Fejér Megyei Hírlap, 1970. augusztus (26. évfolyam, 179-203. szám)

1970-08-02 / 180. szám

Betegségek légi­támadása A legszaporább és legfa­­lánkabb élőlények egyike a légy. Állandóan eszik. Szék­letével és a gyomrából kiök­­lendezett táplálékkal mindent beszennyez. Ezért olyan jel­lemző az elhanyagolt környe­zetre a „légymák’’, a légypi­szok tömege. Falánk szemte­len és ügyes. Három pár lá­bán két-két karom és ugyanannyi tapadó korong van, amelyeken ragadós anya­got termel. Ezért könnyen kapaszkodik mindenhol, min­den testhelyzetben. Sétál az üvegen, pihen a mennyezeten és átbújik a legszűkebb repe­déseken is. Undorító, min­denbe beletapogató szívóko­rongjával az edény belső fa­lán kapaszkodva kóstol bele a fedetlenül hagyott poharak tartalmaira. Vajon hátmét ke­rült oda? .. .mert petéit az istállók szemétjébe, a trágyadombok­ba, a falusi árnyékszékekbe, a szemétládákba rakja és lárvák­ — nyúl — a korhadó, rothadó szerves anyagokon­­— legszívesebben sertés- és ló­trágyán — élősködnek, ahon­nét lábukon és szőrös testü­kön magukkal cipelik az ott előforduló kórokozók millióit. .. .a betegségek veszedel­mes láthatatlan bombáit! Fertőző betegségek előidéző­it.­Nyár van. Pusztítsuk, irt­suk a legyet, légyfogóval, vegyszerrel. Ne tűrjünk a la­kásban semmiféle repülő élő­lényt. Feszítsünk az ablakok­­­ra szúnyoghálót, az ajtókra lógassunk függönyt. Mossuk a gyümölcsöt. Óvakodjunk a betegségek eleven repülő za­jától: a károkozó baktériu­mok, baciluso­k, az élő bom­bák ártatlan ábrázatú cipe­­lődtől! Dr. B. L. Szabad idő: Mindig orom a kertészkedés A szenvedélyes kertész, egész télen át bújja a szak­könyveket, ho­gy megtervezze a nyári kertet, mit mikor, hova ültessen, közben pedig féltve ápolja szobanövényeit, és büszke a télien át is szép cserepeire. Az igazi élvezet azonban a kertészkedés a szabadban, s még a legparányibb ker­­tecske is művelőjének névje­gye. A művészlélek például inkább a „vadont” kedveli, természetesen ezt is megter­vezve, a bokrokat, élősö­vényt, fákat. Tarka össze­visszaságban ültet virágot és konyhanövényt, lugast ba­barózsából, s sok gyep száz­szorszéppel és sáfránnyal jel­lemzi a művészkertet. Persze, ezt a természetes paradicso­mot is ápolni kell, mert a gaz nem válik díszére e va­donnak sem. A pedáns ember úgyszól­ván körzővel és mérőléccel dolgozik, és kerti birodalmá­ban is a szimmetriát kedveli. A kert közepén pontos át­mérőjű körben virul a tuli­pán és a központi ágyast mel­­lékágyások veszik körül. Itt minden kimért, pontos, szim­metrikus, s ha lehet a kis kertekre ezt a hasonlatot al­kalmazni, példaképük a Mar­gitsziget vagy a fertődi Esz­­terházy kastély művészien megtervezett parkja. Ahol er­re lehetőség van, békazöld angol gyepet ültetnek, amely­re rálépni még papucsban sem szabad. E kertek tulajdo­nosai, ha pénztárcájuk enge­di, szívesen építenek szökő­­kutat és helyeznek el vitat­hatóan ízléses figurákat a kertben. Ismét más típus az olyan kertész, aki nem kertjének vad szépségére, vagy kimért rendjére, hanem egyes növé­nyeinek különleges szépségé­re büszke. Például rózsákra specializálják magukat: az ő tearózsáik sárgábbak, vagy rózsaszínűbbek mint a má­soké, a „Polyantha" vagy a „Floribunda” pedig illatosabb mint a szomszédé. E. R. 10 g ­ A hálátlan leopárd (Vietna­m ! Élt egyszer, messze Viet­namban egy bölcs, akit Mac- Tinek hívtak. Egyik napon hazafelé igyekezett az erdőn