Fejér Megyei Hírlap, 1970. március (26. évfolyam, 51-75. szám)
1970-03-26 / 72. szám
MAI SZÁMUNK TARTALMÁBÓL : Kajászói kertek alatt Alapi alapozás Korszerűbb, jobb gépek kellenek ! A harcosok emlékeznek < laBaiEwwBreHBHH Am l xxvi. sz. K \ra fillér A-----------•* Bemutatjuk a felszabadulási kiállítást Emlékeztető szirénahangok Csoportok. És újabb csoportok. Az imént egyszerre négy csoport is érkezett. Cseng a telefon a képtár pénztári fülkéjében, de megkeresni a keresettet hogyan is volna idő? Csoportok. Fiatalok-idősebbek. A számuk? Mire ezeket a sorokat leírtam már bizonyára újabbak érkeztek. Összeszámlálni őket, számot vetni azzal az érdeklődéssel, amelyet a megyei felszabadulási kiállítás kavart itt, a fehérvári Csók István Képtárban — majd csak a nyáron lesz idő. Kiállítás zártával. Sok kiállítás vonzott már ide ezreket. Ennél érdekesebb kiállítás azonban aligha. Hiszen a téma, 23 év a szocializmus útján, történelmünknek az a része, amely mindannyiunk személyes életét érinti. „Az egész város tele volt kiégett, rombadőlt, vagy gránátokkal szaggatott lakóházakkal. Szinte alig maradt ép ablak, vagy háztető.” „Feltépett útburkolat, bombagödrök, gránáttölcsérek, leszakadt villanydrótok, felszaggatott vízvezeték- és csatornahálózat mindenfelé. A város határában és a város utcáin temetetlen hullák és dögök hevertek. A város lakossága a háborús veszteségek következtében 6400 fővel csökkent...” Április 5-151: „Több lény, nagyobb biztonság!“ Készenlétben a „sárga angyalok“ Tavasz az autóklubban A Magyar Autóklub székesfehérvári csoportjának irodájában is megkezdődött a tavaszi készülődés. Első és igen hasznos „tavaszi jelentés”, hogy április elsejétől az eddigi nyitvatartási időt hétfőn és csütörtökön reggel 8-tól este 7-ig meghosszabbítják, s ezzel megkönnyítik a klubtagság ügyintézését. A Magyar Autóklub fennállásának 70. évfordulóját ünnepelik idén, s az országos tagtoborzó kampány részeként Fejér megyében is jelentősen növelni kívánják a tagok számát. A székesfehérvári szervezet — amely végeredményben a megyét fogja át, Dunaújváros és vonzáskörzete kivételével — ötletes módszert választott a taglétszám növelésére: tagjaihoz postán küldi ki a toborzóíveket, azzal a kéréssel, hogy ismerőseik körében, különösen az új kocsitulajdonosok között keressenek olyanokat, akik nem tagjai a klubnak. Ez azért is figyelemreméltó kezdeményezés, mert közismert, hogy sem a közlekedésrendészet, sem az Állami Biztosító nyilvántartása nem nyújthat teljes áttekintést a kocsik tulajdonjogáról, hiszen — és különösen a részletkedvezménnyel vásárolt használt kocsik esetében — a gépjármű használati joga és a tulajdonjog nem mindig tisztázott. A tavaszi készülődésre jellemző az is, hogy már szervezik a nyári autóstúrákat. A jugoszláviai tengerpartra irányuló utak iránt változatlanul nagy az érdeklődés. Az előjegyzésbe vett tagok száma már meghaladta a százat. Nem maradhatnak le az idei Alba Regia napokról sem a klub tagjai. Május utolsó vasárnapján autós virágkarnevált rendeznek Székesfehérváron, s ezt követően kétnapos Balaton menti táborozásra indulnak megyénk autósai. A tervek szerint ezt a túrát összekapcsolják a hagyományos ügyességi verseny megrendezésével