Fejér Megyei Hirlap, 1956. augusztus (1. évfolyam, 180-205. szám)

1956-08-01 / 180. szám

Szerda, 1956. augusztus 1. FEJÉR MEGYEI NÉPLAP M második olda folytatásai­­ra is, hogy a büntetések végrehaj­tása a törvény szabta módon tör­ténjék. Tisztelt képviselő elvtársak! En­gedjék meg, hogy eleget tegyek alkotmányunkban előírt köteles­ségemnek és beszámoljak az ügyészi szervezet munkájáról. Három évre visszatekintve meg­állapíthatjuk, hogy az új ügyészi szervezet tevékenyen közreműkö­dött ama intézkedések végrehaj­tásában, amelyeket az 1953 jú­niusi párthatározat szellemében a törvényesség megszilárdítására hozott kormányzatunk. 1953-ban megszűntek az inter­náló táborok. Az ügyészi szervezet részt vett az internáltak ügyeinek felülvizsgálásában. Ezek az intéz­kedések 4184 személyt érintettek. Egyidejűleg megszűnt a rendőri bíráskodás is. Az ügyészség közre­működött abban, hogy az 1953. évben kiadott közke­gyelmi rendeletet maradékta­lanul végrehajtsák. A közke­gyelmi rendelet végrehajtásá­val több mint 23 000 személy került szabadlábra. Ezután Non György arról szó­lott, hogy 1953 júliusa óta szá­mos új jogalkotás fejlesztette to­vább szocialista jogrendszerünket, államapparátusunkat és annak demokratizmusát, majd részletez­te a törvényalkotásunk előtt álló hatalmas feladatokat. Tisztelt Országgyűlés! Alkotmá­nyunk 42. paragrafusa második pontja szerint: „A legfőbb ügyész a jogkörében ügyel arra, hogy a minisztériumok, az alájuk rendelt hatóságok, hivatalok, intézmények és egyéb szervek, az államhata­lom helyi szervei, valamint a polgárok a törvényeket megtart­sák.” Az ügyészi szervezet három­éves munkájának felmérésénél meg kell állapítanom, hogy nem gyakoroltuk megfelelően a törvé­nyek, rendeletek, utasítások fe­letti törvényességi felügyeletet. De nem léptünk fel elég eredménye­sen a rendeletek nagy számának kibocsátása ellen. Egyes területe­ken elszaporodtak azok a belső rendeletek, utasítások, amelyeket sem a lakosság, sem a kérdések­kel foglalkozó jogászok nem is­mernek és bürokráciát szülnek. A lakásjogot szabályozó 11/1953 M. T. rendelethez például nem ke­vesebb, mint 22 utasítást tartunk nyilván, amelyek nyilvánosságra, a hivatalos közlönyben nem ke­rültek. Az ilyen bürokratikus sza­bályozás is egyik oka annak, hogy e területen sok a panasz. A három esztendő munkája so­rán 22 777 lakásügyi panasszal foglalkoztunk. Állami életünk decentralizálásá­val el kell érnünk, hogy az ügyek intézését közel vigyük a dolgozók­hoz. Tapasztaljuk, hogy egyes helyi tanácsok nem egy­szer visszaélnek hatalmukkal. Nem ritka a dolgozók érde­keit figyelembe nem vevő tör­vénysértő tanácsi határozat. Ebben az ügyészi szervek is hibásak. A helyi államhatalmi és állam­­igazgatási szervek munkája felett nem tudtuk a tövényességi fel­ügyeletet eredményesen gyako­rolni. A decentralizálással egy­idejűleg erősítenünk kell az ügyészség törvényességi felügyel­­etét a helyi tanácsok határozatai felett. Így kívánjuk segíteni a ta­nácsok és végrehajtó bizottságok tagjainak, elnökeinek munkáját. Az ügyészi szervezet az állam­polgárok lakásügyi, munkaügyi és más jogainak védelmében ko­moly erőt fordít a panaszok in­tézésének állandó javítására. A három esztendő alatt az ügyé­szi szervezethez 77 088 panasz­­szal fordultak. Jelentékeny a munkaügyi panaszok száma is. Találkozunk olyan esetekkel, amikor a dolgozót azért helyezik át vagy bocsátják el, mert felfedi és bejelenti a vállalatnál észlelt hibát vagy visszaélést. Ilyen esetben a törvénysértően fellépő vezetők mindent megtesznek, hogy hibát találjanak a dolgozók magatartásában, aki — mint mondani szokták — ,,minden lé­ben