Fejér Megyei Hírlap, 1976. március (32. évfolyam, 52-77. szám)

1976-03-13 / 62. szám

Szombat, 1976. március 13. A munkahelyi közművelődés: felelősség A SZAKSZERVEZETEK FEJÉR MEGYEI TANÁCSA elnöksége a XXIII. szakszervezeti kongresszus útmutatásából kiindulva alkotta meg s tette közzé a Fejér megyei üzemek, vállalatok, gazdaságok dolgozói munkahelyi közművelődésé­nek programját. „A szakszervezetek nevelő munkája a mun­kahelyeken a mindennapi munkában valósul meg...” A mindennapi munka nem elégedhet meg idényfelada­­tokkal, látványos akciókkal, semmihez sem kötődő „szép” eseményekkel. Nem elégedhet meg csak a közművelődés egyik vagy másik ágának művelésével, csak a szakmai vagy csak az általános műveltséget növelő tettekkel. Csakis az együtt, kemény, hétköznapi rendszerességgel, következetes­séggel folytatott munkahelyi közművelődés lehet eredményes. A tét nagy. Sokkalta nagyobb az egy-egy esti rendez­vény sikerénél. A napjainkban zajló tudományos-technikai forradalom alapvető tényezője a tudatbeli felkészültség minősége. Még az ennél közelebbi valóság, a termelőmunka hatásosságának növelése is szinte ezen áll vagy bukik. A legmodernebb „két­nyelven beszélő” technika sem képes pótolni a legegyszerűbb nyelven szólni tudó embert. Az előbbiek után érthető, miért tartja egyre több gazdasági vezető jó befektetésnek, a jövő szempontjából is hasznot hajtó beruházásnak a szakismere­tek fejlesztését, a technikai előrelépés ilyen lehetőségeinek megteremtését. Csupán a gazdasági hasznot, csak a technikai lépéstartást, csak ennek a lehetőségeit megteremteni nem lenne méltó szocialista valóságunkhoz. Mi nem állhatunk meg a techni­kánál, nem elégedhetünk meg a termelés tényeinek emelke­désével, az ennek nyomán növekvő anyagi jóléttel. A mun­kásosztály érdeke a hatalom birtokában többet, mást kíván. Hazánkban messzemenően adottak a szocialista demok­ratizmus elmélyítésének politikai feltételei. A gyakorlati megvalósításhoz azonban nélkülözhetetlen, elengedhetetlen a dolgozó emberek, munkások műveltségi, kulturális felké­szültsége. Nem jól­­mutató, mégis valóság, hogy az a munkás­ember, aki a maga köréről nem rendelkezik alapvető átte­kintéssel, érdemi vélemény, beleszólás helyett csak hallgatni, tudomásul venni kénytelen a maga körére vonatkozó dönté­seket. Aki nem tudja ismeretszegénység miatt a helyi politi­kát — az üzemben, a műhelyben, a kis közösségben — a maga valóságából látni, aki esetleg nyelvi készség hiánya miatt nem tudja megfogalmazni a maga véleményét, annak a hatalom lassan-lassan elvont fogalommá távolodik. Úgy gondoljuk, itt feszülnek a munkahelyi művelődés fő tartópillérének kötőcsavarjai. Itt, ebből a nézőpontból válik egységes egésszé a munkahelyi közművelődés több, látszólag nem ugyanazon az erővonalon futó ága, egyesül egy irányba ható hatalmas erővé. Elegendő, ha csupán a művelődés egyik legfontosabbjáról szólunk, az általános műveltség alapjait jelentő általános iskolai végzettség megszerzéséről. Megyénkben sok ezer azok­nak a dolgozóknak a száma, akik nem rendelkeznek a mű­veltség iskolai alapjaival. Szólhatnánk a munkahelyi közmű­velődés még több más eleméről, tényezőjéről. El nem hanya­golható ágazatáról. A szakmai, a politikai ismeretek állandó bővítése, a könyv kézbeadása, a rendszeres olvasás igényének­­fölkeltése, fönntartása — el nem maradhat egyik sem. Akár­melyik is hiányozna, nem lenne teljes a munkásművelődés egységes feszessége. A