Falu és Város, 1950. január-június (4. évfolyam, 1-12. szám)

1950-01-01 / 1. szám

FALU és VÁROS 5 Fontos lépés a közigazgatási reform felé a megyék új területének és székhelyének megállapítása Az 1950. évben egyik legdöntőbb feladatunk lesz az Alkotmány rendelkezéseinek megfelelően államigazgatásunk átalakítása, a helyi államhatalmi szervek rendszerének kiépítése. Ennek a nagy munkának egyik előfeltételeként meg kellett változtatni a magyar államigazgatásnak azt az elavult és töméntelen, hiányosságot, hibát eredményező területi beosztását, amely az új szervezet elé is igen sok akadályt emelt volna. Ezt a kérdést oldotta meg a minisztertanács 4343/1949. (259) számú rendeletével, melyben újból megállapította a megyék területét, székhelyét és elnevezését. A rendelet lényege abban foglalható össze, hogy a megyék terü­letében és lakosságuk lélekszámában eddig fennállott nagy szélsőségeket megszünteti, a központokat (megyeszékhelyeket) a természeti és gazda­sági adottságokra, a közlekedési viszonyokra és a fejlődés perspektíváira tekintettel állapítja meg s ugyanezeket a szempontokat érvényesíti akkor is, amikor egy-egy területrésznek valamelyik megyéhez való átcsatolását rendeli el. A régi megyebeoszttás hibái Az államigazgatás területi átszerve­zésének kérdése nálunk nem új­keletű, hanem több évszázados pro­bléma, amely különös élességgel je­lentkezett a felszabadulás és főleg a fordulat éve után, amikor államigaz­gatásunk egy sor olyan új feladatot kapott, amelyeknek megoldása közben a területi szervezés hibái élesen ki­rajzolódtak. Fény vetődött arra, hogy az or­szágnak vannak olyan nagy kiter­jedésű és olyan nagy lélekszámú megyéi, melyek a szó szoros ér­telmében nem igazgathatók. A központ megközelítése egyes me­gyékben a lakosság, de az igazga­tási szervek részére is több napi uta­zást igényelt, ami sok hasznos mun­kaidő elvesztését és jelentős költség­­többletet eredményezett, s szinte le­hetetlenné tette a hatékony ellenőr­zést. Viszont a törpe megyék igaz­gatási apparátusa kihasználatlan volt. Jellemzésül rámutatunk arra, hogy a most eszközölt reform előtt négy megye lélekszáma a 150.000-et sem érte el, viszont Pest megyének több mint másfél millió lakosa volt. A te­rületet illetőleg pedig 300.000 holdnál kisebb és egy­millió holdnál nagyobb megyék mutatják a fennállott szélsőségeket. Külön ki kell emelnünk, hogy a megyék területi beosztásának hibái­­a legfőbb okai voltak annak, hogy a különböző szakigazgatási­­ szerveket nem lehetett a megyéknek megfele­lően szervezni. Számtalan esetben történt kísérlet arra, hogy ezen a helyzeten változ­tassanak. Ezek a kísérletek azonban min­dig megbuktak a nemesi vár­megyék osztályérdektől táplált el­lenállásán, a helyi hatalmasságok, nagybirtokosok befolyásán. A felszabadulás után a 4330/1945. ML E. számú rendelet közel kettőszáz község törvényhatósági átcsatolását rendelte el, de sem ezzel, sem a ké­sőbbi területátcsatolásokkal a magyar államigazgatásnak ez a szervi beteg­sége nem volt gyökeresen orvosolható. Az új megyebeosztás néhány lényeges szempontja Most a minisztertanács az Alkot­mányban kapott felhatalmazás alapján mélyreható reformot hajtott végre. A Horthy-rendszer torzszülötteit, a sovi­niszta-revizionista politika termékeit — a közigazgatásilag egyelőre egyesí­tettnek nevezett határmenti törpe me­gyéket — felszámolta, s az eddigi" 25 megye helyett 19 megyét szervezett. Az új területi beosztás az első pil­lantásra is mutatja, hogy a miniszter­­tanács — a fennállott beosztást alapul­­véve és csak a legindokoltabb mérték­ben változtatva meg — egészséges középmegyék létrehozására törekedett és figyelemmel volt arra a döntő szem­pontra, hogy az államigazgatás területi egysé­geit a gazdasági tényezők­­ alapul­vételével kell kialakítani. Az új rendezés részletes ismertetésébe nem bocsátkozunk, hiszen legalábbis saját megyéjére vonatkozólag azt minden közigazgatási dolgozó ismeri. Az itt közölt térképvázlat pedig nagy vonalakban tájékoztatást nyújt az új megye beosztásáról. Rámutathatunk azonban az új rendezés néhány lénye­ges kérdésére. A rendelet Pest-Pilis-Solt-Kiskun me­gyét ketté osztja. Északi részéből Pest megyét alakítja ki Budapest székhel­lyel, déli részét pedig egyesíti Bács- Bodrog megyével Bács-Kiskun megye elnevezés alatt. Kecskemét thj. város lesz ennek az új megyének a szék­helye. Ezzel Pest megye, mint állam­­igazgatásunk óriási szörnyszülötté meg­szűnt s megszűnt vele együtt az ál­lamigazgatásnak legdöntőbb területi problémája is. A Balaton, környéke eddig megosz­lott Veszprém, Somogy és Zala me­gyék között. Zalának azonban a bala­toni rész szinte elkülönült nyúlványát képezte s így a megye nem fordított kellő gondot az Észak-balatoni vidék fejlesztésére. Most a Balatonkörnyék fejlesztésének érdekében az északi rész teljes egészében Veszprémhez, a déli pedig Somogyhoz fog tartozni s e me­gyék gondoskodni fognak a két kü­lönböző jellegű üdülővidék megfelelő fejlesztéséről. új megyeszékhely lett Kecskeméten kívül Esztergom helyett Tatabánya, Balassagyarmat helyett Salgótarján, Szentes helyett Hódmezővásárhely és Gyula helyett Békéscsaba. Budapest főváros új területének megállapítása csaknem ezzel egyidejű­leg megtörtént, így az államigazgatás területi átszervezésének első fázisa be­fejeződött. Az új alapok egészségesek, alkalmasak arra, hogy az új magyar államigazgatást felépítsük rájuk.

Next