Fejér Megyei Hírlap, 1978. július (34. évfolyam, 153-178. szám)

1978-07-22 / 171. szám

Szombat, 1978. július 22. FIATALOKRÓL FIATALOKNAK Elég a sleppből! Nyári koncertek szabadté­ren. Ingujjban, lobogó haj­jal, egészen elszabad­ult­ak­, együtt dúdolva, olykor kiált­va a zenészekkel, a leányok pedig a számok végén, az öröm lekottázhatatlan a ka­­pella-kórusaként felsikolt­­va... Mikor is kezdődött a könnyűzenei hangversenyek­nek ez a kötetlen, szívből jö­vő ifjonti hangulata? Az ötvenes évek végén még nem. Emlékszem, meg­rovó pillantásokat kaptam az elegáns jazz-hívőktől, ami­kor mint középiskolás cipp­­záras kardbársonyzekében, nyakkendő nélkül merész­kedtem be Louis Armstrong hangversenyére. Még 62-ben is már az egyetemen, pedáns kollégiumigazgatónk meg­­üzentette velem az akkor egészen kezdő Illés-együttes­nek, hogy aztán „semmi handabandázás, szedett vé­dett öltözék ám azon a kerti koncerten!” 1969-ben már riporterként kerestem meg ismét Illés Lajost. A legcsekélyebb meg­­játszás nélkül elkeseredetten és fáradtan panaszkodott, hogy rengeteget árt az együt­tes jó hírének a hívatlanul hozzájuk csapódott, nagyrészt huligánokból álló slepp ot­romba hangulatkeltése. Egy alkalommal például letépték Szörényi Levente szemüve­gét, elragadták az egyik Tolcsvay-fivér blockflőtéjét, székeket törtek, üvegeket do­báltak, kukákat borogattak. — De az is rémes, hogy így kell fölvonulnunk a dobogóra — mutatott végig a színpad mellett sorakozó rendőrkor­donon Illés. Ez a jelenség, hiába bom­lottak fel a régi együttesek, s kerültek reflektorfénybe új muzsikusok, nyárról nyár­ra ismétlődik. Mindig hal­lunk riasztó híreket egy-egy beat vagy rock-eseményt követő — és a jelzőt szó sze­rint kell venni — kitörő ere­jű sikerről. Nem lehetne ennek véget vetni? Kulturáltan zeneked­velő fiatalok, ifjúgárdisták! Nem tudnátok véglegesen megszabadulni kedves kon­certjeitek visszataszító slepp­­jétől? (ász) Óz, a disco birodalmában Ugye, emlékeznek még a kis Dorothy kalandjára a me­sék birodalmában? Nos hosszú-hosszú pihenő után, úgy tűnik a kis Dorothy meg­unta a tétlenséget, s fogta magát, s elindult egy új bi­rodalomba, a disco földjére Ráadásul a hajdani mese­könyv hősnőjének útját a filmművészet nem kisebb nagysága, mint Sidney Lumet „A domb” alkotója egyengeti, olyan énekesek, színészek közreműködésével, mint pél­dául Diana Ross, háromszáz táncos, statiszta oldalan. A filmgyár befektetése 20 mil­lió dollár. Csak az a bizo­nyos sárga ösvény amely át­vezet az erdőn néhány száz­ezerbe kerül... Hollywood úgy látszik, most csakugyan rávetette magát a fiatal közönségre mert hihetetlen mennyi­ség­­ben. hihetetlen összegekért egyre másra készülnek a di­vatos muzsikának alárendelt alkotások, mintha más téma már nem is lenne a vitában. Stigwood javában forgatja Olivia Newton-Jonas és a pillanatok alatt világsztárrá cseperedett John Trivolta fő­szereplésével Grease című produkcióját. Még az idén be­fejezik a legnagyobb Beatles film felvételeit, a Bors őr­mester és a magányos szívek klubja 23 Beatles slágert szó­laltat meg, a Bee Gees tol­mácsolásában. Ugyancsak a Beatesek áll­nak a középpontjában az Iwanna Hold Your Hand cí­mű filmnek, amely 1961-es amerikai turnéjuk eseménye­it eleveníti fel. Donna Summer a sztárja egy másik zenés filmjüknek, amely Thank God It’ s P­ri­­day címmel készül. A United Artists a Hali- változata mel­lett, amelyet Milos Forman rendez, leforgatta Az utolsó keringő című produkcióit is, amely a The Band együttes feloszlása előtti utolsó kon­­­certjét örökíti