Falvak Dolgozó Népe, 1959 (15. évfolyam, 1-52. szám)

1959-02-03 / 5. (609.) szám

! Újsághír Ha most diák lennék s vizs­gáznom kellene, mondjuk éppen a papírgyártás technológiai fo­lyamatáról, azt hiszem, ment­hetetlenül elbuknék. Nem tudom hogyan, milyen eljárással gyárt­ják a papirost. Mérnökök, tech­nikusok, szakmunkások értenek ehhez... De mint valóságos diák, akit vizsgára állítanak s nem tudja a leckét, igyekszik viszont leg­alább valamit mégis mondani a tárgyról — én is mondanám hát a papírról: szoktak rá írni is. Bíjságokat és könyveket ké­szítenek többek között belőle. S ha a tanár, tegyük fel, nem elé­gedne meg ennyivel, tovább kér­dezne, mégpedig, hogy miből készítik a papírt — azt felel­ném : fából. S hozzátenném még : a papír a tudás terjeszté­sének fontos, nélkülözhetetlen anyaga. Feleletemet bizonyíta­nám azzal, hogy könyvből ta­nulja a gyermek a betűt és fü­zetbe írja az első ákombáko­­mokat. Ezeket a kellékeket — a tudás terjedésének e nélkülöz­hetetlen kellékeit — mindenütt papírból készítik. ...A napokban egy újsághírre bukkantam. Jelentéktelen hírecs­­kének látszott, jelentéktelen he­lyen s mindössze néhány sorból állt. Arról tudósított a hírecske, hogy a Konstanca melletti Pa­láson megkezdték egy papírgyár építését. Az új gyárat modern gépekkel szerelik fel, automati­kusan, azaz gombnyomásra gyártja majd hamarosan a pa­pírt s nem fából, hanem szal­mából, évente 13.000 tonnát, a­­melyhez különben mintegy 60.000 tonna fát kellene felhasz­nálni... Ennyi volt az egész hír. Bevallom, a számtan se vala­mi erős oldalam s ha hírtele­­nében megkérdeznék : ugyanbi­­za, hány kötet közepes nagy­ságú könyvet lehetne nyomni arra a 13.000 tonna papírra — nem tudnám megmondani, úgy felelnék hát, mint a fenti pél­dánál : valószínűleg több mil­liót— tán több tízmilliót is... Mondom, nem erős oldalam a számtan. Azt viszont tudom, hogy mi­­nálunk, a Román Népköztársa­ságban napról napra jobban kezdjük érezni, hogy mennyire megnőttek a papírigények. Töb­bet, sokkal többet gyártunk be­lőle mint régebben, s íme, még­is egyre jobban kell takarékos­kodnunk vele. Dehát mitől van ez, ha az utóbbi években sokkal nagyobb kapacitással termelnek papír­gyáraink ? Javasolom, gondolkozzunk, kedves olvasó, a továbbiakban együtt az említett jelenség fö­lött. Próbáljuk együtt elképzel­ni, mit is jelent az: népi de­mokratikus kormányzatunk köz­­művelődési szervei tavaly, azaz csupán egy év alatt 33 mil­lió 800 ezer kötet könyv meg­jelenését­­ tették lehetővé. Nem tévedés ! Ennyi kötet könyvet nyomtak tavaly nálunk ! A köz­könyvtáraknak ugyanakkor 3 és fél millió olvasójuk volt. S na­ponta, illetve hetenként vagy havonta 6 millió 200 ezer pél­dányban jelentek meg újságok, folyóiratok, sajtókiadványok. Hol voltunk mi ezektől a szá­moktól a felszabadulás előtt ? Hol voltunk akár néhány évvel ezelőtt is ? Pedig ugye, egyetértünk ab­ban is, hogy a parasztember még csak most kezd rájönni a könyv ízére? Hogyne kellene hát ez­után még sokkal több papír, a kultúra, a tudomány, általában az ismeretek terjesztésének e pótolhatatlan nyersanyaga ! S ugye, kedves olvasó, abban is egyetértünk, hogy a szerény újsághírecske lényegében a szo­cializmus építésének egy újabb, nagyon nagy vívmányáról­­ jelentést ? Új papírgyárat kell építeni, mert az ismeretek terjesztéséhez ma több nyersanyag igényelte­­tetik, mint tegnap s holnap még sokkal több mint ma. c&tírta. 1959.