Fejér Megyei Hírlap, 1980. február (36. évfolyam, 26-50. szám)

1980-02-24 / 46. szám

FEJÉR MEGYEI FURLAP , 19?30 FEBRUÁR 24. Labdapufogás ütődik egyik háztól a másikig. A tél végi napfényben nyújtózkodó fa­luban csak a két templom utcája hangos. A diákotthon kívülről olyan, akár a többi ház. A gondozott udvaron rózsatövek, jázminbokrok — a sportpályán fiúk, lányok hancúroznak, ugrálnak, fut­­károznak. A röplabdahálónál „véres” meccs folyik, a ne­velőtanárok együtt izzadnak a gyerekekkel. Az iroda előtt zömök, szemüveges férfi áll. Balhegy Ottó 1973 óta a lajoskomáro­­mi általános iskolai diákott­hon igazgatója. Az apró taná­riba tessékel, rágyújt. Gyermekbirodalom Lajoskomáromban találha­tó a megye három általános iskolai kollégiumának egyi­ke. Ezeket a diákotthonokat a tanyákon, pusztán élő gye­rekeknek hozták létre, hogy levegyék őket a sáros, hosszú utakról, segítsék őket a nyolc osztály elvégzésében. Amikor Sáripusztán megszűnt az is­kola, az Enyingi Állami Gaz­daság a nagyközségben meg­vásárolta ezt az épületet. Az­óta is folyamatosan segítik­ munkával, pénzzel, ajándék­kal a kollégiumot, hogy a Sá­ripusztán élő dolgozók gyer­mekei ne legyenek hátrány­ban az iskola közelében lakó társaikkal szemben. Három fiú, három lány nálóterem­, négy tanulószoba, konyha, ebédlő — ez jelenti a sári­pusztai középbogárdi kollé­gista gyerekek birodalmát. Birodalom ez, valóban. Sa­ját kormányzattal, munka­­­zervvel, jutalmazással — ha kell, büntetéssel. A verse­nyek, pályázatok, vetélkedők győztesei rendszeresen ki­rándulni indulnak, az utolsó komoly büntetést hét évvel ezelőtt kellett kiszabni. A legnagyobb győzelem az, hogy tavaly, az iskolaév végén egyetlen kollégista sem bu­kott meg. Középbogárd, Sáripuszta nincs messze Lajoskomárom­­tól — a négy-öt kilométer mégis hatalmas távolságot jelentett a kollégium alaku­lása — 1967 — évében. Elra­bolják tőlünk a gyerekeinket — sírtak a szülők. Ma pe­dig? Kérik, hogy bekerülhes­senek. A nyolcvanöt helyen 76 gyerek él. Testvérszövetségek A hetedik-nyolcadikosok tanulószobájában három fiú, egy lány kártyázik, a többiek már a könyveket nézegetik, a táskákban kotorásznak. — Hányan vagytok testvérek? — kérdezek rá az egyik hosz­­szúra nyúlt fiúra. — Tizen­­ketten — válaszol, közben keveri tovább a paklit. — Számoljuk csak össze Misi — hajol hozzá az igazgató — hányan jártak közületek ide, a kollégiumba? — A mosoly­gós arcú gyerek akadozva rángatja elő a neveket emlé­kezetéből — szám szerint he­tet. Nyílik az üvegezett ajtó. Macher Pál, a csoport neve­lője lép be. Arcát pirosra csípte a hideg, a mozgás. — Döntetlen — jelenti be a meccs végeredményét, le­teszi a kulcsokat az asztalra. A kártya eltűnik, könyvek, füzetek kerülnek e helyébe. — 1973 óta dolgozom itt, ak­kor végeztem a magyar— történelem szakon. Nem bántam meg, hogy ide jöt­tem. Tanítok is az iskolában, nem szakadok el attól sem. Őt is tanítom, őt is — mu­tatja az elpiruló gyerekeket — és ha egyest kapnak tő­lem, akkor bizony magamat is osztályozom. Versenyben állunk a jobb tanulmányi eredményért. Félévkor há­rom egész fölött volt egy pi­civel az átlagunk. Belesünk a tanulószobák­ba. Fegyelem, rend minde­nütt, csak az elsős-másodiko­soknál van egy kis járás­­kelés. Balhegy Ottóné éppen egy kisfiút korhol a csúnya külalak miatt. Két új gyerek ül a házi feladata fölött. A kerek fejű kisfiú