Fejér Megyei Hírlap, 1969. október (25. évfolyam, 227-253. szám)

1969-10-18 / 242. szám

Szombat, 1969. október 18. Október 21-22. országos pedagógiai konferencia Az Országos Pedagógiai Intézet neveléstudományi tanszéke, a TIT országos pedagógiai választmánya, a Szegedi József Attila Tudo­mányegyetem neveléstudo­mányi és lélektani intéze­te, a Magyar Pedagógiai Társaság Csongrád megyei tagozata, a Csongrád me­gyei Tanács művelődés­­ügyi osztálya és a Makói Városi Tanács művelődés­­ügyi osztálya október 21-én és 22-én országos pedagó­giai konferenciát rendez Makón. A tanácskozáson az egészna­pos iskolával kapcsolatos, öt esztendővel ezelőtt kezdett kísérletek eddigi eredményeit és ta­pasztalatait összegezik, s egyidejűleg tudományos szinten elemzik a kísérlet­tel összefüggő tovább adatokat. fel- -----------)*#fkr mntra BkUm / Oktatásügyünk legizgal­masabb kérdéseként emle­getik a munkás- és paraszt­gyerekek megkülönbözte­tett segítését a tanulásban. Az utóbbi évek tapasztala­ta ugyanis, hogy ezek a hátrányos helyzetiből indu­ló, kevésbé ellátott iskolák­ba járó gyerekek magukkal hurcolják „gyengébb start­jukat” a továbbtanulás fo­lyamán. Számarányuk a kö­zépiskolában, de különösen az egyetemeken és főisko­lákon egyre apad. Éppen ezért kell különös örömmel üdvözölnünk a megyénkben elsőként nyúj­tott segítőkezet. A napok­ban írta alá Királyszállá­son a Videoton megbízott­ja és a megyei tanács vb. művelődésügyi osztályának vezetője azt a szocialista szerződést, mely a hátrá­nyos feltételek közt tanu­lók segítését célozza. Ter­mészetesen, a Videoton munkásainak gyermekeiről van szó. Továbbtanulásuk lehetőségeinek javításában vállal kötelezettséget a gyár. Az említett tanulók hát­ránya első ízben a közép­fokú oktatásba lépéskor je­lentkezik. Hiszen a kis köz­ségek, települések egyes iskoláiban mind a reáltár­gyak, mind a nyelvek ok­tatása gyengébb, illetve hi­ányosabb, mint a nagy községekben, városokban. Ezért ajánlotta a Videoton a szerződésben, hogy üzemi kultúrházában foglalkozáso­kat, szakköröket, előkészí­tő tanfolyamokat szervez matematikából, orosz és magyar nyelvből az általá­nos iskolák végzős tanulói számára. Lehetőség van ar­ra­ is, hogy a középfokú fel­vételre való előkészítést nyári táborokban tartják. Pályaválasztási és tovább­tanulási tanácsadásokat rendeznek. Szükség esetén biztosítja a gyár a pálya­alkalmassági vizsgálatok megtartását. Különösen az egyetemi­főiskolai felvételiken mu­tatkozott meg a mu­nkás- és paraszti sorban élő diá­kok hátránya a felkészü­lésben. Erre utal a szer­ződés egyik pontja, mely szerint az üzemi kultúr­­házban egyetemi előkészítő tan­folyamot indítanak. Ma­gától értetődik, hogy a műszaki pályára indulók támogatását érzi szívügyé­nek az üzem. Következés­képpen matematikából, fi­zikáiból, kémiából gyarapít­ják hallgatóik ismereteit. Továbbá, tervezik ösztön­díjak létesítését is a felső­fokú oktatásra jelentkezők serkentésére. E témakörbe tartozik az a figyelmesség, hogy az is­kolai tr­ak­ció során elsőbb­séget ígérnek megyénk is­­koláinak. A megyei művelődésügyi osztály maga szervezi meg a tanfolyamokat, előkészí­tőket mindazok számára, akik nem élvezhetik az üzem e patronálását, bár szüleik a Videotonban dol­goznak. (Ezekre