műveltségben hiányokkal küszködők is jogosak mind­arra, amit minden munkásnak, dolgozónak jelent az üzemi, munkahelyi demokrácia, a szocialista demokratizmus., Joguk mellé a lehetőséget is oda kell állítani. A művelődés, a köz­­művelődés sok, kisebb-nagyobb eszköze, sok, nem mindig mutatós, hétköznapi m munka, mint például a művelődési há­zakban szervezett tanfolyamok, az értelem-nyitogató beszél­getések, a brigád-igyekezet is értük áll sorompóba. Az eszközök kínálta lehetőségek kihasználása, új és új eszközök, utak föltárása, a kulturálódás kapuinak szélesre tárása nem egyszerűen tanácsi, iskolai s nem is csak párt­feladat. Ebbe a sorba áll oda, nem is a közepe tájára, hanem oda, ahol tenni kell: a szakszervezeti munkahelyi közműve­lődési program. ODAÁLL AZZAL AZ INDÍTTATÁSSAL, amelyet a szakszervezetek kongresszusa adott: következetes, mindenna­pos munkával folytassák a szakszervezeti nevelőmunkát. Az­zal a felelősséggel, amelyet a ma és a jövő munkásosztályá­ért, a szocialista demokratizmus teljes kibontakoztatásáért érzett felelősség jelent. Vincze István m­mÜnnepi könyvhét Folytatva a haladó ha­gyományokat, az idei könyvhéten is sok érdekes újdonság szolgál a könyv­barátok örömére: a hazai és a világirodalom klasszi­kus és kortársi alkotásain kívül politikai, társadalom­­tudományi, művészettörté­neti és ismeretterjesztő mű­vek sora kerül a könyves­boltokba. Megemlékeznek Berzsenyi Dániel születésének 200. évfordulójáról, összes mű­vei, valamint egy kéziratos versgyűjteménye, jelenik meg hasonmás kiadásban. Gellért Oszkár és Vas Ist­ván életművét elemző mo­nográfiák ismertetik: Bálint György, Illés Endre, Illyés Gyula és Sőtér István ta­nulmánykötetein kívül Si­mon István írószobám cí­mű, íróportrékat kínáló gyűjteményes kötete lát napvilágot. Regénnyel „je­lentkezik” Krúdy Gyula, Bóka László, Németh Lász­ló, Tersánszky Józsi Jenő, s maiak közül Déry Tibor és Szakonyi Károly. Drámairo­dalmunk legújabb és leg­színvonalasabb darabjait a Rivalda című antológia ad­ja közre, s e műfaj újdon­ságai közé sorolhatók Ka­rinthy Ferenc, Sütő András és Hernádi Gyula művei. HÍRLAP GURGULYA ÉS GUGYOGÓ Fazekas kiállítás Fehérváron A székesfehérvári István király Múzeumban látvá­nyos népművészeti kiállítás nyílik meg vasárnap: az egykor messze földön híres csákvári fazekasság jellegze­tes termékeit és történetét mutatja be. — Milyen érdekességeket idéz ez a történet? Erre a kérdésünkre Lukács László néprajzos muzeológus — aki Kresz Mária és Pesovár Fe­renc mellett a kiállítás egyik rendezője — így vála­szolt: — Csákvár egykor jelentős fazekas központ volt. Itt szé­kelt a Fazekas Főcéh, amelyhez a környékbeli községek céhrendszerben dolgozó mesterei is tartoztak. A múlt század közepén még mintegy másfél száz csákvári lakos foglalkozott ezzel a régi mesterséggel, a külön céhszervezetbe tömörült al­­­sóvárosi tálasok és a felső­városi fazekasok mellett kor­sósok és kályhások is dolgoz­tak. Készítményeik a távoli vidékekre is eljutottak, s jo­gos megbecsülést szereztek a csákvári műhelyeknek. Nézegetjük a lassan vég­leges helyükre kerülő kiállí­tási tárgyakat. Bőven akad látnivaló: három múzeum és egy magángyűjtemény legérdekesebb csákvári tár­gyai fogadják majd vasár­naptól a látogatókat. A bejá­rat előtti lépcsők mentén ré­gi fényképek hosszú sora függ: a mesterek láthatók rajtuk munka közben, külön­leges munkaeszközeikkel. Ilyen munkaeszközök kiállí­tási tárgyakként is