kanál“ — és túladnak rajta. Az­ ügyészi munka egyik hiányos­sága, hogy csak ritkán vonjuk fe­lelősségre a hatalmukkal egy visszaélő vezetőket. Ezért arra utasítottuk az ügyészi szervezetet, hogy a dolgozók jogait ne csak az­zal védje, hogy hatályon kí­vül helyezteti a törvénysértő határozatot, de hasson oda, hogy a dolgozót ért kárt jóvá is tegyék és a sértett teljes elégtételt kapjon. Alkotmányunk 49. paragrafusa kimondja, hogy a „Magyar Nép­­köztársaság polgárai a törvény előtt egyenlők és egyenlő jogokat élveznek. A polgárok bármely hátrányos megkülönböztetését ne­mek, felekezetek vagy nemzetisé­gek szerint a törvény szigorúan bünteti.” Elmondhatjuk, hogy a nők egyenjogúságát biztosító rendel­kezések megszegésével szinte alig találkozunk. Ugyanis ténylegesen érvényesül a vallásszabadság is, ami annyit jelent, hogy mindenki szabadon vallhatja vallásos vagy ateista meggyőződését. Törvénye­ink maradéktalanul biztosítják a minden magyar állampolgárt meg­illető jogokon túl az ország terü­letén élő minden nemzetiség szá­­mára az anyanyelven való okta­tásnak és nemzeti kultúrája ápo­lásának lehetőségét. Az állampolgárok jogainak vé­delme a szocialista törvényesség egyik oldala. A törvényesség má­sik oldala, hogy az állampolgárok is eleget tegyenek minden törvé­nyes kötelezettségüknek. A szocialista törvényesség megköveteli, hogy tovább erő­södjék és szilárduljon a mun­ka, a begyűjtési és az adózási fegyelem. Megköveteli minden állampolgár­tól a hatósági személyek megbe­csülését és felelősségteljes mun­kájuk segítését. Alkotmányunk­ban leszögezett alapelvekre, tör­vényeinkre, a K. V. határozatára támaszkodva az ügyészi szervezet­nek az eddiginél bátrabban, kö­vetkezetesebben kell folytatnia a harcot mindenki ellen, aki törvé­nyeinket megsérti. Tisztelt Országgyűlés! Az az éles harc, amelyben népi demokratikus állami és társadal­mi rendünk kialakult, az ellensé­ges erők elszánt és veszedelmes támadásainak visszaverését köve­telte meg. Közvetlenül a felsza­badulás után gyökeresen új bűn­üldözési és igazságszolgáltatási szervekre volt szükség. A politi­kai rendészeti szervek, népügyész­ségek és népbíróságok leleplezték és megbüntették a háborús és nép­ellenes bűnöket, elkövető fasiszta gonosztevőket, gyilkosokat. A nép­­ügyészi és népbírósági szervek megfelelő felelősségrevonást al­kalmaztak az ellenforradalmi bűn­tettesekkel szemben is. 1948 után azonban a feszült nemzetközi helyzetben nálunk ká­rosan hatott az a téves nézet, hogy az osztályharc állandóan és min­den területen élesedik. Kialakult a kritikát elfojtó személyi kultusz és ezzel együtt a bizalmatlanság lég­köre, amelynek rossz hatását csak fokozta az államvédelmi szerveknek különleges hely­zete. Ebben a légkörben az államvédel­mi hatóság irányítói, vezetői és tisztjei közül sokan visszaéltek hatalmukkal, a megfelelő ellenőr­zés hiányával. Erkölcsi és fizikai kényszert alkalmazva egy sor esetben hamis és koholt bizonyíté­kokat készítettek, valótlan beis­merő vallomásokat csikartak ki, ezzel a szocialista törvényességet a legdurvábban megsértették.­­ Lehetővé tette a törvénysér­téseket az is, hogy sem az ügyész­ség, sem más szervezet nem gya­korolt ellenőrzést az államvédelmi szervek tevékenysége fölött, hi­szen az ügyészi szervezetet ezzel a feladattal csak 1953-ban bízták meg. A Központi Vezetőség 1953 júniusi határozata megkövetelte a szocialista törvényesség megszilár­dítását, az elkövetett törvénysér­tések kivizsgálását és jóvátételét. Ezután került sor az államvédelmi szervek munkájának felülvizsgá­latára. A vizsgálat fényt derített a korábbi államvédelmi vezetők bű­nös tevékenységére. A