elsős, még nincs barátja m­int a fejével. Nővérkéje másodi­kos, ő már bátrabban vála­­szolgat. Apu, anyu említésé­re elborul az arca, de büsz­kén sorolja, hogy majd új házat építenek és vesznek még jószágot a két malac mellé, hiszen nincs egy hó­napja, hogy Sáripusztára köl­töztek Regölyből. A társta­­lanság miatt nincs búsulni­­valójuk: a harmadik, negye­dik és ötödik osztályba is jár egy-egy testvérük. Egy húrra hangolva öt nevelő foglalkozik a gyerekekkel, a gondozási munkát egy gyermekfelügye­lőnő látja el. Az iskolával teljes az összhang. Mivel a gyerekek nehéz körülmények között élő családokból érkez­nek, különös törődést igé­nyelnek — a kollégium gyakran gyermekvédelmi munkát is végez. Tavaly senki sem bukott meg. Ez egyrészt a versenyeknek — „Harc az egyes ellen” és természetesen az iskola pe­dagógusai által vezetett kol­légiumi korrepetálásoknak köszönhető. — Elmondhatom — összeg­zi az igazgató —, nem két testületet alkotunk, hanem egy egészet. A vezi­­­s is egy húrra van hangolva. Elfogad­juk azt az igazságot, hogy a diákotthon van az iskoláért és nem fordítva. A m­i neve­lőink tanítanak, szakkört ve­zetnek az iskolában, és ha kell, a tanárok is helyettesí­tenek nálunk. Részt veszünk egymás értekezletein, évente kollégiumi tapasztalatcserét tartunk. Sokat tudunk mon­dani a tanároknak, hiszen ők nem élnek a gyerekekkel együtt. Tudjuk, miért ag­resszív, elutasító valaki az otthon töltött hét vége után, miért kéredzkedik haza minden fizetésnapon , miért feldúlt, ingerült, ha vissza­jön. Szeretetet, megértést igyekszünk adni a gyerekek­nek — munkaterven felül is. — Az iskola azt várja tő­lünk, hogy segítsük a tan­kötelezettségi törvény végre­hajtását, és egyenrangú társa legyünk a nevelő-oktató munkában. A szülő? Nyújt­sunk a gyerekének többet, mint amit ő tud adni neki a műveltségből, a világból. És vigyázzunk rájuk, hogy ott­hon nyugodtan alhassanak. Farkas Eszter Diákotthon Lajoskomáromban „SZERETEK ITT” A rádió és tv műsoraiból KOSSUTH RÁDIÓ 6.05: Kellemes vasárnapot! 7.23: Faluról — mindenkinek. 8.10: Öt kontinens hét napja. 8.26: Régi magyar dalok és táncok. 9.00: Minden versek titkai. 9.30: Nép­szerű fúvósátiratok. 9.50: Szer­kesztői üzenetek. 10.08: Állatok farsangja. 11.14: Vasárnapi kok­tél. 12.10: Édes anyanyelvünk. 12.15: A vasárnapi koktél foly­tatása. 13.00: Semmi sincs úgy. Faragó Vilmos írása. 13.10: A he­gedű virtuózai. 13.40: Rádiólexi­kon. 14.10: László Margit és Ko­­rondy György operettfelvételei­ből. 14.40: Pillantás a nagyvilág­ba. 15.12: Évszázadok mestermű­vei. közben. 15.38: ,,mi a kü­lönbség isten és egy kő között” Déri Tibor versei. 15.43: Az Év­századok mesterművei című mű­sor folytatása. 16.07: Talpalatnyi föld. szabó Pál regénye rádióra alkalmazva IV. (befejező) rész. 17.10: Metronom. 17.30: Művész­lemezek. 18.15: Hol volt, hol nem volt. . . 18.50: A szomszédság ne­vében. Nagy István regénye rá­dióra alkalmazva II. (befejező) rész. 19.41: Régi filmdalok. 19.55: Színes, népi muzsika. 20.43: Bel­­lini-ciklus. Norma. Kétfelvoná­­sos opera. 23.08: Zenekari mu­zsika. 0.10: A Bécsi Hofburgka­­pelle kórus gregorián dallamo­kat énekel. PETŐFI RÁDIÓ 7.30: Albert de Klerk barokk szerzők műveiből. 8.05: Mit hal­lunk? Érdekességek a jövő hét műsorából. 8.30: Miska bácsi­ le­velesládája. 9.00: sanzonok. 9.30: Világvasárnap. 10.33: a Magyar Rádió­ Karinthy Színpada. 