meg. A rende­ző itt is a világnagyság, Martin Scorsese. Az már csak a felsorolás teljesebbé tételét szolgálja, ha megem­lítjük az új Popeye filmet, s Janis Joplin, Louis Arm­strong, Nat King Cole, vagy éppen Buddy Holly élettörté­netének adaptációját... S mindez nem évtizedek — egyetlen esztendő ne­­ve. Ezek után már csak egy kér­dés marad: ennyi énekes, táncos mosolygó sztár és ra­gyogó díszlet között — mi marad a ma Amerikájából? Vagy éppen ez a jó? N. Gy: Jelenet az Őzből Diáknyár a városban AKI KERES... Tizenhét éves diáklány. Alighogy összeakadtunk a fehérvári utcán, rámkérdez: — Nem tudsz valami jó munkahelyet a nyárra? — De tudok. Például a... — Olyat, ahol jól lehet ke­resni? Három hónap, nagy idő. Alkalmat ad pihenésre, szó­rakozásra, néha még a mun­kára is. Németh Katalin most fe­jezte be a gimnázium harma­dik osztályát. — Idén nem dolgozom. Most voltam építőtáborban, utána nyaralni megyek. — És tavaly? — A Videotonban. A szü­leim vittek be a maguk munkahelyére, ott könnyen boldogultam. Nem sokat ke­restem, de nem is érdekelt a pénz. A munkát akartam megismerni, a munkásokat. — Megérte az az egy hó­nap? — Tudod, többet vártam­... Tavaly nagyon sokan vol­tunk ott diákok, nem is ju­­tott mindig munka. Nem volt nehéz, inkább túl könnyű. Annyi hasznát azért vettem: ha majd meg kell keresnem a kenyerem, nem lesz olyan „forró” a start­.• Az építő­tábor egészen más volt. Itt tényleg a munkával ismer­kedtünk meg. Talán azért, mert ott nem pénzért dolgoz­tunk. — Azért pénzre is szüksége van az embernek, nem? Kovács Margit idén érett­ségizett, egyetemre készül. — Mit csinálsz a nyáron ? — Már voltam két hétig a Balatonon, júniusban, most augusztus végéig dolgozom. Magnót szeretnék magam­nak. — Mennyi fizetést kapsz egy hónapra? — 2500—2800 forintot. — A pénzen kívül adott-e neked valamit a nyári mun­ka? — Ezen még nem gondol­koztam. De ha arra gon­dolsz, hogy a munka szere­­tetét és más ilyesmit, akkor azt kell mondanom, hogy nem. A munkát csinálni kell... Nagy Anasztázia idén­­ fe­jezte be az általános iskolát, férfiszabónak készül. Várnai Zsuzsa harmadikos volt a Jó­zsef Attila Gimnáziumban, óvónő szeretne lenni. Mind­­ketten a vendéglátóiparban helyezkedtek el a nyár­ra. Nem az úgynevezett „nagy­­pénzű” helyen, üzemi étkez­dében. — Miért jöttetek el dol­gozni? — Valamivel el kell étni az időt, egész nyáron szóra­kozni sem lehet, otthon ülni unalmas. És pénzt is kapunk érte. Ezerötszáz forintot — Milyennek találjátok a munkát? — Ki lehet bírni. Érdekes mert még nem dolgoztunk se­hol. Jobbra egyáltalán nem számítottam, inkább rosz­­szabbra. A dolgozók nagyon kedvesek hozzánk, minden­ben igyekeznek segíteni. Azt hiszem, hasznunkra válik és nem megyünk el innen rossz szájízzel Sziksz Tiborné, a Videoton Étterem vezetője. — Nálunk minden nyáron fiatalok dolgoznak, ilyenkor szoktuk kiadni a szabadságu­kat azoknak, akiknek kicsi, iskolás gyerekei vannak. A gyerekek segítenek nekünk, mi is segítünk nekik. Meg­becsüljük, és ugyanúgy érté­keljük a munkájukat, mevel a felnőtt dolgozókét. Úgy hi­szem, hasznukra válik ez az egy hónap. Megismerik és megtanulják becsülni a mun­kát. Aki keres, az talál. Van aki csak pénzt, mások emel­lé még megbecsülést is. Szalay Melinda __ HÍRLAP . Már úton a tankönyvek Még javában tart a vaká­ció, a diákok gondtalanul élvezik a nyári szünidőt, a Könyvértékesítő Vállalatnál azonban most tetőzik a „tankönyvcsúcs”. A tan­könyvek elosztásáról gon­doskodó vállalatnak mind­össze 72 nap áll rendelkezé­sére, hogy a 32 millió pél­dányban