Familia, 1870 (Anul 6, nr. 1-52)

1870-08-02 / nr. 31

Va esi in fia care domineca , cu portrete si alte ilustratiuni , ca premia se dau tablouri pompose. La fiacare numera se alatura o cela de romanu. Ni trebuescu doue fonduri pentru infiintiarea teatrului natiunalu. Comitetulu teatralii din Pest’a a proiectatii statutele pentru crearea fondului unui teatru natiunalu. Lasâmu altor’a desbaterea seu combaterea acestora statute; noi ne vomu pune pre unu teramu, ce scapă din vederea comitetului. Candu e vorb’a de teatru trebue sé distingemu bine partea materiala de partea morala. Pentru ca unu teatru sa fia natiunalu, nu e de ajunsu, ca edificiulu sa fia ridicatu de natiune; ce folosu déca noi vomu infiintia scen’a si o vomu decora, si déca sufletulu acestei scene nu va fi romanescu ? Bucurescii si-au ziditu unu teatru si l’au numitu teatru natiunalu ; dar de unde si pana unde acestu teatru e natiunalu, candu nu se represinta intr’insulu mai nici o piesa natiunala. Va duce cineva , ca prin limba se natiunaliseaza piesele străine, necidecum. O scena natiunala trebue sa interpreteze mai antâiu de toate cugetarea si moravurile națiunii. Romanii, voindu se aiba unu teatru romanescu, trebue dar se se ingrijasca de crearea literaturai dramatice. Despre acéstea am avutu onóarea a vorbi si in anulu trecutu , am indresnitu a propune redigerea unui almanacu teatralu. Am vediutu vnse cu durere, ca connationalii nostri asculta cu urechi surde asemene propuneri. Nu vomu mai repeta deci staruintiele nóstre personale, ci ne vomu adresa la comitetu, rogandu-lu sé iea dinsulu initiativ’a pentru carea noi n’avemu si nu potemu avé destula autoritate. Dar nici comitetulu n’o va scoate la capetu printr’unu singuru apelu catra scriitorii nostri, câci noe ni place nepasarea in întreprinderile mari si nationale. Energi’a nóstra dórme pana candu simte unu boldu care s’o descepte. Ei bine, comitetulu sâ iea boldulu in mana si se descepte somnulas’a energia literaria. Sâ puna pre fia care anu câte-unu premiu seu doue pentru drame sau comedii nationale. Aceasta momeala va atrage si va prinde pescele in unditia. Premiile dandu-se din fondulu teatralu nu voru fi mari; ele voru fi privite mai multu ca o distinctiune decâtu ca unu salariu. Câți ostași se lupta mai vitegesce pentru adeveratele interese ale patriei! Scimu bine, câ aceste mobile nu sunt pre morale, dar slabiciunea omenésca le aproba si nu se potu delatura. Cugete comitetulu la acéstea si lu asigurâmu, câ va contribui multu la crearea fondului moralu alu teatrului natiunalu. Stimulandu emulatiunea, gustulu pentru literatur’a drama i Domineca Beletristica, sciintie, arte, vietia sociala, moda. Pretiulu pentru Austri’a pe jnl.—dec. 5 fl. pentru tablon 80 cr. Pentru Romani’a pe jnl.—dec. uni galbeni, pentru tablon trei sfanți. Nr. 31. Cancelarí’a redactinnii Strat’a sierpelui Hr. 2, nnde sunt a se adresa [manuscriptele si banii de prennmeratinne. Prenumeratiunile sepotu N.VCWVWWW J Annin I face la tote postele. Pentru Romania in libraVL \ ri’a dloru Socecn et comp. in Bucuresci, 1870 1