a lehető­ség arányában más­hol dol­gozók gyerekei is járhat­nak). Már folyik azoknak a tanulóknak a névsorba foglalása, atkák e ked­vezésre jogosultak A fe­hérvári általános iskolák­ban mintegy négyszáz gye­rek — közülük közel 300 munkás­ szülőké — került a patroné­lendek listájára. Az érdekelt falvakban foly­tatják majd ezt a tobor­zást A Videoton igazgatósá­gáé és megyei művelődés­­ügyi osztályé az érdem, hogy példát szolgáltatott abban, hogyan oldhatnék meg közoktatásunk e bo­nyolult, fogas kérdését. Bí­zunk benne, hogy követők­re talál ez a kezdeménye­zés másutt is. A megyei művelődési osztály addig is igyekszik megszervezni (a járási szervek segítségé­vel) mindenfelé az általá­nos iskola nyolcadikosai­nak felkészítését a tovább­tanulásra. (b. ö.) Első segítőkéz a hátrányos helyzetű tanulóknak A szakszervezeti munka tudósai Szerény kis tábla a SZOT budapesti, Tárogató úti Központi Iskolájának má­sodik emeleti folyosóján: „Szakszervezetek Elméleti Kutató Intézete.” Annyira új, hogy még a telefon­könyvbe sem kerülhetett a neve, mindössze másfél éves. Tavaly márciusban hívta életre a SZOT Elnöksége. Miért született, s mit csinál ez a kutatóintézet? Erről beszélgettünk Búza Márton­nal az intézet vezetőjével. — Milyen céllal hívták életre az intézetet? — Az új gazdasági irányí­tási rendszer bevezetése óta, s általában az utóbbi évek­ben jelentősen megnőtt a szakszervezetek feladata és szerepe, — válaszolta első kérdésünkre Búza Márton. — A nagyobb jogok nagyobb felelősséggel is járnak. Ezért vált szükségessé, hogy a gazdasági és a társadalmi életben jelentkező kérdé­sek, problémák sajátos szem­pontok szerinti elemzésével, kutatásával, komplex­ vizsgá­latokkal elméletileg segít­sük a hosszú távra szóló szakszervezeti feladatok ki­munkálását, megoldását. Az elemzéseink, felméréseink alapján készített elméleti általánosításainkat nem első­sorban a nyilvánosságnak szánjuk, hanem a szakszer­vezetek vezető fórumainak, hogy az egyes társadalmi ré­tegeket érintő döntéseik, ál­lásfoglalásaik megalapozot­tak legyenek. A témáktól függően természetesen publi­káljuk is anyagainkat. Ép­pen most van sajtó alatt például annak a tudományos ülésszaknak az igen érdekes, sok új, eddig kevéssé ismert összefüggést feltáró anyaga, amelyet tavasszal rendeztünk a Tanácsköztársaság szak­­szervezeti mozgalmáról. — Milyen fontosabb témák kerültek az intézet kutatási tervébe? — A különböző szakmai szervezetektől, a SZOT osz­tályaitól és más szervektől 160 javaslatot kaptunk az in­tézet tematikai tervének összeállításához. Így azok a témák kerültek a kutatási tervbe, amelyek leginkább foglalkoztatják a szakszer­vezeteket. Elképzeléseink szerint a következő három évben, a szakszervezetek leg­közelebbi kongresszusáig három átfogó, fő téma kidol­gozására koncentráljuk erő­inket. Az egyik ezek közül ezt a címet viseli: „A szak­­szervezetek helye és szerepe a munkásosztály hatalmát megvalósító mechanizmus­ban.” Főleg azt vizsgáljuk majd, milyen elvi és jogi kapcsolatuk van a szakszer­vezeteknek a szocializmusban más társadalmi szervezetek­kel; milyen feladataik lehet­nek a szakszervezeteknek a szocialista demokrácia és legfőképpen az üzemi de­mokrácia fejlesztésében; mi­lyen szerepük van a szak­­szervezeteknek a gazdaság­­politika alakításában, a szo­ciális juttatások elosztásá­ban, a dolgozók nevelésében.