Fejér Megyei Hírlap, 1968. december (24. évfolyam, 282-306. szám)
1968-12-03 / 283. szám
■--------------------------------------------------■ A* mechanimMS szellemében -klus Kedvezményes alkatrész-értékesítés az HKER-nél Az elmúlt hét végén a megye termelőszövetkezetei, állami gazdaságai és gépjavító állomásai vaskos borítékban értesítést kaptak a megyei AGROKER-től. — Mi volt a levél tartalma? — ezt kérdeztük Illés Lajostól, az AGROKER igazgatójától. — Az új gazdaságirányítási rendszer keretében az önállóan dolgozó vállalatoknál több vonatkozásban feloldódtak bizonyos kötöttségek. Az általunk forgalomba hozott mezőgazdasági gépek alkatrészellátása is a mi kötelességünk. A tél közeledtével — ami tudvalevőleg az erő- és munkagépek karbantartásának, felújításának időszaka is egyben — a szakmunkások most a mintegy 3500 traktor javítását kezdik el. Ebből a tényből kiindulva, valamint az új mechanizmus adta lehetőségekkel számolva, felettes hatóságunk velünk egyetértésben úgy döntött, hogy számos erőgéptípus bizonyos alkatrészeit, alkatrész-csoportjait kedvezményesen bocsátja a közös gazdaságok, gépjavító állomások rendelkezésére. Lényegében ezt közöltük levelünkben és teljes cikklistát is mellékeltünk. — Milyen mértékű az árengedmény? — Aki tőlünk vásárolja meg december 2—15 között az alkatrészeket, az tíztől hetven százalékig részesül kedvezményben. — Hány alkatrészt érint az árleszállítás? — Körülbelül háromezret. Számításaink szerint mintegy öt-hatezer forintot takaríthat meg egy-egy közös gazdaság, ha él az általunk ajánlott kedvezménnyel. Az alkatrész osztályon nagy a forgalom. Igen sok termelőszövetkezet, állami gazdaság küldte már el emberét az első napon, hogy a szükséges alkatrészt megvásárolja. Megnéztünk néhány számlát. A vértesacsai Vörös Október Termelőszövetkezet 1607 forintért vásárolt azonnal szükséges alkatrészt , és 893 forint kedvezményt kapott. Lényegében fél áron jutott a Zetor-alkatrészekhez. A tabajdiak 110 forintot takarítottak meg, a Talajjavító Vállalat nagy tételben vásárolt, az alig több, mint 9500 forintos számla után nyolc forint híján ötezer forintot kaptak vissza. Megjelent itt a ráckeresztúri Március 15 Tsz anyagbeszerzője is a kiküldött listával, hogy megvásárolja a szükséges alkatrészeket. Az abai Vöröshajnal Tsz tagja, Kugler László ezeket mondja: — Főleg az UTOS és az MTZ gépekhez kellenek pótalkatrészek. Az SZK—4-es kombájnon is ki kell cserélnünk néhány elkopott, elhasználódott alkatrészt. És kell egy öinditó is az RS— 09-es traktorhoz. Éppen néztük a cikklistát. Ezerháromszázötvenhárom forint az eredeti ára az önindítónak, de negyven százalékos engedményt kaptunk. Miért ne éljünk a lehetőséggel? A raktárba is benéztünk. Fülöp István raktáros a készletet mutatja. — Van itt minden, ami az erőgépekhez szükséges. És szinte fillérekbe kerül. Itt van mindjárt az MTI főtengelyének nyugvócsapágya. Hol kapni azt meg ötszáz forintért? A hajtókarcsapágy is harminc százalékkal olcsóbb. És sorolja sokáig a példákat. Amikor Illés Lajossal beszélgettünk, azt is megkérdeztem : — Mire költik az így befolyt pénzt? A válasz valamennyiünk egyetértésével találkozik: — Így biztosítjuk azt a pénzmennyiséget, amelyből további alkatrészeket vásárolunk. Olyanokat, amelyek továbbra is szükségesek ahhoz, hogy az erő- és munkagépek üzemképesek legyenek. Az új irányítási rendszer adta lehetőséggel helyesen élnek az AGROKER-nél. Orsovai Tibor További 180 autóbusz Mennyit kap ebből Fehérvár? A Magyar Távirati Iroda múlt hét végi hírei között olyant is találtunk, amely közvetlenül érint bennünket. A közlés szerint az Autóközlekedési Tröszt idén összesen 580 különböző típusú Ikarus-autóbuszt kap. A gyár ebből már 400-at leszállított. Az új kocsik forgalomba helyezése nem azt jelenti, hogy most több autóbusz jár az országban, mert ezeket a kiselejtezett járművek pótlására állították be. A napokban fut ki a gyárból 80 Ikarus—66-os típusú, nagy befogadóképességű kocsi, ezek már könnyítenek a forgalmi nehézségeken. További 100 autóbuszt december végén bocsát a tröszt rendelkezésére a gyár. A híradás megemlíti még, hogy e 180 jármű Budapest és a környező városok forgalmát segíti majd. A hír kapcsán beszéltünk a 14-es számú AKÖV igazgatójával, Both Vilmossal, aki a következőket mondta: — Autóbusz-parkunk eléggé rossz állapotban van. E gépjárművek közül igen sok megérett a selejtezésre, hiszen vagy tíz esztende futnak, több, mint félmillió kilométert tettek meg. — Rendeltek ennek megfelelően elegendő új autóbuszt? — Természetesen. Mi úgy gondoltuk, ha idén hatvanegy új gépjárművet kapunk, akkor lényegesen javíthatunk a helyzeten. Eddig azonban csak negyven autóbuszt kaptunk, amelyek még a kiselejtezettek