Evenimentul, octombrie-decembrie 1919 - ianuarie-februarie 1920 (Anul 27, nr. 177-280)

1919-10-23 / nr. 196

Eiktriki Iuri Putam spune ca am dat de rostet motivelor atât de ocuste, cari au determinat consiliul comunal, să admită dublarea prețului la lumina electrică. Liberalii fiind in plină șampania electorală au nevoie pa lângă lumina d-l ui George Mârzesau et Comp. și de «oaia a d-lui G. Toma Directorul Uzinei de electricitate, pentru a scoate din întuneric ceaiurile de întrunire colectivista. In unul din numeri!« trecute a le ziarului nostru, am arătat cum Dum inecă ziua aemiaza mare pe unele străzi ale orașului ardeau bacurile electrice și am că a ceasta nu este decât conchis neglijjința celor de la Uzina electrică, neglijență pe care o plătește publicul. Astăzi revenim cu informații precise, denunțând publicului, o cara se întreabă cu drept cuvânt pentru ce in unele zile se dă drumul la lumină de cu vreme, iar in alte zile se intunacă și cei de la Uzină nici gând n’au sa dea drumul la electricitate,—că in zilele in care liberalii țin întruniri lumina abundă in oraș. Iată deci secretul ridicărei crețului la lumină și prin urmare adevăratul motiv nu este ca se consumă prea mult râvni din firoal conbustibil, ci nă* colectivistului de a-și face interesele, băgând mâna in buzunarul publicului consumator. Și să se mai spue ca partidul liberal nu luptă pentru birele obștesc. gur, fiindcă sancțiunea s’a pronunțat prea târziu1’, i#„Văzi unii că sa poata să aibă procesul alt rezultat ? Aceștia sunt „cai interesați" miile de cumpărători lasomi, al arenei bejsteriene, — bazata pe falșiîi parea intenționată și nerușinată a adevărului, tinzând latr,o vreme să formeze singură opinia publici latr’un anumit sens. Basă d. Iorga s’a pronunțat în chestia Hefter, nu-i pentru presupusa interese materiale lovite odată, cum eroda „Lumea și vrabia malai visează, — el pentru că în Hefter va deja acțiunea aplicată, reprezintantului unui mediu da perversitate și ■ justificat regretul, —■ subliniat de toți domnii cinstiți — ca scapă de sancțiunai legilor toți aaeii până la ultimul cumpărător al „Atenei”, fără care Heiter n’ar fi ieșit niciodată din iatuasaimea originilor lu’. El. Iorga nu și așteaptă vreun certificat de recunoștință de la Hefter și cei „interesați“ — și nici chiar de la alții, — ci doar la uriașa muncă rodnică pentru neamul nostru daost și găsește mulțumirea, însă datoria oricărui om de bună credințâ chiar când e impotrivnic — dacă mai are imn simț — e să fie demn și nobil. Or tocmai aceasta nu găsim la scriitorul de la „Lumea". ^Tocmai de acela nu vom îngădui, ca să treacă obrăznicia erdătoare, tâfăinduse înaintea cititorilor,ără a atrage deocamdată atenția. Nicolae D. Labuscu ULTIME INFORMAȚII Șobolanul șef a făcut la Brăila noi declarațiuni, ocupăndu-se de raporturile României ca aliați și bine ințeles și de acțiunea partidelor de opoziție. D. I. I. Bratianu a vorbit până și de răspunderile, ca și le iea in întregime, cu conștiința clară, de tot ce s'a făcut, de toate hoțiile și potlogăriile ce se comit de un an încoace, de toate panamalele, și ticăloșiile, pe care le a patronat. D. Octavian Goga, membru al Consiliului dirigent a avut toi după amiază o importantă întrevedere cu i. general Jăitoianu. D. Goga a pus un curent pe șeful guvernului cu dremiunile luate de fruntașii politici ardeleni in legătură cu situația creiată țarei prin instituirea guvernului militar. Sub titlul „Dușmanii Reformelor“ „Mișcarea“ de aseară '■ asinuiază că partidul Conservator Naționalist și Liga Poporului au fost contra reformelor. Pe lângă celelate dezmințiri categorice ce am dat acestor neexactitați, recomandăm Mișcare“ intervievet pe care d. general Popovici, Ministrul Agriculturei Va acordat ziarului „Izbânda“, din care retă in mod evident că liberalii nu mai au mințit și nu a făcut nimic pentru țărani. un incident caracteristic. Un general in rezervă, partizan al „Ligei Poporului“, aflăndu-se in țâroiunia unui saz din jud nistru unde nu era cunoscut, a