Fejér Megyei Hírlap, 1970. november (26. évfolyam, 257-280. szám)

1970-11-22 / 274. szám

Vasárnap, 1970. november 22. Széljegyzet Sok az unalmas mű­sor a televízióban. Sietve hozzátesszük, nem a mi ki­váló s érdekfeszítő hazai te­levízióműsorunkra céloztunk ezzel a megállapítással. Ez­úttal az derült ki: az ame­rikaiak unatkozzák végig es­téiket a képernyő előtt ülve. Nemrég számos, főként a televíziós állomások műso­raiban hirdető mammutcég megbízásából közvélemény­­kutatást végeztek az Egyesült Államokban arra nézvést, ki melyik program melyik mű­sorszámát tartja érdekesnek. Az eredmény egyenesen le­sújtó volt. A reprezentatív felmérés adatai szerint az amerikai tv-nézők a legtöbb műsort unalmasnak találják. Unják a krimik monoton gyilkosságsorozatait, méla egykedvűséggel szemlélik az unos-untalan látott, egymás­tól cseppet sem különböző szexbombákat, és ásító­znak, amikor az unalomig jól is­mert cowboy az obu­gát sza­kadék peremén kapaszkodva előírásos­­Soltjával felveszi ,a halálos küzdelmet a kaland­filmek szabályai szerint vér­szomjas indiánhaddal. Bezzeg a szabadforgó tele­víziótá­rsaságok­ igazgta­tó ta­nácsainak tagjai bizonyára egy cseppet sem voltak ásítvs kedvükben,, amint a nézők siralmas véleményéről tudo­mást szereztek. Hogyisne! Hi­szen magát az üzletet veszé­lyezteti a közvéleménykuta­­tás eredménye. Hogy mást ne mondjunk, a nagy ame­rikai cigarettagyártó cégek mindeddig több százmilliós reklámkeretük 80 százalékát fordították televíziós hirdeté­sekre. S jóllehet az újabb do­hányzás­ elleni hatósági in­tézkedések január elsejétől betiltják a dohányáruk kép­­erepőn való reklámozását, tehát ettől az oldalról nem fenyeget a kiábrándulás ve­szélye, annál veszélyesebb a többi hirdető ügyfél bizalmá­nak esetleges megrendülése. T­anulságos adatok ezek egyébként a dohányzó ame­rikaiak egészségének érdeké­ben oly vehemensen sorom­póiba lépő washingtoni kor­mányzat részére is. Hiszen, mint rosszmájú sajtók­örök­ben rebesgetik, tulajdonkép­pen a Nixon-rezsim a legna­gyobb hirdető partner az Egyesült Államok tévétársa­ságainál, a nézők „meggy­ú­­rásár­a” fordított adásidő leg­nagyobb részét a washingto­ni hivatalos politika rrmagya­­rázgatása veszi igénybe — nem szólva most a minden­kori választási hadjáratok képerntzőn vívott korteshar­­cair­. A menoklatok a ku­tyát sem érdeklik. Ez a szen­tencia megint csak szó sze­rint értendő. Tudniillik a ku­tyát sem, meg a­­ macskát sem. Két kiváló hírben álló amerikai állat pszichológus, dr. Winter és dr. Bruce—Flo­wer tette ezt a korszakalkot felfedezést ők — nem tudni, mi­féle praktikus ok­ból — az­­ állatok viselkedését vizsgálták a televíziós kép­ernyő előtt. Mint tudományos dolgozatuk publikálja, a­ ket­recbe zárt kutyák és macskák teljesen megvadulnak, ha hosszabb beszédet, mondjuk politikai szónoklatot kell vé­gighallgatniuk. A kép egyéb­ként sem érdekli őket,­­kizá­rólag a tánczene köti le fi­gyelmüket. Egyszóval: pon­tosan úgy viselkednek, mint az átlagos amerikai fiatal­ember ... A teljes igazsághoz tarto­zik, hogy a tyúkok még csak érdeklődnének a magvas té­véműsorok iránt (a tudósok szerint feltehetően etető­s készüléknek nézik a tévét), de sajna, mielőtt program­beszédekkel megetethetnék őket, a kakasok elzavarják őket a képernyő elől. Úgy látszik, őket nem lehet olyat könnyen átejteni. Summa summárum: a szó­noklatok csak a marhákat kötik le. S itt ismételten meg­jegyezzük, nem az Agnew al­elnök úr által oly gyakorta felmagasztalt ,­csendes ame­rikai többség­’ sértegetése történik. Szó szerint a szarvasmarhákról van szó amelyek zavartalanul, béké­sen kérődznek tovább, bár­mit mondanak, s bármit mu­tatnak a televízióban. Sőt, láthatóan jót tesz az emész­tésüknek. A divatot komolyan kell venni. . Ha vette is annyira komolyan, mint egy 16 éves Strasbourg­ diák vet­te nemrégiben, aki az önkén­tes tűzhalált választotta til­takozása eszközéül az ügy­ben, hogy szülei s tanárai korlátozták a hosszú haj vi­se­lésének szabadsá­gá­ba­n. Komolyan kell venni, mert a divat l­umigá­lása tragikus következményekkel járhat. Amerikaiján például, valósá­gos válságot idézett elő a konfekciói pártján az az egy­szerű tény, hogy az amerikai nők félvállról vették a maxi­­divatot. Mivel a­­SCirl­U­ il le­gyártott hosszú rokolyáik­er, földet „seprő kosztümök a ráks­ Irakban rekedtek száz­ezerszámra, a ruházati válla­latok 21 ezer varrónőt voltak kénytelenek néhány hét alatt elbocsátani. Most aztán az „eszi, nem eszi, nem kap mást "lak­t­ika következik: rákényszerítik a vevőket a maxira, mivel minit nem le­het a­ajd kapni. Viszont be­állt a konfekcitózatkínában a n­yu­nk adódik i i­s iség. Lám, ide vezet, ha nem ve­szik komolyan a divatot az emberek. Hivat ugyanis már rége­srég nem az, ami min­denkinek tetszik. Ica nem az, amiről a divatdiktátorok el­határozzák, hogy tetszenie kell, ha törik, ha szakad ... Nem csoda aztán, ha az erőszak hasonlóképpen, erő­szakos ellenállásba ütközik. A maxiellem*«” utcai tün­tetések szezonja már a múlté, az utóvédharc azonban még erőteljes a nyugati sajtóiban. Az angol újságok még attól a hallatlan merészségtől sem riadtak vissza, hogy az eleddig minden kritikán felül álló királyi család egyik tagját il­lessék maxi-ügyben tett bí­ráló észrevételeikkel. Margit hercegnőről van szó, akit, mikor először jelent meg maxiban alattvalói körében az utcán, „megviselt gombóc­hoz” hasonlított néhány ke­gyetlen tollú újságíró. Az egyik népszerű lap, a Sun meg is indokolta állítá­sát, közölve a hercegnő test­méreteit. A szóban fingó hölgy ugyanis alig 154 centi magas, és — hogy is mond­juk csak? — kissé túlságo­san is­molett. A fura aposz­trófból a „gombóc” kifejezés tehát nem ttítik túlzásnak. Mi hát az igazság? Visel­jen mindenki olyan külsőt, amely illik h­ozzá. Ezt az aranyigazságot egyébként egy agg ausztrál matróna fedezte fel. Mrs. Mulligan ugyanis pályad­íjat nyert a világ fel­tehetően legrövidebb önélet­rajzával, amely egyetlen mondat: „Ifjúkoromban si­ma archoz ráncos szoknyát hordtam, most pedig fordít­va...” S. F. A Holdon marad a Lunohod? Az első hold-terepjáró la­boratórium már több napja sikerrel tevékenykedik égi szomszédunkon. A kezdeti kipróbálási, ismerkedési kor­szak után immár