Ezredvég, 2005 (15. évfolyam, 1-12. szám)

2005 / 10. szám - MŰHELY - Rozsnyai Ervin: A forradalmi terror melléütéseiről.: ( Részlet a "Két Machiavelli" című készülő könyvből)

rülmények okozata volt. De ha külön-külön mindegyik az volt, akkor összességük is könnyen tűnhet a véletlen művének, és az a látszat keletkezhet, hogy a forrada­lomnak ezt a tragikus fejezetét teljes egészében el lehetett volna kerülni, ha a vé­letlen rátermettebb, jellemesebb, lelkiismeretesebb vezetőket állít az élre,’ így fes­tenek a törvénytelenségek „alulnézetben", az egyes esetek felől nézve; ahogy „fe­­lülnézetben" viszont, a forradalom általános objektív feltételeinek tükrében, elke­rülhetetlennek látszanak. Melyik nézőpontból láthatunk rá az igazságra? Talán megkönnyíti a választ egy háborús analógia. Lehetetlen, hogy egy viharos ütközet után ne maradjanak halot­tak és sebesültek a csatamezőn, de hogy éppen X halt meg, Y pedig életben maradt, nem volt kezdettől fogva megírva a „sors könyvében". Miért nem X-et vette párt­fogásába a szerencse? Vagy a második, a tizedik, a századik elesettet? Végül is mind­nyájan megmaradhattak volna. És mégsem maradhattak volna meg: ütközet volt, amelyet nincs mód áldozatok nélkül megvívni.­­ A forradalom törvénysértései persze nem hasonlíthatók egy nyílt ütközethez. Az analógiát nem is ez, hanem a szükségszerű és a véletlen közötti kapcsolat hasonlósága indokolja. Nem volt szük­ségszerű, hogy A, B, C, vagy a tizedik, a századik, akárhányadik, áldozatul essen a törvénytelenségeknek; valamennyien elkerülhették volna. Külön-külön mindenki el­kerülhette volna, mint az ütközetben a halált vagy a sebesülést. És valószínűleg még­sem kerülhette volna el mindenki A dolgok valódi - nem pusztán képzeletbeli - me­netét ugyanis nem az egyedi esetek összeadódása formálja ki, hanem ezeknek az eseteknek az általános összefüggésekkel való kölcsönhatása, amely a véletlent a szük­ségszerűség jelenségformájaként foglalja magába. Beszéljünk konkrétabban. Minél keményebb önvédelemre kényszerül a forrada­lom, annál kevesebb lehetősége van rá, hogy tárgyilagos, körültekintő mérlegelés­sel válassza szét belső ellenségeit az ártatlanoktól és ártalmatlanoktól, akik valami okból gyanúba keveredtek. Különösen igaz ez akkor, ha a tömegeket alacsony kul­turális szintre nyomta az előző rendszer, s ha a forradalom egyetlen országban győz - ahogy például az 1789-ben Franciaországban történt -, és bekerítve, elszigetelten áll szemben a megsemmisítésére egyesült nemzetközi koalícióval Ebben a beszo­­rítottságban, amikor kintről a nyílt, bentről az álcázott ellenség támad, természetes módon burjánzik el a gyanú, és válik a mindennapok elemévé. Eredendően a szük­séges óvatosság és önvédelem eszköze ez, de fertőző góc is, amely alattomosan ter­jeszti a bizalmatlanság, a rágalmak, a színlelés és meghunyászkodás baktériumait, a forradalom létfontosságú szerveinek megtámadására képes politikai és erkölcsi ra­gályt. Ellentmondásos feladat áll tehát a forradalom vezetői előtt: megakadályozni a gyanú pusztításait, anélkül, hogy lanyhulna a készenlét az álcázott belső ellenség - későbbi kifejezéssel az „ötödik hadoszlop" - ellen; felkutatni és ütni az „ötödik had­oszlopot", anélkül, hogy a gyanú az „ötödik hadoszlop" szövetségeséül szegődne, és a forradalom öklével magát a forradalmat veretné szét. Hogy mi lesz a frontvonala­kat nemegyszer összekuszáló, nehezen áttekinthető harc kimenetele, az nyitott kér­dés, amelynek eldöntése egyaránt függ az objektív erőviszonyoktól és olyan szub­jektív tényezőktől, mint a tömegek érettsége és a forradalomhoz való hűsége, a ve­zetők következetessége, merész logikája és képzelőereje. Szennyes, vérrel csuszam­­ló sárban életéért birkózik a forradalom; némileg groteszkül hangzik, ha fényesre

Next