Evenimentul, iulie-septembrie 1919 (Anul 27, nr. 105-176)

1919-09-11 / nr. 162

Noua episcopie ortodoxă română i Ciujak:1. Ziua de Joi 4 Sept a. o, e o zi de mare Însemnătate pentru biserica ortodoxă română căci s’a ținut in Cluj prima ședință a aonsistoriului plenar al nouei episcopii înființate ia aceste depărtate părți ale arhidi8űalei. Clujul devenit metropola paltirei noastre trebuie să renască și sub raportul religios, căci d j aici trebuie să pornească un duh nou, dătător de viață pentru credincioșii bisericei drept măritoare, o renoire sufletească sub toate raporturile! Dacă tratatul mașter a impachecat implinirea acestei dorinți terbinți a vrednicului arhiereu Andreiu, astăzi iși ia ființă grație ajutorului proniei cerești si multăsuita brațului ostașului român, noua episcopie, ca o continuare după câteva secole, a episcopieiradului, care episcopie va avea să răspândesccă in intinerecul acestor ținuturi in mina credinței și a culturei românești. Ședinței oonaistorului plenar i-a premers serviciul divin in bisericuța modestă la orele 8 și jumătatea ta. Împreunată cu invocarea duhului sfânt. Președintele consiatorului, asesorul Nicolas Ivan salută membri și nu o cuvântare înălțătoare arată însemnătatea zilei pentru biserică și neamedința sa deschide in cancelaria oficiului protopopsC la orele 10 a. n, fiind prezenți 22 asesori, absenți 7. Hotărârile mai însemnate luate de consstor sunt următoarele : S’a luat jurămăntul de la asesorii prezenți s’au ales funcționarii noului consistoriu și anume: s’a ales de referent școlar, preotul dr. Sebastian Stanca, de referent in senatul epitropesc, preotul Pompeiu Morușa, de secretar consistorial, preotul Virgil Nistor, ce.sar, Ion Herman, controlor, Anton Mandeal, jurisconsult, dr. Alexendru Dragomir, iară de protoconsar ofivar Aurel Todoruț. Pentru funcționari b’au stabilit salarele, s’au last demersurile necesare pentru procurarea unui local corespunzător pe seama cancelariilor consistoriului ca permula cu 1 Oot. st. v. săgi poată incepe activitatea. S’au luat hotărâri privitor la organizarea consistorului, la arendarea cercurilor electorale pentru alegerea deputaților sinodali, s’a hotărătedarea unei gazete oficiale, in care să se publice toate circularele și comunicatele oficiale. Cea mai însemnată hotărâre ce s’a adus este ca să se pornea foft o intensivă propagandă religioasă după un plan de acțiune, sistematic, ca să se trezească credincioși la o nouă viață religioasă culturelă, căci in aceste locuri in urma vitregității timpurilor intinerecula așa de mare, incăt lumina va trebui să fie foarte intensivă ca să-l pătrundă și risipească Un curent sănătos de viața religioasă in locul sectelor ce prind teren, trebuie să-și facă loc pe aceste locuri. Consistorul e încredințat ca incă in această toamnă să Înceapă propaganda acolo unde se simte mai mare lipsă. Președintele face cunoscut rezultatul colectei inițiată de D-sa, pentru biserica catedrală din Cluj dar un rezultat foarte frumos sara a căci in .căteva sile s’au subscris peste 60000 cor. le ședință subscriu și plătesc asesorii. Dr. Padona și dna 2000 cor., dr. Buzma 1000 cor. , dr Wilt 1000 cor. Consistoriul e încredințat cu continuarea colectei in dieceza și mitropolie Bunul D seu că dea tărie și putere de muncă consiatorului ales os greaua sarcinâ ce-l așteaptă să o poată îndeplini cu cele mai frumoase și rodnice rezultate, ca