Fejér Megyei Hírlap, 1970. május (26. évfolyam, 101-126. szám)

1970-05-26 / 121. szám

Kedd, 1970. május 26. Termelőszövetkezet Dunaújváros mesgyéjén (Folytatás az első oldalról) erősebbek a gazdálkodás anyagi meghatározói. A kisapostagi határ, az ilyenféle gondoktól függetle­nül, azt mutatja, megérdem­li nevét a Napsugár Terme­lőszövetkezet. Jól kihasznál­ták a szeszélyes időjárás „lyukjait”, és tisztába tették tavaszukat. Nincs már vetni­­való, elmunikálásra váró föld, sőt (nem mondja, de tudom: a gépeiből lett elnök nagy örömére) gépeik még a szom­szédoknak is segíthetnek. A baracsi Béke Tsz-nél egy gé­pük talajmunkán dolgozik, bérmunkát végeznek a Duna­újvárosi Városgazdálkodási Vállalatnál is. A szorgos tavasz gazdag nyár ígéretét hordozza. Bár növényeik — mint máshol — itt is késlekedtek, de remé­lik, nem lesz különösebb baj és jó termést takaríthatnak be. Ehhez, a gondos munkán kívül olyan segítségük is kéz­nél van, mint a dunaújvárosi öntözőfürt. Ha a természet az ellenkező végletre, a száraz­ságra vált át, nemcsak a te­henészetük legfontosabb ellá­tóját, a lucernatáblákat, tud­ják öntözni, de a kukoricát is. — Még a búzát is, ha szük­séges — mondják nyomaték­kal a szövetkezet vezetői. Az öntözővíz onnan indul be derekú csöveken, ahonnan a Vasmű oltja szomját, így — közös a haragos zöld lu­cerna, a jól fizető kukorica, zöldbab öröme. A közös öröm kötelességet is diktál — ezen érdemes elgondolkodni, és teljesítéséhez hozzásegíteni a termelőszövetkezetet, a város mesgyéjén. (vincze) Gátakon az ország (Szegedi tudósítás) Szeged Tisza-parti utcáin, ahol rendes körülmények kö­zött meglehetősen gyér a te­herkocsi forgalom, ezekben a napokban együtt van az or­szág. A veszedelem szülte pontos szervezés eredménye­ként hosszú kocsisorok álltak be a csendes házak közé, itt vannak a dunántúli városok, illetve megyék tehergépkocsi képviseletei — közöttük a 14. AKÖV, — vezetők és kí­sérők hagyták el a víz­vesze­delmet alig ismerő otthonai­kat, eljöttek az Alföldre, hogy segítsenek, hogy készenlétben álljanak feltankolt motorja­ikkal, s ha valahol az emberi erő és korszerű technika nem tudja gátjai mögött tartani a haragos, sárga vizet, odaro­hanjanak családokat, sok esztendős munkával összeku­­porgatott javakat menteni. A Tisza-parton napok óta népes csoportok fi­gyelik a víz megállíthatat­lan áramlását, egy idős asszony, aki biztosan sok­szor hallott a pusztító ár­vizekről, azt mondja mel­lettem a partfal szegélyé­re könyökölve: Reggel még kint volt két lépcső, most már egy sincs. Mellettünk egyetemi hallga­tók csoportja szemléli a vi­zet, amint a beszédükből ki­veszem, nem szegediek, ta­lán csak a tanulmányaik hozták ide az alföldi nagyvá­rosba, talán odahaza kis pa­tak sincs a határukban. Né­zik a vizet, ők is arról beszél­nek, mekkora volt tegnap, s egy sápadt, egyeneshajú lány azt mondja: Hány kicsi gyerek lehet veszedelem­ben! Igen, sok kicsi és sok nagy gyereket sodort veszedelem­be ezerkilencszázhetven má­jusának második felében a váratlan, szokatlan időben érkezett áradat. Néhány nap­pal ezelőtt kint jártam a Ma­ros torkolatánál lévő téli ki­kötőben, átsétáltam a fürdő­házak kemény pallóján, hogy a városba való áthajózás idő­pontja iránt érdeklődjem. Ak­kor a a mainál