Evenimentul Zilei, octombrie 2014 (Anul 23, nr. 7222-7248)

2014-10-30 / nr. 7247

% ( România lui Cristoiu Ion.cristoiud)evz.rG Pentru Monica Macovei și Călin Popescu Tăriceanu obținerea locului al treilea e o chestiune de viață și de moarte Toate cele șase scrutine postdecembriste, pe care le-am trăit din 1990 și pînă acum s - au definit prin două întrebări ale căror răspunsuri au dat mari bătăi de cap analiștilor, politicienilor, chibiților electorali, dar care au produs și cea mai mare cantitate de profeții false pe cap de locuitor: 1. Cine cîștigă scrutinul final? 2. Cine se clasează pe locul al treilea? Lesne de observat că: Numele celor doi candidați care vor intra în turul al doilea nu constituie obiect de patimă cilițărească. Nu interesează pe nimeni și nici nu cred că va interesa vreodată numele celui clasat pe locul patru. De la locul trei în joi domnește un asemenea anonimat că, la un moment dat, te gîndești că restul listei nici n-ar mai trebui publicat de BBC. Dificultatea răspunsului la prima întrebare nu ridică nici o problemă cînd e vorba de a o explica, între cele două tururi pot avea loc lovituri de teatru ținînd fie de alianțe politice făurite mai mult sau mai puțin surprinzător, fie de hachițele vieții. Mircea Geoană a pierdut și pentru că în săptămîna dinaintea turul doi s-a petrecut întîmplarea cu mersul la Sorin Ovidiu Vântu. Loviturile de teatru apar doar atunci cînd diferența dintre cei doi candidați parveniți în finală e mică. Dat fiind că fiecare vot contează, rezultatul final poate fi influențat, vorba pildei celebre, și de bătaia din aripi a fluturelui din China. A doua întrebare presupune un răspuns dificil de aflat, pentru că locul trei depinde de mulți factori incontrolabili, de la mobilizarea activului pînă la tendința generală de vot. Numele celor doi care intră în turul al doilea nu provoacă patimi și pariuri, pentru că sunt lesne de dibuit chiar cu mult înainte de campania electorală. Ele exprimă, de obicei, forța partidelor în competiție. E greu de crezut că un independent va intra în al doilea tur în detrimentul candidatului asumat de un partid puternic, de regulă, principalul partid din opoziție. De ce e atît de important locul trei, dar mai ales, de ce-i atît de important cît obține cel de pe locul trei? Răspuns: 1) Pentru că parvenitul pe locul trei, dar mai ales cu un procentaj mai acătării, poate influența scorul din turul al doilea. 2) Pentru că locul trei oferă candidatului punctul de plecare pentru a dezvolta o politică post-scrutin. 3) Pentru că locul al treilea, bine negociat, poate aduce titularului un loc în viitoarea structură a Puterii, dominată, totuși, de cîștigătorul locului unu. Pentru a pipăi cît de cît răspunsul la întrebarea: cine va fi pe locul trei după primul tur, se impune o scurtă recapitulare a realităților post-decembriste. în 1990, problema nu s-a pus, deoarece a fost un singur tur. Spre amuzamentul cititorilor să reamintesc că în timp ce Ion Iliescu a obținut 85,07%, titularul locului trei, Ion Rațiu, a luat 4,2%. în 27 septembrie 1992, locul trei a revenit lui Gheorghe Funar, cu 10,88%. în turul al doilea au intrat Ion Iliescu (47,34%) și Emil Constantinescu (31,24%). A cîștigat Ion Iliescu. în 3 noiembrie 1996, Petre Roman a obținut locul trei, cu procentajul de 20,54%. Pentru turul al doilea s-au calificat