Ezredvég, 1999 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1999 / 5. szám - MORFONDÍROZÁS - Szerdahelyi István: Sakkfigurák és süket oroszlánok

A munkások az üzemekben moccan­ni sem mernek. Hallottam olyan ma­mutcégről, ahol a dolgozót a felvételnél írásos nyilatkozattal kötelezik: fizetésé­ről a társait nem informálhatja; ha ezt megszegi, elbocsátják. A sajtó egyes üzemek kirívó visszás­ságairól nagy néha beszámol. Magá­nyos csatározások ezek, érdemi válto­zások nélkül. Mindent véd az üzleti titok, a banktitok, a vállalkozási szabad­ság. De mit is várhatnánk egy olyan országban, ahol a kormány azzal csá­bítja a külföldi tőkét, hogy itt a magasan kvalifikált szakembergárdát a fejlett nyugati országokban fizetett béreknek feléért lehet foglalkoztatni?... S mind­eközben teljes sebességre kap­csolva rohanunk az Európai Unió felé, ahol viharos erővel tüntetnek és sztráj­kolnak a munkások, gyakran egységben a fizikaiak és szellemiek. Ahol heves bérharcok folynak a szakszervezetek ve­zetésével. SZERDAHELYI ISTVÁN Sakkfigurák és süket oroszlánok Többé-kevésbé persze mindnyájan sakkfigurák vagyunk. Láthatatlan erők vezetik lépéseinket eleve előírt alakza­tokban - futólépésben, lóugrásokban s minthogy a szomszédos kockák hori­zontján nemigen látunk túl, arról sincs biztos tudásunk, hol tart és milyen vég­kifejletet ígér a játszma, amelynek ré­szeseivé tett bennünket történelmi sor­sunk. Ám, mint minden hasonlat, ez is sántít, hiszen a sakkfigurák ritkábban tudnak parasztból bástyává fejlődni (bár az ellenfél alapvonalát elérve ők is átalakulhatnak), az pedig végképp nem adatik meg nekik, hogy pl. undorodja­nak az őket vezető kezek piszkosságá­tól, vagy mattot adjanak a saját kirá­lyuknak. Mi viszont igen sok effajta, a játék szabályait felborogató tettre képe­sek vagyunk, így történt, hogy szellemi életünk sakktábláinak egyik fekete királynője, amikor a játszmák sokaságától már megkopott rajta a festék, s a koronájából is letört egy darabka, ráállt, hogy mag­netofonba mesélje viszontagságos éle­tét. S minthogy a tényleges sakkjátéktól eltérően a memoár műfaja egyoldalú játszma, ahol az emlékező azt mondhat, mit csak akar, királynőnk is rendre le­ütötte emlékezetének táblájáról mind­azokat, akiket királyi kedvét és női sze­szélyét követve leütendőnek vélt. Ennek érdekében pedig attól sem tartózkodott, hogy a fehér kockákon álló bábukat át­emlékezze a feketékre, s a futókról azt állítsa, hogy lólépésben haladtak. Jóma­gam is emlékezetének ilyen áldozatai közé tartoztam, s nem álltam meg, hogy egy kisebb írásban tényekre és évszá­mokra hivatkozva ne korrigáljam állí­tásait. S ekkor váratlanul megszólalt egy harmadik figura is, akit - folytatván a hasonlatot - gyalogosként jelölhetnék meg, hiszen szellemi életünkben egye­dül arról nevezetes, hogy egy példátlan plágium elkövetésével vádolta az iro­dalmi pletyka. Nem tudom, hogy e hí­resztelés nem volt-e légből kapott rága­lom, de ha az volt, akkor egyetlen fi­gyelemre méltó tettével is csak megrágalmazták. E gyalogos soha életében nem állt azon a sakktáblán, ahol a fekete királynő meg én, s ráadásul nem is fekete, hanem fehér bábu, de most halaszthatatlan teen­dőjének érezte, hogy a legnagyobb pél­dányszámú napilapban szögezze le: úgy - nem tudja, állítja, hanem - véli, hogy 73

Next