Fejér Megyei Hírlap, 1973. július (29. évfolyam, 152-177. szám)

1973-07-01 / 152. szám

2 RIS LAP Chile a puccskísérlet után Chilében egy katonai egység fellázadt Allende kormánya el­len és puccsal magához akarta ragadni a hatalmat. A nép széles rétegeinek támogatásával a kormányhű csapatok lever­ték a lázadást. A képen: Carlos Prats tábornok, a hadsereg vezérkari főnöke (balról) jelentést tesz Allende elnöknek Péntek délután negyedmil­lió santiagói dolgozó hallgat­ta a La Moneda palota előtt dr. Salvador Allende elnököt, aki a nap folyamán meghiú­sított katonai puccskísérlet­ről beszélt. Allende minde­nek előtt a chilei munkásság fegyelmezettségét méltatta. „Ezt a napot a történelem nem felejti el. A munkások az első hívó szóra megszáll­ták az üzemeket és harcra készen várták a kormány uta­sításait. A hadsereg és a rend­őrség alkotmányhűsége azon­ban néhány óra alatt felszá­molta a zendülést. A katonai lázadásért felelős személyek nem kerülik el a felelősségre vonást”. Allende szenvedé­lyes szavakkal bélyegezte meg a lázadókat, s mint mon­dotta: A puccsban részt vett polgári személyek többsége a ,,Haza és szabadság” nevű fa­siszta szervezet tagja. Ezek az urak most rémülten kö­nyörögnek menedékért kül­földi követségek kapui előtt. Salvador Allende kétórás beszédében felszólította a chi­lei dolgozókat, hogy folytas­sák a termelő munkát és ma­radjanak éberek a népi hata­lom megvédelmezése érdeké­ben. Megerősítette, hogy kor­mánya továbbra is forradal­mi és demokratikus célokat követ. A legnagyobb feladat most. Többet dolgozni és töb­bet termelni! — hangsúlyozta. A második páncélosezred egy részének pénteki sikerte­len felkelését követően egész Chilében helyreállt a rend, valamennyi tartományban érvényben van a rendkívüli állapot. Santiagóban a város­­központban többhelyütt lövé­sek nyomai látszanak a há­zak falán, sok száz ablak be­tört. A hivatalos jelentések szerint a délelőtti összetűzé­sekben négy polgári személy és egy katona vesztette életét, húszan súlyosan megsebesül­tek. A lázadó páncélosezred egyébként már hallatott ma­gáról 1969-ben, amikor Ro­berto Viaux tábornok pa­rancsnoksága alatt zendülést robbantott ki a zsold meg­emeléséért és a fegyverzet korszerűsítéséért. Az említett Viaux tábornok, aki a René Schneider egykori hadsereg­­főparatfcsnok elleni gyilkos merénylet egyik résztvevője, 1970 óta börtönben van és péntek reggel óta megszigo­rított őrség vigyáz rá. Mario Sepulveda tábornok, a santiagói szükségállapot körzetparancsnoka nyilatko­zatba szögezte le, hogy a had­sereg támogatja az alkot­mányt és a törvényességet Chilében. Az ország törvé­nyes kormánya mellett fog­lalt állást az ellenzéki ke­reszténydemokrata párt is. A lázadás sikeres elfojtása alkalmából táviratban, kö­szöntötte dr. Salvador Allen­­de elnököt Fidel Castro, ku­­b­ai miniszterelnök, Hector Cámpora argentin és Luis Echeverria mexikói elnök. (ADN, AFP, Reuter, DPA, UPI) Ötéves az atomsorompó egyezmény A leszerelésért, a nukleáris háború veszélyének végleges el­hárításáért folytatott harc jelentős állomása volt az 1968. július 1-én aláírt úgynevezett atomsorompó-szerződés. A világpolitiká­ban elfogadott szimbolikus elnevezés tökéletesen fedi az egyez­mény célját és lényegét; sorompót kell állítani a nukleáris fegy­verek további elterjedésének útjába. Az aláíró atomhatalmak a szerződésben arra vállaltak kötelezettséget, hogy nukleáris fegy­vereiket nem szolgáltatják ki más országoknak, és sem közvet­lenül, sem közvetve nem segítenek hozzá senkit ilyen fegyverek előállításához. Az atomfegyverrel nem rendelkező államok pe­dig vállalták, hogy nem