Fejér Megyei Hírlap, 1980. május (36. évfolyam, 101-126. szám)

1980-05-14 / 111. szám

FEJÉR MEGYEI HÍRLAP , 1960. MÁJUS 14 Úttörőbábosok szemléje Szemet, szívet gyönyörköd­tető bemutatónak adott ott­hont vasárnap délelőtt az MNK István-terme. Az úttö­rő kulturális sergeszemle ke­retében itt rendezte meg a megyei úttörőelnökség a me­gyei bábbemutatót. A verseny izgalmas kérdése volt: ki jut az országos döntőbe, Egerbe? A hat kiválóból a legnívó­sabb produkciót bemutató csoportot az igen rangos zsűri: Kistamás Erzsébet, a Népművelési Intézet munka­társa, Koós Iván, kétszeres Jászai-díjas bábtervező, F. Tóth Mária, az Országos Út­törőelnökség tagja és Wor­gang Szabó Zsuzsanna, a me­gyei kulturális szakbizottság tagja választotta ki. A vidám, lámpalázas gye­reksereg kilenc órakor gyüle­kezett. A móri Radnóti isko­lától érkezett Csupakéz báb­együttes Ivanics Lászlóné ve­zetésével elsőnek mutatta be a Bumm bele, farsang című produkciót. Kevés idő, sok munka áll az együttes mö­gött, összeszokott, kiforrot­tabb műsort várhatunk tő­lük, hiszen ígéretes, tehetsé­ges együttes. Alig mutatta be műsorát a kesztyűsbábokkal a Csupa­kéz, az egész társaság tévét kezdett nézni. No, ez nem a műsoroknak szóló kritika volt, hanem a műsorvezetés jó ötlete. Ekkor sugározták a Játsszunk bábszínházát mű­sorában a következő fellépő, a sárbogárdi Napsugárka bábegyüttes jelenetét. Élő produkcióban mintha kissé megilletődöttebbek lettek volna. Az együttes vezetőjét, a magas színvonalat, hagyo­mányt teremtő Sztári Bélát jó rendezői ötletek, dicséretes lelkesedés jellemzi. Dunaúj­városból érkezett a tovább­jutásra javasolt 5077. sz. Mó­ra Ferenc kisdoboscsapat bábegyüttese. Veretes, tiszta népművészeti előadásuk, ra­gyogó bábtechnikájuk mél­tán aratott nagy sikert. A sinatelepi tanyasi iskola árnyjelenete az egyik leg­érdekesebb produkció volt a fesztiválon. A lelkes, gyógy­pedagógiai végzettségű Csé­pi Jánosné tanító néni a mozgáskultúra és önismeret egységére építve dolgozta ki ragyogó, látványos műsoru­kat. Ének—zene,tánc és mozgás hullámzott a vász­non, ahol a mindössze 42 ta­nulót számláló iskola 14 ta­nulója beszélt ízes, szép ma­gyar nyelven. A pákozdi Szi­várvány bábcsoporttól kedves mesét láttunk. Műsorukat ok­levéllel jutalmazta a zsűri, bízva további fejlődésükben. Utolsónak, de nem utolsó­sorban lépett fel a Vasvári Pál Általános Iskola „Faka­nál” bábcsoportja. Sok gyer­meket mozgató, látványos, szellemes produkció volt „Rózsa és Ibolya” története. „A három dobos” ismert dallamokat, humoros bábokat felvonultató feldolgozás volt. A bábmozgatást, szövegmon­dást, átadni tudást arany ok­levéllel jutalmazták. A zsűri tanácskozása alatt Bérczes Károly, a „Trombi az elefánt” című színes, zenés gyermekműsorát mutatta be. A gyerekek tapsa bebizonyí­totta, hogy nemcsak a ma­guk, hanem a felnőttek já­tékát is szeretik, élvezik. Az izgatott gyereksereg a vidám együtténeklés után megilletődötten hallgatta a zsűri elnökének szavait, s vette át a díjakat. Papp Zsuzsanna KOSSUTH RADIO 8.27: Kamaramuzsika. 