Fejér Megyei Hírlap, 1977. október (33. évfolyam, 231-256. szám)

1977-10-21 / 248. szám

Péntek, 1977. október 21. Portréfilm Törőcsikről Repültünk és alászálltunk Marival Szomorkás mosolyával, fakó hangjával, csúnya­ szép arcá­val, filigrán termetével, ha színpadra lép, érezhetjük azt a bizonyos „duandét”, amely a szerdai portréfilm egyik al­címe is volt. A spanyolok használják ezt a kifejezést, a személyiség megmagyaráz­hatatlan varázsát jelölik ve­le. Törőcsik duandója is meg­foghatatlan. Nem szépség, nem szellemesség, hanem va­lami belülről sugárzó erő, és az őszinteség. Elutasít min­dent, ami tettetés, ami csi­­náltság, ami hazugság. Meri önmagát vállalni, úgy, ahogy van. Öltözőjében fellépésre készülve láthattuk csúnyán, lomposan, fáradtan, és lát­hattuk miként nyílik ki, mint a virág, amikor Elektra szere­pét már kívülről, belülről is magára öltötte, s koncentrált a színpadra lépés pillanataira. Repültünk Marival a Kör­hinta filmkockáival. Sós Im­rét idéző vallomásaiban, a művészetét meghatározó szép­ség és tehetség élmények idé­zésekor. Alászálltunk poklaiba is. A legnagyobb bukást Szol­­vejgként élte át. A Vágóhidak Johannájának bukását igaz­ságtalannak érezte, mégis ösz­­szeomlott. „A kritikák szinte lepaszíroztak a pályáról” — mondta, de ő ennek ellenére sajátos fényű csillagként tün­dököl. Igaz, eltelt vagy húsz év, amíg akkorát tudott kiál­tani a színpadon, hogy min­denki odafigyelt, de ma már milliók hallják halk szavait is, és nemcsak a közönség fi­gyeli, csodálja, hanem a pá­lyatársak is. Kár, hogy nem tudtunk meg semmit a székesfehér­vári Elektra előadás titkaiból. Itteni szereplését fénypontjai közé sorolja, de a miértre nem kaptunk választ. Sze­mérmes színész, nem szíve­sen tárja fel titkait. • • • Valódi poklot is teremtett számára a rendező. „Pályá­mon mindig voltak, akikben teljes mértékben hittem ma te vagy az” — mondta Maár Gyulának, aki — úgy érez­zük — visszaélt ezzel a biza­lommal. Törőcsik Mari 22 éve nem mondott verset. Egyszer be­lesült, azóta nem lépett pó­diumra. Most sem akart. Til­takozott, könyörgött, látszott, hogy félt, fizikailag szenvedett a nem kívánatos feladattól, mégis kierőszakolták tőle, hogy elmondjon egy Pilinszky verset. A Korona cukrászda pódiuma, bizonyára önelégül­ten vette tudomásul, hogy Tö­rőcsik is „megkoronázta” őket. Maár Gyula feltehetően büszkén és diadalittasan vi­selte ..győzelmét”, rá tudta szedni a művésznőt olyasmire, amit se teste, se lelke nem kívánt. Mi, nézők viszont Törőcsik­­kel együtt szenvedtünk, aki „tehetetlen tehetségtelensé­­get” érzett a ráerőszakolt szerepben, akire ..ostorcsa­pásként” hatott a versmon­dás, aki színésztársainak is megvallotta, hogy a pódium­­szereplés óta se éjjele, se nap­pala. Az erőszakos, néhol durva játék elrontotta azt a néhány szép örömöt, amit a portré­­film­ néhol megcsillantott. Zágoni Erzsébet HÍRLAP Az oktatásügyi dolgozók bérrendezése Munkára serkentő forintok „A korszerűsítés, az iskolai élet és munka megújulása, az új tantervek bevezetésére való felkészülés idején na­gyon jókor jött a fizetésren­dezés. Megmozgatta a gon­dolatokat... Kivirultak a pe­dagógusok” — hangzott el a Pedagógusok Szakszervezete Fejér megyei bizottságának szerdai ülésén, amelyen — többek között — az oktatás­ügyi dolgozók bérrendezése