Fejér Megyei Hírlap, 1971. június (27. évfolyam, 127-152. szám)

1971-06-10 / 135. szám

Csütörtök, 1971. június 10. Képben és hanghan­gi nehézvíz csatája Nem volt haszontalan nyolcvan perc, amelyet kedd este a képernyő előtt töltöt­tünk. A nehézvíz csatája című francia film valamire felhívta a figyelmünket — elsősorban a manapság diva­tos politikai filmsorozatok készítőinek a figyelmét —, mégpedig arra, hogy lehet „de­neroizálás” nélkül is filmet készíteni a kisebb­­nagyobb, ma már csak törté­nelmi adatot jelentő esemé­nyekről. Jól rekonstruálták az első nehézvíz-szállítmány kalan­dos útját, az első légiúton szállított ellenállási csoport szállásfoglalását, az első üzemrobbantást, s az utolsó nehézvíz-szállítmány sorsát. S a narrátor egyetlen mon­dattal helyére tette a fan­tasztikusnak, sőt ostobának tűnő szituációt is a komp­­hajónál , amikor a film hő­sei akadály nélkül jutnak fel arra a komphajóra, amelyhez úgy szállítják a nehézvizet tartalmazó vasúti tartálykor­csit, hogy rajta fürtökben lógnak a biztosításról gon­doskodó SS-ek­­, amikor megjegyezte: A német stra­tégiának néha egészen meg­lepő fogyatékosságai vol­tak ... Nem heroizált és nem is deheroizált a film. Nem úgy, mint igen sok esetben a már látott filmsorozatok, amelyekben — Kloss kapi­tány kalandjai, de mégin­­kább a Minden kilométerkő­nél — nyilván jó szándék­kal, az ellenséget ostobának, bárgyúnak, jelentéktelennek , tüntetik fel. Megfeledkezve arról az igazságról, hogy az ostoba ellenfelet legyőzni nem dicsőség. S arról — a sajnos történelmi tényről —, hogy a filmrendezők által szívesen bárgyúnak, szerve­zetlennek, ostobának beállí­tott fasiszta hadseregek megreggelizték Skandináviát, megebédelték Franciaorszá­got, Lengyelországot... s több millió szovjet ember életébe került, hogy elvegyék az étvágyukat a Szovjetunió­­­­tól, s Európától. Több tízmillió fejfa hirde­ti csak Európában, hogy az az ellenség aljas volt, em­bertelen volt, mindenre el­szánt volt, de bárgyú, ostoba, szervezetlen az nem. S éppen ez a könyörtelen tény emeli az emberi tisztelgés örök fényébe azoknak emlékét, akik ellenük mertek és akartak is tenni. Akik „min­den kilométerkőnél” ott vol­tak, és sok-sok kilométer­kövénél Európának ott is maradtak mindörökre. Rájuk emlékeztetett ez a film is. Róluk szólt, sallang­mentesen, tisztán, emberhez méltó egyszerűséggel, őszin­tén. A nehézvíz csatája ezért nyújtott számunkra mara­dandó élményt Kátay Antal Gondolatok az anyai gondokról Érdekes cikk ragadta meg figyelmemet és borzolta fel kedélyemet. A Valóság 5. számában olvastam Rejtett tehetségek címmel: „... öt­éves koráig minden gyermek zseni. Terjed az újrafelisme­rés, hogy az iskolás-, sőt óvo­dáskor előtt a gyermekeknek hatalmas tanulási kapacitá­suk van, amelyet sokkal job­ban ki lehetne aknázni.. .Min­den fizikailag és szellemileg egészséges újszülöttnek ha­talmas potenciális tartalékai vannak képességei fejleszté­sére, minél előbb kezdjük ezt kihasználni, annál jobb, öt saját gyermekem példá­ján tapasztaltam ezt — írja Nyikityin... Elhatároztuk, hogy kiterjesztjük gyerme­keink világát a „felnőtt vi­lágra”, a valódi tárgyak, anyagok, szerszámok, köny­vek, emberi kapcsolatok tel­jes világára. Még a játékok is valódiak voltak, a játék­háznak valódi villanyvilágí­­tság volt, a gyermekek szo­báit térképekkel, diagra­mokkal, az ábécé betűivel dekoráltuk ... Kis világuk­ban teljes szabadságot ad­tunk nekik, és vártuk, hogy mi történik... Legidősebb fiunk egyéves korában már kartonból kivágott betűkkel, elsőosztályos ábécé- és olva­sókönyvekkel játszott. Ez a fiú kétéves és nyolc