próbálnak beszerezni és nem is gyárta­nak nukleáris fegyvereket. Az atomsorompó-szerződés: a levegőben, a víz alatt és a világűrben végzett nukleáris fegyverkísérleteket betiltó 1968-as atomcsend-egyezmény után újabb nagy lépés volt a termonuk­leáris világháború megakadályozása útján. Az azóta eltelt öt év bebizonyította a szerződés létjogosultságát, és ugyanakkor azt is, hogy az atomsorompó-megállapodás csak a kezdeti lé­pések egyike. A szocialista országok, és elsősorban a Szovjet­unió kezdeményezésére újabb egyezmények jöttek létre. 1971 februárjában aláírták a tengerek és óceánok fenekén és álta­lajában nukleáris fegyverek elhelyezését betiltó megállapodást. Közvetlenül az atomsorompó-szerződés aláírása után javasolta a szovjet kormány az Egyesült Államoknak, hogy kezdjenek tár­gyalásokat a nukleáris töltetek célbajuttatására alkalmas stra­tégiai fegyverrendszerek korlátozásáról. Ezek, az úgynevezett SALT-tárgyalások, - mint ismeretes - azóta több nagyjelentő­ségű egyezmény megkötéséhez vezettek. Legutóbb Leonyid Brezsnyev amerikai látogatása alkalmával egy újabb SALT- megállapodás irányelvei mellett, nagyjelentőségű egyezményt írtak alá a nukleáris háború megakadályozásának szükséges­ségéről, és az erre irányuló közös szovjet-amerikai lépésekről. Ezeknek a kétségtelenül reményt keltő fejleményeknek lé­nyege azonos felismerésen alapszik. Földünk békéjének, bizton­ságának megóvása érdekében újabb és újabb lépéseket kell tenni a tömegpusztító fegyverek esetleges felhasználásának ki­küszöbölésére. Ebben a tekintetben pedig kiemelkedő az atom­hatalmak felelőssége. Hiszen az atomháború veszélye annál nagyobb, minél több kézben vannak a nukleáris fegyverek. A nagyhatalmak anyagi lehetőségei és politikai súlya pedig biz­tosítékot jelenthetnek az atomenergia kizárólag békés célokra való felhasználására. Az öt nagy atomhatalom közül kettő, Franciaország és a Kínai Népköztársaság azonban máig sem hajlandó elfogadni a különböző nemzetközi egyezményeket. Ennek ellenére a világ nagyot lépett előre az atomsorompó egyezmény - amelyhez már több mint száz állam csatlakozott - aláírása óta. A nukleáris háború veszélye az utóbbi években bekövetkezett nemzetközi enyhüléssel párhuzamosan mindin­kább csökken. A veszély végleges elhárítása érdekében azon­ban következetesen tovább kell haladni a megkezdett úton, újabb és újabb lépéseket kell tenni a teljes biztonságot nyújtó leszerelés felé. (A. K.) A nemzetközi haladás érdekében MÉLYREHATÓ nemzetközi folyamatok kibontakozása idején foglalt állást a párt vezető szerve Magyarország külpolitikájáról és a világpo­litikai helyzetről. A Magyar Szocialista Munkáspárt Köz­ponti Bizottságának szerdai ülése néhány nappal Leonyid Brezsnyev amerikai és fran­ciaországi utazása után és ugyancsak néhány nappal az európai biztonsági értekezlet megnyitása előtt tekintette át a nemzetközi helyzetet, vala­mint a párt és a kormány nemzetközi tevékenységét A párt vezető szerve a két világrendszer kapcsolatai és a különböző társadalmi beren­dezkedésű országok békés egymás mellett élése politiká­jának szempontjából vizsgál­ta értékelte Leonyid Brezs­nyev washingtoni és párizsi tárgyalásait. Nagy horderejű események ezek, mert segítik eltorlaszolni a hidegháború visszatérésének útját, növelik a szocialista világrendszer te­kintélyét, az életbe ültetik át az SZKP XXIV. kongresszu­sán elfogadott nagyszabású békeprogramot. A csúcstalálkozón is kifeje­zésre jutó politika: a­ Varsói Szerződés országai egyeztetett tevékenységének, összehangolt tél lépésének következménye — a nemzetközi viszonyok ál­talános javítása, a