Ez a Hét, 1996. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)

1996-07-05 / 27. szám

A szabadság elcsent körei Vajda Mihály balliberális filozó­fussal közöl interjút a Magyar Hírlap 1996. június 29-ei száma. Vajda a leg­közvetlenebb környezetünkben meg­teremthető szerveződésekről beszél, a szabadság kis köreiről, amelyek sok­kal fontosabbak lehetnének a szá­munkra, mint amennyire fontosak a mai közvélekedés szerint. Szinte gyógyírként ajánlja e kis körök mű­ködtetését, hiszen ha cselekvően belefonódunk közvetlen környezetünk életébe, talán megszűnik az a termé­ketlen várakozásunk, hogy az égvilá­gon mindenre a nagypolitikától re­mélünk megoldást. Becsületesen el­mondja azt is, a gondolat Bibó István­tól való. Csupán egyvalamit hallgat el, de ez az elhallgatás ma már olyannyira reflexszerűen jellemző, hogy nem me­hetünk el szó nélkül a jelenség mellett. Vajda Mihály ugyanis arról feledkezik meg, hogy ezt a bibói gondolatot az el­múlt években az MDF, név szerint pe­dig Lezsák Sándor, az MDF jelenlegi elnöke elevenítette fel. Erről nem lehet nem tudni. Ezt nem lehet említetlenül hagyni egy viszonylag terjedelmes elemző beszélgetésben. Legalábbis nem lehet véletlenül. Ez az elhallgatás más kérdésekben is tipikussá vált. Mintha a közelmúlt végképpeni eltörlésének sajátos mód­jával állnánk szemben. Egy szán­dékkal, amely nem feltétlenül tudatos mindenkiben, aki alkalmazza, de vég­eredményben mégiscsak azt ered­ményezi, hogy az 1990 és ’94 közötti idő kitörlődik a társadalmi emléke­zetből. Vagy legalább elhomályosul, zavarossá, tehát gyanússá lesz. A mostani példa azért igazán szem­beötlő, mert Lezsák Sándor bibói hi­vatkozását meg is lehetne kérdője­lezni. Meg lehetne kérdezni, tudott-e az MDF eredményesen élni ezzel a gondolattal. Előre jutott-e a bibói úton? S nyilvánvaló, hogy ezekre a kérdésekre aligha adhatók pozitív, az MDF-nek egyértelműen kedvező vá­laszok. A jogos és okszerű kritika he­lyett marad inkább az elhallgatás. Mi más lehet az oka, mint az a tudatos vagy tudattalan szándék, hogy a kon­zervatív kormányzás időszaka vég­képp zárójelbe kerüljön, elfelejtődjön, megfosztódjon minden előrevivő nemzeti törekvésnek az emlékétől?. Fel se tudjuk mérni, milyen tragé­diát jelenthet a történelem ilyesfajta megszakítása! S mire rádöbbenünk, késő lesz. Már benne leszünk a változ­­tathatatlanban. Vagy már benne vagyunk? A Magyar Hírlap ugyanő számában valaki, aki balliberális elfogultsága­ival, ortodoxiájával rendkívül sok kárt okoz, mert akadályozza a normális és szükséges párbeszéd kialakulását, azt írja az ellenzéki pártokról: „Ők öten együtt ultimátumot nyújtottak át a par­lamenti többségnek, hogy vagy lénye­gesen változtat eredeti tervén, netán teljesen vissza is vonja, vagy közösen szabotálják a törvényhozói munkát. Kivonulnak. Ha megtörténnék is ez — írja —, aligha rendül meg az ország.”. Természetesen más is van e cikk­ben, olyasmi is, amivel nagyjából min­denki egyetérthet. De ez az utolsó mondat kétségbeejtő. Nyílt bevallása Magyarhon közepén nagy sátrat levernek, félig titokban, de üldözést se félve, legjobbjaiban gyűlik ott a nemzet, hitük szerint egy újabb ezredévre. Mikor majd megint összegyűlnek, kipróbált régi köztük már alig. De a sátor nem semmisül meg, konokul őrzi régi álmait. Részlet Szentmihályi Szabó Péter Nostradamus Hungaricus c. kötetéből annak, hogy az ellenzék nem számít. Azaz: az ellenzék csak fügefalevél. Ebből azonban súlyos kérdések következnek. Mi van ott, ahol nem számít az ellenzék? Van-e ott még par­lamentáris demokrácia, ahol az ellen­zéknek fügefalevélként kell álcáznia valamit? Ahol nem rendül meg az or­szág, ha az ellenzék nem vesz részt a törvényhozói munkában. Nem én mondom, a cikkíró logikája mondja: az ilyen országban diktatúra van. Ellentétben a cikkíróval, én tudom, hogy a jelenlegi parlamenti többség demokratikus választásokon jött létre. Ám azt is tudom, vajmi kevesen sza­vaztak arra, hogy kétharmados többsé­gük a fennálló, de — igen-igen álságo­san — folyamatosan repedezőnek mu­tatott koalíció formájában testesüljön meg. Azt is tudom, hogy a többség és kisebbség kialakulásában milyen sze­repe van a torz választási rendszernek, amely persze épp ilyen torz volt az el­ső demokratikus választások idején. Egyáltalán nem csodálkozom, ha vala­ki, látván a kliensrendszer kiépülését, a politika és a gazdaság, a politika, a gazdaság és a bűnözés összefonó­dását, azt a tényt, hogy kiéheztetéssel és kirekesztéssel büntetik azokat, akik őszintén hittek ’90—’94 rendszervál­toztató reményeiben, most buzgón rábólint a Magyar Hírlap cikkírójának logikájára, s azt mondja: itt valóban diktatúra van. Következésképp azt várja az ellenzéki pártoktól, hogy ne törvényesítsék ezt a vállalhatatlan helyzetet. A legjózanabb gondolkodók is el­juthatnak ehhez a következtetéshez. Hiszen a kisebbség nem jelenthet igaz­ságon kívüliséget. A kisebbségbe szo­rultság nem jelentheti azt, hogy le­gyenek olyan nemzeti ügyek, amelyek a társadalom egy részének kirekesz­tésével intézhetők. Márpedig ma dur­ván tapinthatók az ilyen típusú törek­vések. Válságponthoz érkezett Ma­gyarországon a parlamentáris demok­rácia. Ilyenkor nem meggondolatlan, pökhendi nyilatkozatokra van szük­ség, hanem tárgyalásra és megértésre. Higgadt gondolatokra. „Európa egyik legkatolikusabb ki­rálya”, a spanyol János Károly, érteni fogja, miért nem üdvözlik őt a parla­mentben a kereszténydemokrácia esz­ményeire fölesküdött magyar ellenzé­ki pártok — nem úgy, mint ahogy azt a Magyar Hírlap cikkírója sugallja —, János Károly érteni fogja, ha netán így lesz. Hovatovább mi nem értjük majd, mi történik és mi történhet még ve­lünk. Pálfy G. István wsrw fi ttmwmww»

Next