Fejér Megyei Hírlap, 1972. május (28. évfolyam, 102-126. szám)
1972-05-23 / 119. szám
Csocialista brigádok a téeszekban elemény a réteken Baribaldis motívumok A vasárnap sportja : ‘ , 4 ‘ ff 1 mp #en A SZ0K3S gfa úgy harmincöt-negyven esz- I* tendővel ezelőtt kellett volna az aratás előkészületeiről szúlni, a várható új kenyérjéről és mailé a régi szokásokról é. , í 'tő r r.ék. Arról, hogy „odaver$3lnek”-e még a kötélcsavaróknak, ha kévekötöző legény kötele elszakad, hogy „Az én gatyám sárga pikét, / Jobb körtetet egy kicsikét”, készülnek-e kereebálra, aratókoszorúfonásra, mennyit tartottak meg az ősi rítusból, mennyit a tapasztalatotokból. Színezhetnénk is, hogy új menyecske lép a gazda tarlójára, meg úgy is, miként orra IX. század eleji magyar prózairodalom beszámolt. Milyen távolinak tűnik ez a rágy aratási múlt, pedig tizenöt évnél aligha „öregebb” az a fajt.. V abc.i.-betakarítás, amelynek tavirsiai viszont minden képzeletet Miéi . ö.. ik. Azok a fiatalok, aki.. most húsz-huszonöt évesek csupán, azt tudják, hogy egykor — valamikor — állítólag — kaszával arattak, satöbbi, de le -’, ’ . Én azt értik, jobb kenőéül ez új SZK-tipus, mint c. Szé-Jos, bár még mindig „meglesii a magáét", ha mellé állnak. Azt értik, hogy az aratóshöz, pardon, ez pontatlan, me, így csak a részmunkát se- Mik —, nem kell fizikai erő, fé . harminc ember „elintézi” behárom község határának 5— 6 ezer hektárénak gabonabetakarítási gondját. A legújabb, 1971. évi krónika szerint három hét alatt. Magyarországon, de megyénkben sem volt még arra p A soha, hogy húszhuszonegy nap alatt akár rekeresterméssel is képesek vagyunk „elkészülni”. Nevetve, vagy megértéssel hallgatja az öreg aratót, aki egy kis búzacsomót is állva háta dula végén, szentpéter szamarának. Ám, csupa figyelem, ha a betakarítási ,,menetrendről” tárgyalnak vele, aszervetőség mérsékléséről, arról, hogy mennyi prémium illeti, ha alacsony a tartó és magas a teljesítmény. Tavaly, de már tavalyelőtt is nagy sikere volt a gabonabetakarítási előkészületeknek, hogy a pártalapszervezetekben, de külön a briil pártcsoportjaiban is őszszefogi a munkát. Ez most az új szokás, és valószínű, hogy ha e erzel majd újra írják a magyarság szellemi néprajzát, erről olvashatunk részletesebben. És azokról az új falusi nyári ünnepekről, amikor jutalmat osztanak az „aratóknak”, abetakarítás verseny legjobbjainak, annak a néhány tucatnyi férfiúnak, akik százak, ezrek helyett csaknem háromszoros termést takarítanak be. Friss adat: a mezőgazdasági nagyüzemek 65—70 százaléka ebben a pillanatban teljes gabonabetakarítási készenléti állapotban található. Papíron van már a legtöbb helyen, hogy mire kell ügyelnie a kombájnosnak. Most valamivel sűrűbb állományú a gabona, magasabb átlagtermés várható, mint bármikor. Egyes területeken azonban az időjárási okok miatt elmaradt az ősziek vegyszerezése. Ott, ahol ritkább az állomány, nehezebb lesz a kombájnnal is, mert alkalmas az idő az erős gyomfertőzésre. Egyszóval, ha tegnap igaz volt, hogy nehéz aratás elé tekintünk, akkor a felsoroltak alapján most kétszeresen is az. Ezekről lehet mandósítani annak, aki az aratás előkészületeit akarja tetten érni... Színezhetnénk, hogy ötven új SZK-kombájnnal kezdenek, és legalább három tucat ifjú aratócsenlőgép kezelővel. Rigmus nélkül, de írásba foglalt menetrend szerint. (pdf) . FEJE FI LEGYE I AZ MSZMP MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA "”~1_____________________________________________________________________________________ Nixon Moszkvába érkezett Moszkva: Bokor Pál és Kis Csaba, az MTI tudósítói jelentik Moszkvából. Hétfőn délután nyolcnapos hivatalos látogatásra a szovjet fővárosba érkezett Richard M. Nixon, az Egyesült Államok elnöke, hogy az 1971. október 12-én