­ február 3., kedd - FALVAK DOLGOZÓ NÉPE Az ötletet az... újoncoktól vettük Ha maga az otthon igazga­tója azt mondja : „egy-két mű­kedvelő előadás nem a világ“, kezdjük az ismerkedést a kü­lönféle tudományos körök tevé­kenységénél. Persze a „tudomá­nyos kör“ elnevezés alatt nem valamiféle tudós-tanáros össze­jövetelt kell érteni, hanem sok­kal inkább az embereknek szó­rakozva is tudományt, tudást nyújtó, rendszeresen megtartott megbeszéléseket. Vegyük például a ROMÁN NYELVKÖRT. Húsz-huszonöt ember látogat­ja minden pénteken. Ince Dá­niel román szakos tanár vezeté­sével a látogatók nem „nyelv leckéket" hallgatnak végig, ha nem beszélni tanulnak, a min­dennapi életben szükséges nyel­vi ismereteket sajátítják el. Hogyan kelt életre egy román nyelvkor gondolata ebben a nagy alföldi községben, ahol az emberek 80 százaléka magyar anyanyelvű ? — Az ötletet az újoncoktól vettük, — mondja Mo­vik bácsi, s mindjárt meg is magyarázza, hogyan értendő ez. Ekkora községben, mint Szi­lárd, van esztendő, hogy 15—20 sőt több fiatalnak is egyszerre kell bevonulnia katonának. Ilyen­kor — magától értetődően — a község közvéleménye napokig azzal foglalkozik , hogy lesz, mint lesz, ha bevonulnak a fia­talok, hogyan tudnak majd beil­leszkedni az új környezetbe és... hogyan boldogulnak a román nyelvvel, így volt ez az elmúlt ősszel is. így jutottunk arra a gondolatra, hogy a művelődési otthon szervezzen egy román nyelvkört a bevonulásra készü­lő fiatalok számára. A kísérlet sikerrel járt. A fia­talok szívesen látogatták a kört, s ez a tény elültette a szerve­zőkben a gondolatot: ha az újoncok esetében sikerült, miért ne sikerülne később, általában A könyv ereje Csodálatos ereje van a könyv­nek. Évezredek kultúráját, tu­dományát őrzi lapjai között örökbecsű értékként, elkövetke­ző nemzedékek számára. Rög­zíti az újat, a szépet, a haszno­sat, a magasztosat , mint ki­apadhatatlan kincsesbánya ont­ja ezeket a drága kincseket, hogy olvasó, tanulni­­vágyó, erő-, berek millióit vértezze fel a mű­veltség, a tudás fegyverével. A tudás a hatalom. Tudták ezt az immár levitézlett kizsák­mányoló osztályok képviselői és ezért küzdöttek évszázadokon keresztül körömszakadtáig a műveltség, a világosság terje­dése ellen. Övék a könyvégetés hírhedt dicsősége ! A tudás é­s hatalom. Tudják ezt a még fennálló kapitalista rendszer urai és ha középkori módszerekkel nem is üthetik ki a könyvet a huszadik század emberének kezéből, azért igye­keznek mindenféle népbutító szennyirodalommal becsapni a betűre éhes tömegeket. Népünk művelődési színvonalá­nak emelése érdekében pártunk és kormányunk mindent elkövet, hogy a legeldugottabb falvak­ba is minél több könyv jusson el. Kultúrforradalmunk kereté­ben ma már egyik legfontosabb célkitűzésünk, hogy a falusi dolgozókat is ráneveljük a rend­szeres olvasásra, a rendszeres tanulásra. Különösen a mező-­­ gazdasági szakkönyvek olvasá­sa, tanulmányozása ma már elen­gedhetetlen feltétele annak, hogy a szántóföldek dolgozói ered­ményesen vívhassák meg a több termésért, a jólét növelé-­ séért folyó csatát. Éppen ezért csak üdvözölni lehet azt a KÖVETÉSRE MÉLTÓ KEZDEMÉNYEZÉSt, melyet a Bukarest tartományi­­néptanács a Mezőgazdasági és Erdészeti Könyvkiadóval, vala­mint a tartományi könyvelosztó vállalattal karöltve kíván meg­valósítani február 16 és 22 kö­zött. Ezen a héten rendezik meg a MEZŐGAZDASÁGI SZAKKÖNYVEK HETÉT. Terv szerint ennek a hétnek a keretében a kultúrotthonok­­ban előadásokat tartanak arról, hogy a­­mezőgazda­sági szak­könyvek milyen hatásos segít­séget jelentenek a mezőgazda­ság szocialista átalakításáért, a hektárhozam növeléséért folyó harcban. Ismertetik azokat a könyveket, melyeket a dolgozó parasztok a legsikeresebben hasznosíthatnak mindennapi munkájukban. Az állami és kollektív gazdaságokban, a gép- és traktorállomásokon kiállítá­sokat rendeznek a legjobb me­zőgazdasági szakkönyvekből A könyvhét eseményeinek, a különböző összejöveteleknek e­­gyik legfontosabb célkitűzése a könyvterjesztés. A könyvhét ren­dezői azt szeretnék elérni, hogy minden dolgozó földműves hoz­zon létre a saját részére egy HÁZI KISKÖNYVTÁRAT. A