vallanak­­ a fazekasság titkairól. — Ez itt a gurgulya — mutatnak egy furcsa kis holmit — írókának is neve­zik, ez a név már árulko­dik arról, hogy mire szol­gált: díszítő írásra. Ecset­ként viszont az ürge farkát becsülték a legtöbbre a ré­gi mesterek... A kiállítás szemléletesen tanúsítja majd, hogy milyen sokféle használati tárgyat készítettek egykor a csákvá­­riak. Egymás mellett sora­koznak olyan érdekességek, mint ik­eredényes ételhordó, tintatartó, gyertyamártogató, céhkancsó, disznóöléskor használatos tál és csaknem kétszáz esztendős borstartó, amelyen ez a ma már kissé homályos értelműnek tűnő felirat olvasható: „Eb kéri, eb is adja.” Természetesen a különfé­le kor­sók, fazekak és tálak nyújtják a legváltozatosabb látványt. Érthetően sokra becsültek voltak közöttük az úgynevezett gugyogó korsók, amelyekben a felületi párol­gás miatt nyáron is hűvös maradt a tartalmuk, és a bennük rejtőző bort, vagy vizet a korsó fülén keresztül kényelmesen lehetett inni. Érdekesek a valóban „lá­bas” lábasok, mert még lá­bakon nyugodtak, valamint a jellegzetesen zöld mázas köcsögök és a csíkozott fa­zekak. A köznapi használatra szánt jellemző holmik mel­lett számos művészi r­emek is gazdagítja a kiállítást. Közöttük az óriási, kétfülű lakodalmas fazekak, ame­lyeknek körbefutó mintázata szellemes megoldással nem csupán a díszítést, hanem az edény falának megerősítését is szolgálja. Gyönyörű dar­ab az a régi, bögreszemes cse­répkályha is, amely a sax­ok­­ban zöldell. Valamikor lakó­szobában állott, kívülről, a konyhából fűtötték, a kuko­ricacsutka és szalma eltüze­lésével pompás­ meleget adott. (foltényi) HIVATALBÓL „Újra ezt választanám...” A rxnev „határkőnél”, a pá­­lya végén kénytelen megáll­ni az ember, visszanézni és el­gondolkodni. Valamiféle számvetést is kellene csinál­nia, de most nem a hivatalos felettes szerveknek és nem a statisztikai számadatok hal­mazával. Élethivatásomnak éreztem mindig a népművelést és soha sem egyszerű foglalkozásnak. Ez erőt lelkesedést adott. E munka szeretetéből követke­zett hon a vele lakó gond sok probléma, a kun­rcok, il­letve mindezek leküzdése az élet igazi értelmét jelentet­ték számomra itt, a marton­­vásári esztendők alatt. Nem érezheti áldozatnak, tehertételnek­­a munkáját az, aki a közösségben dolgozik, a közösségért, magasabb tár­sadalmi célok megvalósításá­ért. Közhelynek is tűnhet ezek ilyetén való megfogal­mazása, de ez alapállás, s ezt nem is tudnám másképpen elmondani. Igen, ha újra kezdhetném, ugyanazt tenném mint ed­dig tettem. Nehéz? Ha köny­­nyű lenne, nem is lehetett volna annyira vonzó számom­ra. Már gyermekkoromban és később is amikor a magam képeztetése a továbbtanulá­som annyi nehézség közepette, csak késve és önerőmből si­került, erősen élt bennem a szándék: mások tanulásához, művelődéséhez segítséget nyújtani. Igényt kelteni a­ tár­­sadalom,- és természettudo­mányok az irodalom és mű­­szerek megismerésére azok­ban, akik talán saját hibá­jukon kívül maradtak távol ezektől. A művelődési alkalmakat sokkal körnnyebb megteremte­ni, mint a tömegeket meg­nyerni ezekre, bármennyire is ismeri a népművelő a szerve­ző és propagandamunka mesterfogásai­t Mer­t a moz­gósításnál nem elég a cél megjelölése, annak vonzóvá tétele stb... Hanem a közös­ség minden egyes tagjára kü­­lön-külön tehát eltérő sajá­­tos módszerekkel kell hatást kifejtenie. Ennek legfontosabb előfeltétele hogy ismernie kell a népművelőnek a reá bízott közösség minden tag­ját. S én abban a szerencsés helyzetben voltam hogy itt nőttem fel életem legnagyobb részét itt töltöttem Martonvá­­sár­on, a reám bízottak is is­mernek engem értékelték erőfeszítéseimet és hallgattak rám Tanait Imomk Mu ad­ta hitemet is munkám ered­ményességében. Hogyan tudtam elérni,­­hogy a rendezvények látoga­tottak voltak? Egyrészt, az elmondottak alapján.