keresztül, amikor egy leo­párd állta el az útját. — Kérlek, segíts rajtam mentsd meg az életemet, va­dászok üldöznek — kérlelte Mac-Tit. A bölcs felnyitotta köny­vesládája tetejét, és a leo­párd belebújt a ládába. Csakhamar megérkeztek a vadászok, kérdezték is tő­le, látta-e a leopárdot, de Mac-Ti azt mondta nekik: -----------------------—— hogy nem látta mostaná­ban. .. Alig mentek el a vadá­szok, a leopárd előbújt a lá­dából, de nemhogy köszö­netet mondott volna, ha­nem nekirontott a meg­­mentőjének, hogy felfalja. Mac-Ti megrémült, de így szólt: Várj csak egy kicsit! Ne légy hálátlan! Kérdezzük meg azokat, akikkel ezen az úton találkozni fogunk, és ha háromnak az lesz a válasza, hogy neked van igazad, — felfalhatsz... A leopárd beleegyezett, együtt mentek tovább. Csakhamar találkoztak egy bivallyal. A leopárd meg­kérdezte tőle, kinek van igaza? — Az emberek hálátla­nok. Amíg erősek, fiatalok vagyunk, dolgoztatnak ben­nünket. Amint megöreg­szünk, megölnek. Fald csak fel nyugodtan! Tovább mentek. Egy ba­rackfához érkeztek. A leo­párd megkérdezte: kinek van igaza? — Az emberek hálátla­nok. .. — válaszolt a ba­rackfa. — Amíg gyümöl­csöt termünk, jók vagyunk nekik. Amikor megöreg­szünk, kivágnak és a tűz­re vetnek bennünket. Fald csak fel nyugodtan! Megint tovább mentek. Harmadiknak egy öregem­bert kérdeztek meg: — Kinek van igaza? — kérdezte vissza az öreg? — Hadd lássam, belefér-e a leopárd a ládába? — a leo­párd visszabújt a könyves­ládába. Az öregember pe­dig, látván a leopárd há­látlanságát, kardjával agyonszúrta a vadállatot. Mac-Ti folytatta útját. De közben arra gondolt, milyen furcsa, hogy a bi­valy, és a barackfa nem ismerik az élet igazi tör­vényeit, hogy szolgálniok kell az embert! Ford.: Antalfy István mes­e) BORSOS 30 deka marhahúst apró kockákra vágjuk és hideg vízben, kuktában kissé elő­­főzünk anélkül, hogy a kuk­tát lezárnánk. Közben egy csomó hámozott vegyes zöldséget (kockára vágva) kevés forró zsíron megpirí­tunk, utána néhány percig pároljuk, majd párolás után a húshoz öntjük. Teszünk bele még 20 deka gyalult ká­posztát, ugyanannyi gyalult céklát, sózzuk, késhegynyi töröttborssal, egy-két ba­bérlevéllel, kis doboz para­dicsompürével ízesítjük, majd 2—2,5 liter vízzel fel­eresztjük, a kuktát lezárjuk és forrás után még mintegy 3 órán keresztül főzzük. Ha jobban szeretjük beránt­va, úgy tálalás előtt gyen­gén (legfeljebb egy kanál­nyi liszttel) beránthatjuk. Tálalás előtt tegyünk a tá­nyérok aljára egy-egy evő­kanál tejfölt. KOZÁK KOTLETT 30 deka marhahúst és 30 deka sertéshúst kétszer át­darálunk. Hozzádarálunk egy kis fej vöröshagymát, egy vízben áztatott és ki­nyomott zsemlét. Tegyünk bele egy tojást, töröttborsot, sót, majd a masszáit össze­gyúrjuk, pogácsákat for­málunk belőle, zsemlemor­zsában megpörgetjük és forró zsírban vagy olajban a pogácsákat mindkét olda­lán rózsapirosra sütjük. A zsírt, amiben sütöttük, elfe­lezzük. A felét félretesszük, a felébe egy csapott evőka­nál lisztet hintünk, világos rántást csinálunk belőle (besamel-szerűen) csakhogy tej helyett 2 deci tejföllel eresztjük föl. A húst kerek tűzálló tálra rakjuk, min­den húspogácsa tetejére egy vékony szelet nyers vö­röshagymát és egy kocka füstöltszalonnát helyezünk, majd a tejfölös lével és a maradék zsírral meglocsol­va a sütőben néhány percig sütjük, amíg a hagyma és szalonna kissé megpirul. Makarónival vagy