Fejér Megyei Hírlap, 1969. június (25. évfolyam, 124-148. szám)

1969-06-24 / 143. szám

. %------Kedd, Ml június 24. __ Sertésértékesítési gondok tilsószentivátzon A megyei pártbizotság ál­­tjal meghirdetett sertés­­program megvalósítása ér­dekében különösen az el­­m­úl egy évben igen sokat lettek a legtöbb termelő­­szövetkezetben. Igyekeztek fejleszteni kocaállományu­kat s nemcsak mennyiség­re, hanem minőségre is tö­rekedtek, olyan fajtákat ál­lítottak be, amelyek na­gyobb szaporulatot rövidebb hizlalási időt, jobb takar­mány értékesítést biztosíta­­nak. A progam cél­ja egyrészt ez, de a régiónké­gadta, hogy olcsóbban, gyor­sabban adjon a mezőgazda­ság még több sertéshúst a belföldi fogyasztóknak és a külföldi piacnak. Ennek ér­dekében számos szövetkezett megkezdte a műszaki, tech­nológiai feltételek javítását, korszerűsítés régi sertéstele­pét, vagy újat épét Mindezt azért teszik, mert egyrészt a pártszervek alám-­dása helyes volt és helyes most is, másrészt mert a közgazdasági számítások azt bizonyították, hogy a kor­szerűsítés a jövedelmezősé­get illetően még sok tarta­lékot tárhat f­el, tehát a ter­melőszövetkezetnek­ is ér­deke. Mégis sok helyen ag­gályok merülnek fel a prog­ram sikerét illetően. Ter­mészetesen azt is hozzáte­szik, hogy nem az elhatáro­zó célszerűségében van a hiba. — A program roferítőgogát mi nagyon jól értjük — vé­lekedett a napokban Vecze­­iva Lajos, az alsaszentiváni termelőszövetkezet elnöke, amikor e kérdésekről beszél­gettünk. — Nem tartozunk ugyan az erős term­őszö­­vett menetek közé, de tájért lehetőségei­nkh­ez képett mi is igyekeztünk valamit ten­ni az ügy érdekében. Két éve építettt­nk fel két darab háromszáz férőhelyes kor­szerű sertéshizlaldát, majd két darab harminc férőhe­lyes fiaztatót Az idén már teljesen­­ 41 kocaállományt, 129 darabból állót veszünk tenyésztésbe, s jövőre még harmincat Az első szapo­rulat már az idén ősszel megjelenik, s ezeket a kis­malacokat már új táptakar­mánnyal, purinával etetjük, s négyhetes korban választ­juk. S aki ismeri az alsószent­iváni termelőszövetkezet je­lenlegi lehetőségeit, nem tartja lebecsülendőnek eze­ket a kezdeti eredményeket, amely három fontos muta­tót javít, növeli a kocafor­­gót, rövidíti a hizlalási időt, s javítja a takarmányérté­kesítést. — Így van, ezért is csi­náltuk, de minek? — jegyez­te meg majdnem lemondóan Vicaena elv­társ. — Egyelőre ennek nem tulajdoníthatunk nagy jelentőséget Hiszen az árutermelés növeléséhez ér­tékesítési biztonság kell, amivel viszont most nem di­csekedhetünk. Jelenleg pél­dául kétszázötven kész hí­zónk van, s ezeknek egy ré­sz­é már túlsúlyos, 130—-150 kilósak. Ez azt is jelenti, hogy a 15 kilón fepült hízó­kat­ kilónként egy forinttal olcsóbban tudjuk értékesíte­ni. Tudjuk, hogy egyszer sikerül eladni, hiszen van rá, de az alacsonyabb áron folül­ más, mondhatnám még komo­lyabb következményei is vannak a késedelmes szállí­tásinak Egyik ilyen követ­kezmén­y, hogy bér nem bírtak sort a bankban, de nincs is valami nagy összeg az egyszámlá­jukon. Ha most nagyobb összeget kellene kifizetniök, ez komoly gondot okozna, mert ha nem tudnak fizet­ni, akkor késedelmi kama­t­tal terhelik a szövetkezetet. S az sem kisebb gond, hogy a szállítás késése rendkívül lassítja az egész sertésüzem­­ág körforgását. Voltak már olyan helyzetben te, hogy