Evenimentul, octombrie-decembrie 1919 - ianuarie-februarie 1920 (Anul 27, nr. 177-280)

1919-11-08 / nr. 208

^^SSv^L^XVIILEA.Info. 208 șt J^uitusUania IAȘI PIAȚA UNIREI 25 Bani @r#an al partidului Remecrat fr. Inserat și Reclame pagina 2«a I lea rândui Un număr vechia 50 ban / . f —awUMnr—iiiHi MmniMsn,MiM«alteg«a! D-leti Take lmy,a Cu prilejul zilei de mini, d. D. R. Grecianu a trimes dlui Take Ionescu următoarea telegramă : ,»Partidul democrat din Iași se folosește de prilejul zilei Dv. onomastice» pentru a vă arăta neclintitul său devotament și încrederea cu care vă urmează in lupta crâncenă ce o duceți împotriva tiraniei care ne nenorocește țara și zădărnicește jertfa eroilor noștri“. In seara bătăliei de la Valnai e mai mare poet și «nul din cei mai mari filozofi ai Germaniei, Goethe, sub impresiunea entuziasmului și bravurei cu care armatele revoluționare franceze ținuseră piept atacurilor desperate ale Regelui Prusac care comanda vechea armată a lui Frieden, cel mare, spunea : „Astăzi incepe pentru lumea întreagă o epocă nouă. Veți putea spune că ați văzut'o răsărind sub ochii voștrii'’. In fața rezultatului pe cât de surprinzător, pe atî de admirabil și de plin de invățăminte al alegerilor de ieri, fără de teamă de a fi desmințit de viitor, putem repeta cuvintele lui Goethe : Am intrat intr’o epocă nouă in istoria țării aceștia. Cu votul de ori o lume nouă și-a afirmat cu hotărâre și inpotriva tuturor stavilelor ce iau stat in cale voința ei, și și a deschis drum la viață. Nimic și nimeni nu-i mai poate sta in cale. Cu toate greutățile inerente la un popor, ia marea lui majoritate, neștiutor de carte, și cu toate fără delegile și samavolniciile cu care s’a incarcat să se falsifice voința lui, cu primul lui cuvânt el a rispit și sfărâmat o dictatură odioasă care prinsese totul in mrejele ei și amenința însăși existența țării. 18 Prin barbateasca și așa de hotărâtă rostire a poporului românesc din vechiul Regat, s’a înfăptuit sub o aparență așa de pașnică și liniștită o adevarată revoluție. Refuz să judec și să drămuesc această admirabilă manifestația a voinței populare cu măsura politicianismului meschhi cu care ne-am obișnuit să vedem toate mărețele clipe pe care avem nemeritata fericire de a le trăi. Să cinstim cu prinosul nostru de recunoștință aceasta mare mulțime anonimă care In legendara ei cumințenie a înțeles să deie prin voturile, anulările și abținerile ei un ultim și suprem avertisment unui regim politic hain și hrăpăreț tare, și in ceasul celei mai mari jertfe ce s’a cerut vreodată unui neam, i-a versat ultima picătură de amar in paharul plin al suferințelor lui. Să nădăjduim că această admirabilă manifestație așa de mare prin simplicitatea și tăcerea in care s’a înfăptuit, va lumina tuturor și că demonul cel rău care a pus stăpânire pe Țară mințile și pe Tron și care in ambiția lui nețărmurită și in patima lui stup dă ne ducea cu bună știință la pieire, va fi is gonit cu un ceas mai înainte , iar Regele punând urechea la pământ va auzi și va înțelege in sfârșit jalea și desnădejdea poporului său. Popoarele au fost intotdeauna Mai înțelepte și mai cuminți decat Regii și sfetnicii lor. Dar rostul adânc al cuvântului lor are nevoie de a fi înțeles la timp. Vreau să nădăjduiesc in acest din urmă ceas in care lucrul mai e cu putință, că supuba manifestație de ori va fi priceput in toată covârșitoarea ei însemnătate. Dr. E. Mezincescu BUCUREȘTI , un mare rol in soartă politică al acestui personagiu. G. ‘ arată tuturor că, d. Ionel Bratianu este fiul lui Ion C Breftianu Acesta este unicul titlu in virtutea căruia ''ara e guvernată, cu mici întreruperi, și acelea voluntare, de partidul liberal. întrebarea e căt va guverna d. Bratianu ! Negreșit foarte puțin, pentru că revenirea la putere a lui , filșa papa“, n’are alt scop decăt acela de a întinde mușamaua peste potlogăriile colectiviștilor. Dar opoziția nu va sta cu manele in sân. Se va începe o agitație nemaivăzută in țara creia un Parlament aceasta, se va al opiniei publice, in care zilnic se vor ține cu văntâri, pană când legalitatea, ordinea și regimul constituțional vor fi readuse in România nouă, incăt sforțările d-lui Bratianu, făcute cu complicitate de Sus, vor remăne Stampelira Alegerile se efectuiază in condițiile știute. Rezultatul lor nu putea prezenta nici o surpriză. Liberalii, deși a fost o luptă de unul singur, iar pe de altă parte nu se cere