hónapos korában olvasta el az első szót...” Valóban így van ez? Nem­csak azért hiszek benne, mert nálam sokkal okosabbak mondják, vallják, és bizo­nyítják, azért is, mert ta­pasztaltam, hogy a kisgyer­mekekben micsoda kápráza­tos alkotóképesség rejlik, mennyi találékonyság, tudat­­szomj, kíváncsiság, amely az új dolgok felfede­zésére ösztönzi őket Azt hi­szem, igaza van annak a francia professzornak, aki azt mondja, hogy a születés és a felnőttkor közt az egyen­súly a hároméves kor, ami­kor az ember szellemi fejlő­désének felére jutott. Hi­szen gondoljuk csak meg! Az első évekre esnek a legna­gyobb feladatok, a beszéd megtanulása, fogalomalkotás, gondolkodás, mozgás, tájéko­zódás a világban és még sok más fontos dolog és ismeret elsajátítása. Mit jelent mind­ez nekünk, szülőknek? Azt, hogy módszeresebben, tuda­tosabban­ kellene már ebben a korban foglalkoznunk gyer­mekeinkkel. Egyre többen vannak anyák, akik élnek a kedvező három évvel, sőt, akik ezen belül még a második gyer­meket is „beprogramozzák”. Az előbb nem véletlenül fo­galmaztam feltételes mód­ban: többet kellene foglalkoznunk gyermekeinkkel. Sokan azt tartják, nincsen ennek semmi­ akadálya ma, amikor az anyák otthon ma­radhatnak. Hadd cáfoljam meg ezt. Ha hiszik, ha nem, azoknak van erre a legkeve­sebb idejük, mert nyakig vannak a házi munkával, a mosással, vasalással, főzés­sel, takarítással De hogy csak egy cse­­lekvést ragadjak ki a min­dennapiakból, ketten esznek, más időben és mást. Egyik­nek még turmixolni, paszí­­rozni kell, a másiknak főzni. Délelőtt gyümölcs, délben főzelék, délután megint más, nem beszélve a reggeliről és a vacsoráról. Mert az a jó orvostudomány már annyi mindent felfedezett, mi jó és mi még jobb a csecsemőknek, hogy mi, anyák, manapság vitaminokban, szénhidrátoko k­ban, ásványi sókban, fehér­jékben gondolkodunk, osz­tunk és szorzunk, hogy meg­legyen a napi fejadag. Nem­zedékek nőttek fel tejen és darán, de hogy okosabbak, tehetősebbek lettünk, azt mondjuk: a mi gyerekeink kapjanak többet, jobbat, nő­jenek nagyobbra, legyenek okosabbak. Csak szegény anyák győz­zék! Mert igaz, hogy „tom­bol” az egyenjogúság, az apák már nagy büszkén tolják a babakocsikat, és olyanról is hallottam, aki fürdőt és pe­lenkát mos, de azt hiszem, nem kell mondanom, hogy ilyenek még nagyon kevesen vannak. Különösen, ha le­vonjuk azokat, akiknél nincs más megoldás,, mert a fele­ség kórházban van, beteg, vagy más kényszerítő körül­mény áll fenn. De nem is ők jelentik a végső megoldást, hanem a szolgáltatások, a társadalomtól jövő segítség. Nem a több pénzre gondo­lok én elsősorban. Tudom, hogy ha az államnak erre módja lesz, azonnal ad. Egy­két könnyítés kellene. Hol vannak például azok a talá­lékony, okos emberek, akik eldobható pelenkákon tör­nék a fejüket, hogy megszabaduljunk az állandó mosástól Igen, van papírpe­lenka, de olyan kicsi a nedv­szívó képessége, hogy egy csomag alig elég egy napra. És vajon hányan vannak, akik megengedhetik maguk­nak, hogy naponta 12 forintot — ahol két gyerek van, a dupláját­­ kidobják a sze­métbe? Választ nem várok rá Tehát lényegesen olcsóbb kell, és jobb. Vajon miért nem készül többféle bébi­­konzerv, megbízhatóbb, ame­lyet nyugodt szívvel adhat­nának gyermekeiknek az anyák, olyan ízű, amitől nem megy el az apróságok kedve az evéstől egy életre. Nem sorolom tovább a miérteket. Illetékes helye­ken tudják ezeket, és most már végre a sürgős teendők soraiba tartozik. Mert koráb­ban mellékes téma volt, s ez meglátszik a szaporulaton is. Tudomásul kell vennünk, hogy a mai ember nem haj­landó olyan terheket vállal­ni, mint