Fejér Megyei Hírlap, 1963. szeptember (19. évfolyam, 204-228. szám)
1963-09-17 / 217. szám
ÍVTT.AC, PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! Kedd, 1963. szeptember 17. -Jakaf|-XIX. évfolyam, 217. szám. |^flPpjfuptpffiel |&&lpjvj8 Pp||||gi Ára 50 fillér. ■ _ _ _______________,_____________ Vasárnap a határban Egy-egy vasárnapi határjárás nemcsak olyan szempontból hasznos, hogy megállapítsa a szemlélődő ember, vajon jól, vagy rosszul szervezik-e a munkát a nagyüzemi gazdaságokban, hanem arra is, hogy következtetéseket vonjon le az előző hét munkájáról. * A Székesfehérvári Kossuth Termelőszövetkezet hatalmas burgonyatáblájában már a kora reggeli órákban gépek és emberek sokasága dolgozott. A két Orbán szorgalmasan „tisztította” a burgonyaszedő gépek előtt a területet. . . De miért álldogálnak gyakran a burgonyaszedő gépek? — tettük fel ,a kérdést az egyik Orbán vezetőjének. — Kevés az ember — mondja Balogh Sándor. — A két burgonyaszedő legalább 100—120 ember előtt ki tudná forgatni a termést. Ezzel szemben 30—35 gyalogmunkás dolgozik mindössze a gépek után. Persze, hogy nem győzik... Vasárnap három nagyteljesítményű géppel vetettek őszi árpát. A 350 holdnyi vetésterületből eddig 220 holdon került földbe a mag. * Polgárdiban az alsósomlyó és Kiscséri közötti határrészen négy erőgéppel vetőszántottak, egy gép diszkfillerezett, egy pedig tárcsázott. — Két géppel őszi árpát vetünk ma — mondta Nagy István, a szövetkezet elnöke. — Hétfőn befejezzük a 300 hold őszi árpát, utána következik a búza... * Kerti József, a Polgárdi Gépállomás traktorosa és Márk Lajos szövetkezeti gazda vetőgépkezelő már reggel hat órakor felvételezte az ősziárpát, hogy korán indulhassanak. A lepsényi Kossuth Tsz határában találtuk őket munka közben. — Néhány órán belül elkészülünk ezzel az ősziárpa táblával — mondja Kerti József. — Holnap kapunk még egy vetőgépet és néhány napon belül földben lesz 300 holdon az őszi árpa. Az enyingi szövetkezet gépudvara előtt egy silókombájn „betegségét” gyógyítgatják a hozzáértő szerelők. Csak úgy, munka közben akadt valami baja, javítás után újra indul tovább. Várják a szállítógépek.« Jól bent, a tábla utolsó szélén egy Windauer maglucernát arat rendre. Mellettünk húz el egy rendsodró, iparkodásán látszik, hogy másik táblába települ át. Mozgalmas az enyingi határ. A burgonyatáblán 30—40 ember szedi a termést és gyűjti zsákokba. Zsombó Károly ipari munkás a feleségével és öt gyerekével kint szorgoskodik a határban. — A szövetkezet vezetői úgy határoztak — mondja —, hogy a burgonyaszedést kiadják kívülállóknak tizedébe. A szövetkezet gondoskodik arról, hogy a termést gépekkel kiforgatják, nekünk pedig kötelességünk felszedni, válogatni és zsákokba rakni. • Nincs abban semmi túlzás, ha azt állítjuk, hogy a mezőszilasi határban a megszokott kép fogadja a látogatót. Szüretelők vidámságától, gépek zajától hangos az egész határ. Az egyik táblában ifj. Kutasi József és ifj. Csőgör Ferenc kultivátorral és utána akasztott fogasokkal készítik elő a talajt a vetőgépek számára. — Úgyszólván éjjel-nappal dolgozunk, hogy idejében földbe kerüljön a mag — mondja ifj. Kutasi József. — Az éjjel 12 óráig dolgoztam, de ma reggel úgy fél hét tájban már újra a határban voltam. A vetőgépek a sar-kunkban vannak. Nem telik bele negyedóra sem, már átjönnek a szomszédos táblából. Őszi árpát vetnek. — Ha itt végeznek, mi lesz a következő munka? — A brigádvezető majd eligazít bennünket. Elég nagy a mezőszilasi határ, van tennivaló bőségesen. De hogy még nem megyünk haza, az biztos.