9.25: Bar­tók: Négy magyar népdal. 9.39: Kis magyar néprajz. 9.44: Kicsi ez. . . Közvetítés a szolnoki Ság­­vári körúti óvodából. 10.05: Csi­ribiri. 10.35: Válaszolunk hallga­tóinknak. 10.50: Az I Musici di Roma kamarazenekar felvételei­ből. 11.30: Fényes Szabolcs ope­rettjeiből. 12.35: Magvetők. 12.55: Operaslágerek. 13.25: Örökzöld dzsesszmelódiák. 14.22: Kritiku­sok fóruma. 14.32: Prix Bratis­lava 1979. A díjnyertes népzenei felvételeket bemutatja Solymosi János. II. rész. 15.10: Borgulya András kórusdalaiból. 15.28: MR 10—14. 16.10: Ingázók. Epizó­dok Beke György: Éjszakai bi­ciklisták című regényéből. 17.07: A Varsói Szerződés 25. évfor­dulójára. 17.32: Lehoczky Éva és Szabó Miklós énekel. 19.15: Solti Károly nótákat énekel. 19.35: Kapcsoljuk a Zeneakadémia nagytermét. A Magyar Rádió és Televízió szimfonikus zenekará­nak és énekkarának hangverse­nye. Kb. 21.15: Hangszerszólók. 21.30: Külpolitikai klub. 22.30: Ezio Piaza operafelvételeiből. 22.48: Földmérés a világűrből. Látogatás a penci kozmikus geo­déziai obszervatóriumban. 23.03: Romantikus muzsika. 0.10: Az operabál. Részletek Heuberger operettjéből.* PETŐFI RADIO 8.05: Puskás Sándor nótákat éne­kel. 8.20: Tíz perc külpolitika. 8.33: Idősebbek hullámhosszán. 9.28: Operettkettősök. 10.00: Ze­­nedélelőtt. 11.30: A Szabó család. 12.00: Énekszóval, muzsikával. 12.33: Tánczenei koktél. 13.20: Az olvasókörtől a kultúrpalotáig. Varsányi Gyula jegyzete. 13.30: Labirintus. 14.00: Kettőtől né­gyig. . . 15.25: Bangó Margit és Horváth István cigánydalokat énekel, Kecskés Sándor klariné­ton játszik. 16.00: Mindenki is­kolája. 16.40: Fiataloknak! 17.30: Ötödik sebesség. 18.33: Az euró­pai popzene csillagai. 19.08: Ze­nekari operettrészletek. 19.45: A beat kedvelőinek. 20.33: Irány a Parnasszus! 21.00: Fiatalok a seregben. 21.25: Portré slágerek­ből. 22.15: Nótacsokor. 23.15: Ke­rekes János szerzeményeiből. III. MŰSOR 9.00: Iskolarádió. 9.30: Charles Münch vezényli a Bostoni szim­fonikus zenekart. 10.46: Bemu­tatjuk új stúdiófelvételünket. 11.05: Richard Strauss operáiból. 12.06: Két zongoraötös. 13.07: Vivaldi: Tizenkét concerto Op. 7. 14.54: Beethoven-művek. 16.04: Didó és Aeneas. Részletek Pur­cell operájából. 16.49: Öt föld­rész zenéje. 17.00: Beszélgetések a Pedagógiai hőskölteményről. 17.30: A Berlini Filharmonikus Zenekar hangversenye a Berlini Rádióban. 19.05: Iskolarádió. 19.35: Zene — korabeli hangsze­rekkel. XIV/6. rész. 20.37: A dzsessz történetéből. 21.17: Ope­raegyüttesek. 21.52: stúdiónk vendége Kiss Vilmos Péter deb­receni hegedűművész. BUDAPEST TV I 8.05: Idősebbek is elkezdhetik. Tv-torna (Ism.) (Sz). 8.10: Isko­latévé. Orosz nyelv (ált. isk. 5. oszt.) Kenguru a kiránduláson. 9.05: Környezetismeret (ált. isk. 1. oszt.) Ki­kel korábban? 