rizsköret­tel tálaljuk. BLINI (orosz palacsinta) Szabályos palacsintatész­­tát készítünk, 15 deka liszt­ből, 3 deci tejből, egy evő­kanál zsírból, két egész to­jással, egy csipet sóval és 1 deka élesztővel. (Vigyáz­zunk, se túl híg, se sűrű ne legyen!) Kis ideig kelni Orosz ételkülönlegességek hagyjuk, majd vastag, a szokottnál kisebb palacsin­tákat sütünk belőle és azo­kat kerek, tűzálló tálba rak­juk. Amíg valamennyi pala­csinta elkészül, a tálat ta­karék­lángon a sütőben tartjuk. Amikor a palacsin­ták kisültek, kétféle tölte­léket készítünk. Egy tálká­ban 2 deci tejfölt, 1 likőrös pohár étolajat, — ha lehet salátaolajat — és egy kávés­kanál pirospaprikát keverünk el, picit megsózzuk és az asz­talra tesszük. A másik tölte­lék: 3 darab pácolt herin­­get és egy kevés, a pácléből kiszedett hagymát megda­rálunk, majd 5 deka vajjal és egy evőkanál tejföllel ke­verjük össze. Tehetünk bele egy kevés mustárt is. A hal­tölteléket tányérra halmoz­zuk és szintén az asztalra készítjük, majd tálaljuk a forró palacsintákat. Ki-ki a tányérján keni meg a tész­tát, az általa kiválasztott töltelékkel.­ ­— es«­mm —i Alakítás: rövidből hosszút Már most nyáron is hosszabb a „divat”. A mini ruhát lassan fel­váltja a midi, ami bizony gondot okozhat, főként akkor, ha nincs elég ötletünk ahhoz, hogyan hosszabbítsuk meg a még jó állapotban levő ruháinkat. Ehhez a problémához szeretnék kedves Olvasóink­nak néhány tanácsot adni. Először is: a miniruhát tunikaként nadrághoz, vagy hosszabb szoknyához szinte alakítás nélkül lehet hordani. De nagyon vigyáz­zunk, mert a ruha stílusától, formájától igen sok függ, s nem sza­bad a ruhának erőszakoltan alakítottnak lenni. A midi vonalnak az a fő jellegzetessége, hogy a felső részen erősen karcsúsított, a mell, a váll vonala és a derékvonal hangsúlyozott. A szoknyarész arányá­ban hosszú, kissé trapéz, vagy rakásokkal bővülő. Olyan alakítási formát lehetőleg ne válasszunk, hogy a szoknyához toldjunk lefelé egy darabot, mert ez nem eléggé esztétikus. Ne csináljunk a mini­ből erőszakoltan midit. Rajzainkon bemutatunk olyan alakítási ötleteket, amelyek na­gyon egyszerűek, és mégis teljesen divatos ruhákat lehet a miniből varázsolni. Első rajzunkon egy mintás nyári anyagból, vagy feszerből ké­szült kiskosztümöt mutatunk be, amelyből egy hosszított derekú ru­hát alakítottunk. A szoknya felső részéből egy kis darabot levágunk és a kabáthoz hozzáállítjuk a szoknyát. A zsebeket a vízszintes irá­nyú szabásvonalhoz helyezzük. A ruhát bőr-, vagy láncével, a min­tájától függően lehet hordani. Ha az alakításnál szükséges, akkor a szűkítő varrásból is egy kicsit be lehet venni. Gallérja és ujja ma­rad úgy, ahogy volt. Második rajzunkon olyan miniruhás kis komplét mutatunk be amely nizomot,­ pamutból, ballonból, jackard selyemből, vagy mintás­­selyemből, szintén sokunk szekrényében létezik, amely szintén al­kalmas midi ruhává való alakításra. Ez esetben a ruha felső részét levágjuk, és a ruhából szoknya lesz, a kiskabátot pedig kosztümka­bátkává alakítjuk át. A levágott felsőrészből tetszés szerint még zse­beket is tehetünk az új kiskosztümünkre. Nádor Vera »r^-i==ia hírl­ap *==== Javító­vizsgázók Kényszerrel nem lehet ta­nulni — még nyáron sem. S különösen nehéz azoknak a bukottaknak, akik egy, vagy két tárgyból javítóvizsgát tesznek majd augusztus vé­gén. Alig van szomorúbb lát­vány, mint nyáron, erőszak­kal