activitatea lui lipsită fiind de birocratismul sec, să devină un apostolat ca de la el să pornească îndrumările pentru o cât mai intensivă viață religioasă și culturelă a satelor noastre, pentru a scoate ca cred noioși din indiferentismul ce l’a cuprins in urasa sbnciumărilor prin cari a trecut,ment de conducere al căminului, care a fost prezentat rectoratului și apoi un memoriu, fie mnaintât Ministrului de Instrucție . Prin acestaa se consacră autonomia in organizarea și conducerea căminului. Dar regulamentul n'a fost supus înaintat Ministrului. Domnul Rector poate da lămuri întrucât urma ca printr’un decret-lege să ia regulamentase viața căminarilor, centrul studențesc a plecat la București să protesteze contra unei legiferări cu nu iă in considerație nici cuvăatul profesorilor, cu atăt mai puțin al studenților in momentul sosirii la București decretul-lege era o realitate. Căminurile studențești ce despart de Universitate, cresăndu-se intr-o societate aparte ca persoană morală. Doamne și Domni iau parte la rjconducerea lor. Ce răspunde Domnul Ministru Angelescu la protestul delegației ieșene ? Recunoaște că n'a canoacut organizația de la Iași și mai si ea n’a știut ofe daaboa după ce studenții au eliminat din mijlocul lor elementele străine, au putut organiza căminul studențesc condus de Profesorul Tă=leSoaru — delegat al Senatului Univarsitar — și comitetul studențesc. Autoritatea universitară superioară nu i a relatat nici faptele scandaloase petrecute, nici starea actuală a căminului Ieșan și nici măcar nu i a adus la cunoștință opiniunile profesorilor și studenților in problema organizărei căminului.j Dacă Domnul Ministru regretă sau nu acest lucru, nu știm : profesorii și studenții insă sunt foarte desamagiți de felul cum sunt reprezentanți! Mai departe, Domnul Ministru a expus cum la București (Părerea d-sa’e) concursul doamnelor s’a dovedit așa de eficace și că pa viitor căminul n’ar putea dăinui decăt grație d-lor. La aceasta, delegația Ieșanui a replicat că experiența la Iași a dovedit contrar și, că nu e nici o garanție că Viitorul va dezminți acest adevăr. Ca consecință la Iași decretul lege nu va fi aplicat, studențmea nu va accepta acest sistem. Intrucât delegația și a manifestat neîncrederea in intențiile celor ce sa vor amesteca in cămin, Domnul Ministru a asigurat că decretul lisge in ce privește persoanele din afară nu va poate interpreta decât in sensul că ele vor supraveghea gospodăria, fapt, care din delicateță, n’a fost trecut in decret. Studențimea poate să și facă un regulament prin care să limiteze atribujia Doamnelor la bucătărie și să denunțe d-lui orice amestec in viața studențească. Delegația a plecat cu impresia că decretul-lege n’a satisfăcut de oătranitatea unor femei și’ntrupăt nici un regulament, nici cuvintele liniștitoare ale unui ministru trecător nu dau armonii vieții universitare, ea nu și a spus ultimul cuvânt, rămânând să consulte studențimea, pentru a putea răspunde cu energie unui arbitrari ’* * Argus. STUDENȚEȘTI O audiență la Ministrul Instructii Publice In ziua de 3 Septembrie o. s’a întors de la București delegația centrului studențesc, care a prezentat un memoriam ce privește organizarea păminilor studențești. Se știe că din cauza amestecului persoanelor străine de Universitate și conducerea căminului, studenții au avut multe neplăceri și chiar au protestat contra tendințelor celor