könyvhét megrendezésének gondolata mindenféleképpen hasznos és követésre méltó. Na­gyon áldásos lenne, ha elter­­jedr­e az egész országban A k­éptanácsok a könyvelosztás­­sal foglalkozó szervek és a kul­turális intézmények karolják­­el ezt az akciót más tartományok­ban is és fejlesszék valóságos tömegmozgalommá. Minél több mezőgazdasági szakkönyv kerül a falusi házakba, minél több tudást merít belőlük dolgozó parasztságunk, annál virágzób­bá válik mezőgazdaságunk, an­nál nagyobb bőséget árasztanak mezőink Mert a tudás a hata­lom. És aki ezt a hatalmat a kezében tartja könnyen legyőz minden nehézséget. Jelen eset­ben, felvértezve a mezőgazda­­sági szakismeretekkel, még a természet vak erőit is a saját maga szolgálatába állíthatja.. . B. S. Szülők iskolája A legutóbbi néptanácsi válasz­tások után történt... A községi képviselők első összejövetelén az egyik képviselőnő felszólalásá­ban elpanaszolta, mennyire má­sok a mai fiatalok, mint ők vol­tak gyermekkorukban. Mintha nem hallgatnának annyira szü­leikre, azt mondja. Előfordul, hogy a családban az apa vala­miről beszél, s az alig 13—14 éves gyermek beleszól, néha el­lentmond. Hát hogy szabad ezt megengedni ? Hiszen régen, a­­mikor az apa beszélt, a gyermek­nek hallgass volt a neve... A felszólalás elgondolkoztat­ta Movik Gyula képviselőt, s úgy érezte, mondania kell vala­mit. Úgy is, mint iskola­igazga­tónak, úgy is ment a művelődési ház vezetőjének. És elmondotta, hogy kétségtelen, vannak még hibák a gyermekek nevelésében, de van egy másik oldala is az éremnek. És pedig az, hogy rendszerünk többet adott, többet ad ma a gyermeknek, mint a­­mennyit annak idején az apja kapott. A gyermek néha önkény­telenül is ellentmond a szülők­nek, mert úgy érzi, ebben vagy abban a kérdésben többet tud, mint az apja. S persze, hogy esetenként szemtelenségre ra­gadtatja magát, hiszen gyermek. Nagyon fontos volna tehát, ha a szülő is tanulna, gazdagí­taná ismereteit. Ha ezt tenné, akkor iskolás gyermekével is többet törődhetne, hozzá tudna szólni ahhoz, ami a gyermeket foglalkoztatta. — Elmondtam akkor, — mesé­li Movik Gyula, — hogy jöjjenek az otthonba, s mi szívesen beszé­lünk nekik is mindarról, amit gyermekeik megtanulnak az is­kolában, s amiről nem tudnak, mert soha senki sem tanította őket rá. Mondtam, ne ijedjenek meg, nem traktáljuk őket lec­kékkel, s ki se kérdezzük, csak elbeszélgetünk. Pipázhatnak is nyugodtan, mi majd beszélünk, elmondunk lassan-lassan minden szükségeset... Itt, ekkor jöttem tehát rá, hogy szükség van a „SZOLOK ISKOLÁJÁRA" is, mégpedig minél hamarább Az irodalmi kör előadást tartott, aztán másokat, s ma.. Hát igen, ma Szalárdon Pere­­csényi Gyula tanár vezetése alatt minden kedden összeül a SZÁM­­TAN-FIZIKA KÖR, ahol az em­berek olyan közhasznú művele­tekkel ismerkednek meg, mint a terület, kerület, köbtartalom, szá­zalék és kamatszámítás, arányos osztás, hármasszabály és így tovább Rövid Sándor, Czirják János és Erdélyi Sándor tanerők vezetésével minden hétfőn meg­tartja összejövetelét a TÖRTÉ­NELEM, FÖLDRAJZ ÉS TER­MÉSZETRAJZ KÖR Az ős­tár­sadalom, rabszolgarend, a hűbé­riség és bukása, a parasztmoz­­galmak, a polgári forradalmak, a munkásmozgalom, az imperializ­­m­us, a szocialista forradalom,­­ Íme néhány összefoglaló tör­ténelmi téma a kör anyagából. Mindezek ismerete után hazánk történelméről következnek előa­dások. A földrajzi vagy termé­szettudományi előadások kereté­ben Földünk keletkezéséről, a Földről, mint bolygóról, a Föld természeti és politikai felosztá­sáról, az ember keletkezéséről, a darwinizmusról és más hasonló témákról beszélgetnek. A művelődési otthonban műkö­dik a NŐK ISKOLÁJA, amelyet Czaboli Mária vezet és termé­­­­szetesen több AGROTECHNIKAI KÖR, első­sorban a négy szocia­lista mezőgazdasági