katonai bí­róság 1953 decemberében hozott ítéletében megállapította: — Idé­zem — „Péter Gábor és társai vezető beosztásukkal járó hivatali hatalmukkal visszaélve, egyrészt az államvédelmi munkában súlyos törvénytelen módszereket honosí­tottak meg, ezáltal tudatosan népellenes irányban fordították el az állam büntetőpolitikáját, más­részt mérhetetlen személyes igé­nyeik kielégítése érdekében éve­ken keresztül óriási mértékben fosztogatták és pazarolták a tár­sadalmi tulajdont­. Ezután meg­kezdődött azoknak az ügyeknek felülvizsgálata, amelyekben az el­ítélt volt államvédelmi vezetők irányították az eljárást. Pártunk javaslatára megszerve­zett ügyészség nagy szerepet ka­pott az alaptalanul elítéltek ügyei­nek felülvizsgálatában. Az alapta­lanul elítéltek ügyük felülvizsgá­latának befejezése után, sokan már a vizsgálat alatt is szabad­lábra kerültek. A Legfelsőbb Bí­róság eddig 149 elítélt ügyében hozott döntést, ennek során 124 elítéltet minden vádpont alól jogerősen felmentett, 15 személy ügyében marasztaló ítéletet ho­zott, tíz személy bűnösségét ki­sebb súlyú bűncselekményben ál­lapította meg, és ennek megfele­lően lényegesen enyhébb bünte­tést szabott ki. Bejelenthetem, hogy azok is szabadlábon vannak, akiket a Legfelsőbb Bíróság el­ítélt, mert már korábban letöl­­tötték a kiszabott büntetést, il­letve egyéni kegyelmet kaptak. A felülvizsgálat folyamán még 156 személy került szabadlábra, rész­ben kegyelemmel, részben bünte­tés félbeszakítással. A Legfelsőbb Bíróság perújítási eljárásban olyanok ügyében is ho­zott felmentő ítéletet, akiket an­nak idején koholt vádak alapján halálra ítéltek és kivégeztek. Felmentette a bíróság minden vádpont alól Rajk László, Szőnyi Tibor, S­zalai András, Szebenyi Endre, Pálfi György, Sólyom László elvtársakat és másokat, ők jóvátehetetlenül áldozataivá váltak a törvénysértéseknek. Ez nem jelenti azt, hogy nincsenek velük szemben kötelezettségeink. Kivégzett elvtársaink rehabilitá­­sán túlmenően intézkedéseket tet­tünk és teszünk hozzátartozóik erkölcsi és anyagi támogatására. Mintegy háromszáz alaptalanul elítélt szabadult ki a börtönök­ből a felülvizsgálat során. Túlnyo­mó többségüket koholt vádak alapján tartóztatták le és ítélték el a „Rajk ügyben“, a „Kádár ügyben“, a „Sólyom ügyben“, a „volt szociáldemokraták ügyében“, a „volt jugoszláv emigránsok ügyében“ és más ügyekben. Nagy többségük pártunk tagja volt, amikor letartóztatták őket, sőt nem egy, mint köztudomású, évti­zedes munkásmozgalmi múltra te­kinthet vissza. Feladatunk továbbra is gondos­kodni arról, hogy az ártatlanul elítéltek hosszú évek szenvedése után erkölcsi és anyagi segítség biztosítása mellett foglalják el az őket megillető helyet társadal­munkban. Az ügyészséghez érkezett pana­szok azt mutatják, hogy nem­csak azoknak van joguk rehabi­litációra, akiket a bíróságok alap­talanul elítéltek. A törvénytelen perekkel egy­idejűleg a bizalmatlanság egészségtelen légkörében sok elvtársat, becsületes dolgozót alaptalanul internáltak, bocsá­tottak el felelős funkciókból, illetve munkahelyükről. Anélkül, hogy a munkájukat jól végző mai vezetőket, beosztotta­kat leváltanánk, indokolt a koráb­ban alaptalanul leváltottakat olyan munkakörbe állítani, amit képesítésüknél fogva elláthatnak. Az ártatlanul elítéltek ügyei­nek felülvizsgálata azt bizonyítja, hogy népi demokratikus rendsze­rünknek van ereje ahhoz, hogy a visszaéléseket, a törvénysér­téseket felfedje, hogy ér­vényt szerezzen a szocialista tör­vényességnek, hogy helyrehozza az elkövetett hibákat. Rendsze­rünk erejét bizonyítja az is, hogy nem állunk meg az alaptalanul elítéltek ügyeinek