Fejér Megyei Hírlap, 1976. december (32. évfolyam, 284-309. szám)

1976-12-18 / 299. szám

Szombat, 1976. december 18. Óvónő­jelöltek, gyakorlaton A székesfehérvári dr. Mün­­nich Ferenc lakótelepi óvoda gyakorlati ismeretek elsajá­tításához nyújt lehetőséget azoknak az óvónő­jelölteknek, akik a Vasvári Pál szakkö­zépiskola óvónőképzős tago­zatán tanulják e szép hiva­tást. Az óvoda korszerű foglal­koztató termeiben mesehall­gatással, versmondással és sokféle játékkal töltik hasz­nosan idejüket a kis óvó­dásokkal a tanulók. Az óvó­nőképző gyakorlatokon mint­­egy 1 60-en vesznek részt, munkabeosztás szerint. A képen Pintér Éva I/B osztályos képzős tanuló ön­álló játékórát tart a kicsi­nyeknek. Péteri László Székdöngetés a színházban Fővárosi művészek vidéki szereplései után hallani néha arról, hogy „lebecsülték a kö­zönséget”, a kívántnál alacso­nyabb színvonalú, esetleg ri­­pacskodó volt a program. Sajnálatos módon legutóbb a fehérvári színházban az érem másik oldalának né­hány visszásságáról győződ­hettünk meg. Ezúttal a közön­ség nem tartotta be a „já­tékszabályokat”. .. Miközben Seneca két művének: Játék az isteni Claudius haláláról és az Oeidipus Rex Nemzeti színházbeli előadása zajlott, sűrűn zuhogó, döngő zörejek szolgáltatták a nem egészen hű aláfestést. A csokoládé, vagy a cukorpapír zizegését még csak eltűri a drámát fi­gyelni akaró ember füle, de a sorozatosan ismétlődő szék­döngetés, egy idő után már tökéletesen biztosítja az előadás élvezhetetlenségét. A színészi munka feltételeinek biztosításáról most nem is be­szélek ... Több más problémát is fel­vet egyes színházba beülő emberek viselkedése. Ha döngenek a székek, ez azt is bizonyítja, hogy üresek a székek, mert például az én székemet a mögöttem ülők nem tudták döngetni, mivel rajta ültem. De vajon miért volt félház a „C” bérlet előadásán? Va­lószínűleg azért, mert sokan nem jöttek el. A katonák je­lenléte ismét biztosította, hogy ne minden sor tátong­jon az ürességtől. Továbbá: érdekes, hogy mivel Fehérvá­ron nics önálló társulat, egy­­egy darabot egy-kétszer lát­hat csak a néző, de feltűnő módon így sem mindig telt a ház. Az erőltetett bérlet-akciók egyik eredménye az is, hogy olyan emberek szorulnak ki a színházból, akik — bár a bérletnek nem hívei — szí­vesen végigülnének másfél­két órát, nem úgy, mint az „arcukat fürdető” és a statisz­tikát javító társaik. Minden­esetre legutóbb a székdöngetés volt a színházi este központi eseménye... B. Kovács István Mi készül Klasszikus és kortárs írók műveit viszi el milliók ottho­nába a televízió. A kétségkí­vül változatlanul népszerű romantikus történetek kedve­lői számára ígér jó szórako­zást, kellemes időtöltést Jó­kai Mór „A szerelem bolond­ja” című regényének tévés feldolgozása. A kétepizódos játék, amelyet Hajdufy Mik­lós rendez, igyekszik megőriz­ni a múlt századi történet fordulatos meseszövését, sze­relmi bonyodalmait. Főhőse egy személyi titkár, aki úgy dönt, hogy gyakorlatban va­lósítja meg szellemi eszmény­képe, Machiavelli nézeteit Nem akar többé a hatalma­sok játékszere lenni, hanem a háttérből maga kívánja irányí­tani politikai-gazdasági, nem utolsó sorban pedig szerelmi cselszövéseit. Málnay Levente rendezésé­ben készül feldolgozás Nagy Lajos „A tanítvány” című műve nyomán. Az író itt egy látszólag „békés” szituációban tárja fel a