Bihari Napló, 2008. augusztus (19. évfolyam, 179-204. szám)

2008-08-06 / 183. szám

4 Rodosz, a napisten szigete A Nagyváradról elszármazott ma Budapesten élő házaspár, Szilágyi Csaba és Kinga július 6-13. között Rodoszon nyaraltak. Élményeinket megosztották a Bihari Napló olvasóival. Szilágyi Csaba A két évvel korábbi görögor­szági, pontosabban Kos szige­tén töltött nyaralásunk felejt­hetetlen élményeivel tarso­lyunkban izgatottan vártuk, hogy landoljon velünk a gép Helios napisten szigetén. Dél­után háromkor - kétórás repülőút után - szálltunk le, és vártuk, hogy megcsapjon min­ket a forró levegő, ahogy tör­tént ez két évvel korábban is. Ez azonban elmaradt, hiszen Rodoszon - legalábbis a nyuga­ti oldalán - állandóan és inten­zíven fúj a szél, az ún. mellé­­mi, melynek köszönhetően az ember hőérzete alacsonyabb, mint a valóságos 35 Celsius-fok. Felejthetetlen élmények A reptéri „kötelező körök” és némi buszozás után viszonylag hamar elfoglalhattuk szobánkat. Azért mi tíz perc elteltével már az Égei-tenger sós hullámaiban lubickoltunk, lévén hogy szállá­sunktól két percre napernyők­kel tarkított, szeles strandot ta­láltunk. Fiatalok, középkorúak, idősek egyaránt élveztük a ter­mészet eme csodáját. Még a fe­kete ruhába öltözött hölgy is, aki sziklának vetett háttal, me­ révén a tengert bámulva talán elveszített szerettét várta vissza a nagy víztől. Este pedig meg­csodáltuk az Óvárost, mely Eu­rópa legnagyobb, ma is lakott középkori települése. Található itt többek között Lovagnegyed, Zsidónegyed, Töröknegyed, és természetesen rengeteg szűk, kanyargós, sokszor néptelen si­kátor, ahol a legjobb tavernák lapulnak, és ahol kedves, idős görög háziasszonyok sütik és kínálják házi fánkjaikat. Kosz­tasz bácsi tavernájába érdemes időben érkezni, és előételt - pél­dául görög salátát - is rendelni, hiszen az öregúr pincér, pultos és szakács is egyben, de mind­egyik feladatát remekül ellátja, és persze egyfolytában moso­lyog. A műszaka páratlan, házi görög borral leöblítve pedig fe­lejthetetlen. Látványosságok Másnap a reggeli után ismét az Óváros felé vettük az irányt, hogy ezúttal napsütés­ben is megcsodáljuk a látvá­nyosságokat. Például a lejtős Lovagok utcáját, ahol a külön­böző nemzetiségű johannita lo­vagok szálláshelyei voltak. A Nagymesterek Palotája egy He­­liosz napistennek szentelt ősi templom helyén áll. Ma múze­umként funkcionál, ahol megtekinthető a több mint 2400 éves Rodosz múltját feldolgo­zó kiállítás. A napközbeni gy­­rosevést és fürdést követően este egy kellemes városnézésen vettünk részt. Bár nem olcsó, de mindenképpen megéri átél­ni a „kis piros vonat” - ami valójában „minicar” - nyújtot­ta felejthetetlen élményt. A vezető nagyon kedves, hiszen angolul és olaszul is bemutat­ja a látványosságokat, sőt né­ha le is lassít a kb. egyórás út során a fotósok legnagyobb örömére. Szilágyi Csaba Rodoszon nyaralt A Pillangók Völgye (Petaloudes) MASH-tábor Tizenhar­madik al­kalommal szervezik meg au­gusztus 5. és 12. között a különleges helyzetekre kiképző MASH nyári tá­bort Pádison, a Glávoi­­fennsíkon. A projekt célja az, hogy megfelelően kép­zett embereket biztosítsa­nak az önkéntességi alapon működő mentőalakulatok számára, továbbá a fiatalok bevonása a mentési techni­kák elsajátításába. Az ese­ményt a Különleges Ese­tekre való Segítségnyújtási Szolgálat (SARTISS) szer­vezte többek között a Nagy­váradi Orvostanhallgatók Egyesületével, a nagyvára­di gyorsmentőkkel (SMURD), a Bihar megyei Hegyi Mentők Egyesületé­vel, a Bihar megyei Vörös­­kereszttel, a Nagyváradi Egyetemmel. További tud­nivalók a www.mash.ro honlapon találhatók. A világ tetején és végén... A sziget további felfedezéséhez elengedhetetlen, hogy autót vagy ro­bogót béreljünk, hiszen