Fejér Megyei Hírlap, 1972. május (28. évfolyam, 102-126. szám)

1972-05-23 / 119. szám

Csocialista brigádok a téeszekban elemény a réteken Baribaldis motívumok A vasárnap sportja : ‘ ,­­ 4 ‘ ff 1 mp #en A SZ0K3S gfa úgy harmincöt-negyven esz- I* tendővel ezelőtt kellett vol­na az aratás előkészületeiről sz­úlni, a várható új kenyérjér­ől és mailé a régi szokásokról é. , í 'tő r r.ék. Arról, hogy „oda­­ver$3lnek”-e még a kötélcsava­­róknak, ha kévekötöző­ legény kötele elszakad, hogy „Az én gatyám sárga pikét, / Jobb kör­­­tetet egy kicsikét”, készülnek-e kere­ebálra, aratókoszorúfonásra, mennyit tartottak meg az ősi rítusból, mennyit a tapasztala­totokból. Színezhetnénk is, hogy új menyecske lép a gazda tar­lójára, meg úgy is, miként or­ra I­X. század eleji magyar pró­zairodalom beszámolt. Milyen távolinak tűnik ez a rágy aratási múlt, pedig tizenöt évnél aligha „öregebb” az a faj­­t.. V­ abc.i.-betakarítás, amelynek tavirsiai viszont minden képzele­tet Miéi . ö.. ik. Azok a fiatalok, aki.. most húsz-huszonöt évesek csupán, azt tudják, hogy egy­kor — valamikor — állítólag — kaszával arattak,­­ satöbbi, de le -’, ’ . É­­n azt értik, jobb kenőéül ez új SZK-tipus, mint c. S­zé-J­os, bár még mindig „meglesii a magáét", ha mellé állnak. Azt értik, hogy az ara­­tóshöz, pardon, ez pontatlan, m­e, így csak a részmunkát se- M­­ik —, nem kell fizikai erő, fé . harminc ember „elintézi” be­­három község határának 5— 6 ezer hektárénak gabonabeta­­karítási­­ gondját. A legújabb, 1971. évi krónika szerint­­ há­rom hét alatt. Magyarországon, de megyénkben sem volt még arra p A soha, hogy húsz­huszonegy nap alatt akár re­­­keresterméssel is képesek va­gyunk „­elkészülni”. Nevetve, vagy megértéssel hallgatja az öreg aratót, aki egy kis búzacsomót is állva hát­­a du­la végén, szent­­pét­er szamarának. Ám, csupa figyelem, ha a betakarítási ,,me­­netrendről” tárgyalnak vele, a­­szer­­ve­­tőség mérsékléséről, arról, hogy mennyi prémium­ il­­leti, ha alacsony a tartó és ma­gas a teljesítmény. Tavaly, de már tavalyelőtt is nagy sikere volt a gabonabetakarítási elő­készületeknek, hogy a párt­­alapszervezetekben, de külön a bri­i­l pártcsoportjaiban is ősz­­szefogi­­ a munkát. Ez most az új szokás, és valószínű, hogy ha e­ erzel majd újra írják a magyarság szellemi néprajzát, erről olvashatunk részleteseb­ben. És azokról az új falusi nyári ünnepekről, amikor jutal­mat osztanak az „aratóknak”, a­­betakarítás­ verseny legjobbjai­nak, annak a néhány tucatnyi férfiúnak, akik százak, ezrek he­lyett csaknem háromszoros ter­mést takarítanak be. Friss adat: a mezőgazdasági nagyüzemek 65—70 százaléka ebben a pillanatban teljes ga­­bonabetakarítási készenléti ál­lapotban található. Papíron van már a legtöbb helyen, hogy mire kell ügyelnie a kombájnos­­nak. Most valamivel sűrűbb ál­lományú a gabona, magasabb átlagtermés várható, mint bár­mikor. Egyes területeken azon­ban az időjárási okok miatt el­maradt az ősziek vegyszerezése. Ott, ahol ritkább az állomány, nehezebb lesz a kombájnnal­ is, mert alkalmas az idő az erős gyomfertőzésre. Egyszóval, ha tegnap igaz volt, hogy nehéz aratás elé tekintünk, akkor a felsoroltak alapján most kétsze­resen­ is az. Ezekről lehet ma­ndósítani an­nak, aki az aratás előkészü­leteit akarja tetten érni... Színezhetnénk, hogy ötven új SZK-kombájnnal kezdenek, és legalább három tucat ifjú arató­­csenlőgép kezelővel. Rigmus nélkül, de írásba foglalt me­netrend szerint. (pdf) . FEJE FI L­EGYE I­­ AZ MSZMP MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA "”~1­­_____________________________________________________________________________________ Nixon Moszkvába érkezett Moszkva: Bokor Pál és Kis Csaba, az MTI tudósítói jelentik Moszk­vából. Hétfőn délután nyolcnapos hivatalos látogatásra a szov­jet fővárosba érkezett Richard M. Nixon, az Egyesült Álla­mok