Ex Symposion, 2002 (38-41. szám)

2002 / 38-39. szám

szeriség 12 lett volna. A vizuális narráció viszont éppen a vég nélküli ismétlődés lényegére kérdez rá a manipulált fotósorozattal, mely egy sajátosan értelme­zett mozgóképpel érzékelteti a kimerevített, de mégis elteltő/múló időt. „Fel­fogható-e eseménynek két fázis folyamatos ismétlése? A mozgókép és az álló­kép határain létrejövő vizuális töredék csak két fázist, állapotot ismétel folya­matosan, egy absztrakt időt létrehozva. A két végállapot közti időt, ismétlése­iket manipulálva, létrejön egy mozgókép, mely magán hordozza a mozgóké­pek tulajdonságait, kivéve a temporalitást. Ez a hiány a vizsgálat tárgya."13 Az így megalkotott képsorok mozgásukban ugyanolyan szekvenciálisak, mint azok a látványok, melyekkel nap mint nap találkozik a dokumentáló sze­me. Egy szoba, mely akár börtön, akár templom (a kontempláció helye), akár a napi rutin díszlete a vizuális változók együttese. „Az elbeszélés lelke a határta­lan lineáris kiterjedés, a mind újabb események, epizódok, kalandok, bonyodal­mak, krízisek, mind újabb tájak és emberek egyre növekvő sorozata. Az elbeszé­lés elsődleges és elemi formája a lineáris eseménykatalógus formája."14 Az Earl Miner és Szili József elmélete által, a poétikai műnemek kritikája kapcsán beve­zetett katalóguselv a vizuális narráció szerveződését is segíti nyomon követni. A szekvencialitás mint az elbeszélés specifikuma, a tér fragmentumainak ábrázolá­sával lép működésbe. A szekrényajtó és az elbillent lábfej kettősével, a földön megvetett ágy és a benne pihenő test körvonalával. A látványelemek végesek, de felhasználásuk végtelen epizódsorokat produkál. A néző azzal, hogy beavat­kozik és él a mozgatás, közelítés, gyorsítás szemet gyönyörködtető lehetőségé­vel, továbbszövi a történet fonalát. Újabb és újabb vizuális minták generálód­nak a monitoron, és a puszta helyszín jelölésén túl idővonatkozásra tesznek szert. Képnapló 34 nv-ről, a térbeli és időbeli végtelenség tapasztalatáról. Az állandóság és a változó tartamok közötti feszültség, ami tér és idő egymásra vonatkoztatásával leképeződött, magára az észlelés aktusára is jellemző. Max Imdahl teóriája szerint ennek a tevékenységnek a megragadá­sához az „újrafelismerő és látó látás" megkülönböztetésére van szükség. Az újrafelismerés a már ismert dolgok beazonosítása, az állandóság konstatálása, míg a látó látás olyan folyamat, mely során új és eddig ismeretlen létezők világa tárul fel előt­tünk. „A látás minden egyes új folyamata más és eddig nem látott módon hozza napvilágra a lát­hatót. A látás véghezvitelének procedúrája státu­sa szerint 'végtelen'."15 A REPETITIONS19 alko­tójának reggeli tekintete letapogatja az ismerős tárgyakat, a változatlan formákat. Hunyorít, majd fókuszál, és a naponta ismétlődő látványal­kalmak új elrendezést nyernek. A manipulált fo­tók homályossága és töredékessége ezt a nem tö­kéletes, emberi tényezők által befolyásolt látást hangsúlyozza az optikai észleléssel/rögzítéssel szemben. Valójában éppen a digitálisan készített fényképtöredékek lesznek a bizonyítékai annak, hogy a szem nem passzív receptorként működik, mely hangsúlyok nélkül rögzít pillanatképeket, hanem alkotó része a mű szerkezeti összefüggé­seinek. A gép által leképezett objektív valóság szoftverek segítségével változik át érzéki érte-jóba. Ez gyakorlatilag ugyanaz a ház. Egy nap­pal korábban a szállodaajtó melletti állóbüfében vacsoráztam. 7. 29. Magyaróváron rendet rakok édesapám köny­vei között, közben egy pécsi származású férfi em­lékezik dramaturg múltjára, és sorra említi Kar­dos G. Györgyöt, Bóka Lászlót, Mándy Ivánt — akiknek a könyvei mind ott vannak előttem. 8. 6. Rádióban: „idézőjelben vett atomerőmű", mi­közben nézem a 168 órában a fényképet, melyen felirat: „Paksi Atomerőmű". — Valamivel ké­sőbb találkozom Görgényi Frigyessel, aki mesél a Don Quijotéról, aki leszállt egy barlangba. Erről nekem eszembe jut, hogy az idézett paksi cikkben Szentgyörgyi Zsuzsa arról ír, hogy Andalúzia felé mintegy 30 hatalmas szélturbina áll egy fennsíkon. Don Quijoténak lenne mit küzdeni velük. (Kis tűz nagy füstje, aug. 2. szám). Gör­gényi Szebenyi (?) Szabolcs nevű barátja is gyűjt véletleneket. 8. 6. Alighogy megtaláltam Stauffer könyvében a Duchamp-féle „let?te comme un peintre"-t, az idézet megjelenik Kósa János egy festményén (ki­állítva a Raiffeisen galériájában). Erről beszél­getve Hajdu István elmondja, hogy V. T.-t egy hólapáttal fejbe vágták az Ybl-bazár környékén, úgy tudta, hogy innen ered a „buta mint­egy 12. R. Barthes: Világoskamra. Bp. 1985. Európa Könyvkiadó, 8. o. (Kiemelés tőlem: L. Cs.) 13. Naponta felkelek (2) 14. Szili József: A poétikai műnemek interkulturális elmélete. Bp. 1997. Akadémiai Kiadó. 111. o. 15. Gottfried Boehm: A képi értelem és az érzékszervek. In: Kép, fe­rtőmén, valóság. Szerk.: Bacsó Béla, Bp. 1997. Kijárat Kiadó. 249. o.’ 90

Next