Fáklya, 1978 (22. évfolyam, 1-24. szám)
1978-05-07 / 9. szám
AEROFLOT 78 A szovjet légiközlekedési vállalat, az AEROFLOT útvonalainak hossza jelenleg mintegy 900 ezer kilométer. A járatok az ország több mint 3600 városát és települését kötik össze, számuk évről évre nő. Februárban például megindult a menetrendszerű Ivanovo—Taskent járat, amely összeköti Oroszország nagy textilipari központját Üzbegisztán fővárosával, a Szovjetunió legnagyobb gyapottermesztő centrumával. Csupán 1978-ban több mint 50 új útvonal szerepel az Aeroflot menetrendjében. A légiközlekedési szakemberek továbbra is elsőrendű jelentőséget tulajdonítanak a nagy távolságokra és a nehezen elérhető körzetekbe való légi szállításnak, de nem feledkeznek meg a helyi járatokról sem, amelyeket jelenleg az összes utasoknak kb. egyharmada vesz igénybe. Nemrég bekapcsolták a légi közlekedésbe az észtországi kis Vormszi-szigetet, ahol mindössze háromszázan élnek. Kijevben, Oleg Antonov tervezőirodájában az ilyen útvonalakra fejlesztették ki az AN—28 típusú kisgépet, amelynek óránkénti utazósebessége 350 km, repülési távolsága pedig 600 km. Ma már nincs a szovjet népgazdaságnak egyetlen olyan ága sem, ahol ne élnének a repülés adta lehetőségekkel. Ide tartozik az is, hogy megkezdték az IL—76-os szállítógép üzemeltetését, amely a szibériai kőolaj- és gázlelőhelyek feltárásában nyújt segítséget. Még egy példa. A legutóbbi ötéves tervben több mint 431 millió hektár szántóföld és erdőség talajvédelmi munkálatait végezték el a levegőből. Folytatódik az AEROFLOT gépparkjának felújítása. A „veterán” TU—104-es, IL—18-as, AN—12-es gépeket korszerű IL—62-es, TU—154-es és TU—134-es gépek váltják fel. Munkába állnak az új JAK—42-es gépek és az IL—86-os légibuszok is. Már a múlt évben több mint 30 útvonalon kényelmes TU—154-es gépek repültek az IL—18-asok és TU—104-esek helyett, a Moszkva—Alma-Ata vonalra pedig beállították a szuperszonikus TU—144-est. A világ légiforgalmi társaságai közül az AEROFLOT elsőként lépte át a bűvös százmilliós utaslétszámot 1976-ban. Egészében véve a tizedik ötéves terv időszakában (1976—1980) az AEROFLOT-utasok száma meg fogja haladni az 550 millió főt. Az AEROFLOT gépei jelenleg több mint 80 ország fővárosába és nagyvárosaiba közlekednek rendszeresen. Földrengés-előrejelzés: Szahalini tudósok hidrogeodinamikus módszert dolgoztak ki a földrengések előrejelzésére. 1977- ben az így készült prognózisok 90 százaléka pontos volt A módszer azon a törvényszerűségen alapul, hogy a földrengést megelőző időszakban az előrejelzés céljából speciálisan kialakított mélyedésekben ingadozik a víz szintje. Kunasir szigetén például 3—7 nappal a nagy erejű földlökések előtt leesett a víz szintje. Az Iturup szigettől kétszáz kilométerre keletre ez év február 2-án bekövetkezett földrengést ezzel a módszerrel három nappal korábban jelezték. Szovjet szakértők szerint nemcsak a földrengés időpontjának meghatározása, de helyének „betájolása” is lehetséges. Ez egymástól nagy távolságra fúrt „jelzőlyukak” hálózatának segítségével oldható meg. A Ghánai görögdinnye. Érdekes kísérlet színhelye a Vavilovról elnevezett Össz-szövetségi Növénytermesztő Intézet kubányi állomása. A szakemberek egy Ghánából érkezett „zöld kollekció” meghonosításán fáradoznak, amely 956 féle