Fejér Megyei Hírlap, 1963. november (19. évfolyam, 256-280. szám)

1963-11-17 / 269. szám

10 LÁNYOK — ASSZONYOK A ráncosodásról A ráncosodás oka a bőr alatti zsírréteg megfogyatkozása és a bőr rugalmas rostjai feszességének csökkenése. Idősebb korban eh­hez társul még a bőr kiszáradása és elvékonyo­­dása is. Az arcbőrön elsőnek a szemek és a száj körül jelentkeznek finom sugaras ráncok. A kezdeti jelek után rohamosan mélyülnek az egyébként is meglévő redők, a homlokon az orr fölött és a száj körül. Ezekkel egyidejűleg a bőr alatti izmok is megtágulnak, elvékonyodnak és a bőr szí­ne is fakóbbá válik. A ráncok elleni küzdelmet a megelő­zéssel kell kezdeni. Tudjuk, hogy a­ száraz arcbőr hajlamos a korai ráncosodásra, te­hát már fiatal korban mindent tegyünk meg a bőr szárazságának elhárítására. Ez­zel egyúttal a ráncok jelentkezését is kés­leltethetjük. Kezdődő ráncok esetén hagy­juk el a meleg vízzel és szappannal való mosakodást, és arcunkat esténként lemosó­krémmel, olajjal, vagy tejjel tisztítsuk. Éj­szakára megfelelő zsíros krémmel kenjük be arcbőrünket. Reggel csak lágy hideg vízzel, öblítve frissítsük fel arcunkat: e célra legalkalmasabb az esővíz. A kifejlődött ráncok kezelésére a bőr zsírozásán kívül olyan eljárásokat is kell alkalmazni, amelyek a bőr feszességét (tó­nusát) fokozzák és a bőr vérkeringését élén­kítik. A bőr tónusának fokozására az úgy­nevezett arcparkolásokat alkalmazzák. Az arcpakolásnak tulajdonképpen az a célja, hogy a benne levő hatóanyagok hosszabb, vagy rövidebb ideig közvetlenül hassanak az arcbőrre. A pakolásokat általában 10—15 percig fagyjuk az arcon és utána hideg vízzel, vagy hideg kamillateával lemossuk. A zsíros bőr kezelésénél már szó volt a szárító hatású szénsavas pakolásról és ugyanott említettük az élesztőpakolást is. A pattanásos bőrnél leírták a szárító ha­tású kénes pakolást, míg a száraz arcbőr kezelésére az olajos pakolást és a majonéz pakolást ajánlották. A ráncok kezelésére ugyancsak alkalmazható, zsírozás céljából mind az olajos pakolás, mind a majonézes pakolás. Petyhüdt, ráncos bőr felfrissítésére na­gyon sokszor alkalmazzák az úgynevezett gyümölcspakolást. Erre a célra leggyakrab­ban epret, málnát, őszibarackot, vagy pa­radicsomot használnak. A megmosott gyü­mölcsöt finom szitán átpaszírozzuk, majd ha szükséges, kevés liszt hozzákeverésével sűrítjük, hogy az arcra felkenve ne folyjon szét. A pakolást 10—15 perc után gondo­san lemossuk. Az alkalmazás után, hideg kamilla- borogatást, majd zsíros krémet teszünk az arcra. Amerikai szépségápoló intézetek igen gyakran alkalmazzák a ráncosodásra hajla­mos arcbőr átmeneti felfrissítésére az úgy­nevezett jeges pakolást. A zsíros krémmél jól bekent arcbőrt gőzzel megmelegített tö­rülközőkkel átforrósítjuk. A törülközők me­legítése úgy történik, hogy azokat össze­hajtogatva tésztaszűrőbe tesszük és a fazék fölé helyezve letakarjuk. A fazékban vizet forralunk és a gőz melegíti a törülközőket A meleg törülközőket fél percre borítsuk az arcbőrre, majd közvetlen utána vékony kendőbe burkolt jégdarabkával áttörüljük A jeges áttörlés csak futójellegű legyen. A meleg és a hideg váltogatását 4—5-s­zör meg­ismételjük. Lakásunk ruhája: a textília — Jaj, de szép! — kiált fel egy ötévesforma kisfiú és megsimogatja a nagyszerű szőnyeget a Lakástextil Vál­­alat kiállításán. A felnőtt átogatók már fegyelmezet­­ek, meg nem is illik kimu­­atni érzéseiket, így azokról csak elfojtott sóhajok, áhita­os pillantások, rövid fel­jegyzések és kíváncsi kérdé­sek tanúskodnak. A kiállító kilenc textil­tervező közül mindig ügye­letet tart egy-egy, hogy ezek­re­ a kiváncsi kérdésekre fe­leletet