elkészült köteteket a könyvesboltok raktáraiba, az iskolákba eljuttassa. A magyar könyvszakma leg­nagyobb példányszámban könyvféleségben — az ün­nepi könyvhetet és a téli könyvvásárt is meghaladó — próbatételéről Drucker Tibor, a Könyvértékesítő Vállalat igazgatója nyilat­kozott. " Vállalatunknál a na­pokban szinte valamennyi dolgozó, sőt még a szünidős diákok és nyugdíjból visz­­szatért munkatársaink is a tankönyvek fogadásával, el­osztásával, kiszállításával foglalkoznak. Az elmúlt évekhez viszonyítva kedve­zőbb a helyzet, ugyanis a kiadók és a nyomdák össze­hangoltabb, tervszerűbb munkájának eredményeként a tankönyvek 95 százaléka, példányszámuk mintegy 90 százaléka napjainkban már raktárainkban van. A nyomdák ígérete: a ma még hiányzó könyvek felét jú­lius 31-ig megkapjuk.­­ Elgondolkodtató adat, hogy míg 1938-ban, Magyar­­országon összesen 2400 mű mintegy 9 millió példány­ban jelent meg — s ezek­nek mintegy 25 százaléka ponyva volt —, addig az idén­ csak tankönyvekből készül annyiféle, mint negy­ven éve. A tanulókhoz ke­rülő kötetek példányszáma pedig meghaladja az akkor teljes könyvkiadás három­szorosát: összesen 32 millió példány hagyja el a nyom­dákat. Az új oktatási évre 14 féle reformtankönyvet juttatunk el a tanulókhoz, 46 millió példányban, eb­ből kilenc kötet — mintegy 2,5 millió példányban — a kis elsősök iskolatáskájába kerül. Akik eddig kézbe­vették, egybehangzóan állít­ják, vetekszik a legszínvo­nalasabb mesekönyvekkel. — A tankönyvek több mint 85 százaléka, csaknem 25 millió példányban a Tankönyvkiadó gondozásá­ban jelenik meg. Ezenkí­vül vállalatunk állandó kapcsolatban van az Akadé­miai, a Közgazdasági, a Medicina, a Mezőgazdasági, a Műszaki és a Zenemű Ki­adóval, valamint a Kartog­ráfiai Vállalattal, amelyek ugyancsak készítenek tan­könyveket. — Raktárainkból naponta 35—40 konténerben, s négy­öt pótkocsis teherautóval in­dítjuk útjára az ország szin­te minden részébe a tan­könyveket. ­ Mikor kezdődik a gyerek zeneszeretete? Egész biztosan a ringató csecsemőkorban, zümmögő altatódal, zötyögte­­tő lovacskázás, tapskérdésre tapsválasz kiakumulálása közben. Ilyenkor nyílnak a fü­lek, a torkok, gyorsabban do­­­bog a szív, tágul a tüdő a szellem. De csak az énekelni szerető édesanyák, nagy­anyák mellett. Énekesebb anyát nem is választhatott volna magának Varga Rita. A szép, sudár, fiatal lány Vitai Ildikó gyer­meke, 17 éves, óvónői szak­­középiskolába jár Budapes­ten. Már ismertem a hangju­kat, néha — valljuk be — sokalltam is, ha a kislányom huszadszor tette vissza Pen­gető című kislemezüket a le­mezjátszóra, és ki tudja há­nyadszor csengett, hogy „Este jó, este jó, este mégis jó". A Videoton művelődési házá­ban pedig ismét csak ez a le­mez fogadott reggel három­negyed kilenckor, meg a nap­köziből háromszáz gyerek, akik feltűnően csendben és mosolygósan várták a nénit, aki énekel nekik. Vitai Ildikó nem is okozott csalódást. Szép volt, kedves, határozott, meg­nyugtató, szépen énekelt és megdolgoztatta őket. A lánya, Rita, fiatalos szögletességgel, de rendkívül kifejezően éne­kelt, játszott, hajladozott — mintha szél fújta volna hosz­­szú, barna hajára, lobogtatta volna karcsú derekára kötött bő szoknyáját. Vitai Ildikó gitárja zengett, remegett, dobbá vált,"* asztallá — a gyerekek lópatkó csattogását, méh zümmögését, kígyó szi­­szegését utánozták, ritmust doboltak —, játszottak, és be­fogadták Petőfi, József Attila, Weöres Sándor, Zelk Zoltán, Ta­mkó Sirató Károly, Ke­­resztury Dezső gyermekver­seire szerzett dalaikat. A befejező