Fejér Megyei Hírlap, 1980. február (36. évfolyam, 26-50. szám)

1980-02-10 / 34. szám

FEJÉR MEGYEI HÍRLAP , 1980. FEBRUÁR 10. A rádió és tv műsoraiból KOSSUTH RADIO 7.23: „Halat, vadat s mi jó fa­lat ...” Élelmiszermagazin a fű­szerekről. 8.10: öt kontinens hét napja. 8.26: Az Állami Népi Együttes felvételeiből. 9.20: Ma­gyar Múzsa. 10.08: Ő és én meg én, Vidor Miklós hangjátéka. 10.49: Anna Moffo operafelvétele­iből. 11.14: Vasárnapi koktél. 12.10: Édes anyanyelvünk. 12.15: A Vasárnapi koktél című műsor folytatása. 13.00: Rázós úton. Ba­jor Nagy Ernő írása. 13.10: Év­századok mesterművei. 13.54: Rá­diólexikon. 14.24: Táncházi mu­zsika. 14.40: Pillantás a szocialis­ta világba. A jobbparton is Var­só van. 15.12: Áttetsző, tiszta víz. Riport. 15.22: Hallgassuk együtt. 16.05: Talpalatnyi föld. Szabó Pál regénye rádióra alkal­mazva II. rész. 17.10: A kamara­zene kedvelőinek. 18.10: Hol volt, hol nem volt... 18.50: Diák­könyvtár hangszalagon. 20.00: Régi muzsika. 20.14: A külpoliti­kai rovat műsora. 20.44: A Rá­dió Dalszínháza. 22.58: Zenekari muzsika. 0.10: Toronyzene Gio­vanni Gabrieli canzonáiból. PETŐFI RADIO 7.00: A református egyház félórá­ja. 7.30: Lionel Rogg orgonái. 8.05: Mit hallunk? 8.30: Miska bá­csi levelesládája. 9.00: János vi­téz. Részletek Kacsóh Pongrác- Heltai Jenő daljátékából. 9.48: A lovaglás magasiskolája. Látogatás a bécsi Winterzeitschuleban. Sediánszky János műsora. 10.21: Színházi Magazin. 11.48: Jó ebéd­hez szól a nóta. 12.45: Könyv és ifjúság. Az Ifjúsági Rádió és a KISZ KB irodalmi vetélkedője. I. elődöntő. 14.03: Híres zenekarok albuma. 14.33: Táskarádió. 15.30: Találkozás a hajóval. 16.00: Nép­dalok a Dunántúlról. 16.38: Slá­gerek mindenkinek. 17.40: A va­sárnap sportja. Totó. 18.00: Köz­ben elmúlnak a hetvenes évek. Szepesi Attila versei. 18.10: Pal­­csó Sándor operettdalokat éne­kel. 18.33: Mit üzen a Rádió? 19.08: Nótakedvelőknek. 19.55 San­zonok. 20.38: Társalgó. 22.35: Könnyűzene esti hangulatban. 23.10: Dzsesszfelvételeinkből. III. MŰSOR 18.45: A magyar széppróza szá­zadai. kb. 19.05: A hangverseny­közvetítés folytatása. 19.45: Kis magyar néprajz. 19.50: Új leme­zeinkből. 20.54: Új dzsesszfelvéte­leinkből. 21.25: Mihail Homb­er és Anton Ginzburg Beethoven­­hangversenye a Zeneakadémia nagytermében. 22.56: zenei pano­ráma. BUDAPEST TV 1 8.00: Idősebbek is elkezdhetik. Tv-torna. (Ism) (Sz) 8.05: Min­denki iskolája. Fizika. Elektro­mos alapjelenségek. (Ism) 8.35: Matematika. Arány, arányosság. (Ism.) 9.05: Óvodások filmműso­ra. Kisfilm-összeállítás: 1. Krak­­kvak. olasz animációs filmsoro­zat. 7. rész: A papagáj. (Sz) 2. Kezdődjék a játék! NDK-báb­­film-sorozat. (Sz) 12. rész: cir­kusz. 9.25: A Templomos lova­gok kincse. Magyarul beszélő, lengyel filmsorozat gyerekeknek. 2. rész: Alszakáll. (Ism.) 9.55: Mindent bele! Játékos sportvetél­kedő. 10.55: Hírek. 11.00: MAFC­­Bp. Honvéd. Bajnoki férfi kosár­labdamérkőzés. Közvetítés a bu­dapesti sportcsarnokból. A szü­netben : Leo Brouwer gitározik. (Sz) 12.20: Déli muzsika. A Tele­vízió nyilvános felvétele a MOM Szakasits Árpád Művelődési Há­zában. (Sz) 14.25: Koncert a téren. A pécsi körzeti stúdió műsora. 