amilyet anyáink és nagyanyáink vállaltak tiszte­letreméltó kitartással és tü­relemmel, hajdanán. Az ott­hon maradt anya kimerült és ideges a sokféle teendőtől, ha arra nem jut ideje, hogy havonta egyszer elmen­jen a fodrászhoz, ha este, mikor a gyerekek már alszanak — az olvasás, művelődés helyett elalszik a kimerültségtől Minél előbb könnyíteni kell rajtuk. Intézményes megoldásai en­nek a gondnak nem lehetnek a nagymamák és azok a fér­jek, akik hajlandók észre­venni és méltányolni felesé­gük „taposó malmát”, így bizony nem sok idő és kedv jut a legfontosabbra, a gye­rekeinkkel való intenzív fog­lalkozásra sem. A fáradt anya inkább elmond egy ré­gi, készen kapott tündérme­sét, mert ahhoz estére már nincs kedve, hogy újat, az élet mai dolgaira szabottat találjon ki. Megelégszik a spontánul jövő szituációk­kal, olyanok létrehozásán nincs ideje fáradozni, ame­lyek között a legkedvezőb­ben fejlődhet gyermekének értelme, szelleme. A fáradt anya nem az abszolút türe­lem és az állandó derű meg­testesítője. —— zágoni — Re11 l­ ^ e||gf1gS diplomatik áráé 18. Banditák a gépen 1970. október 15-én rövid jelentést adott ki a TASZSZ: elrabolták az Aeroflot szov­jet légitársaság AN 24 típu­sú utasszállító repülőgépét. A gép — fedélzetén 46 utas­sal és öt főnyi személyzet­tel — Batumiból Szuhumiba indult. Tíz perccel a gép el­indulása után ketten fegy­verrel fenyegetőzve be akar­tak törni a pilótafülkébe. A légikisasszony, Nagyezsda Kuncsenko útjukat állta és meg akarta akadályozni, hogy az ajtóhoz jussanak. A két támadó ekkor közvetlen közelből lelőtte a stewar­desst majd berontott a pi­lótafülkébe. Itt — dulako­dás, lövöldözés után —fegy­verrel arra kényszerítették a pilótákat, hogy változtassák meg a repülőgép útvonalát A dulakodás, lövöldözés köz­ben megsebesült a repülő­gép parancsnoka és súlyos sérülést szenvedett a navi­gációs tiszt. A pilóták, hogy megmentsék a gép utasainak életét, kénytelenek voltak leszállni a szovjet-török ha­tár közelében lévő Trabzon török város repülőterén. Az első hír után megtud­ta a világ a részleteket is. Kiderült mindenekelőtt, ki volt a géprabló. Apa és fia , a 46 éves Pranasz Szta­­szio Brazinskas-Koreivo és 18 éves fia. Brazinkas egy litvániai faluban született, az ország felszabadulása előtt gyapjúfeldolgozó üzem tulajdonos volt. A Pravda a géprablókról: „Brazinskas, a bandita, tolvaj és spekuláns volt, aki elzüllesz­tette a sa­ját fiát, s amikor légikalóz­­zá és gyilkossá vált, őt is bevonta a bűncselekményé­be... 1950-ben Vevis litvá­niai városban egy fogyasz­tási szövetkezetben dolgo­zott, de az árucikkek árá­nak jogtalan felemelése ré­vén meg nem engedett ha­szonhoz jutott, így öt évre ítélték lopás és egyéb üzel­mek miatt, amelyeket egy terménynagykereskedésben, illetve egy üzemanyagraktár­ban követett el... Kiszaba­dulása után eladta revisi házát, elhagyta családját és Vilniusba költözött egy nő­ismerőséhez ... A szovjet sajtó beszámolt arról is, hogy Nagyezsda Kurcsenko stewardess meg­gyilkolása után az idősebb Brazinskas sebesítette meg Csahrakija első pilóta repü­­gépparancsnokot és ejtett igen súlyos sebet Fagyejev navigációs tiszten. A nyugati sajtó megje­gyezte: ez volt az első re­pülőgéprablás a Szovjetunió­ban Az Izvesztyija ekkor, a banditatámadásról írott cik­kében a következőket szö­gezte le: „Nem ez volt az el­ső ilyen kísérlet Olvasóink még emlékeznek rá, hogy négy évvel ezelőtt ugyan­csak Batumiból, három fegy­veres bandita próbált elté­ríteni egy repülőgépet Sle­­nov és Tomasvili komszo­­molista pilóták, valamint Kutatyeladze, a batumi ten­gerészeti iskola