Falvak Dolgozó Népe, 1969 (25. évfolyam, 1-52. szám)

1969-12-03 / 48. (1173.) szám

7 A kis Cso nagy teljesítménye Önkéntes munkával — ugrósáncok, versenyuszoda Csomortán kis falu, lakosainak szá­ma alig hatszáz. A szintén ki­csi Pálfalva községhez tartozik. A Szel­­lő-tető (1­496 m) nyúlványainak egy ki­csi völgyébe húzódott be e külsőleg jelentéktelen-jellegtelen falucska. Csík­szeredától, a megyeszékhelytől alig 5—6 km-nyire fekszik. S hogy mégis írok róla, nem azért teszem, mert az 1694 évi utolsó nagy tatárbetörés al­kalmával, amikor a támadók felgyújt­va Delne, Borzsova és Pálfalva há­zait, Csomortánt elérve olyan fogadta­tásban részesültek, amelytől elment a kedvük a gyújtás-rablástól. Ezúttal ar­ra se térek ki részletesen, hogy a falu határában emelkedik a Várdomb, me­lyen egy 55x95 m belterületű régi vár nyomait fedezték fel, és ahol Székely Zoltán, a sepsiszentgyörgyi múzeum igazgatója szerint 6­000 évvel ezelőtt bronzkori lakótelep volt. És egyszer még foglalkozom majd Balló Ferenc személyével is, aki itt született, itt kez­dett birkózni, hogy aztán köztársasá­gunk sokszoros szabadfogású birkózó­­bajnoka címet nyerje el, hogy az Ame­rikai Egyesült Államok Toledo városá­ban rendezett világbajnokságon a II. helyet és az ezüstérmet szerezze meg. A Fentiek alapján is jogot nyerhet­ne Csomortán arra, hogy híressé vál­jék. De ne menjünk vissza a közeli és távoli múltba. Nézzünk bele jelenkori életébe, és ha beletekintettünk, akkor elmondhatjuk : szép, szép a múlt em­léke — de csodálatos a mai munka. Azt, amit ez a kis falu végzett önkén­tes munkával (e két szó igazi értelme szerint !) az hihetetlennek tűnhetik ah­hoz viszonyítva, hogy sokezer dolgozót foglalkoztató üzemek, vállalatok, nagy­községek, városok nem képesek ehhez hasonló arányú teljesítményre. Íme a rövid felsorolás : három síug­rósánc 3—5, 10—12 és 15—20 méteres ugrások részére. Készülőben van egy negyedik 25—35 méteres ugrásokhoz, szem előtt tartva a fokozatos fejlődés elvét, a későbbi jó eredmények alap­ját. És elkészültek egy 33x20 méteres versenyuszoda főbb munkálatai, be­szereztek minden anyagot és 1970 jú­nius 1 -én tartják meg az ünnepélyes avatást. A falu apraja-nagyja közel 1 800 köbméter földet ásott ki és szállított el a falu szélén, a Remete patak közelé­ben. A medence alját feltöltötték agyaggal és ledöngölték. Erre egy be­tonlapot öntöttek. Jelenleg így várja a telet. De a közelben, a leendő na­pozó helyén 2—3 méter magasságban ott áll felhalmozva a beton­, kavics és a homok. A tél folyamán jóelőre ki­termelt famennyiség ma már deszka formában szárad. Beszerezték az ol­dalfalak kiöntéséhez szükséges beton­vasat. Felépült egy hatalmas raktár­­helyiség a sok tonna­­ és már jóelő­­re bebiztosított cement részére. Gon­doskodtak arról, hogy a Remete-patak vize egy ülepítőn át, tisztán jusson a medencébe, hogy onnan egy csator­nán át egy mélyebben folyó közeli malom­patakba lehessen levezetni és így állandóan cserélni. ★ Nézegetem a munkanaplót, melyet Antal Adolf tanító, az ötletadó, a szervező, irányító, buzdító, kijáró, csa­ládtagjaival együtt kétkezi munkás, egyszóval mindenes­t vezet. Csomor­­tani nevek, önkéntes munkások, segí­tők, szállítók, favágók, kőművesek, betonozók, gépkocsivezetők, asztalo­sok stb., gyermekek és öregek, férfiak és nők, földmívesek és értelmiségiek vegyesen. A sok-sok közül csak párat jegyeztem ki : Szőcs László, György és Antal, Ferencz Antal és neje, Ferencz László, Bakó Kálmán és Adolf, Petres Domokos, Gáli Ferenc, Székely Gyula, Domokos Ignác, Salamon András, Dávid Kálmán, Bartalis László. Ott szerepel a falu színe-java, sok-sokezer munkaórával, a néptanács és a terme­lőszövetkezet és több vállalat értékes segítsége. Minden jel, előkészületek , anyag, munkakedv, lelkesedés készen áll arra, hogy 1970 június 1-én, tehát egy félév múlva vígan lubickolhassunk a Remete-p­atak 20—22 fokos vizű medencéjé­­en az országnak talán egyetlen fa­lusi, nagyméretű, korszerű uszodájá­ban, és üdvözölhessük alkotóit, Cso­mortán falu