Evenimentul, februarie-martie 1893 (Anul 1, nr. 1-47)

1893-02-23 / nr. 19

Redacția și A<Jmi*i#tr*tia Stabllimeatal Grafic „Hírei Cislia" Âboaamcntal; Pe an an.............................24 lei « 6 luni.............................12 « «3c.................6« Pentru străinătate se adaogă portul. NUMERUL IO BANI ZIAR COTIDIAN Inserțiune* Reclame și Anunțuri Pagina III, linia C IY: « Abonamentele lunare primesc un sediement de 50 la sută. ZIAR NATIONAL-LIBERAL. NUMERUL 10 BANI Marți 23 Februarie 1893 N" 19. 0,60 0,25 Responsabitate. Suntem în plin regim conservator. Vremile de restriște de la 74 au reînceput iarăși. Prefecții și subprefecții sunt atotputernici și destrăbălarea domnește în tote părțile. De la Dorohoiu până la Turnu- Severin nu auzi și nu vezi denunțându-se decât abuzuri și jafuri. Primăriile sunt lăsate pe mâna unor bande de scăpătați și nemernici, cari caută să-și îmbuibeze poftele nemăsurate din munca și sudarea cetățenilor. Pretutindenea același lucru : delapidările și furturile ridicate în sistem de administrare al acestei nenorocite țeri, condamnată să îndure atâtea umiliri și suferinți. La tote acestea, guvernul M. Sale tace și lasă să se continue mai departe jafurile și abuzurile. Și tace pentru că ei, miniștrii țerei, s’au constituit în societate de exploatare, sub o înaltă ocrotire ; tace, pentru că membrii cabinetului sunt complicii morali ai funcționarilor neonești cu cari au împănat țara. Ii ocrotește, căci pe dânșii se întemeiază totă puterea lor și fiindcă fără ei, n’ar mai putea sta la cârmă un singur moment, înalții patroni ai hoțiilor de la Galați și Brăila, ai asasinatelor monstruose de la Dorohoiu și de aiurea, au înțeles că fără dânșii nu s’ar putea perpetua la putere și de aceia le-au lăsat mâna liberă, pentru a face tot ce voiesc. Și dacă se va cere vre odată socoteală acestui regim pentru tote fără delegile comise, nu neoneștii funcționari trebuiesc trași la răspundere, ci el, miniștrii regimului negru, omenii trecutului, a căruia cea mai fidelă și mai incultă expresie este bătrânul de la Golășei. Dânșii sunt marii culpabili ai tuturor nedreptăților și nelegiuirilor ce se comit și s’au comis de la venirea lor la cârma statului. Ei sunt răspunzători și vor trebui să deie socoteli. Momentul nu e departe, pentru că cuțitul a ajuns la os, pentru că țara nu mai pute răbda guvernul Bedmanilor și ignoranților cari au disputat-o de bunurile ei și cari acum voiesc să îngrope și libertățile nóstre; pentru că pe fiecare zi ce trece, se accentuezá și se descopere tot mai mult sistemul de jaf și corupțiune inaugurat pretutindenea de regimul conservator, încă de la venirea lui la putere. Tote au, în lumea acesta, un capăt și gheșefturile și hoțiile omenilor de încredere ai cinstitului d. Catargiu trebuie și ele să se sfârșescă prin alungarea guvernului, care, fără să aibă încrederea națiunei, deține în mod ilegal puterea. TELEGRAME Serviciul particular al «Evenimentului» Paris 4 mart.—Camera a votat proiectul de liquidare a societăței Panama. Se asigură că d. Carol de Lesseps va chiema pe dd. Floquet Clémenceatl jfi de Freycinet ca martori în procesul de corupțiune. Bordeaux, 4 mart. Curtea cu jurați a condamnat pe d. Drenayrouse la trei luni de închisoare și pe girantul ziarului «Cocarde» la o sută flamendă. D. Andrieux, apărătorul d-lui Denayrouse, vorbind de afacerea Panama, a atacat cu vioiciune Republica; el a fost aplaudat și președintele nevoit să evacueze sala. Hamburg, 4 mart.—Un cas de holeră a fost constatat astăzi. Petersburg, 4 mart.— Ministrul de interne prepară un proiect de lege permițând evreilor de a locui în anume sate și orașe din frontiera de apus. Expulsarea evreilor din aceste împrejurimi a fost, deocamdată, suspendată. Lima, 4 mart. — Noul cabinet s’a constituit: generalul Velarde, președinte și interne; generalul Villaviciencia, resboia; Chacalana, afaceri exterioare; Ranero, finanțe; Regarra, justiție; Belgrad, 4 mart.