Fejér Megyei Hírlap, 1970. március (26. évfolyam, 51-75. szám)

1970-03-26 / 72. szám

MAI SZÁMUNK TARTALMÁBÓL : Ka­jászói kertek alatt Alapi alapozás Korszerűbb, jobb gépek kellenek ! A harcosok emlékeznek < laBaiEwwBreHBHH Am l xxvi. sz. K \ra fillér A-----------•* Bemutatjuk a felszabadulási kiállítást Emlékeztető szirénahangok Csoportok. És újabb cso­portok. Az imént egyszerre négy csoport is érkezett. Cseng a telefon a képtár pénztári fülkéjében, de megkeresni a keresettet hogyan is volna idő? Csoportok. Fiatalok-idő­­sebbek. A számuk? Mire ezeket a sorokat leírtam már bizonyára újabbak érkeztek. Összeszámlálni őket, számot vetni azzal az érdeklődéssel, amelyet a megyei felszaba­dulási kiállítás kavart itt, a fehérvári Csók István Kép­tárban — majd csak a nyá­ron lesz idő. Kiállítás zártá­val. Sok kiállítás vonzott már ide ezreket. Ennél érdeke­sebb kiállítás azonban alig­ha. Hiszen a téma, 23 év a szocializmus útján, történel­münknek az a része, amely mindannyiunk személyes éle­tét érinti. „Az egész város tele volt kiégett, rombadőlt, vagy grá­nátokkal szaggatott lakóhá­zakkal. Szinte alig maradt ép ablak, vagy háztető.” „Feltépett útburkolat, bombagödrök, gránáttölcsé­rek, leszakadt villanydrótok, felszaggatott vízvezeték- és csatornahálózat mindenfelé. A város határában és a vá­ros utcáin temetetlen hullák és dögök hevertek. A város lakossága a háborús veszte­ségek következtében 6400 fő­vel csökkent...” Április 5-151: „Több lény, nagyobb biztonság!“ Készenlétben a „sárga angyalok“ Tavasz az autóklubban A Magyar­ Autóklub szé­kesfehérvári csoportjának irodájában is megkezdődött a tavaszi készülődés. Első és igen hasznos „tavaszi jelen­tés”, hogy április elsejétől az eddigi nyitvatartási időt hétfőn és csütörtökön reggel 8-tól este 7-ig meghosszab­bítják, s ezzel megkönnyítik a klubtagság ügyintézését. A Magyar Autóklub fennállásának 70. évfor­dulóját ünnepelik idén, s az országos tagtoborzó kampány részeként Fe­jér megyében is jelentő­sen növelni kívánják a tagok számát. A székesfehérvári szervezet — amely végeredményben a megyét fogja át, Dunaújvá­ros és vonzáskörzete kivéte­lével — ötletes módszert vá­lasztott a taglétszám növe­lésére: tagjaihoz postán kül­di ki a toborzóíveket, azzal a kéréssel, hogy ismerőseik körében, különösen az új kocsitulajdonosok között ke­ressenek olyanokat, akik nem tagjai a klubnak. Ez azért is figyelemreméltó kezdeményezés, mert közis­mert, hogy sem a közlekedés­rendészet, sem az Állami Biztosító nyilvántartása nem nyújthat teljes áttekintést a kocsik tulajdonjogáról, hi­szen — és különösen a rész­letkedvezménnyel vásárolt használt kocsik esetében — a gépjármű használati joga és a tulajdonjog nem mindig tisztázott. A tavaszi készülődésre jellemző az is, hogy már szervezik a nyári autós­túrákat. A jugoszláviai tengerpart­ra irányuló utak iránt vál­tozatlanul nagy az érdeklő­dés. Az előjegyzésbe vett ta­gok száma már meghaladta a százat. Nem maradhatnak le az idei Alba Regia napokról sem a klub tagjai. Május utolsó vasárnapján autós virágkarnevált rendeznek Székesfehérváron, s ezt kö­vetően kétnapos Balaton menti táborozásra indulnak megyénk autósai. A tervek szerint ezt a túrát összekap­csolják a hagyományos ügyességi verseny megren­dezésével