Fejér Megyei Hírlap, 1970. június (26. évfolyam, 127-151. szám)

1970-06-02 / 127. szám

Redd, 1970. június 2. r Uj verseskötetek Mit akar ez az egy ember? — címmel bocsátotta ki a Szépirodalmi Könyvkiadó Vas István összegyűjtött ver­seinek két kötetét. A gyűjtemény a költő teljes életművét tartalmazza, nyomon követhető benne Vas István egységes, egyre mélyebb mondanivalójú lírája. Ötven vers — ezzel a köteteimmel jelent meg Csanádi I­m­r­e verseskönyve a Magvető Könyvkiadó gondozásában. Költészete gazdag, sokszínű világ, minden lényegbelit, min­den emberit befogadó, minden hamisat kirekesztő — így jellemzi Csanádit a költőtárs, Benjámin László. Weöres Sándor költészetét csaknem teljességében magába­­foglalja az ,,Egybegyűjtött írások I—II.” címen megjelent könyv (Magvető Könyvkiadó). A nagy terjedelmű (1556 olda­las) gyűjtemény tartalmazza a költő prózájának egy részét is. Egy kenyéren címmel adta ki a Magvető Könyvkiadó Ratkó Józsefnek, a parasztok egyéni hangú poétájának ver­­seskötetét. A súlyos mondanivalójú könyv az emberiség béke­vágyát, a kemény paraszti életből leszűrt igazságokat hirdeti. NAPLÓ A gyermek életteréről v­­asárnap délután volt,­­ kivételesen jó idő, a gyerekek játszottak az ab­lakok alatt, természetesen mindez nem történik csend­ben. Valaki, aki kevésbé türelmesen viselte, rá is szólt a gyerekhadra, hogy keressenek maguknak más játszóhelyet. A gyerekek mozogtak ugyan, de aztán szedték a sátorfájukat, s el­mentek a közeli rétre, ahol két háló nélküli futballka­­pu között rövidesen óriási csata bontakozott ki. Mind­ehhez hozzá kell tenni, hogy a hely, ahol az eset történt­­ Székesfehérvár pereme, a házak szélei már belelóg­nak a nagy szabad füves térségbe, egyszóval­­ van hely a játékra, s ami a leg­lényegesebb: úgy van hely, hogy nem zavarják a fel­nőtteket. A felnőtt persze mindig türelmetlen, elfelej­ti, hogy ő is volt gyerek, aki­nek életeleme a játék. Ahol van tere a gyerekeknek, ott könnyebben megférnek egy­mással a pihenni vágyó felnőttek és a mindig játék­ra, hangoskodásra kész gye­rekek. De van-e elegendő hely mindenütt a számukra? És hely-e egyáltalán a gondozott park, a néhány négyzetméternyi homokozó? A néhány hinta? Különösen a belváros méri szűk ma­rokkal az életteret a gye­rekek számára. Nem köny­­nyű a helyzet, kell minden talpalattnyi hely, az öreg­városban a régi építkezési mód egymásra szorította a házakat — szűk és sötét zsúfolt udvarokat alkotva, ahová a nap szinte alig­­alig süt, ahol visszhangzik minden hangosabb szó, lab­­dadobás. A parkok­at —­ nem sok van belőlük — úgy őrizzük, mint féltett kincsünket, pihenőhelyet. A gyerekek? Legyünk őszinték, a legap­róbbakat kivéve — igen­csak kiszorulnak a parkok­ból. Nem a tizenévesek mozgásigényének való az agyonlocsolt, kassast, gon­dozott pázsi, a virágágyak. Istenkísértés ide beten­ni a lábukat. A parkőr nem is nézi szívesen, mert az ő feladata vigyázni: ne essen kár a drága növényzetben. Dehát akkor hová legyen a sok ezer gyerek? A tervezők is megfeled­­­­keztek róluk, akik az új la­kóépületeket álmodták kő­be, üvegbe és betonba. Ezek közül már igaz — van le­vegő és igaz, van zöld is, szép zöld pázsit, bokrok és fák, szigorú, a kertész által megálmodott rendben — ahonnan ugyancsak kitil­­tattak a gyerekek. Azután: játszhatnak-e va­jon az iskolák udvarán? Voltam egy iskolában, ahol tíz percben kettesével, kart­­karba öltve, halkan