Szilágyi Csaba Rodosz szélessége 35 Mi is így tettünk, három nap­ra kisautót béreltünk. A keleti parton haladva megnéztük a Thermes Kalitheas csodálato­san felújított gyógyfürdőt. In­nen Tsambika arany homokos tengerpartjára autóztunk, ahol annyira forró a homok, hogy csak lábbelivel lehet közleked­ni, de a hűsítő tengervíz csodá­latosan felfrissít. Stegna, a kis halászfalu jelenti a következő állomást. Itt­­ lévén, hogy a ke­leti part szélcsendesebb a nyu­gatinál - szintén 40 Celsius-fok körüli a hőmérséklet, de ezt fe­ledteti a hamisítatlan halász­falu látványa. Szerencsére in­nen már nincs messze az An­thony Quinn-öböl, amely töké­letes hely a nyugodt felfrissü­lésre és a szabadtüdős merülés­re, az ún. snorkelingre. A szí­nész akkor járt a szigeten, ami­kor a Navarone ágyúi című fil­met forgatták. Állítólag meg szerette volna vásárolni magá­nak ezt a csodálatos öblöt, a gö­rög hatóságok viszont nem en­gedték, ellenben tiszteletére ró­la nevezték el. Romos város, keresztút A következő nap ismét kelet felé vettük az irányt, de korán letértünk a sziget belseje felé, hogy megtekintsük a Pillangók Völgyét (Petaloudes). Júliusban és augusztusban a csíkos med­velepkék ellepik a völgyet, egy itt növő fa nedve kedvéért. A tengerparton továbbhaladva meglátogatjuk az ókori Kamiros városka romjait. Monolithosnál találjuk a Kastrou Monolithos nevű egykori keresztes lovagi­ t, hossza pedig 84 km. kastélyt. Egy sziklacsúcs tete­jére épült, 240 méter magasan. Hazafelé menet Salyssosnál is megálltunk, hogy megszemlél­jük a Filerimos Úrnője Templo­mot, melyben négy kápolna és egy monostor található. Ugyan­itt egy keresztút is húzódik, vé­gében egy hatalmas betonke­reszttel, melynek belsejében csi­galépcső vezet a merőleges ágakba. És az érzés? Mintha a világ tetején állna az ember. Érkezés a „világ végére" A változatosság kedvéért a harmadik nap is a keleti par­ton koptatjuk az országutat, hozzáteszem, itt Lindoszig kivá­ló minőségű, többsávos út ve­zet. Úti célunk a sziget déli csücske, a Prasonisi-fok. Itt egy keskeny, homokos földszoros köti össze a földnyelvet a part­tal, melynek mindkét oldalán széllovasok siklanak a hullámo­kon, de természetesen fürdőzni is lehet. Kicsit olyan érzés fog­ja el az embert, mintha a világ végére érkezett volna. Monolithos vára Görögországi élmények, szeretettel fűszerezve Ha valaki Rodoszra utazik, mindenképpen ki kell próbálnia egy hajótúrát valamelyik szigetre. Mi Symi szigetét választottuk. A turistákkal teli vízi jármű pontban 9-kor futott ki a kikötőből. Szilágyi Csaba Napsütés, szembeszél­és előt­tünk a csodálatosan hatalmas kékség, így vártuk a sziget fel­fedezését. Két óra hajóút után is­mét szárazföld volt talpunk alatt: Symi szigetén, azon belül pedig Panormiu­s falucskában landol­tunk. A széltől elzárt déli öböl­ben néhány ház és egy híres templom fogadott minket. Pon­tosabban kolostor, teljes nevén Taxiarchis Michael Panormitis, amely a tengerészek védőszent­jéről kapta nevét. Kapitányunk egy órát engedélyez a kolostor és a mellette elhelyezkedő mú­zeum megtekintésére, ezután el kell hagynunk a kabócák éneké­ben úszó falucskát. Istenközeli állapotban következő állomáshelyünk az északi Yialos kikötője, ahol a szí­nesre meszelt házak homlokza­tai zsalugáteres ablakaival ka­csintanak vissza az ámuló turis­tákra. Itt három órát időzünk. Megpillantva egy kupolás kis­­templomot, röpke ebéd után fel­felé vesszük az irányt, azaz lép­csőzünk, kacskaringózunk a vég­telennek tűnő, meredek hegyol­dal keskeny utcácskáin. Lélek nincs rajtuk kívül az utcán. A helybéliek sziesztáznak, a turis­ták vásárolnak vagy fürdenek. Mégis, mikor félórás lépcsőzés után felérünk, megelégedettség­gel tölt el minket a fentről elénk táruló, mesébe illő