adjon. A sors különös kegye, hogy éppen egy székesfehérvári ervezővel hozott össze: Csá­­njo­y Klárával. — Mi a leggyakoribb kér­dés, amit a látogatók kér­deznek? — Hogy mikor és hol lehet vásárolni a kiállított textí­liákból­? — És a válasz? — Igen sok esetben az, hogy már kapható bármelyik Röltexben­­ vagy áruházban. Ugyanis a kiállított szőnye­gek és textilanyagok egyhar­­mada már kereskedelmi fog­­alomban van és kapható. T­ovábbi kétharmad gyártása és fusítása 1964 első negyedé­ben kezdődik. De nézzünk körül ezen a modern és ízléses kiállítá­­sn. Szőnyegeken, bútorszö­veteken és takarókon kívül a kiállítás újdonsága a sok íz­léses faliszőnyeg, falvédő. Kétféle minőségben, de ren­geteg színben, mintában be­ült, kiállításra. A plüss 11RIKO 215 forintért kapható, a szövött KOLOZS pedig mindössze kb 100 forint lesz. (Nagyságuk 75x185 cm.) Min­djük színes folthatású absz­­rakt, vagy ismétlődő szelle­tet mértani ábra. Igen szép Almásy Béláné faliszőnyege, lila-szürke-sárga-türkisz ösz­­szeállításban bármelyik egy­színű fal élénk dísze lehet. A bútorszövetek között is nagy a választék. Kiállításu­kat — igen ötletesen — úgy oldották meg, hogy egy-egy fajta szövet alatt elhelyezték ugyanannak a szövetnek mintáit, más színekben, , az összes gyártásra kerülő vál­tozatban. És ami­ a legfonto­sabb: nem tilos hozzányúlni! így azután ki-ki kedvére si­mogatja a mintadarabokat. Végre eltűntek a zord bordó és a szomorú sötétzöld „szab­vány kárpitos szövetek”. (Ezek a kevésbé piszkolódó színekhez tartoztak, s bizony régen egy életre gondoskodni kellett a kis fizetésűeknek tartós és nem kényes bútor­huzatokról. A kiállítottak lé­nyegesen olcsóbbak, s a la­kás is sűrűbben kaphat új ruhát.) A szövetek általában plasztikus hatásúak, s egyszí­­nűek vagy egyszínűnek lát­szanak. Divatos színek: ter­rakotta, lila, türkisz, kék, szürke. De igen szépek a fe­kete és fehér fonalból szö­vöttek is. (A fekete és fehér együtt igen jól hatnak a vi­lágos fából készült bútorok­kal.) Itt­ láthatók a különböző gépi perzsa szőnyegek, min­den méretben, igen modern és változatos mintákban. A szombathelyi új Kultúra és Sportpalota színpadának függönye is kiállításra ke­rült, zöld és rózsaszín ural­kodó színekkel, Pécsi László, a művészkollektíva vezetőjé­nek tervei szerint. Itt állították ki azokat a szőnyegterveket is, amelyek­ből majd a kereskedelem szakemberei választják ki a gyártásra kerülőket. Végül az Iparművészeti Ta­nács textil pályázatán díjat nyert textíliákat is láthatjuk. Első díjat nyert Pécsi László erős struktúrájú, plasztikus szövete, bukléhoz hasonló anyagból (több színben állí­tották ki, de legszebb talán a lila-fekete változat). A másik első díjat pedig a fehérvári iparművésznő, Cságoly Klára nyerte! RÓMEÓ elnevezésű szőnyege 2x3 méteres kettős plüss anyagú, meleg színár­nyalatú, kötetlen, absztrakt mintás. A kiállítás legfőbb erénye, hogy darabjai nem minta­darabok, egy fél éven belül mind megvásárolható. És aki szétnéz, az üzletekben máris találkozik velük. Ezeknek a szép textíliák­nak segítségével, , változatos és összeillő felhasználásukkal régi lakásból is korszerű ott­hont teremthetünk. Torday Alice Cságoly Klára: Szőnyeg Pécsi László: Falvédő (Erika) Fejér megyei Hírlap -Vasárnap, 1963. november 17. tud­omány — Technika Műrepülés a kozmoszban A Szovjetunióban 1963. november 1-én fellőtték a „Poljot—1” nevű irányítható is manőverező kozmikus re­pülőtestet. Sajátos készülék ez, amely minőségileg kü­­lönbözik minden eddigitől. „A szovjet tudósok ma fel­bocsátották a „Poljot—1” új űrhajót — mondotta Nyikita Szergejevics Hruscsov. — Nem megy újdonságszámba, hogy mi űrhajókat bocsátunk