« * A Mezőfalvi Állami Gazdaság Róbert majori kerületében csendélet fogadja a látogatót. Távol, a dűlőút vége felé két DT—413-as álldogál gazdátlanul. A szó igazi értelmében gazdátlanul, hiszen egy teremtett lélek sincs sem közel, sem távol. A gépek mellett üzemanyagos hordók, tárcsák, ekék és egy műtrágyaszóró árválkodik. Úgy látszik, az állami gazdaság traktorosai hamar műszakvégét csináltak maguknak. * Már két óra felé járt az idő, amikor összetalálkoztunk Rákóczi Ferenc elvtárssal, a Sinatelepi Állami Gazdaság igazgatójával. Elmondotta, hogy ezekben a hetekben új munkaszervezési formát alkalmaznak. Szombaton egésznapos műszak van és vasárnap déli egy óráig tart a munkaidő. Ezen a vasárnapon például 11 vagon silótakarmányt takarítottak be. Két SZ—100- as egésznapos műszakban vetőágyat készít, búza alá. A lucernaliszt-üzem „nyersanyag-éhségét” nyolc erőgép elégítette ki. A cukorrépatáblákon nyolcvan ember szedte a termést. Öt gépkocsi, egy Zetor, valamint a keskenyvágányú gazdasági vasút közvetlenül az Ercsi Cukorgyárba szállította a répát. Fél nap alatt több mint tíz vagon répát szedtek fel és szállítottak a feldolgozó üzembe. Takács László Eötvös József születésének 150. évfordulóját ünnepelték Ercsiben Vasárnap volt százötven éve, hogy megyénk egyik községében, Ercsiben megszületett Eötvös József, a kiváló író és politikus, áld korában a kulturális fejlődés és a művelődési rendszer átszervezésének tevékeny harcosa volt. Falujuk nagy szülöttének emlékére tegnap egész napos ünnepséget rendeztek az ercsiek. Az Eötvös-emlékünnepség megnyitásán, a szobor talpazatánál a budapesti Eötvös Gimnázium mintegy 70 diákja és pedagógusa is megjelent, hogy együtt ünnepeljen az ercsiekkel. A másfélszázados évfordulón Csíky Győző, a Hazafias Népfront községi titkára mondott ünnpei beszédet. Az Eötvös Gimnázium egyik diákja, Jobbágy Károly A szobor előtt című versét mondotta el. Megkoszorúzták az Eötvös-ház emléktábláját is. Eötvös József síremlékénél Mészáros Lajos iskolaigazgató emlékezett meg a XIX. század nagy írójának, költőjének és politikusának munkásságáról. Új gyógynövényt termesztenek megyénkben Fejlődő gyógyszeriparunk mind több és több alapanyag biztosítását követeli, s kormányzatunk mindent megtesz, hogy ennek érdekében újabb és újabb nyersanyag bázist teremtsen. Ennek következtében kerül termesztésre megyénkben is a jövő esztendőben a solánum, más nevén madárcsucsor gyógynövény is. A solánumot a kislángi Béke Termelőszövetkezetben vállalták termesztésre, elsőként 20 holdon. A növény értékesíthető részei a lombozat és az ágvégek zsenge részei. Termése évi 70—140 mázsa levél és ágvéghajtás között mozog, amit zöld állapotban mázsánként 100 forintért vesz át a HERBARIA. A szabályok szerint szárított termés átvételi ára mázsánként 900 forint. Az országainkról jelentjük — Négy súlyos közlekedési baleset egy nap alatt — Vasárnap délelőtt negyed tízkor a 8-as főközlekedési útvonalon közlekedett Kliment Tibor budapesti lakos CJ 41— 86 rendszámú Wartburg személygépkocsijával Várpalota felé. Miközben az úttesten haladt, egy dülőútról teherautó tolatott ki az országútra. Ugyancsak a dülőútról hajtott ki kerékpárján Mandel Imre székesfehérvári lakos is, aki a teherautótól nem látta a közeledő személyautót, és körültekintés nélkül az országútra hajtott. A könnyelmű kerékpáros az útra érve a rohanó autó baloldalának ütközött és nyolc napon belül gyógyuló sérülést szenvedett. A személyautó utasának nem történt baja. A balesetért Mandel Imre okolható. Alig később, 9 óra 50 perckor Seregélyesen történt baleset Hajdú Károly Seregélyesszőlőhegyi lakos KZ 14—73 rendszámú kismotorján igyekezett Dunaújváros felé. A tszbekötőút torkolatánál jelzés nélkül balra kanyarodott. Az országúton a kismotor nyomában haladt Boros Ferenc székesfehérvári lakos CF 92—70 rendszámú személygépkocsiján. Boros előzni akart, s a jelzés nélkül bekanyarodó kismotorral összeütközött, majd elvesztve uralmát a gépkocsi felett, az árokba zuhant. Vele utazó felesége megsérült. A balesetért mindkét gépjárművezető felelős, mert jelzés nélkül előztek, illetve kanyarodtak. Este hét órakor a 7-es főközlekedési útvonalon, a 61-es kilométerkő közelében történt baleset. Borbély Tibor budapesti lakos CE 86—59 rendszámú személygépkocsijával Pest felé indult. A kocsiban vele utazott édesanyja és menyasszonya is. A sebesen haladó gépkocsi előtt forgalmi akadály miatt egy gépkocsi lassított, mire Borbély is csökkentette a kocsi sebességét. Borbély gépkocsija után haladt Véber István velencei lakos