ne voiați ca sub o formă prefăcută de patrone] și concurs să-și fară clientelă politică și să și plaseze favoriți in cămin. Credincioasă principiilor sale, studențimea ca un delegat al Senatului Universitar a alcătuit un regula- ULTIME INFMNI Ări» și «Uiorile „Epocii“ anunță: „Suntem in măsură să afirmăm că bărbații de stat transilvăneni s’au raliat la următoarea hotărâre: A se cere un guvern care prin bună inclegere cu Aliații să caute să dob fin doar, că modificarea unora dintre articolele tratatului de pace. Acest guvern va trebui să prezinte cele mai multe garanții de reușită in tratativele, pe care le va întreprinde. Numai in caz de eșec al acestor noi aniversații, întreprinse intr’un spirit de bunăvoință reciprocă, se va recurge, la politica de rezistență preconizată de d. I. Brătianu. ..Alegerile vor avea loc in cel mai scurt termen. Dacă timpul material va lipsi noului guvern, pentru a le face la 5 Octombrie, ele vor fi amânate cu maximum două săptămâni, adecă la 20 Octombrie1. * „După ce Regele a primit pe șefiii opozițiunei, au avut loc eri, la Sinaia, mai multe întrevederi intre dniilake Ionescu, general Averescu, Maniu, Floridor, etc., in scop de a se examina diferitele propuneri pentru rezolvarea crizei. •f D-nii Mișa Cancuzino și N. Titulescu, foști miniștri, cari se află la Paris, vor sosi peste câteva zile in Capitală. EVENIMENTUL BALUL DIN COMUNA BUCIUM la seara de Duminecă 7 septembrie 1919 a avut loc un mare bal popular in comuna Bucium in localul școalei primare, organizat de comitetul Eforiei Școlara Serbarea s’a inocpat cu o producție, care a fost urmată de bal. Grație marei răvui pusă de onor. Comitetul, compus din i d. Vasile Cristea primar, Sandu Teodor învățător, D Voinea învățător și preoții Stofito Dârțu și Alex. Petreacă, numeroasa asistență a putut petrece una din cele mai frumoase seri. In piesele „Cinel-Cinel“ și „Leacul soacrelor“, ambele de V. Alexandri, s’au remarcat pu un deosebit talent d-rele : Paquița Dărțu, Florescu Ecaterina, Eleonora Dârțu, E. Luca și St. Gheorghiu ; iar dintre doi: Alex. Brănescu, Dărțu Adrian, Pascu Soare, Sandu Ioan etc Micul Luca in poezia : „Iarna pe uliță“ da Gh. Cogbno și Coatică Florescu in „Galul dracului“ tot de Coșbuc, au consplectat admirabil succesul acestei șezători. Pe urmă a urmat balul, care a durat până la 7 dimineață. Printre _nuxce=eroasa asistență remarcăm : Familia dr. Leon Siptenoi, familia Teodorasnu, familia Munteanu, familia D Paceu, familia Brociner, familia Florescu, familia Gheorghiu, familia Patlagon, familia Mardan, famila Crintea, familia Luca și d-rele Dimitriu, Neică Serafim, Bușilă Elena, Lenuța Serafim, Cheloiuc, Dârțu Peguița, Victoria Dimitriu etc. Avănd in vedere scopul filantropic al acestui bal cetățenii nu au întârziat de a și da obolul lor pentru a ajuta îndeplinirea frumosului gest. Compania Lirică din București „Avram Nicolau“, va juca la Sala Teatrului Național, un ciclu de 26 de reprezentați. Va începe Joi 2& Septembrie, cu opera comică : „Donna Juanita*"« Biletele la Agenția Maximovici. Rugăm persoana care nea adus importantele informațiuni pentru a fi publicate in ziarul nostru, să binevoiască să treacă pe la redacție, pentru a ne da informațiuni complecte, neputănd a publica numai crimpee. Aflăm că eminentul profesor ieșan d. Vasile Bogros, a fost angajat pe timp de 3 ani ca profesor la Cluj. Din cauza unor împrejurări