is. Ugyancsak tavaszi prog­ram a „Csináld magad” mozgalom kiterjesztése a gépjárművekre is. A 10—10 órás, márkánként megren­dezésre kerülő tanfolyam a tervek szerint a leggyako­ribb hibaelhárításra tanítja meg az úrvezetőket. Készenlétben állnak a „sárga angyalok” is, és idén tavasztól már véglegesítik a klub székesfehérvári műsza­ki támaszpontját, ahol bale­setmegelőző vizsgálatokat végeznek. Mindent összevetve: moz­galmas tavasz kezdődött a megyei autóséletben is. A balesetek elkerülését szolgálja egyébként az április 5-én kezdődő „Több fény, nagyobb biztonság” mozgalom is, amelyet a budapesti szer­vezet indított el, s amelyhez a székesfehér­vári szervezet is csatla­kozott. Hinnek lényege, hogy április 5-től minden magán- és közületi gépjármű alkonyai­tól hajnalig tompított fény­szóróval, az úgynevezett „or­szágúti” világítással közleke­dik lakott területen belül is. Ezzel a „túlvilágítási kam­pánnyal” a közlekedésren­dészet messzemenően egyet­ért, hiszen a hazánkban „városi világításnak” neve­zett fények tulajdonképpen csak helyzetlámpák, s a csak ezekkel való közlekedés ve­szélyezteti mind a gyalogo­sokat, mind a gépjárművek vezetőit­ ­ k­ - VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK ! □ Szirénahang. Amint belép az ember a rekonstruált légófolyosóra, a fény- és hanghatások (ele­ven történelmi lecke!) a múltba visznek. A felszaba­dulás előtti keserves hóna­pokat idézik fel. Ideges német hadar­ás a rádióban. „Achtung!” „Ach­tung. ..” (Fiam, te a kicsire vigyázz! Majd én viszem a bőröndö­ket. .. Nyisd ki az ablakot, betört a légnyomás!) Szirénasimítás. (Légiveszély... Légive­szély. .. Kaposvár, Szombat­hely, Székesfehérvár...) Repülőgépmotorok tompa, idegtépő berregése. Vííííí... Bumm! (Ez közel esett le...) Újabb bombarobbanások. ­ Adatok Székesfehérvár 25 esztendővel ezelőtti történel­méből. „A bombázások egyéb há­borús események következ­tében súlyos veszteség érte a lakóterületeket is. 5712 la­kás, azaz a város lakásainak 40 százaléka elpusztult. Vagy erősen megrongálódott...” . Amit a szó dokumentuma nem tud eléggé megrázó erő­vel érzékeltetni, megteszik a fényképek kinagyított fali­táblái. Az emléktépő szirénavíj­­jogász odabenn, a légófolyo­­són, hallgatják azok, akik­ben szörnyű emlékeket idéz, sebeket tép fel. S hallgatják azok, akik nem emlékezhet­nek, hiszen már szabad ha­zában születtek. De közelít a történelem feléjük is. Egy mondat a földosztásról. „A megye megművelhető területének 55,5 százalékát (Folytatás az 5. oldalon) TELJES GÁZZAL Tavaszi rajt a mezőn A mezőgazdasági nagyüze­mekben most már — a mé­lyebb fekvésű területektől eltekintve — teljes gázzal tart a tavaszi növények alá a talajelőkészítés, a vetés. A nappali plusz 16—18 fok és a szél lehetővé teszi mind nagyobb területeken a föld­munkát. A következőkben elsősorban az agrárszakem­berektől függ, hogy milyen ütemű lesz a kései kikelet­ben a tavaszi rajt. A szövet­kezetektől kapott tájékozta­tásokból az derül ki, hogy éjt nappallá téve gyorsítják teendőik elvégzését. Éjszaka porosan, délután brigádgyűrőn A székesfehérvári Kossuth Tsz-nek annyival kevesebb a gondja más szövetkezete­kénél, hogy nem maradt őszi adósságuk. Józsa Ferenc, gépesítési brigádvezető el­mondotta, hogy napok óta 12—16 erőgéppel