15.00: Tengerre! Magyarul beszélő, NDK tévéfilmsorozat IX/6. rész: Két levél. (Sz) 16.20: Farinától Laudáig. Fejezetek a Forma I. világából. 16.55: Reklám. 17.00: Műsorainkat ajánljuk. (Sz) 17.25: Simándy József operettdalokat énekel. (Sz) 18.00: Lehet egy kér­déssel több? 18.30: Reklám. 18.35: A közönségszolgálat tájékoztató­ja. 18.40: Idősebbek is elkezdhe­tik. Tv-torna. (Sz) 18.45: Esti me­se. (Sz) 19.00: A HÉT. (Sz) 20.00: Hírek. 20.05: Modern Monte Christo. Magyarul beszélő, olasz­­francia kalandfilm. (Sz) 21.40: Sporthírek. (Sz) 21.50: Mesteris­kola. vásáry Tamás a Budapesti Zeneakadémián. 22.20: Hírek. OSZTRÁK TV I 15.20: Az utolsó mohikán. Film Cooper „Bőrharisnya” című re­gényéből. 17.15: Maja, a mé­hecske. Rajzfilmsorozat. 17.40: Jó éjszakát gyerekek . 17.45: Idősek klubja. 18.30: A MI különkiadása. 19.00: Vasárnapi osztrák képek. 19.30: Tv-híradó. 19.50: Sporthí­rek. 20.15: Gaetano Donizetti: Don Pasquale. Komikus opera, 3 felvonásban. 22.15: Hírek. OSZTRÁK TV II 16.10: Rose és a férfiak. Film­sorozat. 17.00: Az egész város er­ről beszél. Filmkomédia. 18.30: OKAY. Ifjúsági magazin. 19.30: Tv-híradó. 19.50: Heti körkép. 20.15: Gálaest-közvetítés a Stock­holm-i Téli Cirkuszból. 21.05: Tetthely. Filmsorozat: „A sárga alsószoknya”. 22.50: Sporthírek. szlovák tv . 16.30: Meseműsor gyerekeknek. 16.45: pionírmagazin. (FF) 17.25: Rövidfilm-összeállítás. 18.15: Ko­molyzenei műsor. (FF) 18.55: Sí­futó tanfolyam 6. rész. 19.00 Pe­dagógusok műsora. 19.30: Tudo­mányos ismeretterjesztő műsor. 21.10: Az ördög szépsége. Francia film. (FF) 22.45: Tv-híradó 1. (Ism) Fakultatív oktatás Tudunk-e választani? A közoktatás mai rendszerében a gimnáziumokra több fel­adat hárul. Elsősorban az általános műveltség megteremtésé­vel és széles körű ismeretek átadásával a továbbtanulásra készíti fel a fiatalokat. Ezen túl segítséget nyújt azoknak is, akik nem akarnak továbbtanulni — a gimnázium felkészít a gyakorlati életben való helytállásra is. Felzárkózás, orientálás Ettől a tanévtől kezdve a gimnáziumokban új munka­rendet vezettek be. A legfon­tosabb pontjai az új tanter­veknek: a felzárkózás, a pá­lyairányítás és a szabad tan­tárgyválasztás. Az iskola társadalmi fel­adata az 1972-es oktatáspoli­tikai határozat alapján egy­értelműbbé vált. Ennek alap­ján három fő célról beszélhe­tünk: a szocialista ember ne­velése, a kultúra értékeinek átadása és a tanulók alkal­massá tétele a társadalmi munkamegosztásban való el­helyezkedésre. Székesfehérváron, a József Attila Gimnáziumban is meg­történtek az előkészületek a fakultatív oktatás bevezeté­sére. Dr. Háry Ferenc, a gim­názium igazgatója sok új le­hetőséget lát ebben a formá­ban. A munka megkezdődött, most az a fő feladat, hogy az első évfolyamosokat, akik különböző iskolákból érkez­tek, „előkészítsék”. Arról van szó, hogy az általános iskolai oktatás iskolánként is külön­böző színvonalú. A diákokat azonos szintre kell hozni — ez a fő feladat az első évben a gimnáziumban. A második évfolyamban orientálják