beszél­getve sétálgattak csupán. Némely iskola udvara olyan kicsiny és szűk, hogy mo­zogni is alig lehet Torna­terem? Luxus. A falusi gyerekek ilyen tekintetben jobb helyzetben vannak, mint a városiak. A nyár persze valamit fel­szabadít. A szünidőben sok gyerek útrakel, vidéki nagy­mamához, hogy egy kis színt, szabadságot élvezzen. Lehet-e tenni valamit a gyerekek érdekében? Vala­mit persze mindig lehet, csak akarni is kell. Azt hi­szem, nekünk, felnőtteknek néha nem ártana emlékezni a saját gyermekkorunkra, akkor, mikor iskolákat, par­kokat, lakótelepeket terve­zünk. Mert legyünk nagyon őszinték: egy-két-három szobás otthonainkban sem jut a gyerekeknek saját he­lye. Bebútorozzuk, teletöm­jük olyan holmikkal, ami­hez a gyerek nem érhet. Csoda-e, ha ki akar mene­külni az effajta otthonok­ból. De hová? I­gen, hová menjen a ■*- gyerek, ahol senkit sem zavar és őt sem zavar­ják? — Un — ­rtd : IBVCH ANDRZE3 Néhány másodperc múlva EÉÉÉÉilL Anna és Hans szótlanul egy­másra néztek az összekötözött aRESSHÉyil'í Benita felett. A német lány szeméből gyűlölet és kétségbe­esés sugárzott. Kloss egy kicsit sajnálta ezt a csúnyaságot. Amint sikerült az ágyhoz kötözni Benitát, Anna és Kloss azonnal munkához látott. Kiürítették Benita tás­káját, leszedték a lány ruháit, s perceken belül Anná­ból Benita von Henning lett. Amint végeztek az átöltözéssel, Anna és Hans elhagyták a lakást. — Anna — szólt Kloss a lépcsőházban —, tudod, hogy ez egy nagyon veszélyes játszma, de ha sikerül, holnap már a J—23-as jelentheti, hogy Henning pro­fesszor tervei nem titkok többé számunkra sem, s így... — Tudom, Hans, tudom. — Emlékezetedbe vészed Henning dolgozószobájának minden részletét? És tudod, hogy te most Benita vagy. Az őrségnek is el kell hinnie ezt, hogy minden sike­rül­jön. — 208 —__________________________ * HÍRLAP Balatonfüreden a beloianniszi együttes összeállították a múlt hét végén — Siófokon — a Szö­vetkezeti Néptáncegyüttesek Országos Találkozójának programját. Augusztus 1. és 2-án Balatonfüreden, Bala­­tonlellén és Siófokon ven­­dédszerepelnek hazánk leg­jobb szövetkezeti táncegyüt­tesei, köztük több nemzetisé­gi együttes, tánccsoport és két külföldi művészegyüttes. A nemzetiségi találkozó tag­jai között német, délszláv, román és görög együttesek lépnek színpadra. A 21 együttesben ezer tán­cos érkezik a Balaton mellé, hogy bemutassa művészetét. Köztük üdvözölhetjük a bol­gár és a jugoszláv csoporto­kat, amelyek a magyar együttesek korábbi vendég­­szerepelését viszonozzák az országos találkozón. Augusztus 1-én — a bala­tonfüredi szabadtéri színpa­don — lép fel a Fejér me­gyei görög együttes, a tápió­­szecsői, a szebényi, a tápéi, a szanyi, a túrkevei és a gyulai táncosok csoportja, valamint a siófoki Balaton Táncegyüt­tes. — g — Huszonketten elmennek — Nagyjából ez is rendben van! — mondja — Bánhegyi Antal, a fehérvárcsurgói ne­velőotthon igazgató-helyette­se, amint leteszi az idén vég­ző nyolcadik osztály pálya­­választását tartalmazó iratot. Megkönnyebbült sóhaja jel­zi: nem volt könnyű munka a huszonkét állami gondozott fiú életpályájának egyenesbe állítása. * A gyönyörű árnyas park­ban ülünk egy őstölgy eny­hében. Szerte a fák alatt hancúrozik, sportél, játszik az intézet 210 tanulója. Dél­után négyig szabad idő, utá­na jön a felkészülés a hol­napra. Közben előkerül Szigeti Géza, a nyolcadikosok osz­tályfőnöke és Bárány Lajos kollégiumi nevelő