felülvizsgála­tánál. Ennél tovább megyünk. Szabadlábra helyezzük nemcsak azokat, akiket ártatlanul elítéltek, de azokat is, akikre valóban el­követett bűncselekményekért a múltban túl súlyos büntetéseket szabtak ki. Rendszerünk megszi­lárdulása lehetővé teszi, hogy ke­gyelmet gyakoroljunk és az igaz­ságosan kiszabott büntetés letöl­tése előtt helyezzünk szabadlábra olyanokat is, akiket a háború utáni években háborús és népel­lenes bűntettekért és más politi­kai bűncselekményekért ítéltek el a bíróságok. Ezeknek az ügyét egyénileg bíráljuk el. Nem gya­korolunk kegyelmet olyanok ese­tében, akiknek kiszabadulása né­pünkre, államunkra veszélyt je­lentene. Az igazságügyminiszter,­­a belügyminiszter és a legfőbb ügyész együttesen döntenek ab­ban, hogy kit kell szabadlábra helyezni. Ez a munka folyamat­ban van. Eddig 1400-nál több sze­mélyt helyeztettünk így szabad­lábra. Megvizsgáltuk annak a 250 elítéltnek az ügyét is, akiket háborús bűntettekért a szovjet bíróságok ítéltek el és akiket a­­szovjet hatóságok átadtak a ma­gyar szerveknek. Az 1953. júniusi központi ve­zetőségi határozat megkövetel­te a pártellenőrzés megerősí­tését és az állami ellenőrzés megvalósítását az állambizton­sági szervek munkája felett. Egyidejűleg az állambiztonsági szerveket, az ügyészi szervezetet, az igazságszolgáltatási apparátust a párthoz hű, öntudatos és gerin­ces dolgozók százaival erősítettük meg, közöttük számos olyannal is, akiket rehabilitáltunk. Az ügyészi szervezet feladata, hogy minden erővel segítse az ál­lamvédelmi szervek munkáját. Az a munka, amelyet az újra­szervezett és megerősített állam­védelmi szervek végeznek, igen nagy jelentőségű és rendkívül fe­lelősségteljes. Ebben a munkában segíti és támogatja egész népünk az államvédelmi szervek dolgo­zóit. A Központi Vezetőség határo­zata megerősíti büntetőpoliti­kánknak az utóbbi időben már kialakított helyes gyakor­latát, amikor arra szólítja fel bűnüldöző szerveinket, ügyé­szeinket, bíráinkat, hogy ál­lamunk biztonságát és a tör­vényes rendet sértő súlyosabb bűncselekmények ellen össz­pontosítsák erejüket. A megtévedt dolgozók jelentékte­lenebb bűncselekményeivel szem­ben elsősorban társadalmi úton, nevelő jellegű intézkedésekkel kell eljárni. A büntető eljárás szocialista alapelveinek következetes érvé­nyesítése, amit törvényeink és a K. V. határozata oly nyomatéko­san megkövetelnek minden ilyen ügyben eljáró szervezetünktől, le­hetővé teszi, hogy véget vessünk azoknak a súlyos törvénysértések­nek, amelyek a múltban olyan nagy károkat okoztak. A társadalmi tulajdon elleni bűncselekmények elkövetőinek megfelelő üldözése, felelősségre vonása fontos állami feladat. Jó egynéhány ügy tanulsága alapján megragadom az alkalmat, hogy innen is kérő­szóval fordul­jak a vállalatok igazgatóihoz, földművesszövetkezeteink tagjai­hoz, főleg a szövetkezeti ellenőrző bizottságok tagjaihoz, hogy még jobban vigyázzanak a felügyeletük alatt álló népvagyonra. A bűnüldöző és igazságügyi szervek komoly eredményeket értek már el a szocialista va­gyon védelmében a társadal­mi tulajdonban esett kár megtérítésében. Eredmények mutatkoznak a váro­si és falusi lakosság, dolgozó pa­rasztságunk vagyonának védelme­­zésében is. Rá kell mutatni azon­ban arra, h­ogy ezen területen is, csakúgy, mint a társadalmi tulaj­don kezelésében, sok a hanyagság. Rendőrségünk áldozatos helyt­állása és munkája, komoly ered­ményeket mutat fel a polgárok személye ellen intézett erőszakos támadások, emberölések, rablások elleni harcban. Örömmel számol­hatok be az országgyűlés előtt ar­ról, hogy az il­yen bűncselekmé­nyek száma lényegesen kisebb a felszabadulás