neprevăzute, reprezentația revistei „Palavra", anunțată pentru astă seară nu va mai avea loc. Se aduce la cunoștința generală că la spitalul corpului 4 Armată la Copou sa află vacant locul de maistru bucatar plătit cu 244 lei lunar in care intră toate alocațiile. Doritorii a ocupa acest post se vor prezintă la spital cu cererile regulamentare. Școala Profesională „Hristache Zănescu” strada Cusa-Vodă No. 22 in fața Maternității, incepe cursurile la 25 Septembrie, înscrierile se fac la fiecare zi. Se primesc „ eleve pentru școală și absolvente de gradul al 11-lea și lucrătoare bine plătite pentru Atelier. Direcțiunea Sâmbătă 13 Septembrie st. avea loc în saloanele societăței na va gimnastică, un mare Bal mascat de și nemiscat, costumat și necostumat, fiecare după plăcere. 8a pregătere urnite și frumoase surprize pentru vizitatri. Biletele ia librăria Bcese, iar seara la bal. toți Eșenii și-au dat întâlnire pentru Joi 11 Sept. la Terasa Mare,ea ca să vază „PORUMBIȚA“ revistă in 2 acte, cu Lascu, soții Casian, Balerina Muntos și Maestru de dans Aschengzi. ECOURI.Aflăm cu plăcere că eri a avut loc cununia civila a drăguței d-re Anette Venias cu simpaticul și talentatul artist eșen Constantin Ramadan. Urăm fericire tinerei perechi. Reîntoarcerea lui Tittoni la Roma Lyon 10 Septembrie.— E probabil că Tittoni va pleca la Roma in cursul săptămânei, după ce Austria va fi acceptat tratatul. Comemorarea victoriei de la Marna Pir. 10 Sep.—Duminică a avut loc la Meaux o mare ceremonie, comemorînd prima victorie de la Marna, 7" foni jailors assat Budapesta 10 Sept.» Ministrul de comerț, Fftö» Heinrich care a fost însărcinat cu alcătuirei «gt»mî guvern, a comunicat că ea poate îndeplini mandatul ce i -a dat, pentru că opinia publică sprijină cabinetul actual. Alipira Histrtiei geroase Narcen 10 Septembrie. O deputăție a Germanilor de Vest a exprimat cancelarului Renner mulțumiri pentru opera lui privitoare la alipirea Ungariei germane la Austro-Germania. Renner a declarat că Ungaria de Vest va trece ca popor liber in rîndul statelor democratice. Ulmaius, președintele Letoniei de Est a luat portofoliul ministerului de răsboi. Kallin, ministrul estmoraiei, internele sunt vacante. Scafand trei a mai distresat și lórndra Ia Saptembrie. Se comunică din partea amiralitiției că distrugătorul „Varuspi” s’a ciocnit Marcuri de o mină ln Baltca, scufundăndu-se. Au pierit 6 ofițeri și restul echipagîului. Londra*Hamburg Byc IU Septembrie Săptămăna aceasta va reîncepe cumarșul între Londra și Hamburg. Complot monarhist Nauen 10 Septembrie, ziarele din Braga dau știri asupra unui pretins complot monarhist. S-a hotărât arestarea fostului principe friederich Lobkowitz, precum și a doi amploiați din ministerul apărării naționale. Comerțul între Ungaria de Vest va fi data Austriei Nauon 10 saptesabrie In tratatul cu Austria, 83 prevede că Ungari de Vest rămăne Austriei fără plebiscit. De asemenea menținerea armatei plăzite și desființarea serviciului obligator. Se permite fabricarea armelor de vănătoare. Austria nu-și poate aliena independența fără consimțământul Ligii popoarelor. Cum a fost ocupat orașul tion Ataki 10 Septembrie, In ziua de 29 August trupele Petrînviețe sub comanda generalului Zilong au intrat în Kiev. în acelaș tip insă trupele Dankiniste care veneau de la Sud Vest fără a găsi vreo împotrivire, au ocupat pieța Z vezi uitatara Darnițv. Din pauza aceasta a intervenit un aranist țiu Intre OdSnandtmentul Ucrainean și Danik . Acesta a doua zi denunță armistițiul și începând ostilitățile a respins trupele lui Pietliura la Vest de Kiev (se zice până la Fanton) Ucrainenii iasă au reocupat Kowa! și continuă ofensiva („Sfatul Țării“) Ultima Oră — Ora 3 p. m. — Prin fir telegrafic — Conferința și demisia d-lui I. Brătianu București 10 Septembrie.