hosszabb, mintegy 100 méteres útra in­dult, hogy kiterjessze azt a körzetet, amelyben tudomá­nyos tevékenységét folytatja. A leszállás helyétül né­hányszor tíz méteres távol­ságra történő eltávolodás a kutatások szempontjá­ból mindenképpen hasznos. Első­sorban azért növeli ez a ku­tatások értékét, mert a le­szállás közvetlen környezeté­ben a féke­zűrök­éták hajtó­műveiből kiáramló gázok el­fújják a felszínről annak leg­felső, finom porszerű rétegét, s az alatta megmaradó réte­get sem hagyja érintetlené,­ a Hajtóműből kiáramló forró gázsugár. A szovjet hold-terepjáró laboratórium gondos fejlesz­tőmunka eredményeként kezdhette meg tevékenysé­gét. Műszerei részben a ko­rábbi Holdra szálló l­una-la­­boratór álmokban, részben pedig más mesterséges égi­testeken vizsgáztak. Az elemzéseket végső berende­­zéé­seket pedig f­i­tenleges ta­lajminták segítségével vizs­gáztattak le a szovjet szak­emberek a földön. Hosszabb viták és kísérle­tek itten döntöttek arról is, hogy a Lunohoda 1 kereke­ken közlekedjen. A lehetsé­ges egyéb megoldások közül a csupán elvben alkalmas tí­pusok kiszűrése u­tán hálasz­­tot­ták ezt a típust. Kiderült, hogy a lánctalp, amely vi­szonylag nagy feltek­vő­ felü­lete miatt, jó teherelosztást eredményez, a talajon, s csökbe­k­kenti a jármű súlya által a ter­ü­letegységre gyakorolt nyomást, homokos, morz­sa­­lékos talajon képleten meg­fordulni, mert a lánctalpak­nak a talajon történő csúszá­sa során a laza anyagot ma­ga előtt feltornyozza, é­sbije a jármű „belefullad". A lánctalpas meghajtás kezdetijén a kis talajnyomá­son kívül azért is előnyösnek tűnt, mert annak bármilyen kis felülete képes a jármű­vet mozgási­a hozni, a leg­­egyenetlenebb terepen is. Ugyanezzel a képességgel rendelkezik azonban egy olyan több kerekes jármű is, amilyen a Lunohod—1, amelynek kerekei egymástól függetlenítve vannak, s még az átellenes oldalon lévő kerék­párokat sem kapcsol­ja össze a tengely. A kerekek egyedi meghajtás esetén — s a Limohod-nál ezt alkal­mazz­áik — ugyancsak képe­sek mozgásba hozni a jár­művet, ha közülük mindkét oldalon legfeljebb csak egy éri a talajt, illetőleg fekszik fel arra elegendően nagy nyomással. Többen feszegették azt a kérdést, hogy a Lunohode X visszatér-e a Földre. Erre a kérdésre minden bizonnyal nemmel kell válaszolni, még­pedig több oknál fogva is. Először is az a televíziós film, amelyet a szovjet tele­vízió adott köz­re november 17-én, azon a napon, amikor a Lunohod—1 megkezdte te­vékenységét a Hold felszí­nén, világosan megmondta, hogy a hold-terepjáró a Lu­na—17 felszálló, vagyis a Földre hazaindíló fokozatá­nak a helyét foglalta el. Eb­ből az következik, hogy a Lima—17 nem vihetett ma­gával felszálló fokozatot­, vagyis a hold-terepjáró haza­­indítására nincs felkészítve. Másrészt azt is tudomásul kell vennünk, hogy a Luno­hod műszaki és tudományos felszerelése úgy készült, hogy az a mozgás során gyűjtött mintákat a helyszínen, a Hold feladáskén elemezi, s az elemzések eredményeit tele­­metrikus úton, rádióadások formájában eljuttatja a Föld­re, nem sok értelme volna ezek után annak, hogy visz­­szahozzák