állandóan a tankönyv mellett tartott gyerek, miköz­ben pajtásai játszanak, stran­dolnak, szórakoznak. Ott ül, nézi a betűket, talán a lát­szat kedvéért lapoz is, de nem olvas, nem tanul, csak dacoskodik, avagy alkatától függően egynémelyikü­k ábrán­dozik a könyv felett. És ami a legbántóbb: a szülő az ese­tek többségében szentül azt hiszi, hogy okos dolgot csi­nál, amikor a szórakozástól való eltiltással, szakadatlan tanulással bünteti gyerekét. S ha mégsem sikerül a javí­tóvizsga, meggyőződésévé válik, hogy buta, vagy konok gyereke van. Pedig az év vé­gi bukás sem váratlanul, előzmények nélkül követke­zett be, mint ahogyan a Si­kertelen javítóvizsga is szin­­te előre kiszámítható. A szü­lő év közben nem vette ko­moly figyelmeztetéseknek az intőket és az egyéb ellenőr­zőbeli bejegyzéseket, s a kö­vetkezmény egy-két elégte­len lett. Most pedig úgy tesz, mintha mindezért egyáltalán nem lenne ő felelős, s ezért a nyári pihenés elvonásával szinte agyonnyomja gyerekét. Ráadásul sikeres javítóvizs­gát vár! Pedig ez csak okos segítség eredménye lehet. A tanulmányi sikertelensé­gek általában abból követ­keznek, hogy a gyerek nem tud, s nem akar tanulni. Ez­ért nem ismerheti meg a tu­dás, a siker ízét sem. Kézen­fekvő tehát, hogy a legfonto­sabb feladat, hogy a diákot rávezessék — mégpedig lé­pésről lépésre — a tanulás jó módszereire, arra, hogy nem a magolás szükséges, hanem a fogalmak, az alapvető sza­bályok és tények ismerete, valamint az összefüggések felismerése és megértése. Ha a gyerek rájön a tananyag belső logikájára, egyben megleli annak szépségeit is. Ez pedig már fél siker. De minderre rá kell vezetni őket, tehát segítségre szorul­nak. S ki segítse Siet? A legtöbb iskolában a nyár meghatározott napjain korre­petálásokat tartanak a javí­tóvizsgásoknak a pedagógu­sok, s ezt a fajta támogatást ajánlatos mindenképpen igénybe venni. Ám nem csak szakképzett nevelő segíthet, hanem a szülő is, a nagyobb testvér is, vagy egy-egy oko­sabb osztálytárs is. A legfon­tosabb az, hogy lehetőleg ne idegenítsék el még jobban a tanulástól a gyereket, sőt a körülményekhez képest pró­bálják meg vonzóvá tenni azt számára. Ezért nem jó, ha állandóan a tankönyv mellé ültetik a bukott diákot. Nyáron a ja­vítóvizsgázóknak is pihenni­ük kell, különös tekintettel arra, hogy nekik valószínűleg a jövő tanév sem lesz túlsá­gosan könnyű. Leghelyesebb, ha a tanulásra állandó idő­pontokat jelölnek meg a ja­vítóvizsgára készülő gyere­keknek, hogy azokon túl ők is gondtalanul, zavartalanul szórakozhassanak, játszhas­sanak, élvezhessék a vaká­ciót. Egyébként a javítóvizsgák augusztus végén lesznek. Ha a tanévzárón nem közölték pontos idejét, akkor az iskola hirdetőtábláján kapnak tájé­koztatást róla az érdekeltek. A gyerekek ugyanabban az iskolában javítóznak, ahová jártak, kivéve, ha a szülők más helységbe költöztek. A vizsgára előzetes jelentkezés nélkül bizonyítványával köte­lesek megjelenni az egy, vagy két­­ tárgyból bukottak. A tanköteles kort túlhaladot­taknak azonban két nappal előbb be kell jelenteniök az iskolába azt a szándékukat, hogy javítóvizsgázni szeretné­nek, s egyben le kell adniok bizonyítványukat is. A javí­tóvizsga szóbeli, de rajzból csak írásbeli, illetve énekből, testnevelésből gyakorlati fog­lalkozásokból szóbeli és gya­korlati. A sikertelen vizsgát nem lehet megismételni. Tóth László ­ ■ Vasárnap, 1970. augusztus 2.

Next