a tanulókat. Az iskola, segítve a pályaválasz­tást, bemutatja a lehetősége­ket. Azért is szükséges ez, hogy harmadikban és negye­dikben már könnyebb le­gyen a választás. Milyen a választék? A József Attila Gimnázi­umban kilencféle tárgy közül választhatnak a fiatalok. Több lehetőség is van, ha akár csak elméleti, ha akar elméleti és gyakorlati­ tan­tárgyat tanulhat a diák, Így harmadikban heti 7 órán, ne­gyedikben heti 9 órán olyan tananyaggal foglalkozhat a tanuló, amihez több kedve van, ami a továbbtanulását segíti. Így az elméleti tantárgyak közül párosítva választhat magyart, matematikát, fizi­kát, kémiát, német és francia nyelvet. A gyakorlati tantár­gyak közül pedig műszaki rajzot, s a többi elméleti tárgy mellett tanulhat kémiai anyagvizsgálatot, vagy telex­gépkezelői tárgyat. Vannak szabadon választható tananya­gok is, amelyeket a kötelező iskolai óraszámon túl tanul­hat a diák. Ilyen a matema­tika, a földrajz, a művészet­­történet és az idegen nyel­vek. A variációs lehetőség tehát igen nagy. A fakultatív okta­tással nem nő a diákok leter­heltsége, elfoglaltsága. A kö­telezően választott anyag be­épül az órarendbe és a tan­tervbe. A fakultatív tárgyak kiválasztásával a tanuló tu­datosan készülhet a felvételi vizsgára, vagy valamilyen szakmára, ha nem akar to­vábbtanulni. A József Attila Gimnáziumban a tárgyi fel­tételek is adottak. Új tanter­meket alakítanak ki, hiszen a négy osztály helyett (a har­madik és negyedik osztályok­ról van szó) nyolc csoportban tanulnak majd a diákok. Ha meggondoljuk, igen bő ez a választék. Többre nincs lehetősége az iskolának, de úgy tűnik, ez bőven elegendő. Jövőre, amikor másodikosok lesznek a mostani első évfo­lyamosok, a kötelező 33 órán felül 2 órában már tanulhat­nak szabadon választott tan­tárgyakat. A tanárok és az iskola tehát felkészült az új rendszerű oktatásra. Viszont az általános iskolákban a ta­nulók, a tanárok, de a szülők sem ismerik kellőképpen a fakultatív oktatás lényegét. Hiszen megszűntek a ta­gozatos osztályok, a gimná­ziumokban a diákok egységes tanterv alapján tanulnak. Egyelőre az első évfolya­mosok felzárkóztatása folyik. Akik valamilyen tárgyból el­maradtak, azoknak az iskola délutáni korrepetálásokat szervez. Úgy látszik sikerrel — az Országos Oktatási és Módszertani Központ felmérő lapjainak kitöltése után az iskola vezetői ezt állapították meg. Tehát a fakultatív okta­tásban bevezették az önel­lenőrzést is. Ez megnyugtató a tanárok és a tanulók szá­mára egyaránt. Mindenki vizsgázik A fakutatív oktatásban nemcsak a diák, hanem a ta­nár is vizsgázik. Hiszen tőlük is függ, hogyan szerettetik meg a tantárgyat, fel tudják­­­ kelteni az érdeklődést? Ké­sőbb az iskola vizsgázik az­zal, hogyan tudta orientálni tanulóit az első két évben. Vagyis 15—16 éves korban sikerült-e diákoknak pályát választaniuk? Az is vizsga lesz minden gimnázium szá­mára, hogy mennyien tudnak tö­­­bb tanulni, hány diákot vesznek fel a felsőoktatási intézményekbe. Mindez attól függ, hogy mennyire sikerül az általános művelés és a szakosodás. A gimnáziumoknak alapjaiban