nici un „quorum“ de voturi, au eșit înfrânți. Mai mult , conform nouei ligi, deși voturile anulate și abținerile le erau in avantagiu, infrângerea n’a putut fi măturată. Parlamentuleșit din urne cu ajutorul baionetelor se va întruni la 10 Noembrie spre a se constitui. Dnii Vintilă Constantinescu-P. Bratianu și Al. vor fi probabil aleși președinți la Cameră și la Senat. Aceste nume sunt simptomatice. Sunt cei doi șefi ai Maffiei colectiviste. Unul a fost ministru de războiu și al materialului de razboiu, pe timpul campaniei, altul ministrul economiei naționale. Cum au „operat“ cei doi matadori liberali se știe, incat erau cei mai indicați să prezideze lucrările micilor Corpuri legiuitoare, a căror menire era să ratifice toate decretele- legi și toate înjghebările banditești ale fratelui Vintila, fara pronunțăndu se in contra liberalilor să vedem dacă Regele va rechema la cârmă pe Ionel Bratianu, pe când trampolina acestuia, generalul Vâitoianu nu va mai fi deranjat de la repetițiile piesei sale „Amurg“. Cu aceasta, steaua politică a fostului guvernator al Basarabiei amurgește. Așadar că ne așteptăm la un nou guvern Bratianu. După 5 ani de succese militare și diplomatice, de administrare cinstită a averei publice, partidul liberal revine la putere spre marea fericire a Țarei. Regele dă un brevet de incapacitate tuturor celorlalte partide. a. In România Mare nu mai trăește decăt un singur bărbat politic capabil de a guverna . d. Ionel I. C. Bratianu. I-am scris numele in toate literele, pentru că %1. CC a jucat zadarnice. SAM HA TA 8 NOÉMBŰJE 1919 Iurtidul Democrat, precum și partidele din opoziție din vechiul Regat, Bucovina șî Basarabia 56 VOR/BTiHG de la alegeri, făcute sub dictatura militară împusă țărei de către d. Bratianu. Nu vor merge deci la vote cetățenii cari nu vor să renunțe la libertățile lor constituționale. Cetățenii care, nefăcând parte din nici o grupare politică, se vor crede obligați a se prezenta la vot vor anula voturile lor. Informații "D. Ionel Bratianu e foarte aproape, e cu un picior in mormântul său politic. Cum știm cu piața? — PE ZIUA DE ASTAZI ~ Astăzi piețele au fost lipsite de carne, din cauza grevei măcelarilor. Iarăși vor cu toții să urce prețul carnei,ceia ce credem că publicul nu va permite și iși va face singur dreptate. Vitele sunt foarte ieftine. Pe când prețul vitelor scade din zi in zi din cauza abundenței de nutreț, astfel că ar trebui să se debiteze carnea pe un preț mai scăzut, hahamii și trunchierii caută prin toate mijloacele să o scumpească, pentru ca in dauna populației să realizeze dânșii câștiguri de speculă. Datoria administrației comunale este să pună imediat la rezon pe acești speculatori. Direcțiunea gimnaziului Alexandru cel Bun «Un Iași, lovită pe Duminică 9 Noesibne, orele 10 a. m pa foștii profesori ai școalei, pe profesorii pensionari, pe foștii elevi ai gimnaziului și pe părinții elevilor da la aceasta școală, a se întruni in localul școalei din Lis*. Elena Doamna No. 15 pentru a alege și constitui comitetul școlar al acestui gimnaziu, Direcțiunea Sorulei Cumsrdale superioare din looslitarp, roagă pe foștii profesori, pe foștii elevi, pe părinții elevilor, cum și pe orice poiț scana ce se interesează de bunul mers al învățimântului, pentru a se întruni la școală (str. Alexandri No. 5,1 ) in adunare generală, în ziua de Duminică 9 Noembrie stil nou, ora 4 p. m pentru alegerea a doi membrii și un censor în Comitatul școlar Ministerul cultelor publica o decizie prin care ea acordă intre 26 și 30 Noembrie 1919 o nouă sesiune de examene de absolvire a cursului inferior și superior. « La aceste examene se vor putea prezenta: » Promovații clasa IV și VIII de la examenele particulare extraordinare din Noembrie; b) Elevii cari au dat păstră prima dată examen de absolvire in septembria și cari au avut situația de a fi declarați, conform regulamentului, corijenți. Toți elevii prezentați la aceste examene da absolvire pier dreptul da * a se înscria în anul șolar curent în șodela Statului, indiferent dacă sunt promovați sau nu; ei trec obligatoriin categoria celor pregătiți în part titular, I G«rgel scrie....