több mint egy méterrel volt alacso­nyabb a vízállás, de a híd­­környéki rakpartot elföldte még a tisztuló víz. Azt mond­ta az úszóház gondnoka, a torkolat felé tekintve: kérem, két hét múlva lent leszünk, akkorra meg­adja az engedélyt a fo­lyami rendőrség. Aligha lesz ebből valami. Amikor ezt tárgyaltuk, a makóiak, apátfalviak, szék­­kutasiak és sorstársaik alig­ha gondoltak arra, hogy pár nappal utóbb megbokrosodik a Szamos és elveti évtizedes szokásait a Maros, hogy a megszokott zöldár helyett — amely a folyó téli tombolá­­sának szelídült záróakkord­ját jelenti máskor — az idén május második felében me­gint megszékülnek, megva­dulnak a vizek, s hogy a bé­kés munka ütemének fel­bolygatásával ki kell vonul­nia a gátakra az országnak, tehergépkocsik tucatjának kell ide gördülnie, emberek százainak, ezreinek kell tal­pon állnia, hogy mentsék, ami menthető. Pillanatkép ez, senki se tudhatja ezekben a percek­ben, hogy milyen emberi és anyagi károkat kell majd a helyi krónikákban föl­jegyez­ni, de egy valamit pontosan tud az Alföld veszedelembe sodródott népe: azt, hogy itt a gátakon az ország. Kicsit szoruló torokkal járom végig a szegedi utcákat, az embe­rek nézik a hosszú kocsisoro­kat, melyek e pillanatban ké­szenlétben pihennek, hango­san olvassák a dunántúli vá­rosneveket, más országrészek városainak nevét a kocsik oldalán. Nagy megnyugvás a szorongattatásban, hogy együtt van itt most az ország, s hal­lom, hogy akik máskor szív­ták a fogukat, ha segítséget kértek tőlük, most nem vár­ják a kérést, belenyúlnak a zsebükbe és adnak, mert érzik, hogy ilyen esetekben­ senki se fordíthatja el a fe­jét, senki se hunyhatja be a szemét, ébernek, emberséges­nek, áldozatkésznek kell len­nünk, akár a tehergépkocsikon, akár a gátakon, akár bé­kés, nyugalmas városok­ban, falukban, mindenütt együtt kell állnunk a gá­takon. Éjjel az ablakomból dü­börgő gépkocsik, katonai két­éltű járművek vonulását fi­gyelem, itt húznak el Makó és a veszélyeztetett környék felé, eszembe jut, hogy né­hány esztendővel ezelőtt mi­lyen riadalmat okozott Szé­kesfehérváron a megvadult kis aszalvölgyi árok. Mi volt az a Tisza, a Maros döbbe­netes áradásához képest! Itt, most az újszegedi partfürdőn sok kis építményt a feje te­tejéig ellepett a víz, a makói járásban tengernyi szennyes víztömeg borítja a földeket, ezrek és ezrek rettegnek az életükért, javaikért, de ezrek és ezrek érzik, hogy együtt van a gátakon az ország. Ormos Gerő ­ l­ányom a múltkori­­­ "­ban nagy kacagva­­ érkezett haza. Arca piros­­­ lett, alig bírt magával. — Irtó klassz volt. Any­­nyit mentünk, hulla fá­radt vagyok. De azért jó volt. Kirándultak az osztály­­lyal. A minap korán sétálgat­tam az utcában. Bugyorral megrakott kislányt kísért egy idősebb asszony. A le­ányka arca is örömteli volt. — Még jégkockát is vi­szek. Igaz, csak egyet. Mén biztosan elolvad. — És fridzsidert nem vi­szel? — Ó, dehogy. Az nehéz. Meg minek vinném. Friss minden, amit anyu adott. Öt szendvics téliszalámi­val,­­ meg kötözött sonká­val kibélelve. Aztán négy sóskifli, mákosrétes, há­rom alma és két csomag cukorka. — Jól megrakodtál. — Hát elég lesz tízórai­ra, meg uzsonnára. Ebédel fent a hegytetőn, a mene­dékházban eszünk. Mele­get. Levest, meg valami másodikat. Mondta