­­ „A szakszervezetek és az életszínvonal” című té­mánk vizsgálatánál szeret­nénk jobban tisztázni az életszínvonal fogalmát, s megpróbáljuk kidolgozni a méréshez szükséges komplex­mutatókat. Ezért elemez­nünk kell, hogyan alakulnak a bérek és a bérarányok az új gazdasági mechanizmus­ban, a bérek differenciálása hogyan hat a küönböző ré­tegek helyzetére, a vállalati szociális juttatások milyen hatással vannak az egyes munkáskategóriák életszín­vonalára, milyen a nyugdí­jasok helyzete, mit mutat a lakáselosztási rendszer és milyenek a lakásépítés ará­nyai hazánkban. Azt is meg­nézzük, hogyan hat a tudo­mányos, technikai forra­dalom az embereik életkörül­ményeire.­­ Az előbbi kettővel együtt már dolgozunk har­madik nagy témánkon, a magyar szakszervezeti moz­galom történetén is. Fel­mérjük az eddig végzett munkát, összegyűjtjük az egyes szakmai szervezetek történetével foglalkozó anya­gokat, s még az idén kidol­gozzuk a magyar szakszer­vezetek történetének főbb fejezeteit. — A három fő témán kí­vül milyen egyéb, közérdek­lődésre számot tartó kérdé­sek vizsgálatával foglalkozik jelenleg az intézet? — Nagyobb lélegzetű, több résztanulmányból álló vizs­gálatnak vetjük alá a szak­­szervezeti munka tapasztala­tait, a gazdasági mechaniz­mus reformjának megvaló­sításában. Elemezzük a re­form bevezetése óta eltelt időszak eredményeit, és problémáit, a sajátos szak­­szervezeti feladatokat. Ter­veink között szerepel annak vizsgálata is, hogyan látják el a szakszervezetek az ál­lamtól átvett feladatokat, mennyiben indokolt, hogy ezeket a szakszervezetek végzik, s milyen mértékben szaporodhatnak a jövőben a szakszervezeteknek az ál­lamtól átvett feladatai. Fog­lalkozunk azzal a kérdéssel is, milyen feladataik lehet­nek a szakszervezeteknek a közéleti demokrácia fejlesz­tésében.­­ Nagyon érdekesnek ígérkezik az a felmérésünk, amelyet a szakszervezetek társadalmi tisztségviselői­nek helyzetéről, problémái­ról készítettünk. Most ele­mezzük a vizsgálat anyagát, amelyből kiderül, hogy a megkérdezett tisztségviselők háromnegyed része negyven­öt éven aluli, s többségük beosztott dolgozó. Ezek ked­vező tények, kedvezőtlen vi­szont, hogy kevés a hosszabb idő óta funkcióban levők száma, hol meglehetősen nagy a szakszervezeti tiszt­ségviselők fluktuációja. Azt is vizsgáltuk, milyen a szakszervezeti munka veze­tésének színvonala, mennyi­ben jutnak el a szakszerve­zethez a dolgozók észrevé­telei. Az érdekvédelmi mun­ka vizsgálatának tapaszta­latai szerint a munkavéde­lem, a szociális intézmé­nyek és a munkakörülmé­nyek problémáival általában jól foglalkoznak a szakszer­vezetek, a bérpanaszokkal viszont kevésbé.­­ Milyen módszerrel vég­zik ezeket a valóban érde­kesnek ígérkező vizsgála­tokat? — Tekintve, hogy az inté­zet munkatársainak létszá­ma kicsi, főleg külsős munka­társakkal, az adott kérdése­ket legjobban értő szakem­berekkel együttműködve vé­gezzük a kutatómunkát. Igénybe vesszük a szakszer­vezetek apparátusát és a szakszervezeti iskola hallga­tóit­­is. Az a felmérés pél­dául, amelyet a szakszerve­zeti tisztségviselőkről végez­tünk az öthónapos SZB- titkári tanfolyam hallgatói­nak