«tip de Jelania la clubul lui Georgel este mare. Parapamsit de fețe liberale prea puțin s’au arâtateri și astăzi pe străzile târgului nostru. Ici și cola abia s’a zărit căte un colectivist “plouat de tot și de a întrebai ce-i cu alegerile, iți răspundea că nr e timp și o lua la goană cu liniedeaua de coadă. Chiar figura inevitabilului Rashi nu a putut să fie gustată de ieșeni in aceste două zile. Cauia . Ușor da ghicit, o anunță insăși »Mișcarea“ de aseară . »Triumful liberalilor în alegeri“. Dar mai tust, este că marele elector amical George, este supărat foc. De ori dimineață s’a pus in grevă și nu mai primește nici o audiență poliică. Intimii care s’au dus să-l consoleze nu au fost primiți sub motivul că lucrează din răsputeri la un faimos articol care va face senzație. Articolul a apărut in »Mișcarea“ de aseară sub titlul : »Triumful partidului liberal in alegeri», și in adevăr el a produs o mare senzație. Un partizan răutăcios al lui Georges, nu s’ar putut abține și a ripostat că, de am avea asemeia succese și la Senat,‘ o să ieșim la covrigi. La toate acestea se mai adaugă și greva agenților electorali, care pentru alegerile de la Senat, pretind onorarii duble sub motivul că o nouă guvernare liberală a devenit o legendă, iar visul unor noi fonduri secrete s’a cam evaporat. După cum se vede s’au cam încurcat ițile in socotelile lui Georgel.De unde acum cătva zona alergase la Cernăuți cu ramura de măslin ca să ibipsce pe frații Bucovineni, socotind că in județul nostru stă pe roze, acum se mu țumește să stea in casă, merit pe unde va scoate cămașa, căni va da ochii cu găndindu-se cancelarul de la Florica. hivemul face un mister din resultatul alegerilor. Autoritățile ră* mănunte la orice întrebare, in aceasta privință. Desigur că dezastrul liberalilor e și mai mart decât cel cunoscut până acum; el nu se face cunoscut spre a nu influența votul de la Senat. Nu e greu de prevăzut insă că la Senat dezastrul colectivist va fi și mai complect. La Iași cu siguranță nu va fi ales nici un șobolanel. Consfătuirea prarților da oraș car urma să se țină in barare Viner sară de la 7 jam. inainte, in cancellaria proto Ariei din curtea biserici. Sf. Haralambie, pentru săptămâna aceasta n’a amânat rămânând a se ținea regulat in fiecare Vineri sară incepănd din săptămâna viitoare. Protoisma invită pe preoții cara n’au luat incă listele de subscripție pentru biserica de la Mărășești, și bonurile de lemne, a se prezenta la cancelaria spre a se rădica. Dumnică 9 curent se va oficia de către Protoiereul Niculea asistat de Preoții: Andrieaicu și Flora sau slujba sfințirii bisericii Sf. Vasile din Tatarași. Reparația radicală a acestei biserici, cara a costat spre spe 20.000 lei, s’a făcut cu cheltuiala dlui Const. C. Găugă fiul venerabilului preot C. Găucă parohul bisericii. Pilda vorbește de la sine. Domnii acționari ai Cooperativei „Traiul" sunt invitați a și retrage acțiunile definitive. Din caufca serbatoarei de măni Sf. Dimitrie, ziarul nostru nu va apărea de cătruni 10 Noembrie la orele obignute. y Alegerea Șobolanului la Vaslui Rezultatul alegerilor de deputați din Județul Vaslui o caracteristic. Pe erudua că acest județ este monopolul eluctoral al domnului Vasile Vasu, ceea ce foarte probabil a determinat pe d. I. Brătianu a da ordin să i se pus aci candidatura. Resumat, însă a fost zdrobtor pentru Întreaga camarilă libera’i din Vaslui și pentru făuritorul Romăniei Mari care a fugit în acest colțișor din țară. Cu toate că adevărata opoziție s’a abțnut de ;a vot, partidul Democrat și Liga Poporului neperticipând, totuși lovitura dată a fost dureroasă, o palmă bine măritatä și o lecție pentru vizor. Cifrela următoare vor fi destul de elocvente, pentru a nu mai da loa la comentarii. Colegiul electoral cuprinde 23.000 alegători, din vara n’au participat la vot decât 15.700, deci o abținere zdrobitoare de 7300 alegători. Din alegătorii cari au votat, au anulat voturile 4500, rămânând valabil exprimate 11&03 voturi, și dintre aceste voturi, liberalii la frtufte cu dl. Bratianu au obținut 8000 voturi, deci 1 i 3 din întreg colegiul electoral, restul avândut candidații independenți. Pentru a atasoa acest dezastru, a doua zi, a ieșit afară de șeful suprem, au organizat pe înserate o manifestație la care au participat „demnitarii județului, afară de priectul neutru“, ahișii, clubeștii, câțiva țigani și copilași de prin școli, o adevărată ceremonie funebră, manifestanții colindând străzile orașului, la fiecare coț câte un țipăt două de protestare a lor, contra opoziției (?!) care , se abținuse de la vot. Această mancarada sub imnul duios al unui taraf de lăutari, care îți făcea impresia ca le caută veșnica pomenită,