egység dol­gozói számára. És még valami... Egy FESTÉSZETI KÖR, mely­nek keretében ifj. Dohai Sándor lehetséges amatőr festő vezeté­sével fiatal fiúk-lányok megis­merkednek a rajzolás és festés alapelemeivel Mit mondtunk még a szalárdi művelődési otthon mun­kájáról? Beszéljünk az otthon keretében működő 6—7 mű­kedvelő együttesről? Vagy beszéljünk arról, hogy minden kört 25—30, sőt még több hallgató is rendszeresen látogat ? Sok mindent lehetne még mondani a szalárdiak munká­járól is meg is érdemelnék. De azt hiszem a lennek is elég meggyőzően bizonyítják : lehet gazdag, változatos művelődési tevékenységet szervezni a művelődési otthonokban. Olyan, amely — Movik bácsi szavai szerint — igyekszik eleget tenni az­­időszerű feladatoknak“ Csak ügyszeretet, hivatás­tudat kell hozzá, s az eredmény nem marad el.­ ­­ELENESI ERNŐ A „szülők iskolájának" a gon­dolata megszületett, mert igé­nyelte a valóság, a község élete. A megvalósulás azonban nem volt olyan könnyű, hiszen az­­ emberek nem egyformák, egyik nehezebben érti meg, mint a má­sik a tanulás szükségességét Meg aztán egészen új, eladdig szokatlan dolgokról is volt szó — Meg kellett találni tehát a csalogatót, — mondja Movik bá­csi s mosolyog a gondolaton. Régebbi, szórványos kísérleteink alapján úgy gondoltuk, hogy en­nél­ a szerepét legjobban egy irodalmi körtété tölthetné be Olyasvalami, amilyet a rádió­ban hallhat az ember. Vagyis : valamelyikünk olvassa az előre elkészített rövid, színes és érde­kes előadást, s időnként, mint­egy illusztrálásképpen, mi a többiek elszavalunk egy-egy ver­set, vagy felolvasunk egy-egy irodalmi részletet. A feltevés, — amint a szalárdi irodalmi kör jelenlegi helyzete bizonyítja —, igenis jónak bi­zonyult A kör valóban „csalo­gató“ az emberek szemében, ugyanis a minden hónapban meg­tartott üléseit 120-150 (!) hall­gató látogatja Arany János is­mertetésével kezdték a munkát, aztán következett egy előadás a népköltészetről, majd Bălcescu, József Attila, Petőfi és számos más író, nagy alkotó kerül sor­ra Az irodalmi körben össze­gyűlt embereknek más tárgyú előadásokat is kezdtünk tartani . Legelőször elhívtuk például Bánházi Ilona fiatal orvosnőt, aki egy 10—15 perces orvosi 7 — Ha tudná, hányszor ha­llottam : egy-két műkedvelő elő­adás még nem a világ. Azzal még nem teljes a művelődési munka... — Na és a figyelmeztetésnek volt valami eredménye 7 — Valami kevés. Én mindenesetre nem vagyok megelé­gedve azzal, amit eddig tettünk... És Movik Gyula bácsi sze­rényen mesélni kezd arról, mit is tettek a szalárdi „Május 1" művelődési otthonban, hogy gazdagabb, céltudatosabb legyen az otthon tevékenysége. Jól esik hallani, mennyire higgadtan és tárgyilagosan méri fel ez a közel hatvan esztendős igazgató-tanító önmaga és kollegái munkáját, mennyire természetesnek tartja, hogy a tömegnevelést okosan, jól kell megszervezni. Pedig hát... Igen, mondjuk meg mindjárt a legelején: szép és tartalmas munkát végeznek a szalárdi hétosztályos vegyes iskola tanárai, tanítói a község szellemi életének a gazdaggá tételéért. Olyan munkát, amelyért megérdemelnek minden dicséretet és amelyről beszélni kell, hadd tudjanak róla mások is. is ? Így történt, hogy a fiata­lok bevonulása után a román nyelvkört szüleik kezdték láto­gatni. Szeretettel, egyre növek­vő érdeklődéssel, rendszeresen. Az átmeneti megoldást kereső ötletből így lett egy nagyszerű politikai eredményeket szülő rendszeres tevékenység. Mert mit jelent az, hogy ebben a bihari pusztán elterülő község­ben öreg és fiatal magyar pa­rasztok románul tanulnak a mű­velődési otthonban ? Kétségkívül a testvéri román nép iránti sze­­retetük elmélyülését, lelki köze­ledését, évszázadokig táplált előítéletek felszámolását jelenti. Az élet munkát igényel Szalárdi tapasztalatokról

Next