— O ordonanță ministerială prescrie prefecților de a face să se distribue cărțile de alegător în formă legală și să fie socoteală atât de plângerile radicalilor cât și de a progresiștilor. După raporturile prefecților distribuția cărților s-ar fi făcut în mod regulat, Regina Nathalia a informat pe amicii ei că are intențiunea să mergă, în aprilie, la Constantinopol pe urmă în România, la Sinaia, pentru a vedea pe D-na Catargi, (Agenția Română), SIM șispB A. D. HOLBAN Cea mai antipatică personalitate politică. O descompunere organică, un schelet cu ochelari. D-rul Russel a făcut asupra lui un studiu psychiatric. S’a retras din partidul național-liberal in timpul resbelului de la 1877. A redactat «Patria» având subvențiune de la def. Dim. Anghel. S’a înrolat apoi în grupul de la «Epoca». Deși are darul de a vorbi și o cultură oarecare, totuși nimeni nu’l poate asculta. A căzut, în opoziție și la guvern, la toate alegerile din Iași. Poartă o ură inverșunată contra corpului electoral ieșan. Conservatorii i-au oferit un portofoliu ministerial, dar a preferit scaunul de epitrop la cassa Sf. Spiridon unde a introdus o eră nouă. Deputat al poliției de Vasluiu, de atunci Sandu Rășcanu i-a jurat resbunare. Semne particulare. A refuzat abonamentul la «Evenimentul,» după ce a primit 18 numere. — Rix. — A se vedea pe pagina ultimele telegrame. III-a Buletinul Strâmătaței Petersburg, 1 Mart. — Iată cum se povestesc in saloanele din Petersburg, căușele recentei retrageri a d-lui Dournow, directorul departamentului poliției Statului. Acest personaj era in relațiuni foarte intime cu o damă care îi mai servea de a-i procura știri care interesa poliția Statului, dară, Dournow află că dama in cestiune era in relațiuni nu mai puțin intime cu un diplomat care represintă, in Petersburg una din republicele americane. Directorul voind a știe întrucât aceasta știree adevărată, el imagină de a face să intre in serviciul representantului american, un individ care era cu totul devotat poliției și care, profitând de absențele stăpînului său, căută prin hârtiele acestuia că doar va găsi acolo dovedi de infidilitatea frumoasei. Din nefericire, diplomatul american, descoperi rușinoasele manopere a cărora victimă era și din această descoperire rezultă între d-sa și d. Dournow, o explicație atât de violentă pentru acest din urmă, încât a fost silit să-și dea demisia din funcțiunea de director al departamentului poliției D. Dournow fiind, însă, înrudit cu ministrul de interne și fiind unul care a adus mari servicii familiei imperiale, contribuind la descoperirea unui complot in contra vieței suveranilor, țarul a consimțit a-l numi senator. (Corespondența politică.) ROMICA IAȘULUI Incepénd de astăzi cetitorii vor găsi zilnic pe pagina I-a un serviciu telegrafic particular al ziarului nostru, pe lângă serviciul special al «Agenției România.» Deputații Iașului cari sau reîntors din București cu acceleratul de eri, au fost chiemați, in cursul zilei de d. Lascar Catargi și au plecat cu cel d’intăi tren la Cameră. Numai d. Vasile Sculy n’a respuns ordinului primului ministru. In comitetul teatrului național din localitate s’au petrecut incidente scandaloase intre președintele, delegat al Primarului, și ceilalți doi membrii delegați ai ministerului de culte. In special, deputatul Cuza provoca zilnic certe scandaloase, care intr’o zi erau sa degenereze in bătăi. Președintele,, d. Al. Buicliu a cerut atunci o anchetă și ministrul de instrucțiune a dat o decisiune favorabilă d-lui Buicliu și foarte blamabilă pentru d. Cuza. D. Th. Pisoschi, supleant la Tribunalul local, care lipsește de mult de la postul său, a fost silit să demisioneze.