két világháború közötti Magyarország kibékít­hetetlen osztályellentéteit. Egy szegénysorsú fiatalember először nyer bepillantást a „másik” Magyarország min­dennapjaiba, miközben lusta és gazdag tanítványát készí­ti fel az érettségire. A két fiatalember között őszinte barátság szövődik, de egyet­len pillanat elég, s az úr-szol­ga viszony máris a maga meg­alázó voltában kerül a fel­színre megint. . a tv-ben? Az amerikai elnökválasztás és az elnöki rendszer fonák­ságairól forgat filmet „Az el­nökasszony halála” címmel Szinetár Miklós. Hernádi Gyula könyve szatirikus utó­pia, amelynek kiindulópont­ja az amerikai történelem szá­mos elnökgyilkossága. Szőnyi Sándornak három elbeszélését viszi filmre a te­levízió felkérésére Horváth Tibor „Holnap is élünk” címmel. Szereplői a nyugdí­jas takarítónő, aki az első „szabadságnapján” mint ven­dég tér be a patinás cukrász­dába, a mama akinek halála után derül ki, milyen külö­nös örökséget hagyott gyer­mekeire, illetve a papa, aki telefonkalandba kezd fia lányismerősével. Erdős István „Cigánykerék” címmel készülő tévéjátékának hősei túl vannak már a gyer­mekkoron, sőt az ifjúság el­ső felhőtlen évein is. Kon­fliktusuk is ebből fakad; tu­domásul kell venniük, hogy immár felnőttek lettek, fele­lős emberként kell élniük. A fiatal, „első forgatókönyves” író művét Csányi Miklós ren­dező irányításával veszik föl. Dayka Margit és Páger An­tal a főszereplői a „Haszon­talanok” című tévéjátéknak, amelyet Kapás Dezső forgató­­könyve nyomán Várkonyi Gábor rendez. A film egy kertes külvárosi lakónegyed­ből a lakótelepek embertöme­gébe került öreg házaspár groteszk-­ líráját - története HÍRLAP Úttörő Ki mit A Fejér megyei Művelődé­si Központ Ady termében lépnek színpadra december 18-án a székesfehérvári járás úttörői. A kulturális bemuta­tó legjobbjai a megyei sereg­szemlén is részt vesznek, tud? A sárbogárdi járás úttörői­nek a József Attila Művelő­dési Központ ad otthont. Va­sárnap a vers- és prózamon­dók, valamint az irodalmi színpadok mutatkoznak be. Új évfolyamok a szovjet egyetemeken Az idén ősszel újabb egy­millió elsőéves egyetemi hall­gató kezdte meg tanulmá­nyait a Szovjetunió 859 egye­temén és főiskoláján. A leningrádi egyetemen 2337 hallgató, kezdte meg ta­nulmányait. Tíz százalékuk az előkészítő tagozatról ke­rült az egyetemi padokba. Ez az oktatási forma a fiatal munkások, kolhoztagok és a katonaidejüket letöltött fia­talok egyetemi tanulmányai­nak előkészítését szolgálja. A nyolc-tíz hónapos tanfolyam segít az ismeretek felelevení­tésében és kiegészítésében, s sikeres záróvizsga esetén a hallgató egyetemi felvételi vizsga nélkül lesz egyetemi polgár. 1976-ban országos át­lagban minden egyetemi fé­rőhelyre 311 jelentkező volt. Az egyetem első évfolya­mán ezen kívül még 19 olyan hallgató van, akinek nem kellett felvételi vizsgát ten­nie: hatan nemzetközi diák­olimpiák győztesei, tizenhár­man pedig a technikumok ki­tüntetéssel végzett hallgatói. Az elsőéves hallgatók kö­zött a legkülönfélébb nemze­tiségek képviselői találhatók, köztük a kis nemzetiségeké is: három tuvin, egy jakut, egy hakasz, egy csuvas. A hallgatók 52 százaléka nő. Az elsőéves hallgatók szo­ciális összetétele a következő: 957-en munkáscsaládból származnak, vagy maguk is munkások voltak, 44-en volt kolhoztagok, vagy ilyen csa­ládból származnak. Az