Ezredvég, 1998 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 3. szám - MAGYAR SORSOK - Zolnay László: Petőfi első és egyetlen mecénása (Tóth Gáspárral)

tatási költségét. Sőt még harminc ke­mény pengő forintot is előlegez a köl­tőnek, hogy megéljen egy ideig! Nos hát, ezt a derék kézmívest ne­vezték Tóth Gáspárnak. „Aki Petőfit szerette - írja Jókai méltán megsüvegelheti őt, mert ő volt a költőnek első és egyetlen Maecenasa." Mi pedig­­ jó százharmincöt éves ké­séssel - süvegeljük meg e kis megem­lékezéssel Tóth Gáspár megható alakját! A tudós irodalomtörténész nálam bi­zonyára jobban tudja: Tóth Gáspár se­gítsége mentette meg a költőt az élet­nek, a szabadság ügyének, költésze­tünknek. Tóth Gáspár azután nemcsak ama kemény körmöci aranyakat, hanem egy remekbe szabott magyar ruhát is ajándékozott a költőnek. (1848 magyar­jai utóbb legkivált Tóth Gáspár „fekete magyarjait" viselték.) Erről a Tóth Gáspár szabta Petőfi-öl­­tözékről fanyalogva írja később az irigy, finomkodó Vahot Imre: „Petőfi utóbb mint a Pesti Divatlap segédszerkesztője Tóth Gáspárral extravagáns magyar ru­hát csináltatott magának. [...] Ez visz­­szatetszést keltett." (Budapesti Visszhang, 1856. évf.) Mit tagadjuk, Tóth Gáspárnak ez a mecénási tette egészen megkapó vala­mi! Hiszen ezek azok az idők, amikor - mint a Jókai írta sorok mutatják - íróink java meg az irodalombarátok, pár kivétellel, valóságos frontot csináltak Pe­tőfi ellen. S ez éppen úgy a tehetségte­lenek önvédelme, mint Vahot Imre fa­rizeus magatartása. S ki segíthetne? Arisztokratáinkat­­ ismét csak pár em­ber kivételével - a nagyvilág félvilága meg a színfalak mögötti világnak a csil­lagai érdeklik. Az egyház műpártolása - s az egyház ekkor a legnagyobb ma­gánbirtokosa Magyarországnak - csakis az egyházi zene s az egyházi képzőmű­vészet támogatására szorítkozik. Ezek azok az évek, amikor Petőfi kis híján éhen hal, de az ország egyik legnagyobb mágnásbirtoka egyetlen éjszaka kártyán cserél gazdát! Tehát Tóth Gáspár segíti Petőfit szár­nyaló útjára. A negyvenes évek szellői nyugati szelek. Erősen Párizs felől fúj­nak azok. A szemtanú így írja: „Tóth Gáspár inasa a Marseillaise-t fütyüli, amikor új rend ruhát szállít Nyáry Pál­nak. S a Carmagnole dallamával felel rá az Arany Sas csaposa." S ha megnézzük a szabadság március felé vezető útját, Tóth Gáspárunk is a hősök útján halad. 1848. március 15-én Irányi, Irinyi, Klauzál, Nyári Pál, Petőfi, Rottenbiller, Vasvári Pál koszorújában ott áll Tóth Gáspár pesti magyar szabó is. Aláírásával teszi rá hitét a Tizenkét pontra, a szabad sajtó első termékére. S azután, 1848. április 19-én, a Pest városi közgyűlésen Tóth Gáspár szóvá teszi a magyar ipar szabadságának ügyét. Hevesen követeli az elavult, hű­béri céhrendszer azonnal való felszámo­lását. Nagy dolog ez, hisz Tóth is céh­beli iparos. Mégpedig rangos. Afféle ön­kéntes joglemondás ez. És Tóth Gáspár szava, javaslata nem pusztába kiáltott szó. Alig pár napra rá Klauzál Gábor, a kereskedelmi miniszter meg is hozza az iparszabadságról szóló törvényren­deletet. Ugyanekkor Tóth Gáspár szóvá teszi a nemzetőrség felruházásának ügyét is. Előre látja nemzeti őrsereg - a nemzetőrségből első honvédségünkké alakuló - nemzeti hadsereg szükségét. Nemzetőr és honvéd kell! Márpedig an­nak fegyver kell, és ruha! A márciust követő napokban megvá­lasztják a Rendre Ügyelő Pesti Választ­mány és a Sajtóbizottság tagjának. Egyik biztosa lesz a Rendre Ügyelő Bi­zottságnak is. 1849. május 10-én a fiatal forradal­márok - zömmel iparoslegények és diá­kok - heves tüntetést (mint akkor mon­dották: „macskazenét") csaptak a buda­­vári osztrák helyőrség waffenrockos parancsnokának palotája előtt. A fegy­vertelen tüntetőket az osztrák helyőrségi parancsnok fegyveres katonáival szétve­reti. A forradalmi kormány nevében Nyáry Pál, Pest megye alispánja, és Tóth

Next