negyven kilós malacokat vit­tek át a hizlaldába, mert akkor lett hely a számok­ra, így torlódás keletkezik a malac­nevelőben is, a hizlal­­dában te. Van ugyan egy szerződés­ben foglalt joga a termelé­­snövetkezetnek. Ha a felvá­sárló szerv a határidőn túl plusz egy hónapnál később szállít, az eladó kötbér­igényt nyújthat be. S ha a tsz miatt késik a szállítás több, mint egy hónapot, ak­kor a felvásárló vállalat kötbérezhet. A határidőn túúl, de egy hónapon bei® azonban egyik fél semm lép­het fel kötbérigénnyel. De a szerződésnek ezen pontjai nem sokat segítenek az alap­vető problémán, mert egy tenyésztői és hizlalási kör­forgásban sokszor túl hosz­­szú idő az egyhónapos ké­sedelem, de esetenként a két hét is. Ehhez még hozzájön hogy egy 125 kilós sertés, amennyiben határidőre elér­te a súlyt, s azt néhány nap alatt meghaladva, máris leg­alább 125 fori­n­tot veszít ér­tékéből. Ennek megtérítésé­re viszont nincs lehetőség. Szóvá kellett tenni ezeket a gondokat, mert nemcsak Alsószenti­vámra jellemzőek. Több termelőszövetkezet­re panaszkodott hasonló prob­lémáik miatt. Feltettek ugyanakkor olyan kérdés­t is, hogy miért tapasztalható több esetben a késlekedés? Azt megértik ugyanis, hogy a külföldi felvevő piacnak nem mindig egyformák az igényei sem mennedséggesi, sem minőségben. De azt mindenki látja, tapasztalja, hogy­ a hazai piac nem mond­ható telítettnek, sőt akad­nak ellátási gondok is vá­roson és falun egyaránt. Szertén AlsószentívaMOO, a legutóbbi pártd­aggyilés a fogyasztási szövetkezet veze­tőjét számoltatta be a nyári eff­átás megszervezéséről. Ami a­­tőkehúst illeti, igen borúlátóan nyilatkozott. Ugyanis ha a községre, egy hétre összesen egy mázsa húst­ kapnak. Meg is jegyezi­tek néhányan, hogy „nem sokalteák el”. Ebből kell ki­elégíteni a kisvendéglőket, s a­­ húsboltokba már nem te jut. Egyes vélemények "ve­rmi­nyennyi húst akkor te kapták, amikor a tsz nem 1900, hímem csak 5—600 da­rabot , hírfáit évente. Akiket közelről érint ez a gond, nincsenek megje­gyeződve arról, hogy nem lehetne jobban, másképpen szervezni a felvásárlást és a piacot te úgy, hogy a nép­gazdaságnak is, a termelő­­nek és a fogyasztónak te jobb legyen. Hiszen a ser­tésprogram éppen akkor éri el legjobban célját, ha ezek­nek a követelnényeknek megfelel, s ez újabb ösztön­zést ad a termelés korszerű­­sítésére, amely egyébként minden idők egyik legtöbb feladata. b. o* rolni indul majd. Nem akart vele most talál­kozni. Elindult hát a tér mellett a buszmeg­álló felé. És csak már mikor bepréselődött a tö­megbe, akkor figyelt fel csodálkozva, hogy arra szállt, amelyik a gyár felé vitte minden reggel. „Leszállok. — határozta el, de valahogy messzi­nek látszott most az ajtó —. Majd a következő megállónál...” A­­ végállomásnál szállt le, aztán balra indult. Az ipari vágány kis sorompója szokás szerint le volt eresztve. „Sohasem lesz itt felüljáró, csak ha az unokám is idekerült” — dohogta, és eszé­be sem jutott, hogy az unokájának esetleg egyéb szándéka lesz. Aztán halk nyikorgással felemelkedett a so­rompó és már a gyárkapu előtt állt. A kapu más­kor mindig barátságosan szippantotta be az em­bereket, most azon­ban , hidegnek, ellenségesnek látta. Állt vele szemben, és úgy érezte, torkában dobog a szíve. Szeretett volna belépni. Odaállni egy pillanatra a gép mellé, lágy kézmozdulattal