a berendezést a Földre, amikor már a terve­zett feladatokat elvégezte. Ehhez ugyanis további egy­ségre, nagyobb súlyra lenne szükség, s ez pillanatnyilag szükségtelennek látszik. Sinka József Séta Chopin léptei nyomában Vörös rózsák nézegetik magukat a sima víztükörben, csendesen ringatódz­va a zon­­­­goramuzsika hangjaira. A háttérben a Chopin-emlék­­mű, a kertben mozdulatlan emberek hallgatják a zenét. A szimbólumok... Minden vasárnap, ha szép az idő, Chopin-hangverseny van Varsó legszebb parkjá­ban, a Lazienki-parkban. Ezeknek a hagyományossá vált hangversenyeknek már törzsközönsége van. Fellép itt minden olyan zongoramű­vész, akinek kedves Chopin zenéje: világhírűek és kezdő fiatalok, lengyelek és külföl­diek egyaránt. Chopin emlékműve szo­morúfűz alatt kapott helyet. Nincs még egy ilyen fűzfa Varsóban. De a város szélén már ugyanaz a táj öleli kö­rül, amelyet Chopin is látott: a sík mazóvi mezők a szélü­kön sorakozó fűzfákkal. Az emlékmű mögött, zöld lombok között rejtőzik a Lazienki-palota, a klasszi­cista építészet remeke. Ez­ a palota és Chopin zenéje a lengyelség szimbóluma s az­ az ajándék, amellyel Len­gyelország gazdagította a vi­lág művészetét. Chopin nyomdokait kö­vetve eljutunk a Tamka ut­cába is, az Ostrogski család palotájához, ma a Chopin- Társaság székháza. Elzarán­dokol ide minden Chopin­­hívő és zenekedvelő, hogy lássa az emlékeket, hallgas­sa a zenét.­ ­’alola is, vár is... Viszontagságos a palota története. Röviddel azután épült, hogy Lengyelország fővárosát Krakkóból Varsó­ba helyezték át. A Visztula meredek partjain épült, s palotának is, várnak is szán­ták. Első tulajdonosa Janusz Ostrogski herceg volt; azóta de­hányszor is cserélt már gazdát! A második világhá­ború és a varsói felkelés so­rán súlyosan megsérült, de a háború befejeztével újjáépí­tették. Ma abban a formában látható­, ahogyan a barokk építész, Tylman, eredetileg megtervezte. A 19. század közepe óta itt működött a Varsói Zeneegye­sület. Itt tanítottak az olyan kiváló lengyel muzsikusok, mint Moniuszko, Katski, Pa­derewski, Nostrowski, Barce­­wicz. Az első Chopin­em­lék 1955-ben, az V. Nemzetkö­zi Chopin-verseny idején, ünnepélyesen átadták az új­jáépített palotát a Chopin- Társaságnak. Bent a tölgyfa­­burkolású előcsarnokból szé­les, kovácsoltvas korláttal dí­szített márványlépcsők vezet­nek teltelé. A lépcsőforduló­ban bukkanunk az első Chopin-emlékre. Itt látható Antoine Bovy 1847-ből szár­mazó Chopin-medailien­iá­­nak másolata. Az első eme­leti előcsarnokban gyönyörű mennyezeti freskó — francia mesterek munkája — és pompeji stílusú falfestmé­nyek keltik fel a figyelmet. S mialatt a festményekben gyönyörködünk, hangszalag­ról Chopin műveit hallhat­juk. A hangversenyterem a má­sodik emeleten van. Itt ren­dezik a híres, közismert „pa­lotai estéket", hangversenye­ket és költői estéket. Izábeli nyelvzavar — zenei aláfestéssel ötévenként Bábellé válto­zik a palota, a soknyelvű be­szédet reggeltől estig zene festi alá. Fiatal zongoramű­vészek gyülekeznek itt a vi­lág minden tájáról, hogy a legjobb Chopin-előadó ki­tüntető címéért versengje­nek. A