intrat in vorbă cu sătenii spre alăi pulsul lor politic, atacănd pe generalul Averescu. Și a găsit beleaua cu țiranii, cari nu tolereasfi sa se vorbească rău de general, inc&t convertitorul a trebuit el plece cam repede din sat. Interviewu d-lui general Popovici Prin intervieved pe para d. general I Popovici ministrul domenilor l’a abordat ziarului „Izbânda“, se dă o bună leoție liberalilor și in special fostului ministru al acestui departament d Duca. D. general Popovici spune textual că acest ministru n’a făcut nimic la acest [minister și iată cum se exprimă : „Comandam o unitate in Basarabia Înainte da a fi ministru, cănd am primit un ordin să comunic soldaților de pe front, că a Început să li sa d la pământ. Am executat ordinul, dar soldații cari se întorceau din concediu, veniau și-mi spontan, că una au aftat la regiment și alta au găsit acasă „Asta insasună că nu li sa dăduse pământ după cum li se promisese“. Acesta sânt fapte, iar nu vorbe goale. Iată activitatea liberalilor cari ea liude ca au împroprietărit pe țărăni. iată fctivitatea d lui Duca la Ministerul Domeniilor, unde uu agâcat de căt propagandă electorală. Nu știm dacă aceasta lecție bine meritată va fi simțită așa cum trebue de cei in drept. In strada Petru Rareș a fost găsit astă-noapte un copilaș. Micuțul a fost Gorrijus la Maternitatea S a rătăcit pe străzile Iașului, eleva Emilia Mardari, in vrăstă de 7 ani. Cine a găsit’o este rugat să o aducă la mama ei in strada Sf. Andri 36. Se aduce la cunoștința publicului că la dep. Cucșinescu se găsesc alimente cu prețul următor: Făină grâu călit, ingr. 3 50, Ulei 8, Arpacaș 2, Linte 1.50 Pește sarat 4, Macaroane 4, Griși 3.50, Conserve cutia 0 40, Tărățe 0,30. Ministerul lucrărilor publice studiază punerea in circulație a incă unui tren de persoane pe distanțele București Iași și București - Craiova . Eliberarea biletelor de abonament pe C. F. R. a fost amânată pentru o dată care nu s’a fixat incă. La întrunirea liberalilor din Iași care a avut loc la Belcești, candidații căt și asistența, eu chefuit ore întregi. Li s’a dat țăranilor vin din belșug. La Belcești s’a băut și s’a mâncat ‘ acum înainte de alegeri, minunat. Țăranii insă, după ce s’au săturat, și’au dat cuvântul că vor vota pe d I general Averescu. Lidenii vor avea ocaziunea să vadă cât de libere se vor efectua alegerile la Iași. Publică răbdare. Ministerul de industrie a cumpărat din Franța 130 vegoane de zahăr, care au și sosit la Sulina. In curând zahărul va fi repartizat orașelor din țară unde se simte nevoia acestui aliment. Nedumeriți, ne întrebăm , va intra și lașul printre orașele aceste fericite ? Compania Lirică „Avram Nicolau“ se înapoiază din Cernăuți Vineri 24 Oct 1919 dând ultimiie 3 reprezentații serale și 2 matineuri, incepănd cu premiera Fala din Pădurea Neagră, Ciocârlia, Culesul viilor, Dra de la Poștă și Regina Carnavalului. Biletele la Agenția Maximovich Astăzi dimineață sa confiscat in Piața Sf. Spiridon de la negustori, o mare cantitate de lapte, amestecat cu apă. Specula aceasta cu vânzarea laptelui, pentru care negustorii cer 2 și peste 2 iei litrul și pe care-l și mai amestecă cu apă, ar dispărea, dacă și publicul ar denunța imediat celor in drept, pe vânzătorii necinstiți. Medicii respectivi iși fac datoria, remăne insă ca publicul să dea si el concurs, EVENIMENTUL Un*’ n« VWr, »—im literalii mint in totdeauna Minciuna este apanajul liberalilor. Aceasta redsă categoric din declarațiile D-lui general Popovici, ministrul domeniilor, care a primit ordin de la guvernul să spună soldaților că li s’a liberal dat pământ, iar soldații intorcăo duse la unități, raportau șefilor că au fost miopii, deoarece nici nu fusese gănd de a li se da pământ. Cursurile școalei pregătitoare de maeștri și maestre de gimnastică, ai căreia foști elevi au căpătat locuri in învățământ și de care Statul are incă mare nevoe pentru școlile sale, se deschid la societatea de gimnastică locală in ziua de 15 Noembrie. Cei ce doresc a urma aceste cursuri se