Familia, 1879 (Anul 15, nr. 1-99)

1879-07-01 / nr. 49

BUDAPESTA jj Va esi joi'a si «mminee’a. Nr.49.1 • 1 1 Iuliu St. V. Redacţiunea: Strad’a j «ummeca 13 iuliu st. a. I arborelui verde nr. 12. .AXTJL XV. Statutele Academiei Române. — Votate în sîedintî’a din 21 juniu (3 juliu) 1879. — PARTEA I. — ORGANISATIUNE. Art. 1. Academi'a Româna, în puterea legii promulgata prin înnaltul decretu cu nr. 749 din 29 martie 1879, se constitue și se organiza prin urmatoarele statute: Art. 2. Academia formeaza unu corpu unica, carele se compune din trei secțiuni: 1. Secțiunea literaria, 2. secțiunea istorica, 3. secțiunea sciintifica. Art. 3. Atribuțiunile si îndatoririle secțiunilor se specifica în modul urmatori: a) Secțiunea literaria se ocupa cu diversele cestiuni literarie si limbistice, mai ales cu cele destinate a cultiva limba româna, precum si cestiunile de bele-arii; ea face publicatiuni critice si organiza misiuni lexicografice pentru compunerea unui dicţionaru români, care se poata fi dreptarul limbei; încarajeza si recomanda spre premiare operele literarie si artistice meritorie, de orice natura. b) Secţiunea istorica se ocupa cu diversele cestiuni de istoria si de sciintie sociale; culege documente importante , mai ales o atingetoare de istorie a Românilor; organiza misiuni pentru asemene lucrări ; ia iniţiativa pentru esplorarea archeologica a tîerilor române ; face pu bliciitiuni, încurajeza si recomanda spre premiare opere meritorie de istoria si de sciintîe sociale. c) Secțiunea sciintifica se ocupa cu lucrările de sciintîe esacte si fisice, care au de scopit utilitatea de Principele Ieronim Napoleon.