Chopin-versenyek igen fontosak a zenei életben, a nyertesek pedig elviszik a lengyel romantikus zeneszer­ző hírét a világba. Nem hosszú az út az Os­­trogski-palotától a Krasins­­ki-palotáig, ahol ma a Kép­zőművészeti Akadémia szé­kel. Itt lakott, több mint száz évvel ezelőtt, a Chopin-csa­­lád. Ebből a házból indult el Frederik Chopin is a nagy­világba, és soha többé nem tért vissza szülőföldjére. Liszt is játszott ezen a zongorán Ebben az épületben i­s be­rendeztek egy Chopin emlé­két őrző kis szalont. Számos emléktárgy, korabeli bittor és csecsebecse teremt hitetes atmoszférát. A falakat csalá­di portrék díszítik. Itt ugyan nem rendeznek manapsá­g hangversenyeket, de ez az­­ szoba, ahol Chopin eljátszot­ta szülei, rokonai és barátai előtt legújabb műveit, ame­lyekről mesterei Linde, Kup­­rinski, Zywny és Elsner mondtak véleményt. A szalon korhű berendezé­sei és a régi hangszereket szemlélve — egy Pleyel-zon­­gorát, egy régi varsói Buch­­holz-féle zongorát és a két csodálatos Erard-zongorát, melyek közül az egyiken Pa­derewski, a másikon Liszt játszott —, úgy érzi a láto­gató, mintha Chopin maga is jelen lenne. (INTERPRESS­­BUHAPRESS) ___ . HÍRLAP Riport a riporterről Vendégünk volt: Vértessy Sándor Jó tíz esztendeje a Medici­na Könyvkiadó helyiségeiben gyakran voltam együtt Vér­­tessy Sándorral, ahol szer­kesztőként dolgozott. Aztán­­ kétfelé sodort bennünket az élet és csaknem tizenöt év után találkoztunk újból a székesfehérvári Építők Mű­velődési Házának igazgatói szobájában. Vendégként jött, előadást­­tartani. Van valamiféle varázsa az építők kultúrháza Esti be­szélget­ések című rendezvé­nyeinek. Egy-egy neves mű­vészt, vagy közéleti embert hívnak meg közvetlen be­szélgetésre és ilyenkor össze­jönnek k­z. ide szívesen járó fiatalok, és idősebbek is szép­­számmal. Kedves, meghitt esték ezek. Ez­ alkalommal Vértessy Sándor a vendég. Meg van egy óra a kezdé­sig, tereljük hát a beszélge­tést a közel- és távoli múlt­ra. — A te-ben nyúlfarknyi beszámolót láttunk japánt útjáról. Miért ilyen rövid volt a beszámoló, holott a té­ma sokkal többet ért volna? — Sajnos ennek­­technikai, illetve anyagi oka van. Ke­vés filmanyagot vittünk, ki­ csupán párszáz métert. A ti­zennégyezer kilométeres írton nehéz, filmtekercseket­­ vinni — elég költséges.­ Ott vásá­rolni — kemény valuta. Per­sze, azért a már bemutatott filmen kívül még lesz ..ja­pán” film, a mozikban is, kí­sérő filmként. — Könyv a japán élmé­nyekről? — Még nem biztos, de le­het. — Köztudomású: Vértessy Sándor műsorát gyakran halljuk a rádióban is. Rádió és televízió: nem sok egy em­bernek? — Beismerem: sok. De szolgáljon mentségemre, hal­latlanul szeretem a foglalko­zásomat, ebből sosem elég. Aztán elmondja, hogyan ,,sodródott" a rádióhoz, tele­vízióhoz.. A felszabadulás után igen nehéz körülmé­nyek köz­ött folytatta iskoláit, majd könyvelő lett egy álla­mi hivatalban. Egyetemre is járt közben, bölcsészetet hallgatott. Kikívánkozott azonban a kartonok és sta­tisztikák világából, elkez­dett hangjáték-írással foglal­kozni, két-három darabja műsorra is került a rádióban. Azután