tanár is, így hármasban beszélgetünk arról: ezeknek a gyerekek­nek sokkal nehezebb a pá­lyaválasztása, mint a szülői háznál nevelődőiké, számos ok miatt. Nem utolsó helyen áll ezek között a gyengébb ta­nulmányi eredmény, vala­mint az állami gondozottság­­gal járó speciális állapot. Itt jóformán minden mozzanata a pályaválasztásnak a peda­gógus és a gyerek ügye, csak kevés szülő szól bele a vá­lasztásba. — Hogyan készítették elő a pályaválasztást az osztály­ban? Szigeti Gé®a osztályfőnök válasza: — Nagy gondot fordítot­tunk az üzemlátogatásokra, így módjukban állt a fiúk­nak megismerni az egyes szakmákat. Persze, csak rész­ben, mert minden foglalko­zást azért nem tudtunk be­mutatni. Sokat foglalkoztunk azonkívül az osztályfőnöki órákon is az egyes életpá­lyákkal. Lassan kialakult az osztály elképzelése. Gyere­keink az ország minden ré­széből jöttek, úgyszólván tel­jes egészében fizikai dolgo­zók gyermekei. Nem messze tőlünk egy maguk ácsolta padon ül hat fiú és csendben beszélget. Valamennyien nyolcadiko­sok. Kérdezzük meg őket, milyen pályát választottak és miért. Íme: Pusztai András: — A Bá­bolnai Állami Gazdaságban leszek lótenyésztő, 300 jelent­kező közül engem is felvet­tek. Nagyon szeretem a lova­kat, van itt az intézetben is egy ló, Manci, én gondozom. (Andrisról azt mondják ta­nárai: kár, hogy nem megy gimnáziumba, jó tanuló, 4-es átlaggal.) Keller István: — A győri vízügyi szakközépiskolába vettek fel. Rádióműszerész szerettem volna lenni, de ah­hoz érettségi kellene. Máso­diknak azért választottam a vízügyit, mert ezt ismerem, apám is ezen a pályán dol­gozik. (Négyesnél valamivel jobb az átlaga.) Bogdán László: — Nagyon szeretem a gépeket, ezért je­lentkeztem a seregélyed mezőgazdasági gépszerelő szakmunkásképző intézetbe. (Tanárai szerint emellett igen jó nyelvképességű fiú.) Varga István — Nem a legjobb az átlagom, félévkor 2,75 volt, év végére elérem a 3-at. Én kőműves szeretnék lenni, odahaza a falumban sok építőmunkás van, tőlük szerettem meg ezt szakmát .A pedagógusok elmondták: Pisti csak tavaly került ide az intézetbe sokkal rosszabb iskolai körülmények közül, de azért derekasan „feltor­nászta” magát.) Horváth László: — Pék leszek. Magam is nagyon sze­retem a friss süteményeket, aztán meg izgat az a sok ér­dekes művelet, amelynek so­rán a búzából kenyér lesi .Szorgalmas fiú, kitűnik a fi­zikai munkában, mindig tesz-vesz, soha nem lazsál. Megígérte: az első általa ké­szített kiflit elhozza az inté­zetbe — bemutatni). Léner József: — A Köfém­­­ben leszek üzemlakatos. (Szűkszavú fiú, de megbízha­tó, komoly legényke). Huszonkét fiú végez az idén a nevelőotthonban. Most elszélednek, Kehidára, Sar­kadra, Szigetszentmiklósra, Bábolnára, Fehérvárra, Győrbe — és az ország min­den tájára. A nevelők jól elő­készítették az utat számukra, most már rajtuk áll a siker. Új helyükön is vigyáz rájuk a társadalom segíti lépései­ket B. J. Hatan a padon: Pusztai András, Keller István, Bogdán László, Varga István, Horváth László és Léner József. Divatbemutató és diákbál Hagyományossá vált már a fehérvári 320-as Ipari Szak­munkásképző Intézetben, hogy a tanév végén a végzős női­es férfiszabó tanulók bemutat­ják, gyakorlati munkáik ered­ményét Ez évben is sok szép, a modern és hagyományos ka­tegóriába tartozó ruhát vonul­tattak fel a lányok és fiúk. A nyilvános bemutatót nagy lelkesedéssel Gál Józsefné, az iskola tanára, a