Fáklya, 1982 (26. évfolyam, 1-24. szám)
1982-01-17 / 1-2. szám
* Gyülekeznek az érdeklődők az árverésre, s arra is kiváncsiak, hogy ki adott megbízást Legrainnek az eladásra. Úgy vélik, itt van ő is a teremben. Egyszer csak feláll valaki, és beszélni kezd, ám hirtelen a beszédet lövések szakítják félbe. Max Richard (Armen Dzsigarhanyan), a „három nagy" elleni akció végrehajtásával megbízott ügynök lelövi a vallomástevőt. Érthető, hogy nagy zavar támad. Az egymást árgus szemekkel vigyázó érdekeltek rádöbbennek: komolyra fordult a játék. Mindazokat, akik így vagy úgy kapcsolatban voltak a teheráni üggyel, egymás után fogják el. Sor kerül Marie-ra is. A náci Schemer - ismert nevén „a hóhér” - (Albert Filozov) találja meg őt rejtekhelyén, s csalja elő csellel. Schemer sok sötét ügy operatív vezetője volt azokban a régi esztendőkben, s köze volt a teheráni tervekhez is. Szeretett háttérben maradni, mindig kiválóan tudott rejtőzködni, csendes szavú, kifogástalan modorú ember. Leginkább a pókhoz hasonlít. Türelmesen, hosszan várja áldozatát, s előbb-utóbb eléri célját. Nathalie, Marie lánya, napjainkban megismerkedik Foche rendőrfelügyelővel (Alain Delon) Nem is tudja, hogy már régóta éppen Nathalie édesanyjának, Marie-nak ad menedéket hogy rejtse, mentse a terroristáktól. Szerelem szövődik köztük, ám a fiút megölik az újfasiszták, akárcsak Marie-t. Az idős Marie alakját is Belohvosztyikova játssza, s ily módon a neves művésznő igazán nem mindennapi színészi feladatot teljesíthet. Az ilyesmire szokták azt mondani, hogy színészt próbára tevő, szép feladat. A felügyelő itt még életben van. Amikor a terroristák által fogva tartott túszokért cserébe kiengedik a börtönből Schernert, a felügyelő és a kiszabadult náci farkasszemet néznek egymással. Schemner ezt mondja: „Ön az én számomra teljességgel veszélytelen. Olyan, mint egy katicabogár. Mi viszont újra erősek vagyunk.” A film egyébként láthatóan nem kis feladatot tűzött maga elé. Egy egész történelmi periódust fog át. A rendező jól vizsgázott kozismeretből, és sikerült művel gyarapította a politikai kalandfilm és a dokumentumfilm határán álló műfajt. 61