alkal­mazottak gyerekeinek aránya kb. 50 százalék. APN­KS Pályaválasztási tájékoztató A Dunai Vasmű személyze­ti és oktatási osztálya Pusz­­taszabolcson is tájékoztatót osztott ki az általános isko­lában a szakmunkás pályára készülők tájékoztatására. Ez­zel a pedagógusoknak és a szülőknek is segítséget kí­vánnak nyújtani. A tájékoz­tató szerint a fiúk beiskoláz­hatók az acélolvasztár, öntő, hengerész és forrasztár, he­gesztő, géplakatos, vas és fémszerkezeti lakatos, esz­tergályos, központifűtés-sze­relő, villanyszerelő szakmá­ban. A lányok részére három szakmát ajánlanak: hegesztő, esztergályos és villanyszere­lő szakmát. Felvételre jelent­kezhetnek a 14—17 éves korú nyolc általánost és gimná­ziumot végzett 18 éves fia­talok — tudósít Molnár Ár­pád. Ablakba tett És megadja magát az ün­nepnek a város. A bevásárlások tülekedé­sében a feszültség. A gye­rekek napot visszapergető, álmot visszaszámlálása. Még ennyit kell aludni... Már csak annyit — Ezt tegye el, legyen szíves, még visszajövök ér­te. — Uramisten, hogyan fo­gom ezt hazacipelni? Karácsony — Mondtam, hogy kevés szatyrot hoztunk magunk­kal. Mindegy, melyik város, melyik boltjában, milyen szavakkal — a készülődés egyarcú mindenütt. Árulják már a karácsony­fának valót. Mintha a fenyő­­erdő indult volna meg a Bakonyból, a Vértesből és a nyugati országrészből. Útra­­keltek a soproni hegyek fe­nyői, a gasztonyi, nemes­­medvesi tűlevelűek, hogy néhány hétre gyantaillattal töltsék be a szobákat. Panelházak ablakaiból ki­lógatva, gondosan összekö­tözött fenyőfák. Ünnephir­detők. Egyre több és több lesz belőlük, ahogy fogynak a napok. Aranyvasárnap. Még egy hét és... Erkélyre tett, ablakba tű­zött fenyők. Az ünnep jelei szerte a városban. A félretett pénz fogytán. Az utolsó napokban derül ki, hogy még ezt is, meg őt is elf­el­ejtettük. Még mi min­denért kell lerohanni a bolt­ba. Egy hét még. Egy hét iz­galom. És talpraállnak a fenyő­fák. Szikrázó díszbe öltöz­tetve uralkodnak az ottho­nokban. Elernyed a nagyta­karítás merevítette derék, nagymamák konyhagőz­ette arca pillanatok alatt kisi­mul. Varázslatosan megszépül az este. Megadja magát az ünnep­nek a város. L. G. ­ A sárbogárdi gimnázium megyénk egyetlen középisko­lája, amelyben a népműve­lést fakultatív tárgyként ok­tatják. — Miért választották ezt a választhatók közül? Szabó István igazgató: — Régi törekvésünk tanu­lóink elhelyezkedési gond­jain könnyíteni. A népműve­lés sok lehetőséget kínál. Mű­velődési otthonokban, klu­bokban, könyvtárakban le­hetnek segítői a főhivatású népművelőknek. Pedagógiai szakkörünket is ez a törek­vés hozta létre. Sokan vállal­ják önként, néha kényszerű­ségből a képesítés nélküli ta­nítást. A szakkörben maguk­ba szívhatják azokat az alap­vető ismereteket, amelyek megkönnyítik az „úszást a mélyvízben” Sárbogárdon nemcsak a középiskolában, a nagyköz­ségben is rangja van a köz­­művelődésnek. Gazdag ha­gyományai,­­ kultúrértékeket gyarapító jelene segítette a választást és az a tény, hogy két olyan nevelő vállalta e komplex ismeretek oktatását, akik maguk is népművelők, a szó legtágabb értelmében. Huszics Vendel immár húsz éve az énekkari kultúra ápo­lója és fejlesztője, magyar­ének szakos tanár. Lesz­­kovszki Albin magyart és történelmet tanít, most éppen a Színművészeti Főiskola rendezői szakán szerez újabb ismereteket. 