haladás ér­dekében. Ezt a magyar érde­keket is megtestesítő interna­cionalista politikát, mint kö­zös erőfeszítést az MSZMP Központi Bizottsága üdvözli és támogatja. A nemzetközi enyhülés egyik legfontosabb feltétele, hogy az erőviszonyok megvál­tozása és a szocialista orszá­gok sikeres fejlődése és tevé­kenysége révé t­öbb tőkés or­szágban reá­lpoli­ti­kai irányza­tok kerekednek felül. A jövő héten kezdődő helsinki ta­nácskozás a tendenciának megtestesítése. A KB ülés úgy ítélte meg, hogy ezen a kon­ferencián az érdekert felek, ésszerű kompromisszumának alapján, vagyis az előkészítő tárgyalásokon elért eredmé­nyek megerősítésével előbbre lehet majd lépni az európai béke és biztonság ügyében. A KB állásfoglalás út­muta­­tást ad a magyar külpolitikai tevékenységhez egy másik európai vonatkozásban is. Mi­után életbe lépett a két német állam alapszerződése, vala­mint a müncheni diktátum érvénytelenítésével sikeresen befejeződtek a csehszlovák— nyugatnémet tárgyalások „el­hárulnak az akadályok a Ma­gyar Népköztársaság és a Né­met Szövetségi Köztársaság diplomáciai kapcsolatainak rendezése útjából.” Az általános nemzetközi ér­deklődésünkön és érdekeltsé­günkön túl ugyancsak külön­leges nemzeti vonása is van annak a direktívának, amely az indokínai kérdésre vonat­kozik. Hiszen hazánknak, mint a nemzetközi Vietnam konferencia okmánya aláíró­jának és a Dél-Vietnamban működő nemzetközi ellenőrző és felügyelő bizottság tagjá­nak becsületbeli feladata köz­reműködni a béke biztosításá­ban. Az ellenőrző és felügyelő bizottság magyar részlege a legpontosabban eleget tesz vállalt kötelességeinek és en­nek a közhasznú és általáno­san nagyra becsült nemzet­közi tevékenységnek tudatá­ban „elítéljük és visszautasít­juk azokat a mesterkedéseket, amelyek a bizottság normális tevékenységének akadályozá­sára és meghiúsítására irá­nyulnak.” A nemzetközi, mindenek­előtt az európai helyzetben bekövetkezett enyhülés gyü­mölcse, hogy erősödik a kap­csolat és esetenként már a­­kölcsönösen gyümölcsöző együttműködés a szocialista és a tőkés országok gazdaságai között is. A KGST, amely a szocialista országok integrá­ciós programjának megvaló­sításán tevékenykedik — Prá­gában éppen a közelmúltban fogadták el a fejlesztést elő­segítő újabb rendszabályokat — maga is növekvő figyelm­et fordít erre az együttműködés­re, s a lépésről-lépés­re való előrehaladást ösztönzi. „Ennek során — állapítja meg a Köz­ponti Bizottság határozata — megteremtődhetnek a KGST és a Közös Piac közötti kap­csolatok feltételei is.” A párt vezető szerve a nemzetközi kérdéseket átte­kintve joggal vonhatta le azt a következtetést, hogy a nem­zetközi életben jelenleg a po­zitív tényezők és vonások erősödnek. De egyben figyel­meztet arra is, hogy megfele­lő józansággal és minden túl­zás nélkül kell ezeket a kö­rülményeket megítélni, hi­szen az enyhülési folyamat csak a reakciós, hidegháborús erők ellen folytatott követke­zetes , soha nem lanyhuló harcban érvényesült eddig is és a jövőben is csupán ilyen feltételek közepette erősödhet meg. AZ MSZMP és a magyar kormány ennek tudatában és e cél szolgálatában fejti ki a jövőben is tevékenységét a nemzetközi haladás erőivel egyetértésben. Vasárnap, 1973. július 1. világhíradó m mmmism.............. Az események krónikája: Hétfő: Brezsnyev elutazott Washingtonból Párizsba Nyilvánosságra hozták a szovjet—amerikai közös köz­leményt Kedd: Brezsnyev—Pompidou tárgyalások Rambouillet-ben A közös piaci külügyminiszterek vitája és megegyezése Luxemburgban Szerda: Általános sztrájk Uruguayban Brezsnyev hazaérkezett Moszkvába Újabb kínai nukleáris robbantás