hallgatója azonban bátran harcba bo­­csátkoztak a banditákkal, akiket sikerült lefegyverez­­niök. Kutatyeladze, meg is sebesült Nagyezsda Kur­csenko légikisasszony a sú­lyos pillanatban ugyanúgy járt el, ahogyan előtte ha­sonló módon eljártak más szovjet emberek.” A szovjet repülőgép, a szovjet kormány fellépése után, utasaival együtt, má­sodnap már visszatért a Szovjetunióba — a banditák azonban csak néhány órát töltöttek a trabzoni ügyész­ség fogházában. Az igazság­ügyi szervek — a szovjet közvélemény és világközvé­lemény egyöntetű megdöb­benésére — szabadon bocsá­tották őket. A trabzoni köz­lés szerint „rendőri felügye­let alatt vannak”. A külföldi hírügynökségek trabzoni je­lentései beszámoltak arról, hogy a „politikai menedékjjo­got” kérő légibanditák a gép leszállása után kezükben tar­tották még lefűrészelt csövű puskáikat , de azért a moz­dulatukkal bőröndjük után kaptak. A bőröndben arany és 6500 dollár volt Nem sokkal azután, hogy a gyilkos légibanditák ügyé­nek híre terjedt Ankarába érkezett az Egyesült Álla­­mokból egy „litván emigráns szervezet” néhány megbí­zottja, hogy a gyilkosok se­­gítségére legyen. Ekkor már világossá vált hogy a török igazságügyi szervek arra hi­vatkozva igyekeznek meg­tagadni a gyilkosok kiadá­sát hogy azokat a kikérő országban „politikai bűn­cselekménnyel vádolják”. A szovjet közvélemény ál­láspontját ebben a kérdés­ben a leghatározottabb for­mában egy tekintélyes szov­jet jogász, Mihail Sztrogo­­vics akadémikus fejezte ki: ,,A nemzetközi jog szabá­lyai és a nemzetközi jog ki­alakult gyakorlata szerint az a személy,­­aki köztörvényes bűncselekményt követ el, annak az országnak a bíró­sága előtt felel tetteiért, amelynek területén a bűn* tényt elkövette. Ha a bű­nös valami oknál fogva egy másik állam területére ke­­­rül, annak az országnál, amelynek területén a bűn* tényt elkövették, joga valt követelni kiadatását. A bű­­­nöző kiadatását követelheti az az állam is, amelynek polgára szenvedő áldozata volt a bűnténynek, illetve az az állam, amely ellen a bűntény irányult. A bűnös kiadatásához elegendő, ha­ megvan a három feltétel egyike. Az AN—24-es repül­­őgép eltérítésének esetében fennáll mind a három félté* te. A trabzoni török bíró*­ ságon azonban azt a verzi­ót fogadták el, amelyet ma­guk a bűnözők hangoztattak,­ nevezetesen, hogy a bűn* tényt állítólag politikai in* dítékok alapján követték el...!* A géprabló, gyilkos ban-a­diták mint „politikai mene-' dékjogot” élvező személyek kibújtak a szovjet büntető igazságszolgáltatás előtti fe­lelősségre von­ás alól. (Következ!,) • Ne­mzetközi bűncselekmény) HÍRLAP Fényesebb iskolák Az Országos Műszaki Fej­lesztési Bizottság felmérése szerint az alsó- és középfokú iskolák tantermeinek nagy részében elavult a villanyvi­­­­lágítás. A szükségesnél álta­lában jóval gyengébb a fény, ez pedig a diákokat zavarja a tanulásban, fárasztóbbá te­szi a figyelést. Az OMFB kezdeményezé­sére öt szervezet fogott ösz­­sze a tanteremvilágítás kor­szerűsítésére. Ellenszolgálta­tás nélkül, társadalmi mun­kában vállalták ezt a fontos fejlesztési feladatot, amely­nek magvalósítása mintegy 40 000 tanterem korszerűbb világításának első próbáját teszi lehetővé a budapesti Lorántffy Zsuzsanna utcai általános iskolában. Most, hogy befejeződött a tanév, a villanyszerelőipari vállalat dolgozói hozáfognak az új­fajta lámpák elhelyezéséhez. Mindegyik tanteremben más­más elrendezésben a modern lámpákkal mintegy másfél­­szeresére növelik a megvilá­gítás fényerejét anélkül, hogy az áramfogyasztás emelked­ne. A vizsgálatok szerint állapít­ják meg, hogy az ötféle meg­világítási variáció közül me­lyik lesz a legalkalmasabb a régi iskoláik igényéne­k­s nö­velésére. 