szabász-szak­kör vezetője rendezte. Mindkét bemutatón nagy sikere volt a legújabb divat szerint készült modelleknek. Érdekessége ennek a bemu­tatónak az, hogy nem­ hivatá­sos manökenek mutatták be az egyes modelleket, hanem azok a lányok, akik azt készítet­ték is. A bemutatót diákbál kö­vette. R. T. — Minden rendben — válaszolt Anna. — A sarokban egy páncélszekrényt találsz. Kinyitod é­s megcsinálod a felvételeket. Aztán a konyhán keresz­tül távozol... Akkor kell elhagynod a lakást amikor őrségváltás van. Egy pillanatra sem szabad kiesned a szerepedből... Nem tévesztelek szem elől, erre számít­hatsz. Minden pillanatban biztosítalak. Amikor a ház közelébe értek, Kloss csókkal búcsú­zott a lánytól. — Emlékezz, őrségváltás után távozhatsz. No, menj már... Az éjszaka sötét volt, s az utca néptelen. A csendőr­­járőr elhaladt mellettük, vezetőjük tisztelgett. Kloss mégegyszer magához húzta a lányt, aztán Anna elin­dult. Kloss nézte, amint a lány átvágott az úttesten, aztán nyugodt léptekkel elhaladt az őr mellett. Kloss csőre töltött fegyverrel állt egy fa mögött. Anna most lépett a kapuhoz, s az őr köszöntötte: — Gute nacht. Fräulein­g köszönt az őr, s Kloss megnyugodva sóhajtott fel. Az első fontos lépés sike­rült. Anna néhány másodpercig bajlódott a kapuzárral. Borzalmasan hosszú időnek tűnt mindez Kloss szá­mára, de végülis nyikordult a kapu, s Anna végigsétált a főbejárathoz vezető úton. Nem múlt el három perc, s Anna mér a lakásban volt. Átsétált a hab­on, belépett Benita titkárságára, s meglepetten vette észre, hogy Henning irodájának ajtaja is nyitva van. Nem gondolkozott, csak végezte ösztönösen a mun­kát. Előbb lefüggönyözte az ablakot, ahogyan Kloss tanácsolta, aztán a páncélszekrényhez lépett. A zár nem akart engedelmeskedni a kulcsnak. Anna homlo­­— 209 — 5 kát kiverte a verejték. Csak nyugodtan, csak biztonsá­gosan — biztatta önmagát —, élőb­ől kezdeni az egészet. Rövid bajlódás után végre kinyílt a páncélszekrény ajtaja, s a középső polcon megtalálta, amit keresett. Henning legtitkosabb rajzait. Most már nyugodt volt ismét. Óvatosan szétterítette az asztalon a rajzokat, s gondosan fényképezni kezdett. Közben rá-ránézett az órára, s számolta a perceket az őrségváltásig. Kloss odakint megfeszített idegekkel várta. Nem is sejtette, hogy ilyen sokáig tart az akció. De az őrség­váltás sem érkezett még meg, tehát — nyugtatta ma­gát —, csak a tétlen percek hosszabbak a számított­nál. Motorzúgást hallott. A fához simult, szinte összenőtt a hatalmas fatörzzsel. Tudta, hogy nem láthatták meg, mégis félelem ébredt benne. Félelem, Anna miatt. A felvezető elmondta a szokásos szöveget, s négy-öt perc múlva már ismét távol járt az autó. Csak a most felállított őrszemek kimért léptei visszhangoztak az éjszakában. — Most kell Annának elhagynia a házat — gondolta, s ellenőrizte fegyverét. Kikészített egy tartaléktárat is, minden lehetőségre felkészülve. Ebben a pillanatban aludtak el a villanyok a kony­hában. Anna kicsit bajlódott a konyhai zárral is, de aztán minden ment simán. Elindult a kijárat felé. Az őr éppen háttal állt, amikor becsukta maga mö­gött a kaput. Mtunt néhány lépést még a kerítés mel­lett, aztán átvágott a szemközti oldalra. Kloss erősen magához szorította a lányt, s úgy indultak tovább. — Minden rendben — mondta Anna, s összeszorí­totta ajkait, nehogy hangosan felvacogjanak fogai a félelemtől. (Folytatjuk) — 210 -­

Next