Familia, 1869 (Anul 5, nr. 1-52)

1869-09-21 / nr. 38

Va esi in fia-care domineca , cn portrete si alte ilustratiuni. In fia-care ann prenumerantii capeta dóue tablouri pompöse. Pretiulu pentru Austin pe jnl.—dec. 4 fl. pentru tablou 80 er. Pest’a ; Domineca $21 sept. 3 opt. Pentru Eomani’a pe jul.—dec. unu galbenu , pentru tablou trei sfanti. Nr. 38. Cancelari’a redactiunii Prenumeratiunile se potu Strat’a lui Leopoldu Nr. 33, face la tote postele, unde sunt Pentru Romani’a in libraa se adresa manuscriptele si banuri’a dloru Socecu et comp. de prenumeratiune. (in Bucuresci. Anulu V. 1869. La fondarea unui teatru natiunalu. Pre stimate domnule redactoru! Nobila idea, ce ati propusu naţiunii romane, fondarea unui teatru natiunalu in Romani’a de dincoace de Carpati, ve face onoare pretotu-indenea, unde numai a potutu străbate acea idea maretia. Toți romanii au primitu cu însuflețire acésst’a propunere, — toti dorimu din adanculu animei noastre realisarea ei. Si de unde atât’a bucuria ? Pentru ce atât’a însuflețire ? Pentru câ ati esprimatu o idea generala, niati vorbitu de dorinti’a noastra comuna, — câci nu mai esiste nici unu romanu inteligenții, carele se nu doreasca fondarea unui teatru natiunalu de dincoace de Carpati. Ah, spirite nobile, umbre măreție ale stramosiloru nostri, cari sciurati casciga națiunii nóastre onoarea si respectulu Europei, unde se ne intelnimu cu voi, unde se conversamu cu voi, deca nu in teatru? E bine, cunóascemu toti misiunea sublima a teatrului. Nu gasescu dara de trebuintia a desfasiura mai pe largu acést’a misiune, cu atâtu mai vértosu, caci onorab, domnu redactoru alu acestei foi ni-a desvoltat’o intr’unu modu escelentu. Deci eu ca unu fiu iubitoriu alu scumpei mele naţiuni, ca unu individu carele dorescu din adanculu animei mele se avemu si noi unu teatru, — vinu numai a desvolta si eu modestele mele păreri intru realisarea acestui scopu sublimu. Nu avemu timpu de pierdutu! Trebuie se ne apucamu de lucru câtu mai curendu! Asie dara câtu mai ingraba se se compună unu comitetu carele se primeasca asupra-si sarcina de a conduce mai departe causa teatrala ! Acestu comitetu apoi se faca unu apelu catra națiunea intreaga, provocandu-o la contribuire pentru acestu scopu. Se numeasca colectanti in toate partile. Apoi se primeasca ofertele si se le asiedie in locu conveniabilu pana la ulterióar’a dispositiune. Facute aceste de catra comitetu, va urma ca si noi toti in genere sé ni facemu detorinti’a! Incâtu pentru adunarea oferteloru la sate, eu ca preotu sateanu, mi-ieu a voia a propune aceste : 1. Dominec’a si in serbatori in toate bisericele se fia espusa o tassa pentru adunarea oferteloru câtu de mici in favorulu teatrului natiunalu. 2. Preotulu fiacarei comunitati se fia colectantele poporului incredintiatu păstoriei sale. Aterna numai de la zelulu si devotamentulu respeptiviloru preoți ca să se adune sume câtu mai considerabile. Eu nu credu să se afle unu sufletu