vastaps után a­­ gyerekek százai rohanták meg őket — autogrammért. Kicsit elfáradt a szemük, szá­juk a mosolygástól, fél órán belül újabb háromszáz gye­rek várja őket, de azért egy üveg szőlőjével visszavonul­tunk egy kis beszélgetésre. — Számtalanszor látni a nevét művelődési házak programjában. Rengeteget utazhatnak. Miféle élet ez? — Ilyen — mosolyog, karja nagy ívet ír le Rita, a gitár, a művelődési ház és a sok­sok gyerek fölött. — A Pen­gető című televíziós sorozat, ahol a színészek gyermekver­seket mondtak, én megzené­sítettem őket, énekeltünk, játszottunk — állandóan hív­nak mindenfelé. Egy kisleme­zünk készült csak a televíziós adásból, a Pengető, és a Re­gélőn is rajta van a kislemez legsikerültebb része. Többet is terveztek, de a lemezgyár nem mozdul, talán nem üzlet a gyereklemez. Óvodákban" 20 perces műsorokat adok,­ isko­lákban rendhagyó órákat tar­tok, a tananyaghoz kapcsoló­dóan is tudok énekelni. Jó­zsef Attila, Petőfi, Nagy László verseit zenésítettem meg. Építőtáborokban, VIT- vetélkedőn, napközis, olvasó-, képzőművészeti táborokban jártam, ma délután is oda megyek a Radnóti Színpad­dal, a jövő héten Szolnok megyében leszünk. Augusz­tusban talán­­ lesz egy kis szabadságunk, akkor pihe­nünk majd .. — Pedagógus alkat Milyen végzettsége van? — Számtalanszor megkér­dezték már tőlem, tanár va­gyok-e, vagy óvónő. Én ezt a mesterséget nem tanultam. Énekelni, zenét írni, gitároz­ni mind csak magamtól tu­dok. Az éneklés határtalan szeretete kormányozta az uta­mat. Nem is szeretet.­ gye­rekkoromban kamarakórus­­ban énekeltem, tagjai­ állan­dóan változtak, nem bírtam volna abbahagyni, mindig újakat szerveztem. Életfon­tosságú nekem, hogy énekel­jek. Nem kell közönség hoz­zá, az életem természetes ve­lejárója. És ezt a szeretetet érezhetik meg bennem a gye­rekek. Nem „szemüveges pe­dagógus” módra tartok fe­gyelmet (mert könnyen fá­radnak), hanem szólok „ne beszélgessetek, zavar minket” — és csend lesz. Ha azt éne­kelem, hogy Sehall—Selát Dömötör megette a könyvla­pot és megitta a tintát, akkor el is hiszem. — Pedig a gyerek a legne­hezebb közönség — szól köz­be Rita, aki óvónői szakkö­zépiskolába jár. — Nem ud­­variaskodik. Ha nem érdekli valami, rögtön beszélget, fészkelődik, nem tapsol, csak ha lelkesedik. Ezek a gyere­kek nagyon érezték a zenét, sok-sok dalunkat ismerték. A földön jártunk, élveztük a já­tékot, a ricsajt, a nagy kia­bálásokat, tapsokat. — Felnőtteknek való mű­sora nincsen? — De igen, régebben ver­set is mondtam, énekeltem is, nagyon szeretem az idős em­bereket, gyakran látogattam el nyugdíjasklubokba, szociá­lis otthonokba, veteránok­hoz ... Mostanában inkább színésszel megyek. A vers­mondás után másféle csend fogadja az énekest, a zene is „megdobja” a verset. — Művészet az, amit csi­nálnak? — Hát, ha az a művészet, amikor „közénk száll az is­ten” — akkor igen. A gyere­kekkel ritkábban jön es nem szereti a zsivajt. De a felnőt­tek között néha ránk talál ez a csend. Nekem nincsenek hatalmas, céljaim. Nem aka­rok „nagy labdákat rúgni”. Azt csinálom csak, amire már az ősember is rájött. A vers zenével könnyebben bejut a fülbe. Farkas Eszter VADRÓZSÁBÓL TÜNDÉRSÍPOT A kecskeméti Kodály Zoltán Zenepedagógiai intézetben harmadik alkalommal rendezik meg a nemzetközi Kodály-szemináriumot. Öt földrészről több mint száz külföldi zenepedagógus ismerkedik Kodály zenepedagógiai módszereivel. Százötven hazai zenetanár is részt vesz a továbbképzésen. Képünkön: közös éneklés az intézet udvarán (MTI Fotó: Karásh Imre felvétele — KS)

Next