végigsimogatni az öreg acélerezeteket aztán ki­sétálni, és meg sem állni hazáig. — Mi újság, Marton bácsi, nézelődik. A portás állt mellette. Hatalmas ember. A bal­lábát húzta egy kicsit, valamikor ráesett egy te­herautónyi rakomány, utána került a portára. Jóindulatú ember volt, mint a hatalmas terme­­tdek általában. — Tudja hogy van... — nem tudott többet mondani. A portás bólintott — Nehéz, ugye? Az­ öregember — mert most annak érezte ma­gát, nagyon esendőnek és öregnek — lehajtotta a fejét. A portás zavartan látta, hogy a szeméből hatalmas könnycsepp szánkázik a orra felé. — Nono — dünnyögte — nono, azért nem kell annyira kétségbeesni! A zsebkendőjét keresgélte és iszonyúan bele­trombitált. Aztán álltak egymás mellett, és néz­ték a gyárkaput. Mindegyikük szívesen cserélt volna a másikkal. Az emeleten kicsapódott egy ablak. A napfény kicsit megszikráztatta az üveget, nem látták, áld lekiabált: — Marton bácsi! El ne menjen! . Szinte kibicsaklott a nyaka, úgy bámult felfelé. — Jöjjön föl az irodára! A portás furcsállkodva nézte a hirtelen meg­elevenedett embert, amint hármasával rohant neki a lépcsőnek. „Á, ezek te mind csak sajnál­tatják magukat!" — gondolta, és legyintve él­vezte a napsugarak cirógatását. — Megegyeztünk? Nem hitt a fülének. — ötszáz forintos állás. Nem sokat kell csi­nálnia. Az a lényeg, hogy itt legyen, magával egészen másképp megy a munka. Hiszen már a zúgásból meg tudja állapítani, mi a hiba — Az igaz — dünnyögte — az már egyszer igaz! Szeretett volna rohanni a napfényben fürdő ud­varon, de igen peckesen haladt végig a portás­fülke mellett, és beszólt katonásan, keményen. — A viszontlátásra a portás épp egy szállítólevelet tanulmá­nyozott, részéről csak dünnyögésre futot­ta. Aztán pár pillanat múlva, mikor a nevét már alákanyarította, figyelt fel meglepetten egy szálfa­egyenesen távolodó, büszke tartású öregemberre, aki talán fütyörészett is, amint a végállomás felé lépdelt Rónay László ENSZ-statisztika New York-ban vasárnap közzétették az ENSZ 1968. évi statisztikai évkönyvét, am­­ mly több imáit 150 or­szágból beérkezett adatok alapján ad képet a vil­ág fejlődéséről, az 1956—1967 közötti időszakban. A gazdasági vonatkozá­sú rész arról tanúskodik, hogy a szocialista országok biztosan megelőzik a ka­pitalista államokat a nem­zetgazdaság fejlődési üte­mében. A szocialista or­szágok bruttó nemzeti ter­méke az eltelt periódusban 83 százalékkal növekedett, míg a fejlett kapitalista ál­lamoké csupán 55 száza­lékkal A fiatal fejlődő or­szágok nemzeti termékü­ket 52 százalékkal növel­ték. A bruttó nemzeti ter­mék egy főre számított növekedése a szocialista országokban 65, a kapita­lista országokban 39, a fej­lődő országokban pedig 21 százalékot tett ki. A bruttó nemzeti termék átlagos évi növekedési üteme az utóbbi tíz évben a szoci­alista országokban 7 szá­zalékot mutatott, míg a fejlett nyugati kapitalista államokban nem haladta meg az 5 százalékot. Az évkönyv beszámol a világ lakosságának alaku­lásáról ie. 1967 közepén Földünknek 3 romáig 420 millió lakosa volt, 516 millád­dal több az 1958. évi­nél A legnépesebb föld­rész Ázsia, amelynek 1 milliárd 907 m­illió lakosá­ból 728 millió él Kínáiba®, és 541 millió Indiában. A legsűrűbben lakott föld­rész Európa, 452 millió la­kosával Latin-Amerika népessége 359 millió volt, 39 mi® ával