Moszkvában és Washingtonban egyidejűleg közzétett megegyezésnek megfelelően a Szovjetunió vezetőivel folytatandó tárgyalásain áttekintse „az összes alapvető kérdéseket, abból a célból kiindulva, hogy tovább javítsák a kétoodalú kapcsolatokat országaik között és megszilárdítsák az általános béke kilátásait”. Az Air Force One, az amerikai elnök Boeing 707-es különrepülőgépe magyar idő szerint két óra előtt néhány perccel érkezett a vnukovói repülőtér körzetébe. A repülőtéren államfőnek kijáró külsőségek között fogadták Nixont. A kormányvárócsarnokra kitűzték az állami lobogókat, s a repülőtér betonján a szovjet fegyveres erők három hadseregnemet reprezentáló díszszázada sorakozott fel. Az amerikai elnököt huszonegy ágyúdíszsortűz fogadta. A repülőgépből elsőként kilépő Nixont és feleségét Nyikolaj Podgornij, a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa elnökségének elnöke, majd Alekszej Koszigin miniszterelnök üdvözölte. A két ország himnuszának elhangzása után Nixon ellépett a díszszázad előtt. Üdvözlőbeszédek a repülőtéri fogadtatás, alkalmával nem hangzottak el. A repülőtéri fogadtatáson a hivatalos személyiségeken kívül több száz szovjet és külföldi újságíró volt jelen. A néhány perces ceremóniáról a moszkvai televízió helyszíni közvetítést adott, amelyet az interviziós televízió állomások, valamint az ,,Orbita” távköz(Folytatás a 2. oldalon) Richard Nixont, az Egyesült Államok elnökét, hétfőn délután Moszkvában, a vnukovói repülőtéren Nyikolaj Podgornij, a Szovjetunió Legfelső Tanácsa Elnökségének elnöke fogadta (Telefoto — Fejér megyei Hírlap) VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! Kedd, 1972. május 23. XXVIII. évfolyam, 119. szám * Ára: 80 fillér Alba Regi a napok III. százai Fettárásal Mimi a Mézek Az Alba Regi a napok évről évre visszatérő jelentős eseménye a történész tudományos ülésszak. Az ezen elhangzott előadását a város múltjának már számos eddig ismeretlen részletét tárták fel és elemezték. A tegnap elkezdődött idei ülésszakon Fehérvár XX. századbeli történetével foglalkoznak ismert nevű szakemberek. Azzal a századdal, amelyben az egykor jelentéktelen iparú és a háborúban nagyrészt elpusztult város a felszabadulás után újjászületett és napjaink virágzó, fejlett iparú városává növekedett. A városi tanácsházán megtartott tudományos ülésszak , első napján hat előadás hangzott el. Elsőként dr. Kolossa Tibor az 1879. évi fehérvári mezőgazdasági és ipari kiállítás jelentőségét elemezte. Elmondotta, hogy az akkori Lövölde parkban és a méntelepen tartott kiállításon 2779 kiállító vett részt, a fizető látogatók száma pedig csaknem elérte a kilencvenezret. Nagyságára jellemző,hogy a gépekés a mezőgazdasági eszközök bemutatása nagyobb területen történt, mint az előző évi párizsi világkiállításon. Számos országos jellegű ülés színhelye volt ekkor Fehérvár, azonban a kiállítás mégsem volt országosnak mondható. Vég-, eredményben egy szűk uralkodó réteg rendezvénye volt: a gazdasági célon kívül bankettek, bálok, lóversenyek és társasági események tartására is szolgáló alkalom. Dr. Jenei Károly A tőkés iparfejlődés kérdései Székes(Folytatás a 2. oldalon) Vonat ötpercenként Péntek estétől vasárnap estig: roham a Betisza ás a Varescei-tóra Szombaton éjfél után egy másodperccel, azaz vasárnap nulla órakor életbe lép az 1972—73-as menetrend, amely megyénk számára bizonyos vonatkozásban nyári menetrendet is jelent, mivel a Velencei-tavi és balatoni, szezon miatt számos kedvező módosítást kell tenni a „nagy menetrendben”, hogy a fürdőzők és a telektulajdonosok a hét végén idejében odaérjenek a tóra, vagy birtokukra. Régebben a hét vége szombat délután kezdődött, a szabad szombatok bevezetése óta azonban a balatoni és velencei „roham” már péntek este kezdődik