mezőgazdasági kultúrából, elsősorban zöldségfélékből áll. Egyedül borsból és paprikából 281, görögdinnyéből 7, napraforgóból 5, sárgadinnyéből 3 fajta szerepel benne. Lehet, hogy a híres kubányi dinnye mellett hamarosan az afrikai eredetű is kapható lesz a szovjet piacokon. Archeológia. Tizenhat kötetes régészeti enciklopédia kiadására készülnek a Szovjetunióban. Ez az ország területén az utolsó 150 év alatt végzett feltáró munka eredményeit foglalja össze. A első két kötet (Keleti szlávok a VI—XIII. században és Eurázsia nomád népei a középkorban) már nyomdában van. A teljes sorozat megjelentetése a tervek szerint 7—8 évet vesz igénybe. 0 Napkonyha. A végtelen pusztaságokon és sztyeppéken dolgozó geológusok és pásztorok részére ,,napkonyhát” konstruáltak az Üzbég Tudományos Akadémia fizikai-technikai intézetében. A melegítő egy alumíniumból készült parabolatükör, amely összegyűjti a nap sugarait. A napkonyha segítségével, amelynek gyártását már meg is kezdték, ebédet lehet főzni, vizet lehet forralni... Három liter víz felforralásához húsz percre van szükség. ATV mint stadion. Lvovi szakemberek olyan berendezést készítettek, amelynek segítségével otthoni tévékészülékét mindenki felhasználhatja különböző „képernyős” játékokra. Ilyen például az MTV Lehet egy kérdéssel több? című műsorából ismert „lyukas fal” játék. A berendezés egyéb „monitoros” vetélkedők lebonyolítására is alkalmas. 0 Lézerszabó: Leningrádban a Volna szabászegyesülésben lézeres berendezés szabja ki a szöveteket. Nemsokára ugyanez lesz a helyzet a városnak mind a kilenc szabászegyesülésében, amelyek részére az új technikával felszerelt központi szabászat fogja végezni a munkát. Ez több ezer munkás helyettesítését és nagy termelő területek felszabadulását teszi lehetővé, gazdasági eredménye pedig 18—20 millió rubel lesz. A leningrádi konstruktőrök újítását a bőriparban is fel fogják használni, azonkívül mindazokon a helyeken, ahol anyagok szabásával foglalkoznak. Útépítés. A gazdasági fejlődés fontos velejárója a korszerű közúti hálózat kialakítása. A tizedik ötéves terv első két évében csupán az OSZSZSZK- ban mintegy 20 ezer kilométer szilárd burkolatú út épült. Ezek csaknem 1500 körzeti központot kötnek össze nagyobb városokkal. Hét és félezer kilométernyi út épült az oroszországi nem feketeföldű övezetben. Megkezdődött egy új főközlekedési útvonal építése Szibéria két nagy ipari központja, Kemerovo és Krasznojarszk között. Az építők vállalták, hogy a Szovjetunió új alkotmányának első évfordulójára 9600 kilométer új korszerű utat építenek meg. A A Novoafonszki barlangok. Néhány évvel ezelőtt egy barlangkutató csoport a Kaukázus fekete-tengeri partvidékén magasba nyúló Iverszkaja hegy egyik keskeny tölcsérébe csaknem 200 méter mélyen leereszkedve számos olyan karsztüreget talált, amelyekhez fogható nincs a Szovjetunióban. Egyes termek hossza eléri a 260 métert, magasságuk pedig csaknem 100 méter. A természet kőbe vésett mesebeli állatokat, csillárokat, függönyöket és „vízeséseket” alkotott a barlangokban. Ennek láttán a tudósok természetesen arra gondoltak, hogy ezt a nem mindennapi szépséget közkinccsé kell tenni. A műszaki-geológiai és hidrogeológiai kutatások befejeztével a bányászok másfél kilométeres föld alatti útvonalat vágtak, aládúcolták