Familia, 1878 (Anul 14, nr. 1-98)

1878-09-17 / nr. 70

BUDAPESTA 17 Septemvre st. v. 29 Septemvre st. n. : Ta esî ioi'a si duminec’a. , . — Ir. 70.! i Red acţiunea: strad’a arborelui verde nr. 12. f ANTJLTJ XIV. 1878. S Pretiulu pe unu anu 10 fl. j j Pe V2 de anu 5 fl.; pe '/, de : 1 anu 2 fl. 70 cr. '■ Pentru Romani a 2 galbeni. I Boii. (Datine si credintie române.) (Urmare.) In menţionatulu articulu dlu Elia Popii dîce, că avendu dsa o convenire cu mai mulţi prietini ai sei, între cari se adusi unu Unguru, veni vorba, între multe altele, si despre datinele, credintiele, portulu, numirile de familie, fieri, ape etc. si în urma despre „numele vitelor“. Tungurulu întînatu, ca toti Ungurii, susținea cu trupu si sufietu, că toate cele, adica : ferile, apele, portulu, vitele, etc. sînt unguresci, fiindu că toate aceste au numiri unguresci. Dlu Popu dimpreună cu ceialalti prietini ai sei respunse lesne Ungurului, că pentru toate aceste Românii își au numirile sale în limb’a românésca, înse când sosiră la „numele vitelor“, remase cu totii învinși, pentru că ei n’au pututu cita nici unu nume românescu, din câte se dau la vite. Cu acést’a s’a curmata apoi toata disput’a cu Ungurulu. Inse, adauge dlu Popu mai departe, că ’ntr’adeveru prin câte ținuturi ale tîerii a umblatu dsa, prin Ungari’a si Ardealu, totu numai numiri unguresci a audîtu dându-se animalelor domestice In fine promite unu premiu „celui care va deslega întrebarea acést’a“, adica care va dovedi prin esemple că Românii au pentru vitele sale numiri românesci si nu străine. Acestu articulu a aflatu până acuma resunetu în mai multe părţi locuite de Români. „Observatoriulu“ dlui G. Baritîu e celu d’ântâiu, care în nr. 34 din 26/8 maiu a. c. face la întrebarea acést’a urmatóarea observare : „In locu de a lua lucrulu în gluma, tocm’a din contra, ne ’ntristaramu fóarte cunoscându si cu acést’a ocasiune la ce saracia si desolatiune ajunge limb’a nóastra în părțile Ungariei, câtu de puţinu se ocupa Românii aceia de literatur’a româna si câtu de isolatu traiescu de celalaltu corpu naționalu.“ După aceasta observare însîra 12 nume de boi, precum : Balaiu, Bojoru, Burila, Cornila (dela corne), Ciurila, Joiana, Mândrila, Negrila, Odoleanu, Padureanu, Saratianu, Valeanu, si 7 numiri de vaci, precum : Liviae (fetata Luni), Joiana (Joi), Florica, Mândrae, Sâmbole, Surana si Zambila. Alu doilea respunsu la întrebarea de mai sus a dlui Popu se afla publicata de dlu Ionu Ionu în nr. 7 alu „Siedleterei“ din 13 maiu. „Pe la noi, adica prin tînutulu Oravitiei si a Vârsîedului din Banatu, duce dlu I. Ionu,