végrehajtásának tapasztala­tait vitatták meg. Október első napjaiban kapták kézhez első ízben me­gyénk pedagógusai, oktatás­ügyi dolgozói felemelt fizeté­süket. A 6/1977. (VII. 7.) OM —MüM sz. rendelet szerint az oktatási intézmények 7814 dolgozójának fizetését emel­ték fel megyénkben. Közülük 5127 pedagógus és 2687 alkal­mazott részesült a magasabb bérben. A fizetésrendezésre megyénkben összesen havi 3 millió 98 ezer forintot hasz­náltak fel, a személyi alapbér átlagosan 17,7 százalékkal emelkedett. A bérrendezés végrehajtá­sának tapasztalatait Zilahy Sándor, a megyei tanács mű­velődésügyi osztályának cso­portvezetője fogta csokorba. A részletes számszaki elem­zésen túl megállapította, hogy a bérrendezés lehetőséget nyújtott a munkahelyi de­mokrácia erősítésére, az igaz­gatók és a szakszervezeti tisztségviselők együttműkö­désének további fejlesztésére, a pedagógusok közhangulatá­nak, közérzetének, a mun­kahelyi légkörnek javulásá­hoz. A megyei bizottság tagjai véleményéből kiviláglott, is­koláink, óvodáink nevelői oktatásügyi dolgozói öröm­mel fogadták a nagyobb megbecsülés kézzelfogható jelét. Emellé az öröm mellé majd mindenütt odagondol­ták, fogalmazták az odaadóbb munka, a korszerűbb nevelés igényét. „Kollégáink megfogalmaz­ták, igaz, nem hangosan, hogy ezért munkánk, a szo­cialista iskola többet vár tő­lünk” — hangoztatták a Pe­dagógusok Szakszervezete megyei bizottságának tagjai. Észrevételek természetesen akadtak ezek közül jó néhá­nyat fölsorolt a tapasztalatok összegezője. Igaz java ré­szük inkább a bérrendezés részfeladataira vonatkozott, mintsem annak politikai tar­talmára, jelentőségére. ..Mindezek az észrevételek — állapította meg Zilahy Sán­dor — korántsem jelentkez­tek olyan hatásfokkal, hogy általában a pedagógusok hangulatára, közérzetére je­lentős befolyást gyakorolt volna. Pedagógusaink több­sége egyértelműen kifejtette álláspontját, hogy a párt- és kormányhatározat nyomán létrejött rendelet végrehajtá­sával nagyon jó közérzettel kezdtek hozzá tanév eleji munkájukhoz.” A bizottság tagjai kifejtet­ték: az iskolai demokratiz­must erősítette az a gyakor­lat, ami szerint az iskolai közélet felelős irányítói, szer­vezői — közöttük a szakszer­vezeti bizottságok vezetői —, majd az iskolai közösség, személyre szólóan vitatta meg a besorolásokat. Igaz, ehhez az is hozzá tartozik, hogy megyénk iskoláinak kis százalékában nem alkalmaz­ták a végzett munka szerinti differenciálás elvét. Elmondták azt is, hogy nem egy esetben a kevésbé jól dolgozó nevelők részesül­tek nagyobb emelésben, mert korábbi éveikben viszonylag elmaradtak jobban dolgozó társaiktól. Az ilyen különb­ségek kiigazítása a jövő fel­adata az iskolákban. A bérrendezés végrehjtása az iskolákban sikeresen befe­jeződött, a szakszervezet me­gyei bizottsága köszönetét fe­jezte ki a nagy munkában részvevőknek Az előbbiekkel együtt meg­állapította: az intézkedés az anyagi elismerésen, a peda­gógusok életkörülményeinek javításán túl, az egész tár­sadalmat érintő, azt szolgáló célokat is szolgál. Nem más ez, mint a jobb, a hatáso­sabb nevelőmunka. A szakszervezeti aktivisták feladata ebben, hogy érdek­­védelmi funkciójuk mellett az utóbbi célra irányítsák a figyelmet, hogy élére állja­nak a ,,kivirult”, pezsgő, úju­ló szocialista iskolai légkör kimunkálásának. * A