dolgoznak. Maholnap befejezik a len ta­lajának előkészítését 300 hol­don, a kertészetben 5 holdon tart a dughagyma ültetése, húsvét előtt még a tervezett 12 ezer 800 ölön elkészülnek­ a mákvetéssel is. Ma a vá­rosi tanács mezőgazdasági osztályával együtt gépszem­lét tartanak, délután pedig brigádgyűlésen találkoznak a traktorosokkal. Pénteken éjszaka tovább folytatják a búzavetésterületeiken a wo­­fatoxos porzást, mert a csó­­csárlók „támadása” ismé­t veszélyezteti termésüket. ron. A halastavaknál is meg­indult az élet: tart a téli telelőkből az egynyáras és kétnyaras ivadékok „átköl­töztetése”. Nyitón, metszés, permetezés Berki Sándor, a mezőszila­­si Mezőföld Tsz elnöke teg­nap 35 erőgépet küldött a földekre simítózáshoz, mű­trágyázáshoz, talajelőkészí­téshez. Gyümölcstermesztő brigádjaik a szőlőkben foly­tatják a nyitást, a metszést, a gyümölcsösökben az első tavaszi permetezést. Számí­tása szerint napokon belül lezajlik 200 hold borsó, 400 hold len­yetése. (p. í. f.) Kétezer vagonos gabonasiló Egyre több impozáns létesítménnyel gyarapodik a megyeszékhely. Ezek közé tartozik a szé­kesfehérvári vasútállomás mögött épülő 2000 vagon befogadóképességű gabonasiló. A mo­dern, szemre is tetszetős gabonatárolónak jelenleg a második részén dolgoznak az építők. Finisben a szakmunkástanulók Szerdán délután a Videoton, az Ikarus-gyár és a Fejér megyei Építőipari Vállalat több munkahelyén a gyakorlati vizsgákkal ért véget a Szakma kiváló tanulója országos ve­télkedő döntője Székesfehérváron. A Videoton-gyárban három szakma, a rádió- és tv-szerelő, elektroműszerész és elektronikai műszerész fiatal tanulók álltak rajthoz. A Videoton-gyár tanműhelyeiben hatvannyolc fiatal kezdte meg a reggeli órákban a munkát. A rádió- és tv-szerelők kérdéscsoportja okozta a rendezőségnek a legna­gyobb problémát. Az utolsó év ugyanis a szakma kiváló ta­nulója mozgalomban, hogy a két szakma, a rádió- és tv-szerelő külön szerepel. A következő évben már összevontan verse­nyeznek a szakmunkástanulók. A versenyzők saját maguk ellenőrizték munkájuk eredményét, majd az értékeléskor szóban feleltek a zsűri kérdéseire. A 21 rádió- és tv-szerelő, 30 elektroműszerész és 17 elektronikai műszerész a délutáni órákban fejezte be a gya­korlati munkát. A versenymunkák értékelése egész délután folyt — baráti —. (Folytatás a 6. oldalon) Ma lent én borsót Tőke Ferenc, a székesfe­hérvári Vörösmarty Tsz el­nöke tegnap már lényegesen nyugodtabb információt adott arról, hogy napokon belül befejezhetik a rostlen, az olajlen és a 80 holdnyi étkezési borsó vetését. Az 1400 hold, amelynek őszi mélyszántása elmaradt, hol­nap, holnapután már nem lesz gondjuk. Ma a borsó és a len vetése van már máso­ Hazautazott a vorosilovgrádi küldöttség A megyeszékhely felsza­badulási ünnepségein részt vett vorosilo­grádi küldött­ség, O. K. Szilvi­nek, a vorosilovgrádi városi párt­­bizottság titkárának vezeté­sével hazautazott. A vendé­gek 6 napot töltöttek Székes­­fehérváron, részt vettek a jubileumi ünnepségeken, üzemeket látogattak, intéz­ményekkel ismerkedtek. Elutazott Székesfehérvár­ról Marija Fortusz egykori felderítő őrnagy is. Ő azon­ban még Magyarországon marad, ugyanis készülő mű­véhez gyűjt anyagot, tanul­mányoz magyar dokumentu­mokat

Next