Familia, 1898 (Anul 34, nr. 1-51)

1898-11-08 / nr. 45

Numărul 45. Oradea-mare 8/20 noiembre 1898. Anul XXXIV. Apare dumineca. Abonament pe an 8 fl., pe Vadean 4 fl., pe 3 luni 2 fl. Pentru România pe an 120 lei Mitropolitul Miron Romanul. ^Biserica gr. or. română din Transilvania și Ungaria gppa îmbrăcat doliu, căci capul ei, archiepiscopul și mitropolitul Miron Romanul, a încetat din viaţă. Am luat parte şi noi la doliul acesta, căci reposatul a fost un vrednic fiu al naţiunii şi bisericii, care atât pe terenul politic, cât şi pe cel bisericesc, a stat la postul său în timpuri foarte grele şi a pus în serviciul poziţiei ce a ocupat cea mai bună parte a puterilor sale. Astăzi venim să aducem drept prinos memoriei sale, portretul seu, în giurul căruia încadrăm următoarele schiţe biografice. Miron Romanul s’a născut la 23 august v. (4 septembre n.) 1828, în comuna Mezieş de lângă Benuş. în botez a primit numele Moise, pe care intrând în cinul monachal l-a schimbat în Miron. Părinţii sei, George şi Ana, au fost economi de frunte, cari vârtindu-i îndemnul de a învăţă, l-au dat la şcoală. A început a învăţă la 1836, în şcoala poporală din locul naşterii sale, înfiinţată atunci prin stăruinţele părintelui seu. Din lipsa de şcolari, desfiinţându-se acea şcoală, părinţii sei l-au dus la Benuş, unde a trecut şcoalele normale şi a făcut apoi în anii 1839—44 cursul de şese classe gimnasiale, după sistemul de atunci, iară în anii 1845—46 cursul de filosofie în Oradea-mare, întrevenind moartea părintelui seu, grijile traiului l-au silit să renunţe la dorinţa sa de a studia şi drepturile. Se dedică clar carierei preoţesti şi în 1846 s-a înscris la Arad în cursul teologic, escelând şi aici, ca şi la Orade şi la Benuş, prin purtarea sa bună şi prin progresul în studii; de aceea în 1848 a fost primit in curtea episcopului Gerasim Rat, în calitate de cancelist, cu permisiunea de a termină privat studiile teologice. Sub administraţia bisericească inaugurată la sinodul eparchial din Ghişineu, în timpurile viforoase din 1849, dânsul asemenea a funcţionat ca şi cancelist consistorial, lângă vicarul episcopesc de atunci, Ioan Chirilescu. Iar după ce zelosul notar consistorial de atunci, mai târziu iubitul şi stimatul comite suprem al Aradului, George Popa, a trecut în funcţiune comitatensă, în toamna aceluiaş an, eminentul tiner Moise Romanul, în etate abia de 21 ani, a fost numit notar consistorial, oficiu pe care l-a purtat şi sub administratura fericitului archimandrit Patriciu Popescu, cu zel şi dirigintă de model.Mitropolitul Miron Romanul. 45