több mint Észak-Amerikáé. A 328 milliós afrikai lakosság évi növekedési üteme 2,4 szá­zalék volt. A legtöbb gépkocsi 1967- ban az Egyesült Államok­ban volt bejegyezve: 80 millió, pontosan a fele az egész világon bejegyzett gépkocsiknak. T­áborhelyek diákoknak Sokféle hasznos időtörlési lehetőség között választ­hatnak a vakációzó diákok a következő hetekben. Út­törő és KISZ-táborozásra kijelölt helyek és kempin­gek várják őket a Balaton, mentén, továbbá az ország más vidékein. Számos is­kolában és kollégiumban rendeznek be tuptetaszál­­lást. Budapesten a vidék­ről érkező tanulóknak, a XIII. kerület Dózsa György út 150. szám alatti efiák­btetorflamA el­helyezést Ezen kívül igénybe vehető isthofea cso­portok részére a pálvölgyi twtetaház és a szabadság­hegyi pedagógus ttrrteta­­szállás te. A turistaházakat kezelő vállatót a Mecsekben, a Bakonyban, a Bükkben, a Mátrában és másutt is bo­csát rendelkezésre táboro­zásra alkalmas turistahá­­zakat. HÁZUNK TÁJÁN Olyan a mi munkánk, mint a háziasszonyé... Briszigréét Bogár Pállal CIKKET ÍRTAM lapunk május 24-i számában Utak és lyukak címmel. Ebben megdicsértem a Közúti Épí­tő Vállalat kollektíváját azért a szép munkáért, amelyet a 71-es út korsze­rűsítésén végeztek. És fel­vetettem: ezzel szemben vannak megyénknek olyan közlekedési útvonalai, ame­lyen szinte „életveszélyes” utazni. És meg te mond­tam: többet kellene tenni az utak jobb állapotáért. Hogy kinek? Úgy írtam, az utak gazdáinak. Szerencsé­re jelentkezett a „gazda”, a KPM Közúti Igazgatóság megbízott igazgatója, Bogár Pál személyében. Beszélgetésre invitált s én szívesen tettem eleget ké­résének. És az eszmecsere során sok mindent tisztázo­­ttun­k. _ A mi munkánk — kezdte a megbízott igazgató — olyan, mint a háziasszo­nyé. Ha rendszeresen elvég­zi az otthoni munkákat, ak­kor a férj egy szót sem szól. De ha csak egyszer te késik az ebéd, vagy nends­­zeren nem főzött, rögtön megkérdi: hát te mát csi­náltál egész nap? Nos, ne­künk a forgalom növekedé­sével, a gépkocsi-tulajdono­sok számának emelkedésé­vel egyre több bírálónk akad. Ha jó az út, nem ír címünkre levelet, hogy meg­dicsérjen bennünket,­­­e ha lyukaik vannak az úttesten, akkor nyomban reagál arra és ebből a néhányszáz mé­teres rossz útszakaszból kö­vetkeztet az egész tevé­kenységünkre. . . Az­­ igazgatóság feladata elsősorban az útfenntartás, karbantartás. Alig több, mint 200 ember igyekszik legalább a jelenlegi szinten tartani a megyében mint­egy 1300 kilométer hosszú számozott (ez a többségi és alacsonyabb rendű irtait. Ezek mentén árkok húzód­nak, azt te tisztítani, gaz­­talanítani, kaszálni teel. És téten sincs megállás, hiszen akkor meg a hó, a vihar veszélyeztet, készenlétben áll minden épkézláb embert Furcsa módon összehason­lítást tettem — legalább te ezt vették ki az írásból — a KÉV és az igazgatóság között. Ennek pedig nem sok reális alapja nem. Hallgas­suk csak Bogár Pált: — Mi költségvetésből gazdálkodunk, a vállalat vi­szont arra fordítja a nye­reség egy bizonyos részét, amire akarja. Saját erőből jó munkakörülményeket te­remt. Ismerek olyan építés­vezetőséget, ahol kifogásta­lan a munkásellátás. Nekünk tíz év múlva sem lesz talán olyan újmesterségünk a já­rásokban, mint amilyen élet- és munkakörülmény a vállalat munkahelyein van. Mi tíz forint különélési pót­lékot tudunk­­ biztosítani