11.30: Gálvölgyi János műsora. 12.00: Jó ebédhez szól a nóta. 12.57: Dukas: A bűvészinas­z szimfo­nikus scherzo. 13.08: Hat kis pingvin. Borisz Aprilov mesejá­téka. 14.03: Újdonságainkból. 14.33: Táskarádió. 15.30: Párizsi vendégségben a magyar film. Riport. 16.00: Dévai Nagy Ka­milla és Martin János népdalo­kat énekel, Radanovits­­ Géza klarinétozik. 16.38: Slágerek mindenkinek. 17.40: A vasárnap sportja. Totó. 18.00: Ars vitai. Verseit elmondja Fodor András. 18.10: Melitta Muszely és Rudolf Schock Stolz operettjeiből éne­kel. 18.33: Mit üzen a Rádió? 19.08: Nótakedvelőknek. 19.55: Híres zenekarok albuma. 20.33: Sporthírek. Totó. 20.38: Társalgó. 22.35: country muzsika. 23.10: A koldusdiák. Részletek Millöc­ker operettjéből. III. MŰSOR 13.03: Filmsztárok sztereó­ban. 13.52: Schubert: Téli uta­zás — dalciklus. 15.05: Így láttam Kodályt. 15.32: A trubadúr. Rész­letek Verdi operájából. 16.36: Elmélet és gazdaság. Beruházási ciklusok a tervgazdaságban. 16.51: Magyar, zeneszerzők. 17.24: R­ádiószínház. Kötélen a Niagara felett. Alonso Alegria színművé­nek rádióváltozata. 18.10: Kap­csoljuk a Kaffka Margit Gimná­zium dísztermét, kb. 18.53: A magyar széppróza századai, kb. 19.10: A hangversenyközvetítés folytatása. 19.48: Hangfelvételek felsőfokon. 21.05: Töltsön egy órát kedve­neivel. 22.05: Zene­­történeti érdekességek. 23.10: Ze­nei panoráma. BUDAPEST TV I 10.10: Szvjatoszlav Richter zongo­rázik. 10.20: Hírek. 10.25: Reklám. 13.30: Tengerre. Magyarul beszé­lő. NDK tv-filmsorozat. IX/8. rész: A tárgyalás. (Sz) 14.50: A Zeneakadémiától a Karavánsze­­rálig. Zenés beszélgetés Kersics Ankával. A Pécsi Körzeti Stúdió műsora. (Sz) 15.30: Műsorainkat ajánljuk. (Sz) 15.55: Reklám. 16.00: Farsang a palánk alatt. Sportösszeállítás. 17.30: A főnix­madár városa. Dokumentumfilm. (Sz) 18.05: Lehet egy kérdéssel több? Vetélkedőműsor. 18.35: Reklám. 18.40: A Közönségszolgá­lat tájékoztatója. 18.45: Időseb­bek is elkezdhetik. Tv-torna. (Sz) 18.50: Esti mese. 19.00: A HÉT. (Sz) 20.00: Hírek. 20.05: A tűzül­­dözők. Magyarul beszélő, angol tv-film. (Sz) 21.40: Sporthírek. (Sz) 21.50: Reflektorfény. (Sz) A Osztrák Televízió könnyűze­nei sorozatműsora. 22.25: Hírek. SZLOVÁK TV ! 16.50: Vissza egy lépést sem. Dalműsor. 17.25: Hogyan volt februárban. Tévéjáték. (FF) 18.40: Esti mese. 18.50: Időjárás­jel­entés. 19.00: Tv-hírad­ó. 19.30: Olimpiai krónika. 19.40: Vasár­napi versműsor. 19.45: Zeman őrnagy 30 esete. 30. rész. 21.30: A cseh filharmonikusok műsora, 11. rész. 22.00: Sporthíradó. 22.15: Pro és kontra. Publicisztikai mű­sor. (FF) 22.40: Liszt Ferenc: Les Preludes. Komoly zenei műsor. 23.00: Hírek. OSZTRÁK TV . 13.00: Téli Olimpiai Játékok 1980. 19.30: Tv-híradó. 20.15: Riportmű­sor. 22.25: Téli Olimpiai Játékok 1980. 23.30: Hírek. OSZTRÁK TV II 14.50: A kalózok királya. Kaland­­i'i' 1. 18.30: Okay: Ifjúsági mű­sor. 19.30: Tv-híradó. 20.15: A kis teaház. Film. ,,Teaház az Agusztusi Holdhoz”. 22.15: Co­lombo. BELGRÁD TV I 15.55: Vasárnap délután. 20.00: Forró szél — humoros sorozat. 21.00: Zenei album. 21.15: Sport­­szemle. BELGRÁD TV II 17.00: Téli Olimpiai Játékok. Kor­csolyázás (nők). 19.00: TOJ: Bob­versenyek (felv.). 20.00: Hagya­ték a jövőnek — dókt. műsor. 