és vasárnap éjfélig tart. Természetesen vasárnap délután már visszafelé. Egyrészt az új , egész éves menetrendről, másrészt pedig a velencei, balatoni utazási lehetőségekről tartott sajtótájékoztatót hétfőn délelőtt a MÁV Budapesti Igazgatóságának vezetője, Tóth János igazgató. Megyénket elsősorban a velencei és balatoni■ utazási lehetőségek érdeklik, ezért elsőként ezekről essék szó. Péntektől vasárnapig Budapestről 18—20 ezren igyekeznek a Balatonra, meg a Velencei-tóhoz és vissza, tehát 38—40 ezer ember utaztatásáról kell gondoskodnia a MÁV-nak. A pénteki napon az új — nyári — menetrendben a Balaton déli oldalán Siófok—Fonyódra 18, szombaton 20, vasárnap pedig 16 vonat áll a lefelé utazók rendelkezésére. Budapest—Keszthely között naponta 10, Balatonfüredre 9 vonat nyújt utazási lehetőséget. Visszafelé Siófokról 23, Fonyódról 15, Keszthelyről 13 és Balatonfüredről 11 vonat indul vissza Budapestre. A forgalom nagy része az esti órákra zsúfolódik össze, így a vonatok közlekedésében a maximális pontosságot követeli és ígéri a MÁV, hiszen minden perc késés a következő vonat indítását hatványozottan befolyásolja. A velencei utaztatás nemcsak a MÁV Budapesti Igazgatóságának, hanem a MÁV egész vezetőségének szívügye, de — tegyük hozzá — egyik legnehezebb problémája is. Budapestről hétköznapokon 14, szombaton 16, míg vasárnap és munkaszünetes napokon 21 vonat áll a Velencei-tóhoz utazók rendelkezésére. Természetesen a vonatok egy része — az azonos pályán lebonyolódó és igen erős balatoni forgalom miatt — lépcsőzetes megállással közlekedik majd, ami azt jelenti, hogy egyik vonat itt áll meg, a másik pedig másik megállónál. A vasárnapi visszautazáshoz ugyancsak lépcsőzetes megállással 20 vonat nyújt lehetőséget a hazatérőknek. Pillanatnyilag nem okoz ugyan különösebb gondot, de már előre kell gondolni arra, hogy 4-5 év múlva a Velencei-tó északi partja is erősen benépesül, az , ott üdülők és „farmerkedők” utaztatása is már jó előre foglalkoztatja a MÁV illetékeseit, akárcsak más állami szerveket. A Fejér megyei Szállítási Bizottság javasolta a MÁV igazgatóságnak a menetrend olyan irányú szerkesztését, hogy a Budapest Déli pályaudvarról 7.52-kor induló távolsági vonat Gárdonyban és Agárdon álljon meg. Ez a vonat távolsági jellege miatt nem lehetséges. A két perccel később induló 3232 a jelzésű vonat azonban a kért helyeken megáll. Az igazgatóság a lehetőség határain belül — ha módosításokkal is — minden jogos igényt kielégített. Tájékoztatta az igazgató az újságírókat a nemzetközi járatokról is, amelyek között új lesz a lengyel Báthory expressz, a Berlin— Drezda—Komárom—Budapest, és a Moszkva—Budapest közötti Tisza expressz, valamint a Prága—Burgas között közlekedő Transdanubian expressz. A többi gyorsvonat menetrendjében nem lesz változás, mert a nemzetközi vonatok menetrendjét kétévenként állítják össze. Fejér megyei szempontból érdekesség még, hogy Bodajk—Balinka között megszűnik a vasúti személyszállítás, ehelyett Volán autóbuszok szállítják a dolgozókat. Az igazgatóság területén sikerült elérni — legnagyobb részben a pályarekonstrukciókkal —, hogy a vonatok 94,5 százaléka menetrendszerűen közlekedik. Megemlítjük még,, hogy a MÁV Budapesti Igazgatósága azzal is a közönség segítségére igyekszik sietni, hogy a velencei vonatjáratokról külön menetrendfüzetecskét állított össze. Balogh József Kiállítás az SZKG-ban A székesfehérvári SZIM Köszörűgépgyár Velinszky László KISZ szervezete az ezer éves jubileum tiszteletére a székesfehérvári régészeti anyagok felhasználásával a gyár tanácstermében kiállítást rendezett. Az ősi város kialakulását szemléltető gazdag anyag bemutatása sok fiatal érdeklődőt vonzott a kiállításra, amely május 27-ig áll az érdeklődők rendelkezésére. i . Péteri László