13 az irodalmi színpad vezetője és házi szer­zője. Remek verses komédiá­ja egy rossz tanuló pokoljá­rását és mennybemenetelét mutatja be. Visszalopta az ifjúság körébe a vígságot, a humort, az iróniát, a jóízű komédiás tüzet, feloldva ez­zel az irodalmi színpadokra egyre inkább jellemző gond­terhes, görcsös komolykodás egyoldalúságát. József Attila parancsát követi: „játszani is engedd szép, komoly fiadat!”. Szilárd alapokra épült itt a népművelés oktatása, amely alig féléves múlttal rendelkezik. Tankönyvek nincsenek, a Művelődésügyi Minisztérium főiskolás anya­gokból összeállított jegyzetei­ből merítik a tudást. „Ez ne­künk magas!” — mondják a fiúk, lányok például a luká­csi esztétikára. Néhányan kö­zülük, kilépve az életbe, az „esztétikum sajátosságait” hiába keresik majd. Az ő dolguk is többek között, hogy legyen kultúra, legyen eszté­tika és még sok minden más, ami gazdagítja életünket. A heti kilenc órában okta­tott ismeretek között sok a gyakorlati tudnivaló. Kiállí­tás-rendezés, állókép vetíté­ses technika... Ez utóbbihoz például a helyi fényképész szövetkezet ad segítséget. Al­kalmazott grafika... Ebben Ecseri Máriától kap támoga­tást a gimnázium. Ügyviteli ismeretek, költségvetés, lel­tározás ... Ki hinné, hogy ezt is szívesen tanulják a diákok. A praktikus, a gya­korlati ismeretek gazdája Fa­ragó Zoltán matematika fi­zika szakos tanár. Az elmé­leti alapozást gyakorlat köve­ti. Az lesz csak az izgalmas „játék”! Készül már a klub­juk, ahol a népművelő sza­kosok rendezik a programo­kat. A kollégiumot is ellát­ják művelődési, szórakozási lehetőségekkel, a művelődési házban is „fellépnek” néhány saját rendezvénnyel. — Nem csalódtál a válasz­tott tárgyban? — kérdeztem Szente Ildikótól, aki tanító­képzőben szeretne továbbta­nulni. — A klubvezetői ismerete­ket úgy képzeltük el, hogy „klubosdit” játszunk. Kicsit meglepődtünk, amikor az el­ső órákon ilyenekről volt szó, mint Marx kultúrafelfogása. Aztán rájöttünk, ha okosan akarunk játszani, ahhoz bi­zony komoly tudás kell. Tóth Zoltánról azt hallot­tam, hogy a népművelést hi­vatásának szeretné választa­ni. — Először ösztönösen von­zódtam ehhez a pályához, amióta tudom, hogy mit vá­lasztottam, kedvem fokozó­dott. Tagja az irodalmi színpad­nak. Örömmel újságolta, hogy paródiájukkal bejutot­tak a „Ki mit tud?” tévése­­lejtezőbe­ A napokban jártak Szegeden, az ottani színpad vendégeiként Fellner Ágnes is örül, hogy a 27 úttörő között, lehet, akik fakultatív tárgyként a nép­művelést tanulják. — Szeretném Szombathe­lyen folytatni, amit itt el­kezdtem, de ha nem sikerül, akkor is nyert ügyem van. Ezeket a sokoldalú ismerete­ket az élet bármelyik terüle­tén fel tudom használni. Úttörőmunka folyik Sár­­bogárdon, az országban nincs sok példa. A művelődésügy néhány megyénkbeli szakem­bere Tatabányára megy majd tapasztalatokért, ahol három év tanulságait gyűjthetik cso­korba. Ha van is néhány tisztázatlan, bizonytalan kér­dés és válasz, a diákok min­denképpen nyernek. Nem kapnak népművelő „szak­munkásbizonyítványt”, de olyan ismeretek birtokába jutnak, amelyek közül jó né­hány tartós érdeklődést kelt. Tanuljanak bárhol, dolgozza­nak bármit, a közművelődés fontosságát érezni, tudni fogják és biztosan lesznek, akik gyarapítják is értékeit. Zágoni Erzsébet Úttörő gimnazisták Sárbogárdon Népművelők — középfokon

Next