is. Ugyancsak tavaszi program a „Csináld magad” mozgalom kiterjesztése a gépjárművekre is. A 10—10 órás, márkánként megrendezésre kerülő tanfolyam a tervek szerint a leggyakoribb hibaelhárításra tanítja meg az úrvezetőket. Készenlétben állnak a „sárga angyalok” is, és idén tavasztól már véglegesítik a klub székesfehérvári műszaki támaszpontját, ahol balesetmegelőző vizsgálatokat végeznek. Mindent összevetve: mozgalmas tavasz kezdődött a megyei autóséletben is. A balesetek elkerülését szolgálja egyébként az április 5-én kezdődő „Több fény, nagyobb biztonság” mozgalom is, amelyet a budapesti szervezet indított el, s amelyhez a székesfehérvári szervezet is csatlakozott. Hinnek lényege, hogy április 5-től minden magán- és közületi gépjármű alkonyaitól hajnalig tompított fényszóróval, az úgynevezett „országúti” világítással közlekedik lakott területen belül is. Ezzel a „túlvilágítási kampánnyal” a közlekedésrendészet messzemenően egyetért, hiszen a hazánkban „városi világításnak” nevezett fények tulajdonképpen csak helyzetlámpák, s a csak ezekkel való közlekedés veszélyezteti mind a gyalogosokat, mind a gépjárművek vezetőit k - VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK ! □ Szirénahang. Amint belép az ember a rekonstruált légófolyosóra, a fény- és hanghatások (eleven történelmi lecke!) a múltba visznek. A felszabadulás előtti keserves hónapokat idézik fel. Ideges német hadarás a rádióban. „Achtung!” „Achtung. ..” (Fiam, te a kicsire vigyázz! Majd én viszem a bőröndöket. .. Nyisd ki az ablakot, betört a légnyomás!) Szirénasimítás. (Légiveszély... Légiveszély. .. Kaposvár, Szombathely, Székesfehérvár...) Repülőgépmotorok tompa, idegtépő berregése. Vííííí... Bumm! (Ez közel esett le...) Újabb bombarobbanások. Adatok Székesfehérvár 25 esztendővel ezelőtti történelméből. „A bombázások egyéb háborús események következtében súlyos veszteség érte a lakóterületeket is. 5712 lakás, azaz a város lakásainak 40 százaléka elpusztult. Vagy erősen megrongálódott...” . Amit a szó dokumentuma nem tud eléggé megrázó erővel érzékeltetni, megteszik a fényképek kinagyított falitáblái. Az emléktépő szirénavíjjogász odabenn, a légófolyosón, hallgatják azok, akikben szörnyű emlékeket idéz, sebeket tép fel. S hallgatják azok, akik nem emlékezhetnek, hiszen már szabad hazában születtek. De közelít a történelem feléjük is. Egy mondat a földosztásról. „A megye megművelhető területének 55,5 százalékát (Folytatás az 5. oldalon) TELJES GÁZZAL Tavaszi rajt a mezőn A mezőgazdasági nagyüzemekben most már — a mélyebb fekvésű területektől eltekintve — teljes gázzal tart a tavaszi növények alá a talajelőkészítés, a vetés. A nappali plusz 16—18 fok és a szél lehetővé teszi mind nagyobb területeken a földmunkát. A következőkben elsősorban az agrárszakemberektől függ, hogy milyen ütemű lesz a kései kikeletben a tavaszi rajt. A szövetkezetektől kapott tájékoztatásokból az derül ki, hogy éjt nappallá téve gyorsítják teendőik elvégzését. Éjszaka porosan, délután brigádgyűrőn A székesfehérvári Kossuth Tsz-nek annyival kevesebb a gondja más szövetkezetekénél, hogy nem maradt őszi adósságuk. Józsa Ferenc, gépesítési brigádvezető elmondotta, hogy napok óta 12—16 