Ezredvég, 2007 (17. évfolyam, 1-12. szám)

2007 / 11. szám - OLVASÓLÁMPA - Kristó Nagy István: Nagy Lajosék, puputevék, eszmék (Nyolc könyvről)

rencsére mit sem véve át Hamvas Béla magasztos blablásából. A politikai okok­ból halállá szembekerült Szókratész és ezerötszáz évvel későbbi Bakunyin vi­selkedésének elemzése tulajdonképpen az értelmiségi személyiség hozzáállá­sát vizsgálja. Mi fontosabb: élet árán is az igazság, vagy (a netán folytatható társadalmi harc érdekében) egy többé-kevésbé őszinte megalkuvás? Persze, nemcsak a gö­rög s orosz hősről van szó, hanem akár - noha szó sem esik róla - Nagy Imré­ről, netán Kádárról: előbbi a szókratészi, utóbbi a bakunyini stílust folytatja. Közben Albert bámulatos analízisekkel szolgál - a számtalanszor elemzett szók­ratészi védőbeszédről is tud újat mondani, így az előzményről szólva (amiről alig tudunk), miként jelentette föl már több mint húsz évvel korábban Arisztop­­hanész Szókratészt a Felhők­ben - akkor hiába. A másik zseni vígjátéka még ha­tástalannak bizonyult, ám az Athént ezután sújtó féltucat rendszerváltás alkal­massá tette a demokráciától elbúcsúzott polisz-lakókat arra, hogy bűnbakot ke­ressenek. És a bűnbak vállalta is azt, amivel vádolták, bár - Albert Gábor erre okosan rámutat - nem vállalta az általa helyesen alkalmazott szofista vitamódszer­rel a szofista filozófia cinikus relativizmusát. Bakunyin pedig? Ő egy még sötétebb (mert már régen állandósult) rémura­lomban próbál kimagyarázkodni, mert mi lehet több az életnél? A szókratészi (és kimondatlan Nagy Imrei) példa mutatja, hogy lehet, de ha valakinél fontos nemcsak a puszta lét, hanem a társadalmi szerep, az Bakunyinná válhat. Albert Gábor a szókratészi morál (és epiktétoszi filozófia) mellett foglal állást: jól teszi, de mindenképpen nemcsak tudomásul vételre, hanem elgondolkodás­ra is késztet. Mintha egy kissé elfogult lenne Bakunyinnal szemben: nem ismer­né Pirumova szovjet történész 1970-es (nem sokkal később magyarul is megje­lent) tanulmányát, amely persze szigorúan marxista szemszögből vizsgálja Ba­kunyin eszméit s az államellenes anarchistának azt a tételét kifogásolja leginkább, mely szerint a proletárdiktatúra könnyen rémuralommá lehet... Tény, hogy Bakunyin szibériai száműzetése és kalandos szökése után még évtizedekig tevékenykedett s a szókratészi életkorban halt meg. Mint Piiumova leírja, az anarchizmus ideológiájánál is fontosabb az agrárszocializmus és a du­nai konföderáció eszméje, mely épp a mi térségünkben igazán megfontolandó lett volna. Albert Gábor minderről alig szól, ám annál inkább a népuralom alapvető kér­déseiről, melyek Szókratész és Bakunyin sorsán is túlmutatnak. A számszerű­séggel döntő demokratikus választások bizonytalansága alkalmat adhat az al­jas többség uralmára. „Az igazság nem dönthető el többségi szavazattal" - ám de van jobb módszer? Elvben egy élcsapat, a közösség üdvét szolgáló öntuda­tos, kritikus értelmiség tehetné „igazivá" a demokráciát - no de, tömegmozga­lom nélkül ez éppúgy elképzelhetetlen, mint Szókratész elit-gondolata (amit aztán Platón fogalmaz meg), vagy Bakunyin anarchizmusa. Hogy „a tömeg" önmagában mit jelenthet, azt láthattuk a pesti csőcselék tavalyi megmozdulá­sai során, a platóni államból pedig a filozófusok uralma helyett rendőrállam le­het. Tessék gondolkodni, mint Albert Gábor vagy Konczek József, vagy másfél­száz évvel korábban Bozzai Pál tette-teszi. (Pont Kiadó)

Next