látvány, és egy megmagyarázhatatlanul kel­lemes érzés fut végig rajtunk. Ezt még az sem befolyásolja, hogy a kis templom vasajtaja bi­zony zárva van. Istenközeli álla­potban vagyunk. Némi pihenő és macskasimogatás után -merthogy Rodoszhoz hasonlóan itt is sok macskával találkozha­tunk - úgy döntünk, hogy a tá­volabb eső fellegvárba már nem sétálunk el, inkább visszatérünk a partra, és megmártózunk a kellemesen hűsítő, frissítő ten­gerben. Ezután hajóra szállunk, és este hat órakor már ismét Rodosz város utcaköveit koptat­juk. Sok mindent kap a Rodoszra utazó ember: napsütést, nyugodt és szelekkel ölelkező tengert, ka­vicsos és homokos, strandolás­ra alkalmas partokat, csodálatos naplementét, történelemmel át­itatott településeket, fellegvára­kat és palotákat, finomabbnál fi­nomabb ételeket és italokat, megfűszerezve rengeteg szeretet­tel, mely a helybeli életszerető görögökből árad. Szélmalmok a görögországi Rodosz városban 2008. augusztus 6., szerda Röviden □ Nagyobb illeték. Egy sürgősségi kormányhatározat alapján az ARD típusú te­repjárók illetéke jövőre 840 lej lesz az idei 350 lej helyett - közölte Tanase Miculescu, a nagyváradi Polgármesteri Hivatal pénz­­ügyiigazgató-helyettese. Adómentesség Biró Rozália, Nagyvárad alpolgármestere kö­zölte, hogy megoldást keresnek arra, hogyan támogathatnák a város 10-11 A kategóriás műemlék épületének a felújítását. A gondot az jelenti, hogy ezek mind vegyes tulajdon­­­ban vannak, részben az önkormányzat, ma­gánszemélyek, illetve kereskedelmi társasá­gok tulajdonában. Már most is létezik egy lehetőség: felmentés a helyi adó fizetése alól, amivel ez idáig mindössze 56 személy élt. Tonase Miculescu pénzügyiigazgató-helyet­­tes tudatta, hogy a vonatkozó törvények alapján abban az esetben, ha a műemlék épületben nem folytatnak gazdasági tevé­kenységet, a tulajdonos kérelmezheti az adó­fizetés alóli felmentés. Ezt a városháza 23-as termében kell kérelmezni. Ott tudatják azt is, hogy az ehhez szükséges dossziénak milyen iratokat kell tartalmaznia. Vegyes tulajdon esetében minden tulajdonosnak külön kell ké­relmeznie az adó alóli mentességet. Évforduló: Katona Irénke és Fe­renc éppen ma 35 éve, hogy örök hűséget fogadtak egymásnak. E jeles évfordulón na­gyon sok szeretettel köszöntik őket gyer­mekeik Ferenc és Beáta, akik nagyon sze­retik őket. Hozzájuk csatlakozva kívánunk további hosszú boldog éveket egészségben, szeretetben, megértésben. Jó hangulatban telik a nyári egyetem Több mint száz, az országból és külföldről érke­zett résztvevővel vette kezdetét vasárnap a he­tedik alkalommal megszervezésre kerülő Kárpát­medencei Nyári Egyetem. Az egyhetes rendez­vénysorozaton négy szakosztályon belül, orvos­­tudományok-egészség, irodalom, közgazdaságtan és történelem-eszmetörténet témákban hangza­nak el érdekfeszítő előadások. Vasárnap a hiva­talos megnyitó után az esemény fővédnöke, dr. Czeizel Endre tartott sok résztvevőt vonzó előadást Szex-szerelem-gyermek és családterve­zés témában. Ezt követően az ismerkedésé és szórakozásé volt a főszerep, a résztvevők megte­kinthették a várost akik hűsölni vágytak, meglá­togatták a városi strandot Az estét is a jó han­gulat uralta a Celebritas (ismertebb nevén a Bá­nya) borozó pincéjében, ahol fergeteges buli vár­ta a résztvevőket Hétfőn megkezdődtek a szek­cióülések, történelmi előadást tartott Tőkés László europarlamenti képviselő a '89-es forra­dalom eseményeiről. Este, az egyetem belső ud­varán Villányi Zoltán és Kirsch Norbert Nagyvá­radot bemutató dokumentumfilmjére is sokan voltak kíváncsiak. Az estét szintén fergeteges buli zárta a Bányában. A héten folytatódnak még az érdekes programok, melyre minden résztvevőt szeretettel várnak. A hétfői napot is fergeteges buli zárta