Csütörtök: Bécsben befejeződött a haderőcsökkentési tárgya­lásokat előkészítő konzultáció A dél-vietnami ideiglenes forradalmi kormány új ja­vaslata a párizsi tárgyalásokon Péntek: ,,Ping-pong"-diplomácia Peking és Tajvan között Meghiúsított katonai lázadás Chilében Felértékelték a márkát Szombat: A helsinki biztonsági értekezlet utolsó előkészítő aktusai Kormányalakítási tárgyalások Rómában Így látta a hetet hírmagyarázónk, Pálfy József. Azok a diplomaták, akik az európai haderők és fegyver­zetük csökkentéséről Bécsben ez év elején, január utolsó napján kezdtek el vitatkozni, eszmét cserélni, s tulajdon­képpen egy későbbi konfe­renciát előkészíteni, most már megérdemelten mehet­nek rövid szabadságra. A hi­vatalosan csak konzultáció­nak nevezett tárgyalássoro­zatban 17 európai ország — köztük hazánk és két óceá­­nontúli ország, az USA és Kanada — képviselői vettek részt, hol a tárgyalóasztal mellett, hol csak egy pohár itallal a kezükben egy kokté­lon álldogálva... öt hónap eseményei, fordulatai ízelítőt adtak abból, hogy milyen hosszú alkudozásra lehet számítani ez év október 30- tól kezdve a tulajdonképpeni haderő és fegyverzetcsökken­tési konferencián is. De a lé­nyeg az, hogy már kitűzték e konferencia kezdetének nap­ját, meghatározták a részve­vők körét, megállapították, milyen ügyrend alapján tár­gyalnak majd. Jogos derűlá­tással lehet tekinteni e kon­ferencia elé­ is és ugyancsak szükséges visszaemlékezni ar­ra, hogy a szocialista orszá­gok már régen javasolták a külföldi katonai támaszpon­tok felszámolását, az idegen csapatok visszavonását, a fegyverzet csökkentését. 1966-ban, a Varsói Szerződés Politikai Tanácskozó Testüle­tének bukaresti ülésén már konkrét formába öntötték er­re vonatkozó javaslataikat. E sorok írója 1968-tól mostanáig több NATO-ülé­­sen látta-hallotta, hogy mi­ként formálódott az „atlanti” országok vágya-elképzelése a „kiegyensúlyozott” csapat­csökkentésről. Azt remélték, hogy a haderők létszámának leapasztása, a külföldi csa­patok visszavonása az ő ja­vukra mehet végbe, magya­rán: egy amerikai katona ha­­zavezénylése ellenében akár két-három szovjet katona tá­vozását akarták előírni! A kölcsönös haderő- és fegyverzetcsökkentés termé­szetesen csak az egyenlő biz­tonság elve alapján jöhet lét­re. Az olyan atlanti elképze­lések eleve elfogadhatatla­nok, hogy egy majdani meg­állapodás minden olyan szo­cialista országra vonatkoz­zék, ahol szovjet egységek ál­lomásoznak, de ne írja alá a megállapodást minden olyan NATO-ország, ahol amerikai csapatok vannak! S minthogy az „atlantiak” kihagyták Olaszországot a konferencia teljes jogú és teljes elkötele­zettségű tagjai közül, így a Magyar Népköztársaság sem vehet részt másként, csak megfigyelőként, különleges státussal... (Ne feledjük, Itália nem csupán az az or­szág, ahol Goethe szavaival élve a „citrom virágzik”, ha­nem a NATO déli szárnyának kulcsállama, tele NATO-re­­pülőterekkel, NATO-támasz­­pontokkal, NATO-parancs­­nokságokkal! Ha Olaszorszá­got nem vonják be egy maj­dani teljes elkötelezettségű megállapodásba, akkor a NA­TO indokolatlan és veszélyes előnyre tehetne szert...) Helsinkiben már az utolsó simításokat végzik a Finlan­­dia-palotában, az összeurópai konferencia színhelyén, min­den készen áll 35 ország ve­zető diplomatáinak, külügy­minisztereinek kedden kez­dődő tanácskozásához. A kü­szöbön álló konferencia előtt joggal emlékeztethetünk a szocialista diplomácia sok­éves erőfeszítéseire. 