pot înscrie in fiecare zi in Societate, orele 10 și II a. m Odată cu cererea, vor presenta actul de naștere și certificatul de cel puțin 4 clase secundare Se aduce asemenea la cunoștința absolventelor și absolvenților acestei școli că tot de la 15 Noembre se înființează cursuri pregătitoare pentru examenul de capacitate din Marte, pentru care cursuri se primesc de pe acuma înscrieri la Societate. Un automobil trecând cu viteză mare astăzi dimineață prin strada I. C Brătianu, a lovit grav pe copilul Emil Ionescu care a fost condus la spital La Iași sunt șapte liste de candidați in alegeri : liberalii, marghilomaniștii, naționaliștii-democrați, partidul țărănesc și muncitoresc, socialiștii-naționaliști, socialiștii-internaționaliști, sindicaliștii. Mai candidează ca independent de chil Șaraga, fiul librarului Șaraga. Școala inferioara de meserii „V. Mălinescu“ din strada L. Catargiu No. 23 invită pentru Duminecă 28 Octombrie, ora 3 pm. pe toți părinții elevilor, pe absolvenți, onor clienți și pe toți oamenii de bine care se interesează de bunul mers al școalei pentru a forma comitetul școlar. Cursurile liceului „M. Kogălniceanu“ din Str. Carol 23 Iași au inceput. Si primesc incă înscrieri atât pentru cursurile de fete căt și pentru cele de băeți, Germania ar avea 1.^00.000 soldați In adunarea națională, deputatul socialist independent Haupfnn, a declarat : „ Ziarul Freiheit a fost interzis pentru ca a spus adevărat, ni se impută că a sa mințit, In realitate gu vămui este acela oara minte necontanít, Nosoba dă ncigașlor recompense și îi avansează. Ea înarmează fără încetare burghezia;• asociațiuni de elevi, de foști luptători, de țntiși, da gimnastici, primesc necontenit arme în mare cantitate. De asemenea și țăranii Toate acestea sunt în contradicție cu tratatul de pace. Aceia ce colegul meu Cristian a spus o la Lucerna CBte exest. Socotind pe gardienii locuitorilor, Germania are sub arme peste un milion două sute cetii de oameni. O spun aceasta spre a arăta Antantei cum o tratează guvernul nostru“. Ospotatul perfidului popular d ral Hainie, a făcut disciarațile următoare în favoarea monarhie: Noi credem spune el, că monarhia esta forma Constituțională cea mai potrivită pentru Germania. Noi îi datorim o perioadă de mare prosperitate Vom ști să aducem poporul german la această convingere monarhistă, și vom găsi o „personalitate" care va fi indiestă ca să o ridice pe tronul imperial, respingem de mai uaînte ori de act de violență. ncast» PRIMĂRIA COMUNEI IAȘI In ziua de 27 Oct. a. c ota 10 dimineața se va ține în localul Primăriei «citație prin oferte închise pentru repararea poduui „Bularga“. Garanția 1000 ies în numerar sau efecte garantate de Stat. Dispozițiunile art. 7283 din legea Contabilitaței publice se vor aplica acestei litiuți. Divizai lucrării care se urcă la suma de iei 9910 bani 70 se poate vedea în fiecare zi de lucru la serv. Adtiv.4 . 1 Candidatura lui Anatole France Paria 22 Octombrie. Anatole France a refuzat candidatura ce i se propunea de socialiști la alegerile din Paria, De vânzare UTLISA și incuitori str. Sf Teodor 43, Dikttsăil sip« Crearea comisiunîlor interaliate Lyon 22 Octombrie. Consiliul suprem a discutat diferite măsuri militare și altele cari trebuesc executate odată cu intrarea in vigoare a tratatului din Versailles. Va lua decizia relativ la crearea diverselor comisului interaliate cari vor fi zts trei feluri: una va fi însărcinată cu delimitarea noilor teritorii, alta cu executarea plebiscitului, iar a treia cu administrarea unor anumite teritorii. Generalul stfangia la Berlin P&rie 22 Octombrie. Generalul Maugin va pleca din Paris, oprinduse la Berlin înainte de a merge in provinciile baltice spre a lua cunoștință de măsurile ordonate de guvernul german , va propune altele noi și va controla execuția lor la fața locului. Ori contra bolșevismului Lyon 22 Octombrie: Colonelul,Bermond sa adresat ministrului lituan al afacerilor străina și Adunărei naționale din Korce, cerând deslușiri cu privire la concentrarea trupelor in regiunea Swiadcove. Nota exprima speranța că se va ajunge la încheierea unei alianțe cu acea țară in contra dușmanului comun, bolșevismul. Legăturila intre Slovacia și Gslie-Slovacia Lyon 22 Octombrie.