Pedagógusok Szakszer­vezete megyei bizottsága a továbbiakban a gyermekgon­dozási segélyt igénybe vevő pedagógusnők helyzetét vi­­tatta meg. (V. I.) Gazdag tervek Nemzetiségi klub Vértesacsán Vértesacsán hosszú időre visszanyúló nagy hagyomá­nya van a néptáncnak, első­sorban a német eredetű tán­coknak. A jórészt nemzetiségi lakosok alkotta néptánccso­portban már több korosztály ropta az acsai lakodalmast és más táncokat. De nemcsak táncoltak, hanem gyűjtőmun­kát is folytattak. Így történ­hetett, hogy a német nemze­tiségi szövetség felkérte őket az acsai német táncok, ha­gyományok felkutatására, rendszerezésére. Kezdetben elsősorban az idősebbek ad­tak találkozót egymásnak a próbákon, foglalkozásokon, később a fiatalok is fokoza­tosan bekapcsolódtak a mun­kába, majd az együttes nem­zetiségi klubbá változott. Guba Margit tanárnő, a klub vezetője erről a követ­kezőket mondotta: — Rájöttünk, hogy bármi­lyen szép is a népitánc, ön­magában szűkkörű lehetősé­get nyújt a nemzetiségi ha­gyományok ápolásában. Így született meg olyan nemze­tiségi klub gondolata, amely a táncon és dalon kívül a gyűjtőmunkától az előadások hallgatásáig mindenféle más tevékenységet kifejt. A köz­ségi tanács és a termelőszö­vetkezet elismeri munkánkat, anyagilag és erkölcsileg egy­aránt támogat bennünket. Viszont mi is részt veszünk minden községi megmozdulá­son, társadalmi ünnepen. Egyre bővülnek lehetősége­ink A nyáron részt vettem Mohácson a nemzetiségi klubvezetők tanfolyamán, ahol sok remek módszerrel, új dalokkal ismerkedtem meg, s ezeket mind haszno­sítjuk majd a klubban. Jelenleg a klubnak mint­egy 25 állandó tagja van, el­sősorban fiatalok. Időnként az idősebbek is ellátogat­nak a péntek esti foglal­kozásainkra. A fiatalok zöme diák, de munkásfiatalok is találhatók közöttünk. Ma már a táncon kívül előadáso­kat tartunk, ilyet rendeztünk többek között már hazánk nemzetiségi politikájéról, amely politika lényegét, hasznát fiataljaink értik — és érzik is. De sokszor szó volt már a német nép történelmé­ről, művészetéről, életéről. — Mik a terveik?­-! — Elsősorban ezt a már meglevő jó közösséget szeret­nénk szinten tartani tovább­fejleszteni, és kapcsolataink bővítésére is gondolunk. Jár­tak nálunk Elekről, az ottani nemzetiségi klub tagjai, s mi is voltunk viszontlátogatáson Békés megyében, az etyekiek­­kel közösen. De elsősorban a megyében szeretnénk jó partnereket találni a német nemzetiségiek között. Német nyelvtanfolyamot is szerve­zünk a községben a fiatalab­baknak, akik már nem isme­rik és nem is beszélik e nyel­vet. Folytatjuk a hagyomány­­gyűjtő munkát. Most­­ az anekdotákra és a tárgyi ha­gyományokra összpontosít­juk figyelmünket. Az anyag gyűjtése után kiállítást és előadássorozatot tervezünk. Legfőbb célunk pedig az, hogy mindenki jól érezze magát, minél többet tanuljon, minél több ismeret birtokába jusson — baráti körben — hangzott a felvilágosítás. Reméljük, hogy az acsaiak megtalálják a keresett part­­nereket, a megyénkben és — akár az acsai példa nyomán — másutt is létrejönnek ha­sonló nemzetiségi klubok, ápolva nemzetük hagyomá­nyait, szokásait, a magyar közművelődés szerves része­ként. Silye Sándor Nevelési ankét A dunaújvárosi tanács vb művelődésügyi osztálya és a pedagógus szakszervezet du­naújvárosi bizottságának kö­zös