21.15: Éljen Mexikó — szovjet film. Közművelődés Vértesi Nándor kerámiáiból nyílt kiállítás a Kulturális Kap­csolatok Intézetének kiállítótermében. A művész, aki elvégez­te ugyan a főiskolát, csak szabad idejében szobrászkodik, egyébként civil foglalkozású Fotó: Fási László Természet­tudományos klubnap A fehérvári öreghegyi Művelődési Házban tegnap természettudományos klub­napot rendezett a biológiai szakkör. Az ifjú biológusok műsorral köszöntötték a klubtagokat és vendégeiket, majd előadást hallgattak a rovarokról. Rovarkiállítás is nyílt szombaton, amely március 1-ig naponta 14 órától 18-ig várja az érdeklődőket. Főleg az iskoláknak ajánlják a bemutatót, mert kapcsolódik a tananyaghoz. A kiállítás képeit és gyűjteményeit szí­nes diák vetítése is gazda­gítja. A természettudományos műveltség alapjait megte­remtő klubrendezvények so­rozatot alkotnak, legköze­lebb a madarakról hallhat­nak előadást, láthatnak ké­peket és filmeket az érdek­lődők. A minden hónap utolsó szombatján megren­dezésre kerülő találkozáso­kon szó lesz még a végtelen világegyetemről, Földünk sorsáról és az emberiség jö­vőjéről. A klubnak jelenleg álta­lános iskolás tagjai vannak, de baráti körükbe már sok felnőtt tartozik, ezért foglal­koznak a felnőttek klubjá­nak megalakításával is. Géza és Fruzsina Leletmentő ásatások Székesfehérváron A régészeti ásatások, feltá­rások szokásos ideje termé­szetszerűleg a nyár. Székes­­fehérváron azonban ritka ki­vételként már most, a kedve­zőtlen időjárási viszonyok mellett is lendületesen tart a kutatás a Palotaváros terüle­tén, a „Sziget” környékén, ahol korábban a keményre fagyott föld okozott nehézsé­geket. A sietség oka: a Lenin városrész további épületei­nek alapozását megelőzően kell itt leletmentéseket vé­gezni. A munkálatok legújabb eredményeiről az mondható, hogy nem látványosak, de tudományos szempontból igen jelentősek. Mint megír­tuk: az elmúlt esztendőben sikerült megtalálni a keresz­tes lovagok középkori épít­ményének maradványait. A romok feltárása sok érdekes­séget tisztázhat Fehérvár tá­voli múltjáról, és megvan a lehetőség arra, hogy a város múltidéző kisebb romkerttel gyarapodjék. Bár nincs sok remény rá, de nem kizárt a lehetősége annak, hogy ezen a részen királyné sírja is található. Annak idején ugyanis itt te­mették el az általa emelt templomba Fruzsinát, II. Géza király feleségét, a kievi nagyfejedelem lányát. A leletmentő feltárások másik színhelyeként a Géza nagyfejedelem tere kecseg­tethet eredményekkel. A vá­rosban elterjedt a hír, hogy itt máris ásatások folynak, a nagyfejedelem „palotáját” keresik. Ez a híresztelés azonban téves. Feltárások még nem kezdődtek, a köve­zet felszedése csupán az itte­ni házfelújítás és -építkezés velejárója. Ez ad indokot és módot arra, hogy az időjárás enyhülésével néhány héten belül itt szintén lekimentő kutatások kezdődjenek. Bár Géza nagyfejedelem „palotá­nak” nevezhető épületet nem emelt, de az már korábban beigazolódott, hogy olyan ki­sebb épületek maradványait rejti a domb, amelyek a ma­gyarság első kőházai közé tartoznak. F. T. Beiratkozás előtt Március 13-án és 14-én a tavalyihoz hasonlóan hét is­kola: a Kossuth, a Május 1. téri, a Münnich, a Petőfi, a Rákóczi, a Táncsics és az Ybl várja Székesfehérváron a be­iratkozó hatévesek szüleit. Az óvodák és az iskolaelőké­szítő tanfolyamok vezetői át­adják a gyerekeknek a be­iratkozási lapot, amelyet ki­töltve kell a beíró iskolák­ban átnyújtani. A lapon idén új kérdés is