—Giuraiul Pelle, cu ocazia inspecției sale in Slovacia, a pronunțat o alocuțiune in prezența autorităților civile și militare, spunând că Slovacia este indisolubil legată cu republica ceho-slovacă. instria-Gernaita Lyon 22 Octombrie.—Adunarea Națională austriacă va discuta in viitoarea ședință proectul privitor la adoptarea titlului de Austriagermană. Judecarea salarului Bulgariei săle 22 Octombrie. — Partidul țărănesc a decis a propune Sobraniei de a aduce inț fața înaltei Curți pe ex țarul Ferdinand și foștii preșidinți de consiliu Piadoslavoff și Ma linoff. TEATiUL NAȚIONAL COMPANIA DE OPERETE „AVRAM NICOLAU” (Coastă Gabriliescu) — 5 REPRESENTAȚI & — Vineri 24 Octombrie 1919, ora 9 ftr. fallala Bădilița Ht&gest . Operetă in 2 acta Sâmbătă 25 Octombrie 1919 MATINEU Ciocârlia Operetă in 3 acte Acest mare Capo d’Operă 88 poate admira la CINEMA SIDOLI , J’ACCUPE tragedie vizuală in 3 mari epoci da d. Abel Gance, căteva aprecieri ale presei cinematografice francase. I Dcclar sus și tare că ne sfistm in fața unei opere grandioase și fără egal pănă astăzi Lucien Lehman (Hebdo Film) Ce poți spune de opera lui Abel Gance ? altceva decăt că de mult timp n’am mai avut plăcerea de a vedea un film atăt de frumos ? Des Angies (Ccurrier Cinematographique) J Opera sa minunată (de Abel Gance) este chemată a avea un succes rasunător in Franța și lumea întreagă. I. D. (L’Eotar) Am nevoie să mai spun că fotografia e admirabilă, că scenele din tranșee, tablourile bătăliilor, serbările din sat sunt i veritabile reconstituiri aranjate de un maestru ? Vom termina proclamând căt de tare că o asemenea viziune este proba cea mai evidentă că arta noastră e unică și cu un asemenea htm francez va poate imitai de concurenții noștri străini, nn,ă nici-i dată egalat, Edmond Floury (tee Cinema) Dacă J’ACtUSE va avea rezultatul ce-i merită, această superbă operă va fi preeoteză pe pânzele cinematografice din toata lumea. — (La Cinema Sidosi) — SEARA Culesul Viilor Operetă in 2 acte de Nadbal SPECTACOLE La CINEMAț ELISABETA.—Astăzi la ambele matineuri și seara . JUDEX a fist și ultima serie. Cunoscută serie sa încheie ciclul de reprezentații după foiletonul roman de Bernede și Feuillade publicat in „Figaro“ Joi 23 Octombrie: SOLOMEEA (8 acte) ca miracol pe ecran, La CINEMA 81 DOL1. La ambala matineuri de la ora 3 și & jum. și B^ara la ora 9 și un sfert va rula „J’ACCUSE“ Acuz. Teza: Războiul omoară deopotrivă mamele și hii, grandioasă tragedie modernă după opera celebrului scriitor ABEL GANCE La această nemuritoare Capo de Operă au participat peste 5000 de artiști La CINEMA MODERNI Va rula „FLOAREA PARISULUI“, cu dșoara Mistenguett, apare pentru prima oră in Romfinia, mare dramă cinematografică in & acte, in această dramă din Mistenguett joacă două roluri din care și a făcut incă o nouă presție La CINEMA ORF.PRINCP. MIRCEA MISTERUL CRUCEI DUBLE, extraordinar him detectiv in 36 acte. Seria 111-a» 12 Bote in 6 mari părți, 3000 metri lungime cu celebra artistă americană Mollie King. De închiriat ÎLJV? avănd 8 odăi sus, 3 jos și grajd. A se adresa intre orele 2—4 str. Păcurari No. 31 la profesorul Praja. ATELIERUL de pălării „Modelul“ pentru dame și bărbați pjutâ o bună garniseră, str. Făinei 34 in curte. DJ Vînta et Casă cu două etaje, grajdi și șură de sud, strada Sf tul Andrei No. 3. Are adresa d-lui Gh N. Botez Director al Creditului Urban orele 11 jam. ~ 1 la CREDIT. Viață JEirigă Situat in cea mai frumoasă poziție a lașului, pe partea stăngă a șoselei Copou Breazu se găsește la „orice oră cele mai bune aperitive și mâncări, ca pui la frigare, fleici, mititei, brânză cu smântână. Vinuri vechi și noi de Cotnari, Bere de București și altele, 5 camere curate amenajate, orchestră, terase boschete in grădină etc. Prețuri convenabile. Direcțiunea“,