gyakorlati munkája volt. A felmérések összesítését számítógépekkel végezzük. Magyarországon rajtunk kí­vül még sok intézet foglal­kozik társadalomtudományi kutató munkával. Nem arra törekszünk, hogy mindez­t feltétlenül önállóan oldjunk meg, hanem a társintézetek eredményeit is felhasználva a szakszervezeti munkára próbáljuk vonatkoztatni a vizsgálatok tapasztalatait Szathmári Gábor Gyárkapu — TÁBLA NÉLKÜL A legtöbb gyár kapuján évek óta kint függ a tábla: AZONNAL FELVESZÜNK segédmunkásokat betanított munkásokat esztergályosokat gépírónőket gépkocsivezetőket A szakmák gyáranként és időszakonként változhatnak, de azért a segédmunkáshi­ány jelzése és legalább fél tucatnyi mesterség felsorolá­sa rendszerint megtalálható minden főbejáratnál .Van bőven munkaalkalom" — konstatálják a munkások a gyámegyedekben végighalad­­va. A szemfülesebbek körül is néznek a szomszédos üze­mekben, s alkudoznak a bé­rekről, a feltételekről min­denféle kötelezettség nélkül. S ha az első kedvező aján­latra nem is állnak mindjárt tovább, azért gyakran rátar­­tibbak, követelődzőbbek lesz­nek régi munkahelyükön. A vezetők pedig elbizonytala­­nulnak, ígérgetnek, magya­rázkodnak és feltétlenül óva­kodnak a határozott fegyel­mezéstől. Fuvolázna­k, mint a mesebeli pásztor, nehogy szétszéledjen a nyáj. Hogy ezek a munkásfel­­vételt kürtülő táblák, az új­ságok oldalnyi álláshirdeté­sei enyhén szólva nem segí­tik a szocialista munkafe­gyelem és morál, a helyes vezetői stílus kialakulását, az abban a néhány üzemben vált nyilvánvalóvá, ahol leg­utóbb létszámzárlatot ren­deltek el (Ennek a létszám­stopnak a lényege: bárki ki­léphet a gyárból, új mun­kást nem vesznek fel). A munkásokat, alkalmazotta­kat hívogató tábla eltávolí­tása a főbejárattól — mintha a cégjelzést vagy az egész gyárat kicserélték volna — többeknek szemet szúrt, s hamarosan szóbeszéd tárgya lett „Valami úgy látszik el­kezdődött. Vajon mi történt, hogyan lesz miután?” A vezetők pedig türelme­sen elmagyarázták a létszám­­zárlat okait. Menjen, aki menni akar, senkit nem tar­tanak vissza kötéllel. De he­lyükbe nem vesznek fel új embereket. A régi törzsi gár­da tagokat kívánják anyagi­lag is, erkölcsileg is jobban megbecsülni. Rájuk építve, az anyagi ösztönzést javítva a meglévő erőkkel oldják meg a növekvő feladatokat. Ez a népgazdaság érdeke. Jövőre pedig a vállala­tokat is a­ takarékos létszámgaz­dálkodásra serkentik majd a módosuló szabályozó eszkö­zök. Mivel jövőre nem akar­nak létszámfeleslegest és gyakran kínos herce-hurcá­­val járó felmondásokat, ezért már most abbahagyták a munkáscsábítást és fevébelt az említett néhány gyár­ban. Elkezdték a gyáron bel­­üli munkanélküliség befezár­­olását, a munkaerő belső átcsoportosításét, a russalmas ösztönzési módszerek kiala­kítását. A dolgozók túlnyomó többs­ségének helyeslésé­vel talál­kozott ez az intézkedés. Mert igazságérzetüket bántotta) hogy az új embereknek akik csak ismerkedtek a munkával, a helyi viszonyok­­kal, annyit vagy többet fi­zettek, mint a régieknek. Azt ma még kevesen érzékeliik, hogy jövőre, az új szabályto­­zók hatására egyszeriben ter­­hes lesz a létszámfelesl­eg, * ha nem készülnek rá idői­ben, az elbocsátás, az áthel­­yezés sok embert kilemete­lenül érinthet. Dehát