szervezésében kedden, október 18-án délután 3 óra­kor nevelési ankétot tartot­tak. A nevelési ankét meghí­vott szakembereinek, taní­tóinak Balogh László, a Pe­dagógiai Szemle felelős szer­kesztője tartott vitaindító előadást az oktatás és neve­lés időszerű, a Pedagógia Szemlében publikált kérdé­seiről. Az előadás és az azt köve­tő vita azzal az egybehangzó véleménnyel zárult, hogy a gyakorló pedagógusok álta­lában nem fordulnak szem­be az elmélettel, de akkor igen, ha szakmai zsargonba bújtatott eszmefuttatások­kal és irreális célok megfo­galmazásával találkoznak a különféle elméleti művek­ben. A szovjet irodalom estje Mindennapok titka cím­mel zenés irodalmi estet rendeznek október 26-án az SZMT székházának nagyter­mében A szovjet irodalom élő mellékletének szereplői: Győri Franciska, Kohut Magda Somhegyi György, Szilágyi Tibor, Rab Edit, Verdes Tamás, Vitai­ Ildikó és Csuha Lajos, aki gitár­ral kíséri a megzenésített verseket. A műsort Bíró András vezeti. 5 JEGYEK Nem a moziban, hanem az iskolában. Ahol a jegyek ellen­értéke valamelyes tudás. De míg a mozi­ban az azonos értékű helyért (székért) ugyanannyit kell fizetni, az iskolában a je­gyek mást-mást értékelnek, mást-mást érnek. Nemcsak a kis, falusi iskolák és a városi iskolák jegyei közt lehet óriási értékkülönbség, egy-egy iskolában magában is mást jelezhet, mondjuk két gyerek négyese. Az egyik lusta, nem tanul, minden, csak a tanárok kedvence nem; a másik szorgalmas, tisztességtudó, s így könnyen belopja magát a ne­velők szívébe. S kap mindkettő egyforma jegyet. Hogy aztán, netán a középiskolában, kiderüljön, mennyire pontatlan ez a „jegyesítés”. A nyolcadikos tárgyakat félvállról vevő négyes megbokrosodik, megkedveli a tanulást, belekóstol a fölfedezés örömébe, s érettségi után bátran pályázhat egye­temre, a másik négyes, a nyolcadikban tanító tanárok oly szó­fogadó kedvence meg csak szenved, kínlódik. Az érettségiig el­jut, de megcsömörödve mindenféle tanulástól, s ha netán szak­­középiskolát végez, egész életére megutálva a tanult szakmát. Leegyszerűsítés e két négyes összemérése? Aligha. Kifejezi a fiatalok, a diákok valódi értékeinek jegyekben, osztályzatok­ban való kifejezhetetlenségét. Újhodó oktatásügyünk épít is e tapasztalatra, s ahol lehet, igyekszik elkerülni a jegyre osztály­zást. A jegyosztás nélküli értékelés különösképp az általános iskolában ésszerű, hisz a serdületlenebb korú gyermekek ké­pességei még meglehetősen kialakulatlanok. Dehát azért többnyire még jegyet osztunk. Mit kezdjünk hát e jegyekkel? Mit kezdjen nevelő, gyermek, szülő? Azt, ami a legnehezebb. Végül is ne a jegyek alapján érté­keljük gyermekeinket, hanem igazi képességeik, rejtett, ki­bont­­ásra váró adottságaik, igazi lehetőségeik szerint. Hogy miért ez a legnehezebb? Mert elfogultságunk néha szinte ha­tártalan. S az egyenlősítő jegyek még táplálják is az elfogult­ságokat. Mert ha az én lassú észjárású, de szorgalmas gyer­mekem épp oly jó tanuló, mint a szomszédék csupatűz lur­kója, nyilván ő is főiskolásnak termett. A jegyek, a jegyek... Mégiscsak a tanítók és a tanárok te­hetnek a legtöbbet: a pontosabb osztályozással. Ha nem veszi le őket lábukról a gyermek szolgálatkészsége, s ha nem tart­ják nevelhetetlennek a túl eleven, netán szemtelen avagy „rossz” diákot. Ha valóban