fel, hiszen sok űrhajónk in­tuit már röppályájára és va­lamennyi teljesítette küldeté­sét. A mai űrhajó azonban nagy újdonság. Míg a régeb­ben pályájukra bocsátott­­ űr­hajók főleg abban az irány­ban repültek, amelyet felbo­csátásuk alkalmával megad­tak, addig a mostani manő­verezni képes a kozmoszban, pályasíkját és magasságát vál­toztatva”. Bármilyen kedvesek is vol­­tak számunkra az előző szput­­nyi­kok, ehhez az új kozmikus berendezéshez képest kissé nehézkeseknek tűnnek. Ez a fejlődés velejárója. Hiszen az emberi elme szünet nélkül keresi az újat, egyre tökélete­­ebb konstrukcióikra törekszik,­­ így megy ez vég nélkül Igen, egyre szélesebb lép­tekkel kezdünk járni a koz­moszban. Bámulattal tölt el bennünket az a munka, ame­lyet a kozmoszban a „Pol­jot—1” az őt megalkotó mér­nökök és tudósok gondolatai­nak és kezének engedelmes­­kedve végez. Azok a „műre­­pülő-gyakorlatok”, amelyeket a „Poljot—1” eléggé korláto­zott térben végrehajt, össze sem hasonlíthatók az előző űrhajók helyzetváltoztatásá­­val. Az a manőverezési képes­ség, amely a „Poljotil”-nek ehetővé teszi, hogy az Egyen­lítő síkjához mért hajlásszö­gét megváltoztassa, a kozmi­kus repülőtest különleges be­rendezésének köszönhető. Ez a berendezés a kozmikus test stabilizálását biztosító hajtó­művek és műszerek rendsze­réből áll, s olyan rendkívül bonyolult műszerek is hozzá­tartoznak, mint a parancsok vételére, továbbítására és fel­dolgozására szolgáló készü­lék. ... Röviddel azután, hogy a rakéta-hajtóművekből kilövellő izzó gázsugarak ma­gasba emelik a rakétatestet, a kozmikus berendezés a hor­­dozórakétáról leválva munká­ba áll, műszerei bemérik a repülő test helyzetét, sebes­ségét, ellenőrzik a mechaniz­musok készenlétét a munká­ra, az adók pedig mindezen információkat továbbítják a földre. S a kozmikus repülő­test mintegy várakozó állás­pontra helyezkedik, csupán érzékeny állati fülre emlékez­tető antennái figyelnek­ , va­jon mit válaszol a Föld? A földön ezalatt bonyolult matematikai gépek ellenőrzik a kozmoszból és a földi meg­figyelőállomásoktól kapott adatokat, majd a számítások helyességéről meggyőződve, a kellő pillanatban parancsot küldenek a kozmoszba. Az űrhajó felfogja a földről ér­kező jelzéseket. A számító­­megoldó szerkezet felveszi, emlékezetébe vési a parancso­kat és a hajtóművek irányító rendszerének szóló jelzés­ét. Ezután ugyanez a folyamat visszafelé megismétlődik: jel­zések érkeznek a földre arról, hogy minden előzetes művelet megtörtént. S a pontosan meg­határozott időben bekapcso­lódnak a hajtóművek, a koz­mikus repülőtest megkapja új mozgási sebességét. S mivel a repülőtest sebessége és pá­lyája között meghatározott összefüggés van, ezért a re­pülőtest, vagy közeledni kezd a Földhöz, vagy még jobban eltávolodik tőle. Új parancs — új evolúció. Ha elképzeljük, milyen bonyolult utat tesznek meg a rádiójelzések, milyen precí­zen kell adagolni az üzem­anyagot, milyen „tisztának” kell lennie az üzemanyag ösz­­szetételének, milyen gyorsan és biztosan kell reagálniuk a hajtóműveknek, akkor fogal­mat alkothatunk a szovjet tu­dósok, mérnökök és munká­sok által végrehajtott mun­ka gigantikus méreteiről. Hogyan irányítható repülés közben az űrhajó? Először is, az űrhajót a Földhöz képest a kívánt helyzetbe kell fordí­tani és e helyzetben stabili­zálni. A megszokott „földi” szállítóeszközök fordulat köz­ben eltolják magukat attól a közegtől, amelyen, vagy amely­ben haladnak. Ám a kozmosz­ban nincs se talaj, se víz, se levegő. Ilyen körülmények kö­zött a fordulatnak az az egye­düli módja, hogy elfordítjuk az űrhajó belsejében forgó mozgásba hozott tömeg for­gástengelyét. Azt a