­­ Másrészt: az éves kulturális tervet mindig kö­zösen készítettük figyelembe véve az igényeket- összehan­golva őket a társadalmi elvá­rásokkal és lehetőségeinkkel. Ha a terveket közösen készí­tettük természetesen hogy a megvalósításnál is sokan köz­reműködtek. Az igények növe­lésével, irányításával na°von csínján kell bánni. Soha semmit nem szabad ,direkt” módon. A népművelő soha ne .oktasson” é­s ne ..vál­jon ki”, mert ezt nem bocsáj­­tanák meg neki. .Együtt” művelődjön a közösséggel maradjon szerény és személy­telen, mindig csak a hátté­­­­ből mozgató erő. Én ezt az egyenlőséget” hittem is min­dig mégpedig azon az alapon hogy a közösség kezében és erejében van a többlet, ők termelik meg a közművelődé­si munka anyagi feltételeit is... És még mi mindent,­­amit sokra kell értékelni és nagyon-nagyon becsülni. Megtaláltam-e a számításo­mat a pályán? Aki anyagias, azt más pályára tanácsolnám. Ám amit a pénznél többr­e értékelek: nagyon jó dolog volt érezni a megbecsülést, ami különösen most nyilvánul meg a búcsúzásnál. Jó volt hallani hogy sokan fölismer­ték mennyi szellemi gyara­podáshoz segítettem őket s mennyien végezték el az álta­lános iskola felső osztályait, s szereztek szakképesítést. Sokan váltak rendszeres ol­vasókká színházlátogatókká, így, gazdagodott életük álta­lam, s ugyanakkor az enyém is Számvetés. Tartozik- követel az elszámolásban”. Pál vám évei alatt mindkét oldalra íródtak tételek. S ha most új­­ra végiggondolom az egyen­leg nem lehet más, újra ezt a pályát az emberek művelésé­nek hivatását választanám. . . Jantsits Tiborné — 5 Pusztaegres koronát emel a homlokára.­­ A falu, ahogyan a paraszti ősök bújtak a földhöz, a kukoricaszárral fűtött ke­mencéhez, bújik a löszdom­bok oldalához. Közepében azonban ma már fekete aszfaltcsík kúszik végig, kö­tés a világgal. A házak a völgyhajlatban, nádkontyu­­kat rég megunva emelik már a fejüket, egyik-másik vas­kerítéssel cifrázva néz a vi­lágra. Emelik, emelték már a fejüket, ám a dombtetőre nem léptek föl. Ott csak mostanában épül, alakul az első­­utca, mostanában ma­gasodik — szinte új, mai korona Pusztaegres fején — az épülő óvoda. Sohár János vb-titkár nyomában most még csak vontató, teherautó vágta csa­páson, inkább sár, mint utca jövendő járdájának helyén iparkodunk föl, az új épület­hez. A házak lent maradnak, a kertek nyújtóznak csak mellettünk, szinte az egész falu bemutatja tavaszt váró önmagát. Az úton kohósalak — Dunaújvárosból került oda — várja a tavaszt, a serény kezeket. lesznek is kezek: „Ahogyan az idő engedi, csi­náljuk az utat” — szól Sohár János. Még néhány kátyút, né­hány árkot kerülünk és ott az óvoda. Ha csak fényképe­zőgép lencséje, filmje lenne az újságíró szeme és szíve, ezt mondanám: sóderhal­mok, deszkák, vakolatlan falak, ugaron maradt szán­tóföld... Amit azonban nem­csak nézünk, hanem látunk is Sohár Jánossal, nem ez. Jobbra­ mutat: „Tágas he­lyet hagytunk itt, amint le­het park, játszótér nő ki az ugarból.” Balra mutat: „Innen hoz­tuk a vizet...” (Vízvezeték­ről van szó, mert a mai Pusztaegresen