1969 márciusában a „budapesti felhívás” fogalmazta meg a biztonsági és együttműködé­si értekezlet szükségességét, azóta sok-sok kétoldalú tár­gyalás során tisztázódtak a konferencia céljai. A Szovjet­unió békeof­fenzívája — amely az idén a Brezsnyev—Nixon, a Brezsnyev—Brandt és a Brezsnyev—Pompidou talál­kozókhoz vezetett — megte­remtette a kedvező feltétele­ket a konferencia összeülté­hez. Leonyid Brezsnyev a hét elején fejezte be amerikai hi­vatalos látogatását, kedden— szerdán a Párizs közelében levő Rambouillet-ban tár­gyalt a francia köztársasági elnökkel. A Szovjetunió Kommunista Pártja főtitkár­, rónak utazását a világon szin­te minden hírmagyarázó (a kínaiakat kivéve, akik egyet­len sornyi híradással sem szolgáltak az utazás tartama alatt) történelmi jelentőségű­., nek minősítette. A szovjet véleményekből kiemelhetjük a Pravda megfogalmazását: Szovjetunió és az Egyesült Államok kapcsolata; gyakor­l­­atilag új, minőségileg ma-a­gasabb fokozatot értek el- Hozzátehetjük, hogy változá­sok járnak ennek nyomában a nemzetközi helyzetben is.­­ Természetesen nem úgy, hogy megszűntek volna a­ szocia­lizmus és a kapitalizmus kö­­­­zötti ellentétek. De az élet­ realitásai, az erőviszonyok reális megítélésre kényszerít­­tik a polgári politikusokat is. S igen jelentős, a szovjet—­ amerikai tárgyalásokon az­ amerikai fél is elfogadta,­­ hogy felelős az egyetemes bá- bé­kéért, a háború elhárításáért és megállapodott a támadó hadászati fegyverzetrendsze-­­ rek korlátozásának alapelvei­ben. Egy lengyel lap megjegyzé­sét idézzük: Kína első reagá­lása a szovjet—amerikai tár­gyalásokra azt volt, hogy újabb kísérleti robbantást hajtott végre. Mindenesetre ez furcsa fényt vet a kínai politikára és szembeállítja a pekingi vezetést Ázsia népei­vel. A kísérleti robbantás okozta rádióaktív szennyező­dés aggodalommal töltötte el a japánokat éppúgy, mint az ausztrálokat, új-zélandiakat, akik pedig inkább a francia kísérleti robbantások elleni tiltakozással voltak elfoglal­va. A hét legfőbb nemzetközi eseményei háttérbe szorítot­tak számos olyan fordulatot, amely pedig máskor a címol­dalakra kívánkozott volna: az uruguayi katonai akciók, a chilei szélsőjobboldal újabb rohama, a Közel-Keleten Sza­dat egyiptomi és Kadhafi lí­­­­biai elnök hosszú tárgyalás­­sorozata, aztán a dollár újabb válsága és a nyugatnémet márka felértékelése mind­mind érdekes, izgalmas je­lenség. De a jelek szerint mindegyiknek lesznek új kö­vetkezményei. Napjaink tör­ténetének krónikása így a vé­gére odaírhatja: „Folytatása következik!” Koszigin Ausztriába látogat Moszkva Bokor Pál, az MTI tudósí­tója jelenti: A szovjet—osztrák viszony­ban gyakorlatilag nincsenek vitás, tisztázatlan kérdések, ezért Koszigin szovjet mi­niszterelnök kedden kezdődő bércsi tárgyalásait, amelyek az európai biztonsági érte­kezlettel, valamint a bilate­rális gazdasági és kulturális kapcsolatok fejlesztésével összefüggő kérdésekre össz­pontosulnak, jó eredménye­ket ígérnek. A kormányfői látogatás kü­szöbén Moszkvában hangoz­tatják, hogy Koszigin kivéte­lesen kedvező légkörbe uta­zik az osztrák fővárosba. Az utazás ténye és időpontjának megválasztása pedig megfi­gyelők szerint annak a jelen­tős szerepnek a hangsúlyo­zott elismerését jelenti, ame­lyet a semleges Ausztria a háború utáni időszak nagy ré­szében játszott a nemzetközi együttműködés fokozásában, a kontinens biztonságának megszilárdításába­n. A szovjet miniszterelnök bécsi útja diplomáciai szen­zációk nélküli munkalátoga­­tásnak ígérkezik, amely nem utolsó sorban a magas szintű személyes kapcsolatok ápolá­sát szolgálja, minthogy szov­jet vezető — Nyikolaj Pod­­gornij — legutóbb 1966-ban járt Ausztriában. 1967-ben Klaus, volt kancellár 1968- ban pedig Franz Jonas elnök volt Moszkvában. (MTI)

Next