elnöke, hogy az 1971. ok­tóber 12-én Moszkvában és­ Washingtonban egyidejűleg közzétett megegyezésnek meg­felelően a Szovjetunió veze­tőivel folytatandó tárgyalása­in áttekintse „az összes alap­vető kérdéseket, abból a cél­ból kiindulva, hogy tovább javítsák a kétoodalú kapcso­latokat országaik között és megszilárdítsák az­­ általános béke kilátásait”. Az Air Force One, az ame­rikai elnök Boeing 707-es kü­­lönrepülőgépe magyar idő szerint két óra előtt néhány perccel érkezett a vnukovói repülőtér körzetébe. A repülőtéren államfőnek kijáró külsőségek között fo­gadták Nixont. A kormány­várócsarnokra kitűzték az ál­lami lobogókat, s a repülő­tér betonján a szovjet fegy­veres erők három hadsereg­nemet reprezentáló díszszá­zada sorakozott fel. Az ame­rikai elnököt huszonegy ágyú­­díszsortűz fogadta. A repülőgépből elsőként kilépő Nixont és feleségét Nyikolaj Podgornij, a Szov­jetunió Legfelsőbb Tanácsa elnökségének elnöke, majd Alekszej Koszigin miniszter­­elnök üdvözölte. A két ország himnuszának elhangzása után Nixon ellépett a díszszázad előtt. Üdvözlőbeszédek a repülő­téri fogadtatás, alkalmával nem hangzottak el. A repülő­téri fogadtatáson a hivatalos személyiségeken kívül több száz szovjet és külföldi új­ságíró volt jelen. A néhány perces ceremóniáról a moszk­vai­ televízió helyszíni közve­títést adott, amelyet az in­tervi­zi­ós televízió állomások, valamint az ,,Orbita” távköz­(Folytatás a 2. oldalon) Richard Nixont, az Egyesült Államok elnökét, hétfőn délután Moszkvában, a vnu­kovói re­pülőtéren Nyikolaj Podgornij, a Szovjetunió Legfelső Tanácsa Elnökségének elnöke fogadta (Telefoto — Fejér megyei Hírlap) VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! Kedd, 1972. május 23. XXVIII. évfolyam, 119. szám * Ára: 80 fillér Alba Regi a napok III. százai Fettárásal Mimi a Mézek Az Alba Regi a napok évről évre visszatérő jelentős eseménye a történész tudományos ülésszak. Az ezen elhangzott előadását a város múltjának már számos eddig ismeretlen részletét tárták fel és elemezték. A tegnap elkezdődött idei ülésszakon Fehérvár XX. századbeli történetével foglalkoznak ismert nevű szakemberek. Azzal a századdal, amelyben az egykor jelentéktelen iparú és a háborúban nagyrészt elpusztult város a felszabadulás után újjá­­született és napjaink virágzó, fejlett iparú városává növekedett. A városi tanácsházán meg­tartott tudományos ülésszak , első napján hat előadás hangzott el. Elsőként dr. Kolossa Tibor az 1879. évi fehérvári mező­­gazdasági és ipari kiállítás jelentőségét elemezte. El­mondotta, hogy az akkori Lövölde parkban és a mén­­telepen tartott kiállításon 2779 kiállító vett részt, a fi­zető látogatók száma pedig csaknem elérte a kilencven­­ezret. Nagyságára jellemző,­­hogy a gépek­­és a mezőgaz­dasági eszközök bemutatása nagyobb területen történt, mint az előző évi párizsi vi­lágkiállításon. Számos orszá­gos jellegű ülés színhelye volt­ ekkor Fehérvár, azon­ban a kiállítás mégsem volt országosnak mondható. Vég-, eredményben egy szűk ural­kodó réteg rendezvénye volt: a gazdasági célon kívül ban­kettek, bálok, lóversenyek és társasági események tartásá­ra is szolgáló alkalom. Dr. Jenei Károly A tőkés iparfejlődés kérdései Székes­(Folytatás a 2. oldalon) Vonat ötpercenként Péntek estétől vasárnap estig: roham a Be­­tisza ás a Varescei-tóra Szombaton éjfél után egy másodperccel, azaz vasárnap nulla órakor életbe lép az 1972—73-as menetrend, amely megyénk számára bi­zonyos vonatkozásban nyári menetrendet is jelent, mivel a Velencei-tavi és balatoni, szezon miatt számos kedvező módosítást kell tenni a „nagy menetrendben”, hogy a fürdőzők és a telektulajdo­nosok a hét végén idejében odaérjenek a tóra, vagy bir­tokukra. Régebben a hét vége szombat délután kezdő­dött, a szabad szombatok be­­vezetése óta azonban a ba­latoni és velencei „roham” már péntek este