még a kislány, de én már elhaladtam mel­lettük. És hirtelen én is ilyen kicsiny lettün. Tíz éves, nem több. Akkor még nem tört ki a háború. Akkor még nem állt lángokban a világ. De a gyufát már ujjai között szorongatta valaki. Mentünk mi is ki az er­dőbe. Volt ott egy nagy tisztás, letelepedtünk. Elő­került valahonnét egy rongylabda és a bokán fe­lül érő zöld fűben focizni kezdtünk. Ki nem éhes, szomjas ilyenkor? A meccs végén jóízűen falatozni kezdtünk. Sose felejtem el, kacsazsíros kenyeret kap­tam. Jókora két szelet ke­nyér között leheletvékony zsírréteg. De azért fölsé­­ges volt! Valaki a nagy lakmáro­­zás közben azt kérdezte: — Hát a Kosa hol van ? Tényleg, a Jani. Mögöt­tem ült az iskolában. Sok­szor elaludt, és ilyenkor a tanító jól felpofozta. Pedig előtte való nap mindig az urasághoz járt kapálni. Ilyenkor már szép magas volt a kukorica, elkelt a kapa. Meg répát is egyelt az édesanyjával. Hajlongott a föld fölé, mint a töré­keny nádszál hajlong a szélben. — Hol lehet a hása? Keresni kezdtük. A tisz­táson túl egy bokor alatt találtuk meg. Ült a rövid­szárú, foltos nadrágján és maga elé bámult. — Miért jöttél ide? — Csak. — Gyere, egyél, mert indulunk mindjárt tovább. — Nem vagyok éhes. Jóllaktam még otthon. Reggel. — Mit ettél? Rimánkodólag nézett ránk. — Már nem emlékszem. Döbbenten néztük Janit. Az iskolai szomszédom, a Hegyi gyerek szólalt meg először. — Gyere, adunk a mi­énkből. Igaz, nem fölséges étel, de megjárja. S már rohant is, hozta magával a kenyerét. Min­det odaadta, ami megma­radt. Nem kellett egy perc hozzá, olyan gyorsan meg­ette. A kövér Navratil csúfolódni kezdett. — Azt mondta, nem éhes. És hogy bekapta! Sosem voltam verekedős természetű, de akkor ad­tam a kövér képére egy pofont. J­övök a napfényes, derűs utcán. A te­nyerem nézem, mintha még mindig bizseregne az adott­ pofontól. A kislányt leeresem, aki már messzi jár tőlem. Nagyobb a há­tán a csomag, mint­ ő ma­ga. Kirándulni megy. Mosolyogni kezdek. Ettől az emléktől is elbúcsúzom. S lehet ezt másként, mint mosolyogva? Orsovai Tibor c­ín­á*idulá4 in— i 1 ~ I, — ii ii—i mi­....... »I ii | ni .L HÍRLAP -­3- Korunk „különös házas­sága” az 19­62-ben megkötött Magyar—Szovjet Timföld és Alumínium Egyezmény­től „fogantatott”. A Bakony kin­csét, a vörös agyagból készült bauxitot házasítják össze a Szovjetunió-beli erőművek energiájával, s a Bakony és Volga házasságából született édesgyermeket, a ma már közhasználatú kifejezéssel szólva magyar aranyat tíz­­ezer tonnaszámra „nevelik” tovább hazánk egyik legha­talmasabb és legkorszerűbb ipari létesítményében, a szé­kesfehérvári Könnyűfémmű üzemeiben. Fiatalok és idősebbek, asz­­szon­yok, lányok, fiúk, s öreg szakik érkeznek a műszak­váltáshoz. Autóbuszok, sze­mélygépkocsik, motorkerék­párok, s még igen, sok kerék­pár hozzá-viszi a munkáso­kat. Több, mint háromezer embert, technológusokat és mérnököket, gépkezelőket és betanított munkásokat, szak­munkásokat és ipari tanuló­kat. De a felsorolás közel sem teljes, hiszen ez a látszatra kislétszámú, de roppant kor­szerű felszerelésekkel dolgo­zó gyáróriás a vegyészektől az esztergályosokig bezáróan, szinte, minden szakmát fog­lalkoztat. A városba érkező ismeret­lennek tájékozódási pont a nemrég elkészült