aszerint osztják a jegye­t, ki mit tud, vagy mi rejlik a tanulóban. Könnyebb a jeggyel való büntetés, mint a jeggyel való föl­emelés, serkentés. A jegyosztás könnyebbik végit ragadja meg a nevelő, ha a látszat, az órán mutatott buzgólkodás alap­ján ítél, s hagyja magát érzelmeitől elragadtatni. A jó jegyekkel jutalmazott középszer a középiskolában mutatja meg magát leplezetlenül. Sokasítva a magukkal s a világgal elégedetlen, leginkább a „külső erőket” hibáztató, magukban hibát nem lelő fiatalokból felnövő felnőttek táborát. Ezért rossz a jegy, s ezért lehet hasznos, jó is. Ha mértékkel élünk vele, ha nem esünk a kettesek vagy a négyesek bűvöle­tébe. A jegyek, valóban, jelzések, annyira azonban nem, hogy mutatnák, honnan merre tart az osztályzatot kapó tanuló. A jegyekkel talán ki sem fejezhető irányokba. Ezért nehezebb a mozijegyosztásnál az iskolai jegyosztás. Szinte a lehetetlenre vállalkozik ... (farusi) TEMETÉSRE KERESZTELŐ Hiába mondja Seneca, hogy temetéskor nem síratoznunk, hanem örülnünk kell , örülnünk, vigadnunk, elhunytat kö­szöntenünk, mert meg kell köszönni a végzetnek, hogy e ked­ves, e szeretett, e vérünkből való embert ismerhettük, sze­rethettük, társunknak, barátunknak, szülőnknek avagy gyer­mekünknek mondhatjuk —, pogány életörömmel aligha bú­csúztatnak ma embert. Logikus, amit Seneca mond, s 'y halotti tor duhajkodásba torkollhat — az erős síratásbal . Jörő bánat épp oly örök emberi, mint a határtalan, netán féktelen életösztön. Aligha fogjuk valaha is a Seneca javasolta módon búcsúz­tatni elhunytainkat. S a halálra sem lehet úgy fölkészíteni bennünket, mint próbálta egyik családi és t­ásadalmi szertar­tásokat rendező irodánk: az elmúlás elviselésére fölkészítő foglalkozás-sorozatot szervezett a nyugdíjasoknak . Érthető­en egyetlen meghívott sem jött el az „eszmecserére”. Van-e válasz a halálra? Temetésre, keresztelő! Talán ez az egyetlen méltó válasz. A halandó ember talán kevésbé halandó válasza, mert benne van hitünk a folytatásban, a folytonosságban. Dolgunk és hi­tünk örökösökre hagyásával. Keresztelő? Miért nem névadó? Mindegy. Névadó kereszte­lő. A karácsony és a húsvét is egyre kevésbé egyházi, vallásos ünnep, mindinkább kibomlik belőle ősi jellege, a közösségi összetartozás szelleme. Szóval nem a név a fontos, a lényeg a közösség ünnepe, szertartása. Keresztelő (névadó), lakodalom, temetés. A közösség fogad tagjává, hogy végül méltó búcsút vegyen. Mind több valódi ünnepet tartunk,­­ a nagyobb közösség kizárásával. Gyerme­künket nem visszük sem egyházi, sem polgári keresztelőre, esküvőink egy része „magánügy”, elég, ha kiállítják a hivatal­ban az anyakönyvi kivonatot .. Nem elég. Legszebb hagyományaink a közösségi szertartá­sok. Ezeken az ünnepeken vállaljuk —­az örömet, a felelőssé­get és az örökséget, a szellemit — a nagyobb közösség, a tár­sadalom előtt. Nem megbújva, hogy kinek mi köze hozzá . . Keresztelünk. Nevet adunk. S e nevekkel is a halálra vála­szolunk. Érdekes, sokszor nem a szülők, hanem az öregszülők keresztneveit adjuk gyermekeinknek. Bizonyára épp ezért. Hogy nevében is tovább éljen az öregszülők elhunytával tá­vozó nemzedék. Nemzedékről nemzedékre. Keresztelőről ke­resztelőre. Temetésre keresztelő. Hogy legyen újabb mennyegző. Senecáénál is teljesebb válasz. S. M.

Next