Familia, 1869 (Anul 5, nr. 1-52)

1869-01-26 / nr. 4

Pesta Domineca .31 ian. 7 fauru Va esi in fia-care domineca, cu portrete si alte ilustratiuni. In fia-care anu prenumerantii capeta doue tablouri pompoase. Pretiulu pentru Austria pe jan. — jun. 4 fl. pentru tablou 80 cr Nr. Pentru Romania pe jan.—jun. unu galbenu, pentru tablou trei sfanti. In Nr. 43 alu acestui diuariu in articolului „Cine au fos tu Dacii?“ dlu B. P. Hajdeu vine a demustră, câ de unde se trage cuventulu „doina“, sub care se cuprindu cântecele poporale romane de doruri, iubire si dorere. Dlu Hajdeu sustiene, câ doin’a este cuventu litvanu seu dacicu, de arace, după dinsulu, litvanii de asta di sunt identici cu dacii din vechime seu adeca descendintii acelora. Argumintele prin cari voesce a sustiené dsa originea litvana a doinei sunt urmatoriele : in limb’a litvana inca se afla cuventulu da in os, sub care numire asemenea se cuprindu cantacele poporale ce esprima simtieminte amoroase, casnice si de jele: la litvani se afla si cuventulu dai no ti a canta doine; in canturile litvane da in os, ca si in doinele romane, obvine forte desu numerulu mistica de noue. Asie dara trei sunt argumintele dlui Hajdeu, din cari inse celu d’antâiu si celu d’alu doile este in fondu numai unu singuru argumentu. Aceste arguminte inse totu asté de bine, totu cu acelasi dreptu le potemu folosi si pentru a sustiené contrariulu, câ déca dainos alu litvaniloru este de origine romana, pentru ca la romani inca se afla cuventulu doina sub care se cuprindu cântecele poporale, totu de aceleasi cuprinsu ca si la latvani; pentru câ la romani inca se afla cuventulu a doina sau a cantâ doine; si in fine, pentru câ si in doinele romane se afla forte desu numerulu misticu de nou e ca si in cele litvane. Dar nesce arguminte cu cari sustieni unu lucru si cu cari totu asiedeusioru lu-si restorni, intielege ori cine, ca nu sunt arguminte, fara numai nesce simple si goale afirmatiuni, cari nu au nici o potere, cari nu proba absoluții nimicii. Asie dara atâtu argumentatiunea dlui Hajdeu pentru originea litvana a doinei, câtu si argumentatiunea mea cu acelesi arguminte, pentru originea romana a doinei este absolutu falsa, si nu poste de nici cea mai mica proba. Dreptu aceea pentru a poté fia care proba sustienerea sa, si adeca dlu Hajdeu originea litvana, er’ eu originea romana a doinei, trebue se aducemu cu totulu alte arguminte, decâtu cele ce consiste in asemenarea seu identitatea intre doina si da i n os, dai nu si da i noti, intre g si g. Eu pentru originea romana a doinei am urmatoriele temeiuri. Numirile ce le aflamu date la diverse popore canteceloru seu poesieloru sale poporale din vechime si pana in presinte, după analisarea cuvinteloru, vedemu ca ele au si unu intielesu literalii seu realii, d. e. axohov care la unde sunt a se adresa manuscriptele si banii de prenumeratiune. Prenumeratiunile se potu face la toate postele. Pentru Romania in librari’a Floru Socecu et.comp in Bucuresci. 1 Beletristica, sciintie, arte, vietia sociala, moda. gie 4. Cancelaria redactiunii Straja lui Leopoldu Nr. 4., Anului 1869.