a veze­­tés lényegi része az előrelát­­ás, a jövő feladataival rs számoló terv­szerűség. S alig­ha van erre nagyobb szüks­­ség máshol, mint az emibe-­ rék­kel való gazdálkodásban­. Sajnos ez a tervszerűség) ma még nem jellemző. A léig több gyár főbejáratánál kávé függ a munkaerő csábitól tábla, ahelyett hogy a belsős frontokat, sorokat rendez­­nék. Ott is, ahol a terme-­­lés már tavaly is, az idén­ is csökkent, * jövőre és után sem várható fellendülés. Úgy tűnik, mint-­­ha sok vezető ,a vállalat hat lét-rangját nem szánvonallási munkával, jó gazda egyebek közt a munka melékenységének emeli hanem a nagy létezőmmé kívánná megalapozni. Vagy talán a vállalatvezetés fel-­ adatának tekintik az ország munkaképes lakosságáral, teljes foglalkoztatását? Hol­ott ez a párt é« ’'■ormány politikájának feladata, avfflá­­alaté pedig az ésszerű, ha­lékon­y gazdálkodás. A munkaerőáramlás hag­­myos mértékig persze elke­­rülhetetlen, sőt, szükséges es kívánatos. Szeretnénk példá­ul, ha a nagy fejlődés «40» álló, gazdaságosan dolgozó gyárakba áramolna a­­mun­-­­kaerő a visszafejlődő, a kor­szerűtlen üzemekből- De pil­lanatnyilag ez utóbbiakr­­a felvételt hirdetnek, s az in­dokolatlan munkaerőkére»-­­lettel pedig a valóságos szük­ségleteik kielégítését is meg­akadályozzák. Másrészt az aránytalanul nagy mun­­a­­erővándorlással rendkívüli népgazdasági és vállalati kárt okoznak. Minden ki-belépés néhány napos kiesés a mun­kából, de ennél is több vesz­teséget okoz az új munka begyakorlása, a helyi isme­retek megszerzése. Arról nem is szólva, hogy ha a gyá­rak átjáróházak, képtelenség fegyelmet, rendet, szervezett­séget követelni. Ezért érdemel figyelmet a néhány tábla nélküli gyár­kapu. A helyi létszám­zárlat a vezetés holnapi gondjait enyhíti, a belső mumkanől­­■küliséget számolja fel. Kovács József Önrakodó tehergépkocsi A teherautóépítésben világszere két fő tendencia figyelhető meg: egyre növelik a gépkocsik méreteit (természetesen ezzel párhuzamosan a motorteljesítményt és a teherbíróképességet is), és különböző, fő­ként a rakodás műveletét egyszerűsítő segédberendezésekkel látják el a gépjár­műveket. A nyugatnémet Krupp gyár 26 tonnás, háromtengelyű teherkocsi-típusát például távvezérlésű önrakodó-szerkezettel hozzák forgalomba. A segédberendezés hidraulikus „izmai” négyféle munkafolya­mat elvégzésére alkalmasak. Az alsó mun­kahengerek a­­jármű kitámasztásáról, sta­bilizálásáról gondoskodnak. Az emelőbak gémjéhez csatlakozó hengerek függőlegesen mozgatják a terhet, a bakot hátulról tá­masztó hidraulika pedig a rakomány víz­szintes irányú mozgatását, a platóra való ráhelyezését végzi. A markoló­szerkezet munkahengerei viszont megfelelő szorítást biztosítanak a rakodólapra helyezett vagy konténerbe rakott áru felemeléséhez. Mindezeket a műveleteket maga a gép­kocsivezető irányítja a kezében tartott vezérlőszerkezet segítségével. Az önrakodó tehergépkocsi praktikus segédszerkezete teljesen száműzi a rako­dásból az izomerőt és munkaerő-megtaka­rítást is eredményez. Vörösmarty.­­||#­|§,a iindiai HÉTFŐN délután Vi 6 órakor és este V2 9 órakor bérletszünetben: TÁNCDAL-EST Röplabda Tegnap bonyolították le Székesfehérváron a helyi NB II-es férfi röplabda­rangadót: AKÖV—Szív. SZTC 3:1.

Next