pótlására sem voltak elegendőek. — Sok a panasz a csuklósbuszokra is. Ha esik az eső, „beáznak” a buszok. — Sajnos, erről is tudomásunk van. Igaz, hogy a csuklós autóbuszok csak kétévesek, de ezeket is régiekből alakították át, tehát lényegében azok is „lefutották” már a maguk tervezett kilométereit. — Hány új autóbuszt kap Székesfehérvár az említett 180-ból? — Azt mi is szeretnénk tudni. Eddig még nem érkezett egy sem. Reméljük, a közeli napokban átvehetjük az újakat. — Még egy aktuális kérdés: biztosítják télen az autóbuszok fűtését? — Számos jármű öreg, régi, selejtezésre várnak, így komolyabb javításokat nem végeztünk ezeken. Várható, hogy némelyikben hideg lesz télen. Az újak viszont — ha kapunk belőlük — kényelmesek, melegek lesznek. Mi megértjük a 14-es számú AKÖV vezetőjének aggódását. Ugyanakkor viszont nem helyeseljük, hogy az Ikarus nem szállítja le a fehérváriaknak a megrendelt mennyiséget. Igaz, hivatkozhatnak sok mindenre, valószínű azok is helytállóak, ám az autóbuszok mindennapos utasai nem értik meg, hogy miért kell korszerűtlen, elavult járművön közlekedniük. o. t VILÁG PROLETÁRJÁT, EGYESÜLJETEK ! JR lllg^ M Igi -JjMJL _»BL Skg|jgB|LgjS^g^ K XXIV. évfolyam, 283. sz. fjp Ar«: to fillér A Vas- és Műszaki Nagykereskedelmi Vállalat Mártírok úti raktárában a korszerű anyagtárolási és mozgatási munkákat gépek segítik. Képünkön: Csákvári Béla villanytargoncával porszívókat emel le. ALBA REGIA-TERVEK A régi és az új belváros között Székesfehérvár krónikus szállodahiánya régi gond. Ezért is vár sokat a jó öreg Alba Regia idegenforgalma attól a bizonyos új Alba Regiától — Fehérvár második szállodájától. A Népköztársaság útja és a Rákóczi út sarkán még üresen árválkodik a Kempelen tér. Ám a tervrajzok már kijelölték itt egy hatszintes, korszerű szálló helyét — Mikor kezdődik az új szálló építése? — A Belkereskedelmi Minisztérium a napokban fogadta el a beruházási programot. Jövőre, a harmadik negyedévben kezdik a kivitelezést, és 1971 harmadik negyedére már üzemelni fog — válaszol kérdésünkre Téglás Lászlóné, a megyei tanács tervosztályának osztályvezető-helyettese. — Mennyiben oldja meg Fehérvár szállodahiányát az új létesítmény? Előreláthatóan 39 millió forintos költséggel 200 vendéget befogadó, modern szálló épül a Kempelen téren. Egy korábbi megyei tanács vb-határozat alapján a megyei tanács és a Hungária Vállalat közösen valósítja meg a beruházást. A hatszintes épület négy felső szintje a szállóvendégeké lesz. Minden szállodai szinten 25 kétágyas, fürdőszobás helyiség áll majd Fehérvár vendégeinek rendelkezésére. Ez — összevetve a Velence Szálló jelenlegi kapacitásával — jelentősen megjavítja majd Fehérvár szállodahelyzetét — Mi, fehérváriak is hasznát vehetjük majd? — Feltétlenül. Az Alba Regia szálló fekvése nemcsak az országúti turistaforgalom — a 7-es műút — szempontjából lesz kedvező, hanem fehérvári szempontból is. A régi belváros és a városfejlesztési tervek meg-alósítása során kialakuló " új városcentrum határára esik majd. 150 vendéget befogadó étterme, 300 adagos konyhája, 80 személyes eszpresszója a város lakosságának ellátásához is segítséget nyújthat. Ezek a vendéglátóipari létesítmények egyébként az épület két alsó szintjén kapnak majd helyet a szálloda kiszolgáló részlegeivel együtt. — A városkép szempontjából mit várhat Alba Regia az új Alba Regiától? — Az impozáns homlokzat nyersbeton-falfelületei, az üvegmozaik-burkolatok, a belső térkiképzés egyaránt ígéretesnek tűnik a tervek áttekintésekor. Fehérvári specialitás: az étterem és presszó tervezett alumínium falburkolata. — Végül, szeretnénk megtudni, számíthatunk-e rá, hogy a tervezett határidőt be is tartják? — A kivitelező, a Fejér megyei Építőipari Vállalat, vállalta a határidőt — Köszönjük... — mekis — Sikeres tervteljesítés A Tégla- és Cserépipari Vállalat székesfehérvári üzemének dolgozói jelentős munkasikereket könyvelhetnek el az év végén. Nyerstégla-termelési tervüket 180 ezerrel teljesítették túl. Az égetés során is túlszárnyalják előirányzatukat. November végén még 400 ezer hiányzott a tervből, decemberben azonban még 750 ezer égetett téglát szállítanak ki a kemencékből. Az év sikere egyben az itt dolgozó két szocialista brigád — a Hámán Kató és a Gagarin — eredményes tevékenységét is jelzi. Az előzetes értékelés szerint ugyanis mindkét kollektíva elnyeri december végén a szocialista címet — immár negyedszer. LÁTOGATÁS A HŰTŐHÁZBAN A mirelit üzemben négy brigád és egy műszaki tanulócsoport dolgozza fel a kar- A dobozoló-presszógépen szamócakrémet csomagol Fördész Lászlóné és Szekeres Ágota. Angol, svéd és német exportra készítik elő fiolt babot és paprikát Csomagolás után az áru a gyorsfagyasztóba kerül a karfiolt