a barlangboltozatokat, állványhidakat emeltek, különleges szellőztetőrendszert létesítettek a természetes hőmérséklet és nedvességtartalom fenntartására. Vagyis megoldottak egy sor bonyolult tudományos-műszaki feladatot. Figyelemre méltó az építmények architektúrájának és elrendezésének ésszerűsége és a termek kifejező művészi megvilágítása. A látogatók magnetofonról hallható tájékoztatást kapnak. Nem véletlen, hogy a novoaronszki barlangokat két év alatt 1 600 000 turista kereste fel. Az itt szerzett tapasztalatot az építők más karsztüregek kialakításában is felhasználják. 0 Diáknyár. A moszkvai felsőoktatási intézményekben megkezdődtek az előkészületek a „harmadik” szemeszterre, a nyári építőtáborozásra. A diákok idén nyáron is szétszélednek az ország minden tájára, de dolgozni fognak a fővárosban, az olimpiai építkezéseken is. A sok ezres moszkvai diákbrigádnak van mivel büszkélkednie. Tavaly. október jubileumi évében 800 létesítményt építettek fel, illetve helyeztek üzembe. Ezek között vannak lakóházak, állattenyésztő farmok, iskolák és klubok, több száz kilométernyi út és villamos távvezeték. Az építési munkák nagy részét Moszkvában végezték az egyetemisták és főiskolások, ahol például a Nemzetközi Kereskedelmi Központ építésében vettek részt. A Komszomol Központi Bizottsága 1978-ban hat területi ipari komplexum építése fölött vállalt védnökséget. Ezek: a kurszki mágneses anomália, a nyugat-szibériai, a pavlodarekibasztuzi, a bratszk—usztyilimszki és a dél-jakutföldi, valamint a BAM építése. A nyugat-szibériai területi ipari komplexum védnöksége ügyében — öt minisztériummal egyetértésben — nemrég hozott határozatot a Komszomol. Vállalta, hogy Komszomol megbízólevéllel minden évben 10 ezer önkéntest, a nyári egyetemi építőtáborok keretében 20 ezer fiatalt, továbbá 250 kereskedelmi szakképzettségű és a szolgáltatásokban jártas fiatalt küld Nyugat-Szibériába. A Bajkál—Amur Vasúti Fővonal fiatal építői vállalták, hogy a Lenini Komszomol 60. évfordulójáig lefektetik a síneket a Burját Autonóm Köztársaság területén kiépítendő első vasúti elágazásig — Dabanig. Ezzel jelentős mértékben megkönnyítik az épülő bajkáli és észak-mujszki alagutakhoz szükséges anyagok helyszínre szállítását. Ritka állattani lelet. A tudósok tüzetesen tanulmányozzák a magadani területen levő aranykitermelő helyen talált mammutbébit. E kőkorszakbeli jövevény magassága 1 méter, súlya pedig 95 kilogramm. Vizsgálat céljából már végigjárta Leningrád számos tudományos és orvostudományi intézményét. A geomorfológusok megállapították, hogy az elefántbébi 44 000 évvel ezelőtt látta meg a napvilágot. Csontvázát röntgenvizsgálatnak vetették alá, elkészítették gipszfiguráját, a szakemberek pedig hozzáláttak bebalzsamozásához. Az idén a múmia elfoglalja helyét a Leningrádi Állattani Múzeum mammuttermében. A fehérjék molekuláris szinten való laboratóriumi vizsgálata valószínűleg lehetővé teszi majd a tudósok számára, hogy választ adjanak arra a kérdésre, milyen fokon rokonok a mammutok más ormányosokkal: az indiai és az afrikai elefánttal. A magadani lelet egyedülálló, mert egész mammutot eddig csupán egyszer, 1901-ben sikerült találni. Az akkori idők tudománya azonban nem rendelkezett megfelelő eszközökkel a lelet tanulmányozásához. RÖVIDEN RÖVIDEN 15