egységesebb, korszerű és to­vábbfejleszthető műveltséget kell kialakítani, így az álta­lános művelés iránya az ön­művelés képességének kifej­lesztése. Nem könnyű ez a feladat. Ma még csak találgatni lehet, hogyan válik be a fakultatív oktatás. De minden esély adott ahhoz, hogy sokolda­lúbban művelt és felkészül­tebb diákok érettségizzenek a gimnáziumokban. Mert vá­lasztani jó. Több kedvet és nagyobb aktivitást teremthet az a lehetőség a tanulásban. Vaderna József Újmódi „falujárók” Mit tudtak meg az egyetemisták? Megvallom, hogy Mórra, a közművelődési gyakorlatra érke­zett egyetemistákat előre megfontolt szándékkal kerestem fel. Hallottam róluk, hogy lelkes, jó szemű, friss és kritikus gon­dolkodású fiatalok mind a négyen, szerettem volna velük el­mondatni mindazt a móri valóságról, amit a kívülállók min­dig könnyebben megtehetnek. Csalódnom kellett. Kiderült, hogy túl sokat vállaltak és nagyon kevés idejük volt ahhoz, hogy a felszíni jelenségek rögzítése mellett a dolgok mélyére juthassanak. Dicséretükre válik józanságuk, nem estek a pletykák, az intrikák hálójába. Többnyire a lényeg körül vizs­gálódtak, de a gyökereket kibontani, feltárni tíz nap alatt lehetetlen. Egyoldalú lenyomat Szele István, a móri műve­lődési ház igazgatója a falu­járók halvány utódjának ne­vezi ezt a közművelődési gyakorlatot, amelyet egyol­dalúsággal vádol. A fiatalok tapasztalatban, élményekben gazdagodnak, hiszen szinte mindenhova bekopogtathat­nak, számos tanulságos be­szélgetés részesei lehetnek, viszont hiányzik az ő jelen­létük lenyomata. Véleménye szerint igazi értelme akkor lenne a gyakorlatnak, ha többször visszanéznének, ha valamilyen fontos vagy szá­mukra izgalmas témában ala­posan vizsgálódhatnának és segítséget adnának a holt­pontról való elmozduláshoz. Történhetne ez oly módon is, hogy a tanács vagy a műve­lődési ház megbízást adna egy-egy feladatra, s azt anyagilag is támogatná. A fiataloknak tetszett az ötlet, ők is szívesen vállalják az élethelyzeteket, a valós fel­adatokat, hiszen a felsőfokú képzést még mindig az a gond nyomasztja, hogy nem készíti fel eléggé az ifjakat az életre. * Ez a forma jobban szolgál­ná a gyakorlat célját is, azt, hogy közéleti gondolkodású és magatartású értelmiség kerüljön ki az egyetemekről, olyanok, akik nemcsak pasz­­szív befogadók, hanem aktív alkotó, beavatkozó, változta­tó emberek. Ehhez persze nem elég évente néhány na­pos gyakorlat, főleg, ha elő­készületek nélkül való. A móri stáb tagjai, ahány­an vannak, annyi helyről jöttek, előbb tehát egymás között kellett valamiféle közös plat­formot kialakítani. Mórról pedig mindössze ennyit tud­tak: borvidék. No, de az elmélkedés he­lyett hallgassuk meg őket! Vidékiség? Magas igények? — Milyennek látja a cso­port legaktívabb lánya Mórt? Szívesen vállalnád-e itt az értelmiség hivatását? — Nem! Túlságosan a fő­városhoz kötődöm, a másik ok pedig, hogy a vidékiség sok megnyilvánulása elriasz­tott. A település helyzete sa­játos, se nem város, se nem falu, ezért nagyon nehéz itt a népművelő és minden más közéleti ember dolga — mondja Szabó Kovács