5 Lényegében banális téma. Diá­kszerelem, banda, össze­játszás, verekedés, csaló­dás ..., aztán az élet megy tovább. Meszlényi János ötlete mentette meg a filmet: — Tudjátok, mit — java­solta —, azt filmezzük, ho­gyan csinálnátok meg ezt a témát. Ez a nézőpont egyszerire újjászülte a banális történe­tet. Az érzelgősség, a közhely, a hősszerelmes elszántság, az esetlenség k­örtigúnyba for­dult. Ez már önmagában fél­siker. Tulajdonképpen min­dent lehet csinálni, mert csu­pán azt fémjelzi: így csinál­tok ti, diákok filmet! Meszlényi kihasználta a le­hetőségeket. Az érzelmesség áhitatos perceiben meghök­kentő „filmes-köz­beszólások­­­kal” vágott grimaszt a ke­­­­gyeletteljes kamasz-szerelem­nek. A közönség derül, nevet e fintorokon. A fehérvári diákfilmesek első alkotása­­ immár a har­madik rangos elismerést kap­ja. A soproni országos diák­napokon aranyéremmel, a a dombóvári dél-dunántúli amatőrfilmszemlén rendezői díjjal és legutóbb Győrben a KISZ különdíjával jutalmaz­ták. Az elismerés jelzi: érde­mes a diákokat — megfelelő „szemű” ember irányításával — rákapatni az amatőrfil­mes hobbyra. Nagy népműve­lési, személyiség-fejlesztési lehetőség van benne. A ,,Huszonegy nap” sikerén túl egy személyes vonatkozás érdeke. Az, hogy mi vonzza annyira Meszlényit az ama­­tőrfil­mhez? — A filmezést azért szere­tem, mert a múlandót meg­foghatom. A szobrászat, az állandó, kemény, józan. A film egészen más. Az árnyé­kot is megfoghatom vele. Rá­jöttem, a film az árnyékot szereti; egy falevél árnyéka a falon olyan, mintha való­ság lenne... Sokszor elsár­gult fotók kerülnek kezem­be, egy-egy falusi házban tele a padlás. Az öreg, mint fiat­l katona, mint vőlegény, mint leányálom... S most? ... Né­zem a régi fotókat és rádöb­benek: majd te is ilyen sár­ga fotó leszel... E­zt a mú­landóságot szeretném meg­örökíteni. Beszél a filmről, mintha monológot mondana." Mintha benne is egy film peregne, vagy agyának felvevőkame­rája keresné az élet megfog­hatatlan rezdüléseit. — Valami állandó szép dolgot kéne csinálni. Az em­ber megálmodik dolgokat, de hamar rájön, hogy meghalad­­­ja erejét. Elképzel valami igazit, aztán jön a reggel és rádrohan az élet, és össze­törsz. Védtelen az ember a mindennapok­ kérlelhetetlen apróságaival szemben... Az élet bonyolult, de a nagy dolgok roppant egyszerűek. Az öregek ezt bölcsen tudják elmondani. Persze, ehhez szé­pen, bölcsen kell megöreged­ni. Az egészben az a szép, hogy az ember nem adja meg magát, újból és újból neki­rohan, áttöri a mindennapok nyűgét, és valami letisztult egyszerűséggel mond nagyot. Meszlényi érzékeny ember, mint a filmszalag. Meglátja, átéli, megszenvedi az élet rejtett szépségeit, küzdelmeit, nagy pillanatait Jó szeme van, művész szeme, látja a múlandóban az örök emberit. S hogy hobbyja az amatőrfil­­mezés, annak csak örülhet Fehérvár születő filmes­ moz­galma, örülhet, mert nyert egy embert, egy szobrászt akinek olyan képi látása van, amivel gazdagodhat amatőr­­ülmünk. Több fejben kopogtatott meglevő filmklu­bjaink ajta­ján, nem talált megértésre. Míg a Teleki Blanka Gimná­zium igazgatója és néhány tanára segítségével, maga te­remtett diákcsoportot mely még nem filmklub, de csírája lehet a fehérvári középisko­lák együttes diák-filmklub­jának. Az első lépés azt bizonyít­ja: érdemes az ügy az illeté­­kes fórumok támogatására. A különdíjas „diákszere­­lem” nem lehet az középis­kolai amatőrfilmezés „szes retanének" szalmalángja. Balogh Ödön­­ Diák­filmklub Különdíjas „diákszerelem"

Next