az is van.) Előttünk az új épület. „Ilyen még nem épült ná­lunk...” A ház magasra emeli homlokát, széttekint a falu fölött. A falak főzött a sárbogár­di TÖVÁLL (a termelőszö­vetkezetek közös építőválla­lata) munkásai, Mádi István brigádja. Az épületen belül vakolnak, lassan habarcs­­ruha borítja majd a még csupasz betonfödémeket, a fal tégláit. Hatalmas koksz­kosarak vigyázzák a mele­get, lopják be­ a késlekedő tavaszt, a habarcsszikkasztó, szárító jó időt. Állványok között kerülünk beljebb. Terembe lépünk. „Ez az egyik foglalkoztató terepi.” A terem még csak fal, be­ton, mész, homok,­ cementes zsákok. Sohár János szemé­ben azonban már ott látom az apró asztalkák képét. A falon az otthonos burkolat, az asztalkák közül a pusz­taegresi kisgyerekek. A most még ott dolgozó meszes, po­ros­­építőmunkás, a brigád­vezető helyett — már az óvó nénit látja a képzelet. „Ez a konyha, ez a másik terem... ez itt a lakás...” Végül is ötven gyermeket, láthatunk, két csoportban, a képzeletbeli óvodás­ napon. Lehet, több is, elfér majd. Azzal sem árulunk­ el titkot, ide Pusztaegresre várják majd talán a sárhatvani, őrspusztai kicsinyeket is. Azok is otthonra lelnek, a termelőszövetkezet segítsé­gével, a falu lakói összefo­gásának segítségével. „Úgy tervezzük, júniusra elkészül...’' Ötven kisgyerek nevelődé­­se válik korszerűbbé, ötven anyuka gondja kisebbedik majd, egykori pusztai édes­anyák csöndes mosolyától kísérve, ötvenszeres — sok­szoros — öröm készülődik fölpiroslani Pusztaegresen. Ez az összefogásból fénye­sedő közös öröm emeli ma­gasra a falu új életének új díszét, uj jelét — Puszta­egres homlokának méltó ko­ronáját." (Vincze) Pusztaegres koronája A Fáklya pályázata A Fáklya legutóbbi szá­maiban a Szovjetunió Kom­munista Pár­tja XXV kong­resszusa tiszteletére kong­resszusi rejtvénypályázatot hirdetett. A pályázat fő díjainak sorsolása 1976. március 27- én 15 órakor lesz a Pamut­fonóipari Vállalat Kaposvári Gyár­ának kultúrtermében (Kaposvár, Jutar út). A sor­soláson részt­ vesz Nyikolaj Zabelkin, a Fáklya főszerkesztője, a Szovjetunió Hőse. A sorsolás után a Fáklya szerkesztősége ankétot ren­dez. A program a Fáklya népszerűsítését szolgáló ki­állítással és Somogy megye művészegyütteseinek ünnepi műsorával zárul. ­ Plakát hátán plakát Az információ mennyisége már-már elborítja az em­bert. Nemcsak a tévéből, rádióból, újság oldalakról­ áramló információtömeggel van dolgunk, hanem az ut­cák hirdetőtábláiról is su­gárzik: mit kell megnézni a moziban, ki mit árul, s meg­tudhatjuk, hogy Fabulon a bőrünk őre, valamint, hogy a Pepsi az igazi, s hogy a Beton együttes hol hallha­tó. Sajnálatos, hogy ez utób­bi kizárólag műemlékek fa­lain olvasható. Csak Fehérváron négy­száz oszlopon és táblán lát­hatók a színes plakátok — néha egy-egy plakát köze­pén is plakát. Nem mondhatnánk, hogy ez a plakátragasztó forma­bontó ízlésének köszönhető, hanem „maszek" plakátra­gasztók önálló műve. Ami hivatalosan, a Magyar Füir­­detőtől származik, az ha­vonta kétezer-ötszáz hirdet­mény, plakát. Emellett a nem hivatalos — sőt pénz­bírsággal büntethető sza­bálytalan — hirdetések szá­ma már nehezebben ítélhető meg. Ilyenek a­ falragaszok, a fákra szögelt cédulácskák és a plakátok közepén " Persze dekoratív plakát csak akkor marad a helyén, ha a ragasztáskor nem jár arrafelé egy szoba fát ’■ sér­teni szándékozó­ Urá­ma lány, mert­ akkor mer ,en száradhat a ragasztó a papí­ron, máris elemeli.

Next