berende­zést, amelynek révén ezt vég­rehajtjuk, giroszkópnak ne­vezzük. Ez három olyan masz­­szív korongból áll, amely egymásra merőleges síkban forog. Az égiak korong for­gástengelyének módosításakor az egész űrhajó e korong for­gásával ellentétes irányba kezd fordulni. Így tehát a há­rom korong mozgásának mó­dosításával az űrhajó bármely irányú fordulata biztosítható, s az űrhajó bármely helyzet­ben stabilizálható. Az űr­hajó szputnyikpályán futva durván szólva, egy olyan kör síkjában mozog amelynek központja egyre esik a Föld központjával. Az űrhajó mozgássíkjának meg­változtatása érdekében arra van szükség, hogy a rakéta hajtómű visszaható ereje has­son a szputnyik haladási sík­jához mérten meghatározót szögben. Ez az egyedüli mód A­­Pályának a Földtől legtá­volabbi és a Földhöz legköze­lebbi pontjának megváltozta­tásához ezzel szemben úgy kell eljárnunk, hogy a rakéta hajtómű visszahatóereje az űr­hajó pályasíkján hasson. Ha ez az erő a hajó repülési irá­nyában hat, akkor az űrhaj­­nyújtottabb és a Földtől tá­volabbi pályán fog haladni Ellenkező esetben mind földtávok­, mind a földköz­pont távolsága kisebb lesz, az űrhajó lefékeződik. Az űrhajó repülés közben irányítására szükség lesz : szomszédos bolygókra történt repülések alkalmával. Hisz’ a jövő űrhajói valószínűlg éppen a mesterséges hold­ pályájáról fognak rajtolni Mars, a Vénusz és a Naprend­szer távolabbi bolygói­nel. Ilyen űrhajónak számít a no­vember 1-én felbocsátott „Pol­jot—1” is. A „Poljot—1” űrhajó felbo­csátása a közeljövőben talál lehetővé teszi, hogy egyidejű­leg több olyan űrhajót lőhes­senek fel, amelyeknek nagy lehetőségük nyílik a találko­zásra és az érintkezésre, in­formációk, üzemanyag kölcsö­nös átadására, sőt a javító végrehajtására is a kozmiku viszonyok között. A „Poljot 1“ csupán a első ilyen típusú berendezés jelentősége és értéke azonban vitathatatlan. J. Pasi: Hetven in 111­iárd elektronvoltom szinkrotron A Lemnszkoje Znamja című lap szeptember elsejei szá­mában részleteket közöl a világ legnagyobb proton-szinkro­tonjának építéséről. E részecske-gyorsító teljesítőképesség elérti a 70 milliárd edercseronvoltot. . A­ KBP emlékeztet rá, hogy az új gyorsító teljesítőképes­sége kétszeresen felülmúlja az Egyesült Atomkutató Intéze szinkrofozotonjának teljesítőképességét és két és félszerese, a világ legnagyobb külföldi szinkroton­jainak kapacitását amelyek közül az egyik az Egyesült Államokban, a másik Svájcban működik. A 70 milliárd elektronvoltra felgyorsított proton becsa­pódása a kísérleti céltáblába lehetővé teszi, hogy az ú gyorsítóban az összes eddig ismert elemi részecskéket , antirészecskéket kivétel nélkül előállítsák. Sőt, mi több, a új gyorsítóval antialfarészecskék vagy antihéliummagok , kvázirészecskék is előállíthatók, vagyis olyan bonyolult kép­ződmények, amelyek megszületve tüstént könnyebb részecs­kékre bomlanak. A szinkroton építkezési területe grandiózus. Magának , gyorsítónak az orbitusa csaknem 1,5 kilométer. A gyorsító pálya belsejében 120x200 milliméteres vákumkameráka helyeztek el. A gyorsító pálya mentén 120 hatalmas mágnes sorakoztatnak fel. A mágnes-berendezések elhelyezésénél , szó szoros értelmében ékszerészeti pontosságra lesz szükség művei a maximálisan megengedhető eltérés mindössze csu­pán 0,2 milliméter lehet. A gyorsítót Szerpuhov város környékén (Moszkvától 10­ kilométerre déli irányban) építik. A szinkroton gyűrűjének közelében már elkészült , vonalas gyorsító épülete, amely körvonalaiban sugárhajtás, repülőgépek hangárjára emlékeztet. Kissé távolabb helyezi­ el az energetikai épülettömböt, a tudományos laboratóri­umok és a könyvtár épületét.

Next