lelkes lakosságát. SZÉKELY GÉZA így születnek az ugróbajnokok Az épülő uszoda A nagy ugrósánc elugró asztala. A szerző felvételei Napsütéses októberi reggel, a Hargi­ta a ködfátyolból ismerősként tekintett a még zöld ruhában lévő mezőkre, dom­bokra, hegyekre. A mezők különösen zajosak, a tanulók sokasága lepte be a földeket, segítséget adtak a mezőgaz­dasági termelőszövetkezeteknek az őszi mezőgazdasági munkákban, a ter­mények betakarításában. Ez a segítség igen szükséges, mert szocialista mező­­gazdaságunk, bár a gépesítés terén szép eredményeket ért el, vannak még olyan mezőgazdasági munkák, a­­hol a gépesítés nincs teljesen megva­lósítva. A Nagyhomoród völgyében is elkelne a fiatal, megfelelő mezőgaz­dasági ismeretekkel rendelkező dol­gozó. A mezőgazdaság szép foglalko­zás, az emberi alkotás, a gépek alkal­mazása kiemelte a falusi dolgozót a tudatlanságból, a nyomorból. A me­zőgazdaság sokoldalúsága, a termé­szet szépsége vonzóan hat azokra, akik szeretik a földet, megértik a sza-é­­­vőt. A legnagyobb vonzóerő azonban­­a megfelelő javadalmazás, a jólét, a bőség. Ehhez pedig szaktudással ren­delkező­­fiatal munkaerő szükséges. Ezért igen fontos a mezőgazdasági is­meretek oktatása az általános iskolá­ban is A falusi általános iskolákban a me­zőgazdasági oktatás az V.—VIll. osz­tályban eddig tervszerűen folyt. A tervek, bár a vidékenkénti adottsá­gokra, lehetőségekre hívták fel az ok­tatók figyelmét, mégis kevés segítséget adtak az oktatóknak a gyakorlat te­­ren. Hargita megye Udvarhely kör­nyéki termelőszövetkezeteiben az ál­lattenyésztés, a zöldség- és gyümölcs­­­­termesztés területén találhatjuk meg­­ azokat a feltételeket, amelyek szaktu­dással párosulva a tagság részére a nagyobb eredményt, javadalmazást biztosíthatnák, tankönyveken, szakkönyveken kívül igen jó eredménnyel hasznosítottam azokat a cikkeket, amelyek a Falvak Dolgozó Népe c. lapban megjelentek. A VI. osztályos tanulókkal a zöldség­­termesztés terén szakszerűen foglal­koztunk palántaneveléssel, paradicsom, paprika, hagyma, káposzta, tojásgyü­mölcs termesztésével. A szakszerű pa­radicsomtermesztésnél igen jól tájé­koztatott a Falvak Dolgozó Népe 49. (1122) számában megjelent „Dohány­­termesztő ősök, paradicsomtermesztő unokák" c. cikke, amely nemcsak szak­ismereteinket gyarapította, henem rá­mutatott arra is, hogy a zöldségter­mesztés milyen jövedelmező gazdasá­gi ág, s Kisk­oroson az mtsz pénzbe­vétele kertészetből 1968-ban 12,6 mil­lió lej volt, ami 61,7%-át tette ki az összbevételnek. A VI. osztályos tanu­lók bevonásával minden évben meleg­ágyat készítettünk s paradicsom, pap­­rika, hagyma, tojásgyümölcs palántá­kat neveltünk. A palántanevelésnél, perddicsomnál rendszeresen alkal­maztuk az átültetést, igyekeztünk az agrotechnikai eljárásokat korszerűen alkalmazni. A palánták kiültetésekor a tanulók ingyen kaptak otthoni termesz­tésre palántákat. A kiültetésig és azu­tán is a tanulók végezték a különböző •m i.nUvUr­ tr.l.rn s ínv topas­ztolták a zöldségtermesztéssel kapcsolatos mód­szereket, munkálatokat, több tanuló megszerette a kertészkedést. A mező­gazdaság tanításában eredményesen alkalmaztam, felhasználtam Az öntö­zés technikája, A növények vízszükség­lete, Az öntözés szervezési kérdései, Tejgazdasági A. B. C, Mit ér a jó zöldségpalánta ? Húsz év a szövetke­zeti mezőgazdálkodás útján a Szamos mentén, Új irányzatok az öntözés gé­pesítésében. A nitrogén trágyázás és sok más, Falvak Dolgozó Népében megjelent cikket. Véleményem szerint a Falvak Dol­gozó Népe olyan cikkeket közöl, ame­lyeknek a felhasználása nélkül tanítá­sunk a mezőgazdaság oktatásában nem lehet teljesen eredményes. Először azért, mert a megjelent írások olyan új módszereket, eljárásokat ismertet­nek, amelyek a tankönyvekben nem találhatók meg, másodszor korszerűek, harmadszor tapasztalt szakemberek írják. Megállapításom még az, hogy sokoldalúan foglalkozik a szocialista mezőgazdaság korszerű fejlesztésével s a mezőgazdaság minden ága részé­re új módszereket ismertet, amelyek a