Judit, a csoport „szóvivője”, jog­hallgató. — Éppen talán a feladatok nehézsége adja szépségüket. Ami pedig a vidékiséget il­leti, meggyőződésem, hogy a fővárosban is szembe kell majd nézned efféle jelensé­gekkel. Nem gondolod? — Kétségtelen, de itt a le­hetőségek szűkössége az igé­nyek felkeltését is nehezíti. Ugyanakkor Fehérvár és Pest közelsége lehetővé teszi, hogy ott keressük a művelődés, a szórakozás tartalmasabb for­máit. Szele István közbeszól és mindnyájan igazat adunk neki. — Ezek, az úgynevezett magasabb igények gyakran nem léteznek, csak leplezik a bezárkózást, a közömbössé­get. Tudok róla, hogy többen néha „felugranak” Pestre egy-egy színházi előadásra, de ha megkérdezzük tőlük, hogy mit néztek meg, akkor kiderül, hogy semmiféle „ma­gasabb szempontok” nem jellemzik érdeklődésüket Bár kétségtelen, az a tény sem mellékes, hogy esztéti­kus, kulturált környezetben szórakozhattak, ami Móron csak a Lamberg-kastélyban lehetséges, itt is csak klub­méretekben. Megismerő portyázások Vaszlik Zoltán, a kazinc­barcikai vegyipari főiskola hallgatója nem volt maxima­lista, s talán neki van igaza. Nem tűzött ki maga elé nagy célt, csak egy bizonyos fokú megismerést és ez sikerült. — Sok kellemes, okos be­szélgetés részesei voltunk. Egy bizonyos mélységig meg­ismertem ezt a városiasodó települést, amelyről eddig szinte semmit sem tudtam. Portyázásaink során nagyon sok helyre eljutottunk, sok érdekes jelenségbe belekós­tolhattunk. Igazat adok an­nak a dunaújvárosi társam­nak, aki a képmagnóra fel­vett beszélgetés során el­mondta, hogy ő a lakhelyét húsz év alatt nem tudta úgy megismerni, mint Dunaújvá­rost néhány nap alatt. Én is így vagyok ezzel. — Mi volt vizsgálódásaitok fő témája? — kérdezem Meggyesi Beától, a műszaki egyetem másodéves hallgató­jától, aki a beszélgetések so­rán is inkább hallgató volt.­­ Az orvosértelmiség helyzete, valamint a közmű­velődési intézmények és az iskolák kapcsolata volt a fő témánk, pályázatunkat is erről írjuk. De emellett szá­mos részterület érdekelt ben­nünket, például a KISZ és a közművelődés kapcsolata, vagy az agrárértelmiség je­lenléte a közéletben. Továbbépíteni... Abdái Károly, a közgazda­­sági egyetem hallgatója di­csérte a művelődési ház ve­zetőit, akik valódi otthont adtak nekik, akik segítették őket munkájukban, de nem befolyásolták őket vélemé­nyükkel. A ház örömmel lát­ta őket vendégül, mert olyan fiatalok, akiknek van véle­ményük, akik végigdolgozták a tíz napot, akik sok mindent akartak, s nem az ő hibájuk, hogy keveset értek el. Nekik is jobb lenne, ha a legköze­lebbi gyakorlatot nem megint elölről kezdenék, hanem to­vábbépítenék azt, amit már megalapoztak. Már visszavárja őket. Zágoni Erzsébet Közművelődés , Új könyvtár A múlt év végén adták át Martonvásáron az új könyvtárat. Az intéz­mény a régi iskola fel­újításával a földszinti részen kapott végleges helyet, ahol a csaknem 100 négyzetméternyi he­lyiségben 8700 kötet vár­ja a látogatókat. A könyvtárat — mely dél­utánonként két órától tart nyiva . Chilla Szil­via vezeti Fotó: Rabáczy Szilárd 13. OLDAL

Next