előtti hasonló cse­lekményeknél. Állampolgáraink hasonlíthatatlanul biztonságosabb körülmények között élhetnek és dolgozhatnak, mint azelőtt. Az államrend elleni izgatások száma is csökkent. Világosan el­különítjük azokat, akik bírálattal feltárják a megmutatkozó hibá­kat, segítik ezeknek kijavítását, azoktól, akiknek a gyűlöleten kí­vül semmi közük a demokráciához s izgató, gyűlölködő kijelentések­kel tesznek kísérletet, hogy zavart keltsenek, akadályozzák építő munkánkat. Az ilyen rosszhisze­mű, ellenséges elemeket termé­szetesen bíróság elé állítjuk. A bűnözés okainak vizsgálata során a rendőri és ügyészi szer­vek egyaránt sok tapasztalatra tettek szert ahhoz, hogy követel­jék az alkoholizmust romboló je­lenségei elleni általános küzdelem megerősítését. Gyakorlati mun­kánk során sokszor látunk esete­ket, amikor főleg a rum és pálin­ka mértéktelen fogyasztása nem­csak az egészséget rombolja, de bűncselekményekre is vezet.­­ Országgyűlésünk mostani ülésszaka foglalkozik majd azzal a törvényjavaslattal, amely sza­bálysértési bizottságok létesítését javasolja. Anélkül, hogy a vitának elébe vágnék, felhívom a tisztelt Országgyűlés figyelmét a törvény­­javaslat jelentőségére. A szabály­sértési bizottságok lehetővé fog­ják tenni, hogy főleg a falun, a dolgozókat sokszor bosszantó, ki­sebb kárt okozó ügyek elintézése a leggyorsabban megtörténjen.­­ Bíróságaink a munkásosz­tály és szövetségese, a dolgozó parasztság hatalmát, állami, tár­sadalmi és gazdasági rendjét vé­dik. — A bur­zsoázia szószólói —— érthető okokból — élesen támad­ják bíróságainkat, a nép bírósá­gait és azzal vádolják, hogy nem az igazságot keresik. Mi vissza­utasítjuk az ilyen rágalmat. Szocialista bíróságaink füg­getlenek és kizárólag csak a törvénynek vannak aláren­delve. A szocialista bíróságok, a nép bí­róságai és senkit sem ítélnek el pusztán osztályhelyzete miatt.­­ Az 1950. évi II. törvény le­hetővé tette egy új büntetési for­ma, a javító-nevelő munka alkal­mazását. Hiba, hogy ezt a bünte­tést nemet bíróságaink indokolt esetben is ritkán alkalmazzák. De a kevésszámú ilyen elítélttel saj­nos az üzemekben nem foglalkoz­nak megfelelően. A polgári perek jelentősége igen nagy. Az ügyészség ezekben a perekben folytatott ítélkezés törvényességére is felügyel. — Az ügyészi szervezet három évi munkájáról adtam számot Fiatal szervezetünk az elmúlt há­rom év alatt jelentős eredménye­ket ért el, ügyészeink lelkesen vé­gezték munkájukat. Világosan látják azonban, hogy munkánkon még sokat kell javítanunk. Nö­velnünk kell az ügyészi szervezet politikai és szakmai képzettségét. Meg kell erősítenünk ügyészein­ket, hogy bátran és kérlelhetetle­nül lépjenek fel a törvényesség védelmében. Még jobb munkával kell kiérdemelnünk azt a tekin­télyt, erkölcsi megbecsülést, amely megadja az ügyészi felépés sú­lyát. — Az ügyészi szervezet a jövő­ben még nagyobb odaadással őr­ködik a szocialista törvényesség felett. Ügyészeink legjobb képes­ségükkel, munkájuk állandó ja­vításával, a dolgozók bírálatai­nak, bejelentéseinek és panaszai­nak figyelembevételével, pártunk útmutatásainak követésével kí­vánnak eleget tenni szép hivatá­suknak. Ehhez a munkához kérem a képviselő elvtársak támogatását, s egyben kérem a tisztelt ország­­gyűlést, fogadja el jelentésemet. (Nagy taps.) A legfőbb ügyész beszámolójá­hoz elsőnek Nagy Dániel ország­­gyűlési képviselő szólt hozzá. A legfőbb ügyész beszámolóját az­zal fogadta el, hogy az abban is­mertetett intézkedések elősegítik a szocialista törvényesség további erősödését. Az országgyűlés szerdán, foly­tatja munkáját. (MTI) Az országgyűlés ülésszaka a, aidai.

Next