erőgéppel dolgoznak. Maholnap befejezik a len talajának előkészítését 300 holdon, a kertészetben 5 holdon tart a dughagyma ültetése, húsvét előtt még a tervezett 12 ezer 800 ölön elkészülnek a mákvetéssel is. Ma a városi tanács mezőgazdasági osztályával együtt gépszemlét tartanak, délután pedig brigádgyűlésen találkoznak a traktorosokkal. Pénteken éjszaka tovább folytatják a búzavetésterületeiken a wofatoxos porzást, mert a csócsárlók „támadása” ismét veszélyezteti termésüket. ron. A halastavaknál is megindult az élet: tart a téli telelőkből az egynyáras és kétnyaras ivadékok „átköltöztetése”. Nyitón, metszés, permetezés Berki Sándor, a mezőszilasi Mezőföld Tsz elnöke tegnap 35 erőgépet küldött a földekre simítózáshoz, műtrágyázáshoz, talajelőkészítéshez. Gyümölcstermesztő brigádjaik a szőlőkben folytatják a nyitást, a metszést, a gyümölcsösökben az első tavaszi permetezést. Számítása szerint napokon belül lezajlik 200 hold borsó, 400 hold lenyetése. (p. í. f.) Kétezer vagonos gabonasiló Egyre több impozáns létesítménnyel gyarapodik a megyeszékhely. Ezek közé tartozik a székesfehérvári vasútállomás mögött épülő 2000 vagon befogadóképességű gabonasiló. A modern, szemre is tetszetős gabonatárolónak jelenleg a második részén dolgoznak az építők. Finisben a szakmunkástanulók Szerdán délután a Videoton, az Ikarus-gyár és a Fejér megyei Építőipari Vállalat több munkahelyén a gyakorlati vizsgákkal ért véget a Szakma kiváló tanulója országos vetélkedő döntője Székesfehérváron. A Videoton-gyárban három szakma, a rádió- és tv-szerelő, elektroműszerész és elektronikai műszerész fiatal tanulók álltak rajthoz. A Videoton-gyár tanműhelyeiben hatvannyolc fiatal kezdte meg a reggeli órákban a munkát. A rádió- és tv-szerelők kérdéscsoportja okozta a rendezőségnek a legnagyobb problémát. Az utolsó év ugyanis a szakma kiváló tanulója mozgalomban, hogy a két szakma, a rádió- és tv-szerelő külön szerepel. A következő évben már összevontan versenyeznek a szakmunkástanulók. A versenyzők saját maguk ellenőrizték munkájuk eredményét, majd az értékeléskor szóban feleltek a zsűri kérdéseire. A 21 rádió- és tv-szerelő, 30 elektroműszerész és 17 elektronikai műszerész a délutáni órákban fejezte be a gyakorlati munkát. A versenymunkák értékelése egész délután folyt — baráti —. (Folytatás a 6. oldalon) Ma lent én borsót Tőke Ferenc, a székesfehérvári Vörösmarty Tsz elnöke tegnap már lényegesen nyugodtabb információt adott arról, hogy napokon belül befejezhetik a rostlen, az olajlen és a 80 holdnyi étkezési borsó vetését. Az 1400 hold, amelynek őszi mélyszántása elmaradt, holnap, holnapután már nem lesz gondjuk. Ma a borsó és a len vetése van már máso Hazautazott a vorosilovgrádi küldöttség A megyeszékhely felszabadulási ünnepségein részt vett vorosilográdi küldöttség, O. K. Szilvinek, a vorosilovgrádi városi pártbizottság titkárának vezetésével hazautazott. A vendégek 6 napot töltöttek Székesfehérváron, részt vettek a jubileumi ünnepségeken, üzemeket látogattak, intézményekkel ismerkedtek. Elutazott Székesfehérvárról Marija Fortusz egykori felderítő őrnagy is. Ő azonban még Magyarországon marad, ugyanis készülő művéhez gyűjt anyagot, tanulmányoz magyar dokumentumokat