szerepel: a maj­dani első osztályos iskolás testvérét, annak „munkahe­lyét” is fel kell tüntetni. Ek­kor lehet kérni a napközi, il­letve menzai szolgáltatást is. Az igazoló szelvényt az óvo­dákban, az iskolaelőkészítőn vissza kell adni. A beiratko­zás lezártával a központi is­kolák utcánként sorba rakva küldik tovább a művelődési osztálynak a lapokat. Az osz­tály dolgozói és az igazgatói munkaközösség együtt dönt arról, hogy szeptemberben hol kezdi el a gyerek a ta­nulást. Az általános iskolákat 1140 nyolcadikos hagyja el az év végén, helyükre körülbelül 1850 első osztályos érkezik. A leendő elsősök közül 1784 óvodába jár, száz iskolában, tanítónő vezetésével iskola­előkészítő tanfolyamon vé­gez. Számukat megváltoztat­hatja még az átlagosan há­rom százalék iskolára alkal­matlan, és a környékről vá­rosba beköltöző kisgyerek. Az első osztályosok soka­sága és a szeptembertől meg­szűnő kétműszakos oktatás (a kisegítő iskolát kivéve, amely továbbra is délelőtt­­délután dolgozik) további fé­rőhely-, teremgondokat je­lent. Még akkor is, ha figye­lembe vesszük a Lenin vá­rosrészben épülő 24, a Schön­herzben és a Vasváriban át­adásra kerülő 8­8 tanter­met; 12 és fél ezer fehérvári általános iskolás elhelyezése feszes terveket és néhol szükségmegoldásokat is kí­ván. A csoportok kialakításánál figyelembe kell venni a gye­rekek érdekeit, a szülők kí­vánságait, az autóbuszmenet­rendet, a testvéreket, az eset­leges tagozatkérelmet­­ és az iskolák arányos terhelését. Nem kívánatos, hogy tovább­ra is olyan nagy különbség legyen osztály és osztály kö­zött, amilyen ma fennáll. A legkevesebb 22(!), és a leg­több negyvenes létszámú. Ideje lenne, hogy elmúljon az az egyes iskolákat körül­vevő idegenkedés, amelyet a lelkiismeretes pedagógiai, a kiváló szaktárgyi munka a mai napig nem tudott elosz­latni. A tagozatos iskolákba az egész városból lehet jelent­kezni. Új módszert vezetnek be a testnevelési tagozatra va­ló jelentkezéseknél. Hamaro­san testnevelő tanárok jár­ják végig az óvodákat és ja­vaslatokat kérnek az óvónő­től. A javaslati lapon szere­pel majd a gyerek — és a szülők, nagyszülők — magas­sága, felépítése, izomzata. A város négy testnevelés tago­zatos osztályába (Ligetsor 1, Lenin városrész 1, Münnich iskola 2) a városi sportiskola szakosztályainak megfelelően veszik majd fel a gyerekeket, akiket előzetesen meg is vizs­gálnak. így akarják elérni, hogy valóban a legrátermet­tebb, nem a legtöbb össze­köttetéssel rendelkező szülők gyerekei kerüljenek ezekbe az osztályokba. F. E. Pedagógus továbbképzés A Fejér megyei Pedagógus Továbbképző Intézet és a Megyei Művelődési Központ február 25-én délután az ed­digi időponttól eltérően dél­után két órakor rendezi meg a felnőttoktatók soron követ­kező továbbképzését. Az elő­adás és az azt követő beszél­getés témája kissé rendha­gyó, ugyanis egyaránt érdek­lődésre számíthat a dolgozók iskolájában és az általános iskolákban tanító pedagógu­sok körében. A beszélgetés meghívott előadója Lóránt László tudományos főmun­katárs, aki a tanárok által is­mert film (Kertész utcaiak) készítésekor az intézmény igazgatója volt. Hétfőn dél­után a nehezen nevelhető, túlkoros tanulók problémái­ról, a dolgozók iskolájába és munkahelyükre való beillesz­kedéséről beszélget a megje­lentekkel. Az intézet az ér­deklődőket is szívesen látja az Ady-teremben. 13. OLDAL

Next