következett a Me­dicina Könyvkiadónál a szer­kesztői állás, innen egy lépés — de milyen nehéz lépés! — a rádióhoz, ahol már telje­sült szíve vagya riporter le­hetett belőle. Az ember azt hinné, töret­lenül ment minden, csa­k meg kellett kívánnia eg­y életpályát. — Korántsem így van. —­­mondja komolyan a mind: ' mosolygó neves te-riporter -­­nagyon nehezen ment, ha­­­­lad­ati nehéz küzdelmeket kellett vívnom. Egy tanulsá­got­ azonban szeretnék el mondani, különösen a fiata­lok számára. Ez pedig: tvi egy célt kitűz az ember mag elé, elérheti. Ha ezer akadály kerül is elébe, egy a fonto­s céltudatosan küzdjön, harcol­­son és ha nem is azonnal nem is rövid idő alatt, de el­­érheti célját. Én elértem a lé­tem, azon a pálcán dolgo­zom, am­ely­et választottam. É­s mondhatom: ilyen vonat­kozásban elégedett vagyok. Megkérdezem: mik a leg­közelebbi tervek, megyénk­kel kapcsolatban van-e vala­mi műsor előkészületben? I­lsen, nemsokára hozzá­fogunk egy műsordarab fel­vételéhez. A Fejér megyei puszták lakóiról keszite: műsort. Arról, hogy élnek a­z egykori uradalmi cselédek, kapasok, kétkezi. *sor*-ek. Balogh József (Kabárzy felvétele) _ _____ Az MSZMP X. kongresszu­sáról jelentjük, (hétfőtől— szombatig). A televízió na­ponta sugároz hírösszefog­lalókat a kongresszus azna­pi eseményeiről, mindennap 19.50 órai kezdettel. Első szerelem (kedd, 20.30) Turgenyev elbeszélésének magyarul beszélő szovjet tv­­filmváltozata. A klasszikus mű filmváltozata megőrzi a turgenyevi költőiséget, amellyel a fiatal diák első szerelmét állítja elénk, e sze­relem reményét, fájdalmát és végül tragikomikumát. Titkos jelszó: csupaga (szerda 30.30) háromrészes magyarul beszélő NDK film első részének vetítése. (A második részt csütörtökön 20.30-kor, a harmadikat pén­­teken 20.30-kor láthatjuk.) Rudolf Böhm írta a háború utolsó részében játszódó fil­met, 1944 szeptemberében, amikor a Vörös Hadsereg már elérte a Visztulát. A Szovjetunióban működő sza­bad németek bizottsága szá­mára az antifasiszta harc egy új szakasza kezdődik ezzel. Éjszaka egy repülőgép in­dulnak útnak a Beszkidek felé, s annak északi részén ugrik ki ejtőernyővel két utas, hogy találkozzék szov­jet felderítő társával , ez­után kezdődik a minden ed­diginél izgalmasabb kaland­­soroztuk. Két tiszta szerelem (szom­bat, 20­10) tv-film. Az író, Fejes Endre maga írt forga­tókönyvet novellájából, amely az eddigi Fejes tv-bemuta­­tókhoz hasonlóan, szintén i­t­moszférafilmnek nevezhető. A munkások életét, világát emeli költészetté abban 1­ 5 egyszerű történekben, ami­"­ egy magányos gyári munkás (Latinovics Zoltán alakítja) szerelmét meséli el. Spontán és Fájdalmasan fejlődik ki szereim® egy férjes asszon­y anya iránt (Törőc­ik Man ala­kítja­ férjét Kállai Ferenc. Noha megtehetnék, hogy tit­kolják a kapcsolatukat, ők le­galizálni szeretnék — vállal­ni kívánják egymást. Min­denki ellenük fordul, az elő­ítéletek a rosszindulat háló­ját szövik köréjük. S amikor végre sikerülne harcukban győzni — közbe szól a gye­rek, s ezt a felelősséget már egyikük sem vállalhatja. A. Gy. Telelősesek Mit látunk a jövő héten ?

Next