— Toate, ziarele se ocupă de brusca schimbare de atitudine a Conferinței față de noi. Conferința a primit cu satisfacție știrea despre demisia d-lui Brătianu, demisie care a fost înaintată Regelui de acum 5 zile. Imediat după demisia d-lui Brătianu, Conferința și-a schimbat atitudinea și de acum înainte vor avea membrii Conferinței încredere vn noii representanți ai României. XiîceTo.1 „Tilhîii Kogilniceanu“ Un număr de profesori din Iași s’au asociat pentru a deschide un liceu de băieți și unul de fete, amăndouă complecte cu lețiuni ,de piano vioară, pictură, și lisabi străine, și o școală primară. Cursurile de băeți și fete se fac separat. Gretuile incep la 1 Octombrie a c. in spațosul Sucul din str. Carol 23 (Paladul Sturar). înscrierile ne primesc de pa acum in , str. Lăpușneanu, 2, la d. T. Patriciu in fiecare zi de la 9-12 r. ta și de la 3 li p. tv. Profesorii asociați ai acestui institut, care se numește „Liceul „Mihail ZogGiuceanu“, sum . î. S Simionescu, profesor universitar și membru al Academiei Române. Alex. Băleanu, profesor de Istorie și Drept la Liceul Național și la Uimnardul „Ștefan cel Mare Conet, Botez, profesor de Limbă română la Liceul Național. D. U. Chidete, profesor de știință fizic chhimice la Școala Nepturnă Gh. Finnesen, profesor de științi naturale la Liceul Național, Iorgu Ierdtu, profesor da limba germană la seminarul „Velliantiu**. Titus Patriciu, profesor de Matematci la școala Comercială Superioria V. Petrovani, proftsor de Istorie la Școala Normala. I. Prasa, profesor la Limba franceză la Liceul internet și la Liceul Militar, I. Kick, profesor da Geografia la Școala Normela. Prospecte cu condiții mile de neoriere.se pot cere de la d. T. Patriciu, str. Lăpușneanu 2. Directori: O. Botes |i T, , Patriciu, SPECTACOLE La CINEMA ELISABETA.Astăzi in matingu și seara: „LOLITA“, grandioasă dramă modernă in 5 sete In rolul titular apare d ra Bianca Stagno Reilindioni, o respinătoare stea a scenei italiene. Marcuri seara, aitipanoul și incomparabilul LAMPO. La CINEMA SIDOLI. I.a ambala matineuri de la ora 3 și 5 julin, și seara la ora 9 și un afert va rula DISTRUGEREA CARTAONEI, mm» dramă istorică in 4 mariante. Rnfet film fiind redat exact după istorie unu etitue un adevărat cep,o d'operă Cinematografic. GRADINA CINEMA TRAIAN. Astăzi filmul: DETECTIVUL DIRACI Fred Roll, extraordinară dramă din viața detectivilor plină de aventuri emoționante in 8 colosale acte. Spactacol de mare atracție. La CINEMA MODERNI V« rula „ZONA MORȚEI“ (La Zone de la Mort), mare dramă senzațională in 6 acte, jucată de frumoasa artetă d-ra Brabant de la Comedia Franceză și dra Lionel de la Teatrul Renescance. Vässätö«g sm vânsător Se caută sla „TRAIUL“. A se adresa la Cristrala in Palatul Creditului Urban. A fi.fiul moșiei Biliștfca (ucsa■ ’ W' ve) casta doi buni stoleri angajați anual, cu locuință, intreținere și reminincință bună. St țiiiti de stîitopâiul pentru Restaurantul de la Otel Rusia foaia Vesela necesară, (Bucătărie și serviciu de masă,),