KU 94—23 rendszámú kismotorján, amelyen magával vitte s pótutasként Németh László vejelencei lakost is. A könnyelmű motorvezető nem tartotta be a követési távolságot és ezért a lassító személygépkocsinak ütközött. A karambol következtében Németh László leesett a motor pótüléséről és súlyos sérüléseket szenvedett. A gépkocsiban is jelentős kár keletkezett. A balesetért Vé 'ber István a felelős. A nap utolsó közlekedési balesete este fél nyolckor, Aba határában történt. Osvald István KB 47—07 rendszámú motorkerékpárján közlekedve, magával vitte Szegfű Ferenccet. Osvald ittasan vezetett, Velük szemben az országúton szintén egy ittas kerékpáros közeledett. Zalka Tibor székesfehérvári lakos, kivált^ítat- lan járművel, a baloldalon, szabálytalanul Az italosság ha 1 -h ezerokiért Ocv°id elütötte a sötétben imbolygó kerékpárost, s mindhárman súlyos sérüléseket, szenvedtek. A balesetért mindketten felelősek. — m — Az MSZMP és a Fejér megyei Tanács végrehajtó bizottságainak kibővített ülése Szeptember 16-án, hétfőn délelőtt 9 órakor kibővített közös ülést tartottak az MSZPM és a Fejér Megyei Tanács végrehajtó bizottságai. Az ülést Juhász János elvtárs, az MSZMP Fejér megyei Végrehajtó Bizottságának első titkára nyitotta meg, majd Bujdosó Imre elvtárs, a megyei tanács elnökének referátuma hangzott el az őszi mezőgazdasági munkák helyzetéről és a soron következő feladatokról. A vitában felszólaltak: Gyenge Károly, az MSzMP Fejér megyei Bizottságának titkára, Ernvachter József, a vértesacsai tsz elnöke, Farkas József, az adonyi tsz elnöke, Juhász János, a megyei pártbizottság első titkára, Pap István, a VTRGY vezérigazgatója, Benkő György, az SZMT Fejér megyei titkára és Farkas Antal, a megyei Pártbizottság osztályvezetője. A négy szocialista ország hadseregének együttes hadgyakorlatáról Pinczési Pál, az MTI berlini tudósítója jelenti: A Szovjetunió, az NDK, Lengyelország és Csehszlovákia testvéri hadseregeinek ötnapos együttes hadgyakorlatát amely a kvartett, nevet kapta, a Német Demokratikus Köztársaság déli részén öszszesen 25 000 négyzetkilométernyi területen bonyolították le. Ez annyit jelent, hogy ötszáz kilométernyi távolságról is kellett tehát csapatokat mozgatni, s a parancsnokságnak nagyszerű szervezési és tervezési képességét mutatja, hogy a csapatok mégis percnyi, a repülőgépek pedig másodpercnyi pontossággal ott voltak a helyükön bevetésre készen. A hadgyakorlaton összesen 40 000 katona, altiszt, és tiszt, 760 páncélos és több száz repülőgép vett részt. Ami tehát a területet, a csapatok nagyságát és technikai ellátottságát illeti, ez volt eddig a Német Demokratikus Köztársaságban végrehajtott legnagyobb méretű hadgyakorlat. Érdemes megemlíteni, hogy ennek ellenére — a NATO hadgyakorlatokkal ellentétben — ez a gyakorlat alig akadályozta a közlekedési utak forgalmát, s még kevésbé okozott károkat a mezőgazdaságnak. A gyakorlaton az NDK nemzeti néphadsereg adta a résztvevő szárazföldi és légierők zömét, s bizonyítékát szolgáltatta annak, hogy a szocialista testvéri hadseregek e legifjabb tagja is kitűnően képzett és nagyszerűen felszerelt haderővel rendelkezik, amely bonyolult feltételek közepette is megálja a helyét. Heinz Hoffmann hadseregtábornok, az NDK nemzetvédelmi minisztere, aki a hadgyakorlatot vezette, kijelentette, hogy a kvartettet nem valami különleges katonapolitikai okok miatt tartották, hanem e hadgyakorlat végrehajtása már jóelőre szerepelt a Varsói Szerződés államai egyesült hadseregeinek főparancsnoksága által jóváhagyott tervben. A hadgyakorlat végeztével a drezdai régi vásártéren az NDK lakossága rendkívül lelkes ünneplésben részesítette a testvéri országok hadseregeinek képviselőit. Itt tartották meg a hagyományos tűzijátékkal egybekötött színpompás takaródót is. A szovjet, a lengyel, a csehszlovák és a német csapatott 15—15 legjobb katonája kitüntetésben részesült. Az összes részvevők pedig emlékérmet kaptak a következő felirattal: ..Szeptember — 1963.” (MTI) Készíti a magágyat a lepsényi tsz földjén a ifj. Durecz János traktoros.