szakkönyvekben nem találhatók meg. Ugyanakkor elősegíti az mtsz. átállását a belterjes gazdálkodásra. Jó volna, ha a mezőgazdaságtan taní­tásával foglalkozó káderek és a téesz tagok rendszeresen olvasnák a Falvak Dolgozó Népét. A mezőgazdaság tanításánál igen fontos az audio-vizuális módszerek al­kalmazása. diafilmek, diapozitívek vetítése mellett, mezőgazdasági té­­témájú filmek bemutatása. Azon­ban tapasztalatom szerint legértéke­­sebbek a látogatások, amelyeket jól előkészítve az mlsz-ben, állami gazda­ságokban, mezőgazdasági gépállomá­sokon végeztünk. Ezeknek a látogatá­soknak az értékét az adja, hogy olyan szakemberekkel beszélgetünk, akik az elméleti ismereteket a gyakorlatban alkalmazták, megvalósították A mezőgazdaság sokoldalú ismere­tet igényel, tanítása nem unalmas, a tanulók érdeklődését biztosítani lehet. 1969. X. 14-én Az állatok termelőké­pessége c. leckét tanítottam a VII. osztályban, amelynél a számonkérés után Dezső Ervin egyetemi előadó ta­nár Fizikus szemmel a svéd mezőgaz­daságról című cikkét használtam fel, (Falvak Dolgozó Népe, 1969 X. 8), a­­mely az állati termékek fogyasztásá­nak a fontosságáról is szólott. Az órát 13—14 óra között tartottam, de a cikk ismertetése után az anyagköz­lés alatt a tanulók érdeklődéssel hall­gatták a tanítást, és nem láttam az utolsó (6 ik) órán tapasztalható kime­rültséget a tanulók részéről. Három évig Becsenyéden tartottam agrotechnikai tanfolyamot. A hallga­tók tapasztalt, olvasott emberek vol­tak, akik részben a gyakorlatból, vagy olvasás által a kérdéseket már ismer­ték. A lecke anyagát igyekeztem kap­csolni különböző újságcikkel, a hall­gatók tapasztalataival s ennek követ­keztében elértem, hogy a négy hely­ség leglátogatottabb tanfolyama lett. BEDE­ GYULA tanító A mezőgazdaságtan tanítása az általános iskolában FALVAK DOLGOZÓ NÉPE MÉLTATLAN SZAVAK Sánta, töpörödött nénike. Szinte naponta láthatják a kovásznaiak, amint fél kezével hozzá méretezett, (s már szinte hozzá nőtt) apró bot­jára támaszkodik, másik kezének aszott, de szíjas ujjaival csonkká­­kopott vesszőseprűt szorongatva tisztogatja az aggmenház környé­két. Söpri télen, söpri nyáron, jó­kedvvel, önszántából, néha még dú­­dolgat is közben, de sosem mu­lasztja el, hogy köszönjön minden járókelőnek, legyen az helybéli vagy idegen. Gondolataimba me­rülve, vagy kerékpáron, az utat fi­gyelve gyakran járok arra, s mind­annyiszor felriaszt egy kedves és cseppet sem tolakodó „jó napot"­­tal. De nem elégszik meg azzal, hogy rendbe teszi az öreg­otthon környékét (ő is ott lakik), hanem jártában-keltében felszed minden eldobott papírt, elszórt szemetet, egyszerűen csak azért mert szereti a rendet, a tisztaságot, szeret dol­gozni. De hadd térjek rá arra, ami eszembe juttatta ezt a sors csapá­saitól tepertővé zsugorodott öreg­asszonyt. A minap elszórt papír­cafatokat láttam a sétatér padjai között, az aggmenház közvetlen közelében. Akaratomon kívül vihlant áz agyamon : „Hol van az az öreg néni, aki fel szokta szedni az ilyes­mit... ?" S miután ráeszméltem en­nek a szemtelen és ostoba gondo­latnak az igazi értelmére nagyon megszégyelltem magam. Mert bár­hogy is nézzük, mindenképp restell­ni való ez, hogy vannak emberek, akik évtizedekig élnek mellettünk, akiktől megszoktuk és szinte elvár­juk, hogy másodrendű munkát vé­gezzenek, de csak akkor vesszük észre őket, ha nem látjuk kezük nyomát... Jól tudom, ennek a munkában megöregedett, kérges kezű néniké­nek „mindennapija" a munka, tu­dom, tehetetlennek, haszontalannak érezné­ magát, ha nem volna mit tennie. Úgy vélem mégis, azzal be­csülnénk meg legjobban, azzal fe­jeznénk ki tiszteletünket iránta (sőt magunk iránt is), ha nem enged­nénk­, hogy olyan munkát végezzen, melyet mi magunk nem szívesen vá­­lalnánk. S úgy hiszem, akkor ad­nánk legtöbbet saját­ emberi mél­tóságunkra is, ha magunk dobnánk kosárba a szemetet, és nem vennék természetesnek azt, hogy másvalaki gyűjtögesse utánunk eldobott kacat­­jainkat. Pláne, ha az a „másvalaki" az édesanyánk lehetne... ZÁGONI ATTILA

Next