tízszintes, 350 munkásnak otthont adó munkásszálloda, amelynek „árnyékában” szerénykedve húzódik meg a csak négy­emeletes, 150 fős szálló, amelynek berendezése ugyancsak szállodai kényel­met nyújt az otthonuktól tá­vol élő dolgozóknak. Hazánk, s egyben a világ legfiatalabb iparága kapott itt otthont, több milliárd fo­rint beruházási költséggel. S aki ma belép a gyár terüle­tére, aligha hiszi el, hogy 1946-ban, alig több, mint két­száz dolgozóval mindössze 137 tonna alumínium termé­ket állítottak itt elő. Hihetet­lennek is tűnik, hiszen 1969- ben már 32 578 tonna alumí­nium félkészterméket értéke­sítettek, s ennek előállítását 3136 ember végezte, beleért­ve ebbe az igazgatótól a por­tásig mindenkit. Négy évvel ezelőtt adták hírül a lapok, hogy egymilli­árdos vállalat lett a Könnyű­fémmű, s most, ha betekin­tünk éves terveikbe, kelle­mes meglepetéssel látjuk, hogy 1970-ben 1,7 milliárd forintot kívánnak termelni — annak ellenére, hogy termé­keik túlnyomó többségénél 15—20 százalékos ármérsék­lés történt az elmúlt 2—2,5 évben! —. Igaz, ehhez az 1,7 milliárdhoz újabb gépek és újabb embercsoportok kelle­nek. Hozzáértő, lelkes kollek­tíva. Olyanok, akik képesek lesznek az igen nagyszámú törzsgárdával közösen meg­termelni a tervezett 45 000- nél is több tonna alumínium­­terméket. Kilencszáz munkást vár­nak. Igaz, egy jelentős hánya­dát ennek a létszámigénynek itt nevelik ki az üzemekben, a tanműhelyben, s a szak­mailag laikus számára félel­metesen nagyméretű gépek mellett. Mert hatalmas gépek és gépegységek gyúrják, pré­selik, nyújtják, formálják itt a kohósított alumíniumot. Jellemzőként elegendő meg­említeni, hogy csupán a most befejezés előtt álló, részlege­sen már üzemelő szélessza­­lag-hengerműben 9000 tonna — nem tévedés! Kilencezer tonna — a Szovjetuniótól vá­sárolt gépek összsúlya. S a présgépek több ezer tonna nyomóerővel formálják az építőipar, járműipar stb. kí­vánságainak megfelelő for­mára az elektromos kemen­cékben előmelegített „tuskó­­kat”. — Nem fél ettől a gép­monstrumtól? — tettem fel néhány évvel ezelőtt, első ri­­portutamon a kérdést egy tö­rékeny termetű kislánynak, miközben a 3500 tonnás prés­gépre mutattam. Nevetett. Alighanem kinevetett, ma már bevallha­tom, s mutatóujjával meg­nyomott egy gombot a ve­zérl­őasztalon, s a hatalmas dugattyú nekifeszítette vál­lait az alumínium-tuskónak, s a présszerszám másik ol­dalán kígyózva futott ki a néhány milliméteres aluhu­­zat. Azóta néhány hasznos ta­pasztalatra a riporter is szert tett, s ma már nem idegen a fülnek, amikor a présüzem szocialista brigádjainak ta­nácskozásán ilyeneket hall. Tőlünk is­­függ, hogy Ma­gyarország mikor éri utol a legfejlettebb országokat az egy főre jutó alumíniumfel­használás területén. Tudják és mondják is, hogy mi a 8,1 kilogramm/fő/ év alumíniumfelhasználással a középmezőnyben vagyunk már, sőt azt is tudják, hogy 1904-ben még csak 10 000 tonna volt a világ alumíni­­umtermelése, s ma már 10 millió tonna. Hogyan jutottak el idáig? A válasz roppant egyszerű: együtt nőttek az üzemmel. Szakmai tanfolyamokon, munkása­kadémiákon, s nem utolsó sorban technikumok és főiskolák esti és levelező tagozatain „nyújtózkodtak” fel jelen napjainkig. A veze­tőgárda tagjai közül több, mint százan a