Ion Iliescu (32,25%) și Emil Constantinescu (28,51%). A cîștigat Emil Constantinescu. în 26 noiembrie 2000, primele trei locuri au fost ocupate de Ion Iliescu (36,35%), Corneliu Vadim Tudor (28,34%), Teodor Stolojan (11,78%). A cîștigat Ion Iliescu. în 12 decembrie 2004, locul al treilea a fost obținut de C.V. Tudor (12,56%) S-au clasat pentru turul al doilea: Adrian Năstase (40,93%) și Traian Băsescu (33,91%). A cîștigat Traian Băsescu. în 22 noiembrie 2009, pe locul trei s-a clasat Crin Antonescu (20,02%). Au intrat în turul al doilea: Traian Băsescu (32,42%) și Mircea Geoană (31,17%). A cîștigat Traian Băsescu. Oricît de diferite ar fi alegerile între ele, statistica ne poate fi de folos în înțelegerea lui 2014. Cîteva observații în legătură cu locul al treilea: 1) în toate, dar absolut în toate alegerile de pînă acum a fost ocupat de un candidat apropiat ca apartenență de program celui care a cîștigat alegerile. In 2000, de exemplu, deși Crin Antonescu a obținut un scor excepțional (20,02%) și deși liderul PNL a cerut alegătorilor să meargă cu Mircea Geoană, o mare parte a electoratului PNL a votat cu Traian Băsescu, identificîndu-l drept anti-PSD. 2000 a fost o excepție. Calificarea lui C.V. Tudor în turul al doilea a creat acea istorie pro-Iliescu, dovadă a cît de lesne de manipulat e românul. 2) Scorurile mari în turul al doilea (Petre Roman, în 1996, și Crin Antonescu, în 2009) își au explicația în existența a două personalități sensibil egale din partea unei alianțe, în 1996, la fel de bine putea intra în turul al doilea Petre Roman, iar în 2009, Crin Antonescu. Scorurile mici obținute de titularul locului trei în celelalte alegeri se explică prin personalitățile puternice ale celor care au intrat în al doilea tur. 3) Cu excepția lui Petre Roman, care a devenit președintele Senatului, nici un clasat pe locul trei n-a avut de cîștigat în viitorul regim prezidențial; 4) în șirul alegerilor prezidențiale cele din 2004 rămîn unice, Traian Băsescu, deși la o diferență de 7% de Adrian Năstase, a cîștigat al doilea tur în condițiile în care C.V. Tudor a avut doar 12,56%, presupunîndu-se că o parte din voturi au mers și la Adrian Năstase. Anul acesta, locul trei e mai important ca niciodată pentru că: 1. Un Călin Popescu Tăriceanu ar da voturile lui Victor Ponta. Pentru Călin Popescu Tăriceanu personal, calificarea pe locul trei ar însemna biletul pentru un minim viitor politic. Fără locul trei, Călin Popescu Tăriceanu dispare cu partidul lui cu tot. 2. Pentru Monica Macovei locul al treilea ar însemna imboldul crucial de a răspunde afirmativ intelectualilor lui Băsescu, strînși acum în jurul unei noi cloști, de a face un partid după scrutin. Oricît ar parea de ciudat, singura pentru care locul trei nu e o chestiune de viață și de moarte e Elena Udrea. Traian Băsescu a trimis-o în campanie nu de dragul ei, ci de dragul lui. Prin Elena Udrea, cei interesați au aflat că el, Traian Băsescu, intenționează să se înscrie în PMP și să facă din acesta un partid cîștigător al scrutinului din 2016. Indiferent de rezultatul obținut de Elena Udrea după 21 decembrie 2014, Traian Băsescu trebuie s-o ia de la zero cu PMP PAREREA LUI TERENTE MU ME'AM PUTUT LĂMUGI DACĂ ! MUCI £ PACĂ A LUAT 3 AU MU ! A LUAT 3PADA/ r *■• greceME 3* o ultImĂ ÎMTRêBARE: C33 £ MAI AUD £ pE ReVOLUȚIA PuMULUI 3 IMT ?...