru a atrage tinerii de partea sa. A pozat pentru postere și insigne în stilul artei pop și punk, în care avea o coafură punk, cu părul vopsit roz - o amprentă personală excentrică, după cum comenta presa internațională. Afișele au fost puse în cluburi și cafenele, pentru că publicul țintă au fost tinerii. „Unul dintre sloganurile folosite este Karel pentru președinte (Karel for PreSiDent) cu aluzie la Sid Vicios din formația Sex Pistols. Politicianul, care vorbește șase limbi străine, a fost acuzat că ar fi prea bătrân pentru a fi președinte și că adoarme în timpul unor întâlniri politice, dar el susține că acest lucru se întâmplă doar când „alții vorbesc prostii“. Primele alegeri directe din Cehia Turul doi al alegerilor prezidențiale, primele în care șeful statului este ales prin vot direct, are loc vineri și sâmbătă. Consilierii șefului diplomației cehe au declarat că speră ca această imagine diferită, surbarea a fost mereu un rebel, hotărât și încăpățânat, un buldozer indestructibil/ DAVID CERNY. artist ceh prinzătoare, a lui Schwarzenberg să prindă bine la tinerii alegători. Numele său întreg în germană și titlurile nobiliare sunt: Karel Johannes Nepomuk Joseph Norbert Friedrich Antonius Wratislaw Menas Fürst zu Schwarzenberg. Este un politician pro-european, membru al coaliției de centru-dreapta, aflată la putere. Câștigătorul alegerilor îi va succede în funcție actualului președinte, Vaclav Klaus, un cunoscut eurosceptic, care a pus semnul egalității între UE și fostul bloc sovietic. Nu e un „unchi bătrân” Artistul David Cerny, cel care a creat imaginea prințului punkist, spune că „rebranduirea“ este destinată tinerilor, care îl priveau pe ministrul de externe ca pe un unchi bătrân și conservator. „Descrierea lui Karel ca punkist s-a dorit a fi ironică, dar este potrivită, pentru că el a fost mereu un rebel, hotărât și încăpățânat, un buldozer indestructibil“, a explicat Cerny. Contracandidatul său, Mitos Zeman (69 de ani), este un fost premier de stânga, care a obținut în primul tur 24,2% dintre voturi, puțin peste cele 23,4 procente ale lui Schwarzenberg. Președintele are un rol mai mult ceremonial, cu atribuții în politica externă, face numiri la banca centrală și aprobă numirile judecătorilor. > i_k î86| ßbaM8 rob tih Mama liderului sirian a fugit din țară Mama președintelui Bashar al-Assad, ca și alți membri ai familiei sale au părăsit Siria, în timp ce rebelii se apropie tot mai mult de Damasc, a anunțat fostul ambasador american în Siria, citat de publicația The Telegraph. Anisa Makhlouf (foto), mama liderului sirian, a plecat în Emiratele Arabe Unite, având în vedere că perioada în care fiul ei se află la putere pare să se apropie de final. Sora lui Bashar, Bushra, a plecat în Dubai. „Membri ai regimului părăsesc încet, încet corabia“, a spus Robert Ford, fostul ambasador american la Damasc. „Sunt conștienți și ei că pierd această bătălie“, a explicat diplomatul. Familia președintelui a putut auzi, la palatul prezidențial, schimburile de focuri din stradă, atunci când s-a întâlnit cu emisarul ONU, Lakhdar Brahimi, ceea ce le-a scăzut și mai mult moralul. Makhlouf, mama președintelui, are aproape 80 de ani și este văduva lui Hafez al-Assad, dictatorul care a condus Siria între 1971-2000. Deși apare foarte rar în public, se spune că ea are mare influență asupra regimului. Iar Bashra al-Assad, sora mai mare a lui Bashar, a plecat din țară împreună cu cei cinci copii ai săi. Soțul ei, Asser Shawqat, a fost ministru adjunct al apărării, până când a fost ucis, într-un atentat cu bombă, în iulie 2012. (Simona Mătieș) HnTy ti fi ir Jelf! Tj m ÏÏTMM ■I—JUMIJIIi FOTO REUTERS Soldați din trupele paramilitare stau de pază în timpul procesiunii religioase Eid e-Milad-ul-Nabi, dedicată sărbătoririi zilei de naștere a Profetului Mahomed, în Pakistan. Mahomed, întemeietorul religiei islamice e considerat de musulmani mesagerul și ultimul dintre Profeții lui Allah, potrivit Coranului.