Szovjetunió­ban végezték tanulmányai­kat, s évente 20—30 szak­munkás utazik néhány hetes továbbképzésre a legkorsze­rűbb szovjet gyárakba. Mert nemcsak mérhetetlenül sok alumínium kell, de és első­sorban ehhez értő, feladatai­kat értően végző emberek, hiszen ma már közel négy­ezerre tehető csupán a prés­műben készülő félgyártmá­nyok száma, s a készáru­üzemben is egyre-másra újabb termékeket kell előál­lítani. Készáruüzem? Mindössze két-három éve ismert foga­lom ez a gyárban, de egyre nagyobb figyelemmel fordul­nak feléje az emberek a töb­bi üzemrészben is. Mert ha az alumíniumfeldolgozás al­sótagozatos általános iskolá­ja a hengerlés, préselés alap­műveletei, a készárugyártás, akárcsak a préselés és prés­kovácsolás már technikumi szintű, s nem ritkán egyete­mi feladatnak számít. A csomagolórészleg még hagyományos eszközökkel dolgozik, de már 1969-ben is 120 000, idén pedig 200 000 eloxált díszrácsot készítenek a hazai olajkályhagyártók ké­résére. Meg szabják, hegesz­­tik, csiszolgatják a színes té­véadás úgynevezett dipóljait, de napokon belül megkezdik e termékek szállítását is. Szak- és segédmunkások, nagy többségükben szocialis­ta munka­brigádokba tömö­rülve végzik feladatukat. Kü­lönböző gépek segítségével „nevelik” tovább, léptetik magasabb osztályba a Ba­kony és a Vilga édesgyerme­két. S tudják, keresetükön is megérzik, hog­y egy csaknem kétmilliárdos vállalat alkotó tagjai. Tudják, hiszen sze­mük láttára, értük és általuk nőtt ki hazai iparunk egyik leghatalmasabb­jává a szé­kesfehérvári Könnyűfémmű. S hol egykor, 27—28 évvel ezelőtt a német fasizmus ha­lálmadarainak készültek a szárnyai, most öntözőberen­dezések, villamoskábel hu­­zalkötegei, kályharácsok, jár­művek építőelemei, építő­­anyagipari szerkezetek ké­szülnek száz és ezer tonna­­számra. S a holnapok még nagyobb távlatokat nyitnak az itt dolgozó ezrek előtt, hi­szen a Magyar—Szovjet Tim­föld és Alumínium Egyez­mény, valamint a két évvel korábban megkötött Magyar —Lengyel Alumínium Egyez­mény alapján, s éppen az ezek révén megtakarított be­ruházási összegekből a bau­xitbányászat és timföldgyár­tásunk is rohamléptekben fejlődik. Mert kell az alumí­nium: a háztartási és ipari töltőgépekhez készülő úgyne­vezett csőjáratos lemezek ép­pen úgy, mint a MAN-moto­­rokhoz itt készülő dugattyúk­hoz, vagy ahhoz a különleges finomságú grafikai lemezhez, amelyet , éppen ezekben a he­tekben gyártottak le várako­záson felüli sikerrel, pótolva ezzel az eddig tőkés import­ból beszerzett anyagmennyi­séget és minőséget. Magasba nyújtózik a toronyszálló a gyár főbe­járatánál, s van valami nagy­szerű jelkép abban, hogy ép­pen a munkásszállódát épí­tették a gyárban, s akörül a legmagasabbra. Jelezve ez­zel, hogy akárhányszoros is lesz a jövőben a termelés milliárdjaina­k értéke, az ember mindezek felett áll, s a rendet, a termelés és az élet rendjét ő határozza meg. Vigyázva, most már örökké vigyázva arra, hogy a jelet, amelyet a „béke ujja” ha­zánk egére írt, mint ahogyan Radnóti Miklós megálmodta és megjövendölte, le ne tö­rölhessék soha a pusztítás fémszárnyú dögmadarai. Kátay Antal EMBEREK ES MILLIÁRDOK Ahol tovább „nevelik" a Bakony és a Volga édesgyermekét Exportra készült díszítő lécek, Izmirbe és Moszkvába szállítják.

Next