dolgozóinknak, a KÉV vi­szont húszat , ilyen hely­zetben mit mond a mun­kás? Elmegyek oda, hiszen egy falusból vagyunk, egy­forma a munkánk te, mégis jobbak a kedvezmények, ta­lán a fizetés is magasabb. És ugyanazt kell csinálnom, mint itt. — Bizony nem lehet könnyű ilyen körülmények között tevékenykedni. Ennyit az összehasonlítás­­ra, AZTÁN ott vannak az út­ügyi panaszok. — Mi most a régi, rossz gazdálkodás következménye­it nyögjük. Apáink még lovaskocsik céljainak meg­felelő utakat építettek. Nem számítottak arra, hogy azo­kon majd TIR kocsik szá­guldanak. Ez a nagy meg­terhelés alaposan próbára teszi a burkolatot Én már idestova húsz éve dolgozom a szakmában, tudom, mit jelent az, ha gyengébb út épül, mint amilyen a vár­ható vagy a tényleges ter­helés. Anak idején, amikor a 62-es utat szélesítettük, korszerűsítettük, én magam mondtam, hogy erősebb, jobb minőségű út kell oda. Azt válaszolták, kevés a pénz, annyival kell gazdál­kodni, amennyi van. Az út elkészült és közben fel­épült Dunaújvárosban a házgyár. Most már szinte kész lakásokat szállítanak a trélerek Fehérvárra. Meg te lehet nézni Dunaújvárosból jőve­ a haladási irány felőli úttestet Akkora repedések tátonganak néhol hogy az ember keze belefér Sajnos beigazolódott am­i­től annak­idején féltem. Nem lehet tíz tonna tengelynyomású utat készítetni ha azon a megterhelés annál nagyobb, még a tizenöt tonnát is meghaladja. Nem csoda hát, hogy ez az út idő előtt fel­­töredezik, kátyúk keletkez­nek, tönkremegy. — Két kérdés­­e volt a cikkben — folytatja Bogár Pál —, az egyik a 64-es út­tal vett kapcsolatban. Nos, igaz, hogy még a kecskemé­ti autóklubtól is kaptunk mér levelet hogy miért nem korszterősítjük azt az utat. Elnonc Bintom, hogy a ter­vek már elkészültek és 1971 végéig Igaztól Balatonba­ 1 zsolcig végzünk a korszerű­sítéssel Nem lesz könnyű ezt végrehajtani mert hosz­­szú szakaszokon új nyom­vonalon halad majd az út és ez igen sok birtok kisa­játítással jár. Ez emeli az út költségét. A Zám­oly felé haladó utat folyamatosan korszerűsíti a bodajki út­most éri szakasz. Eddig nem igen dolgozhattunk ott, hi­szen embereink a mintegy nyolcmilliós elemi kár hely­reállításán fáradoztak. De itt megjegyzem, hogy erre egy fillér támogatást sem kaptunk, saját költségveté­sünkből kellett fedezni a kiadásokat. Az olvadási és fagykárok megszűntek a megyében. A Zám­oly felé haladó út kátyúi nem olva­dási károkból erednek. De ezt a szakaszt is tisztába tesszük idén. — Úgy vagyunk, mint a zsákvarró ember. Kilyukad valahol? Bevarrom. De mi­re hátranézek, ott van újabb két lyuk. S én csak kapko­dok és aki ezt kívülről szemléli, azt gondolja, nem dolgozom tervszerűen. Pedig csak a körülményekhez iga­zodom. Évi 45 millió jut fenntartásra, de kellene leg­alább 65 millió, hogy a je­lenlegi állapotot tarthassuk útjainkon. A negyedik öt­éves tervidőszakban 346 millió forintot irányoztunk elő terveinkben erre a cél­ra. De vajon jóváhagyják-e? NEM, mert nem lehet jog­talan követelésnek nevezni.­ Egy szakember mondta el — röviden — véleményét arról a munkáról, amelyet szívvel­­lésekkel művel. Ez a szen­­vedély adta kezébe a tollat is, amikor levelet írt szer­kesztőségünknek, amikor az „utak gazdáiban” önmagára vélt ismerni. S szinte köve­telte: ismerjék meg olva­sóink a „háziasszony" gond­ját is.„ Orsóvai Tibor

Next