kezdődik és vasárnap éjfélig tart. Természetesen vasárnap dél­után már visszafelé. Egyrészt az új , egész éves menetrendről, másrészt pedig a velencei, balatoni utazási lehetőségekről tar­tott sajtótájékoztatót hétfőn délelőtt a MÁV Budapesti Igazgatóságának vezetője, Tóth János igazgató. Megyénket elsősorban a velencei és balatoni■ utazási lehetőségek érdeklik, ezért elsőként ezekről essék szó. Péntektől vasárnapig Bu­dapestről 18—20 ezren igye­keznek a Balatonra, meg a Velencei-tóhoz és vissza, te­hát 38—40 ezer ember utaz­tatásáról kell gondoskodnia a MÁV-nak. A pénteki na­pon az új — nyári — me­netrendben a Balaton déli oldalán Siófok—Fonyódra 18, szombaton 20, vasárnap pe­dig 16 vonat áll a lefelé uta­zók rendelkezésére. Buda­pest—Keszthely között na­ponta 10, Balatonfüredre 9 vonat nyújt­­ utazási lehető­séget. Visszafelé Siófokról 23, Fonyódról 15, Keszthelyről 13 és Balatonfüredről 11 vo­nat indul vissza Budapestre. A forgalom nagy része az esti órákra zsúfolódik össze, így a vonatok közlekedésé­ben a maximális pontosságot követeli és ígéri a MÁV, hi­szen minden perc késés a következő vonat indítását hatványozottan befolyásolja. A velencei utaztatás nem­csak a MÁV Budapesti Igaz­gatóságának, hanem a MÁV egész vezetőségének szív­ügye, de — tegyük hozzá — egyik legnehezebb problé­mája is. Budapestről hétköz­napokon 14, szombaton 16, míg vasárnap és munkaszü­­netes napokon 21 vonat áll a Velencei-tóhoz utazók rendelkezésére. Természete­sen a vonatok egy része — az azonos pályán lebonyoló­dó és igen erős balatoni for­galom miatt — lépcsőzetes megállással közlekedik majd, ami azt jelenti, hogy egyik vonat itt áll meg, a másik pedig másik megállónál. A vasárnapi visszautazáshoz ugyancsak lépcsőzetes meg­állással 20 vonat nyújt lehe­tőséget a hazatérőknek. Pillanatnyilag nem okoz ugyan különösebb gondot, de már előre kell gondolni arra, hogy 4-5 év múlva a Velencei-tó északi partja is erősen benépesül, az , ott üdülők és „farmerkedők” utaztatása is már jó előre foglalkoztatja a MÁV illeté­keseit, akárcsak más állami szerveket. A Fejér megyei Szállítási Bizottság javasolta a MÁV igazgatóságnak a menetrend olyan irányú szerkesztését, hogy a Budapest Déli pálya­udvarról 7.52-kor induló tá­volsági vonat Gárdonyban és Agárdon álljon meg. Ez a vonat távolsági jellege miatt nem lehetséges. A két perc­cel később induló 3232 a jel­zésű vonat azonban a kért helyeken megáll. Az igazga­tóság a­­ lehetőség határain belül — ha módosításokkal is — minden jogos igényt kielégített.­­ Tájékoztatta az igazgató az újságírókat a nemzetközi járatokról is, amelyek kö­zött új lesz a lengyel Bá­thory expressz, a Berlin— Drezda—Komárom—Buda­pest, és a Moszkva—Buda­pest közötti Tisza expressz, valamint a Prága—Burgas között közlekedő Trans­­danubian expressz. A többi gyorsvonat menetrendjében nem lesz változás, mert a nemzetközi vonatok menet­rendjét kétévenként állítják össze. Fejér megyei szempontból érdekesség még, hogy Bo­­dajk—Balinka között meg­szűnik a vasúti személyszál­lítás, ehelyett Volán autó­buszok szállítják a dolgozó­kat. Az igazgatóság területén sikerült elérni — legna­gyobb részben a pályare­konstrukciókkal —, hogy a vonatok 94,5 százaléka me­netrendszerűen közlekedik. Megemlítjük még,, hogy a MÁV Budapesti Igazgató­sága azzal is a közönség se­gítségére igyekszik sietni, hogy a velencei vonatjára­tokról külön menetrend­­füzetecskét állított össze. Balogh József Kiállítás az SZKG-ban A székesfehérvári SZIM Köszörűgépgyár Velinszky László KISZ szervezete az ezer éves jubileum tiszteletére a székesfehérvári régészeti anyagok felhasználásával a gyár ta­nácstermében kiállítást rendezett. Az ősi város kialakulását szemléltető gazdag anyag bemutatása sok fiatal érdeklődőt vonzott a kiállításra, amely május 27-ig áll az érdeklődők rendelkezésére. i . Péteri László

Next