9.35: Tr-ovi. Iskolaelőkészítő tanfo­lyam. Zöldsaláta palántája. 10.05: Magyar nyelv. (ált. isk. 3. oszt.) Szó-ra-ka-té-nusz. Barátok és ellenségek. Ellentétes értelmű melléknevek. (Sz). 10.20: stop! Közlekedj okosan! Fékút, fék­távolság (Sz). 10.30: Delta. Tu­dományos híradó. (Ism.) 10.55: Anna Karenina. Magyarul beszé­lő angol tv-filmsorozat. X/2. rész. (Ism.) (Sz). 11.45: A fa, amely visszaigazította a régé­szet óráját. Angol ismeretter­jesztő rövidfilm. (Ism.) 14.00: Is­kolatévé. Orosz nyelv. (Ism.) 14.20: Környezetismeret (Ism.) 14.40: Magyar nyelv. (Ism) (Sz) 14.45: Stop! (Ism.) (Sz). 15.05: Patyomkin páncélos. Szovjet film. (A film megtekintését a májusi 21-i és 24-i Kamera adá­sokhoz ajánljuk!) 16.25: Hírek. 16.30: Nyugat-norvégiai utazás. Osztrák útifilm I. rész (Sz). 17.10: postafiók 250. Takács Má­ria műsora. (Sz). 17.25: Kuvaiti mozaikok, a Kuvaiti Televízió összeállítása. 17.45: Egészsé­günkért! Az Országos Egészség­­nevelési Intézet műsora. * „Füs­tölgés magánügyben” (Sz). 17.55: Látogatóban Bálint Tibor­nál. Portréfilm. 18.15: Találkozá­som a képviselőkkel. Riport­film. 18.45: Staféta. Tíz perc if­júság. 18.55: A Közönségszolgá­lat tájékoztatója. 19.00: Reklám. 19.10: Idősebbek is elkezdhetik. Tv-torna. (Sz). 19.15: Esti mese. •19.30: Tv-híradó. (Sz). 20.00: Út a döntőig, összeállítás a KEK- döntő­be jutót csapatok mérkő­zéseiből. (Sz). 20.10: Arsenal- Valiaria, Labdari­gó KFK-döntő mérkőzés. Közvetítés Brüsszel­ből. (Sz). A szünetben: reklám. (Sz). 22.10—22.40: Tv-híradó 3. (Sz). BUDAPEST TV II 20.00: Alföldi Antenna. A sze­gedi körzeti stúdió műsora. 20.20: Szenzációs hír. Magyarul beszélő kanadai film. (Sz). 21.05: Tv-híradó 2. (Sz). 21.25: Tudós­klub '80. A májusi adás témája: Kultúra és gazdaság. OSZTRÁK TV 1 9.00: Kicsinyek műsora. 10.00: Is­­kola-tv. 10.30: A bolondos néni­ké. Filmkomédia. 17.00: Kicsi­nyek műsora. 17.30: Bácsikám a Marsról. Filmsorozat. 17.55: Jó éjszakát gyerekek. 18.00: Flam­­bards. Filmsorozat. 18.30: MI. 19.00: Osztrák képek. 19.30: Tv­­híradó. 20.15: Szenzáció! Film­komédia. 21.55: Sportközvetítés. OSZTRÁK TV II 18.00: Francia nyelvlecke kez­dőknek. 18.30: Szájkosár nélkül. 19.00: Zenés műsor. 20.15: Iro­dalmi műsor. 21.00: Gazdaság­politikai riportműsor. 22.20: Az egyik hamisan játszik. Film. BELGRÁD TV I 17.10: Magyar nyelvű tv-napló. 17.35: Tv-naptár. 17.45: Ljiljana és a többiek — gyermekműsor. 18.15: Külföldi dokumentum­műsor. 19.15: Rajzfilm. 19.27: Ma este. 20.00: Szabad szerda. 21.30: Szórakoztató zene. 22.30: Dokumentumfilm. BELGRÁD TV II 18.10: A névsorból töröltek visz­­szatérése — drámasorozat (Ism.). 19.05: Bruxelles: Labdarúgás — a kupagyőztesek kupájának döntője. 21.15: Tegnap, ma, hol­nap. 21.35: Források — költé­szeti műsor. 22.05: Dubrovniki nyári játékok: Rudolf Firkusny hangversenye, zongora. SZLOVÁK TV 1 8.55: Hírek. 9.00: Iskolatévé. 9.30: Egy ház és lakói ma­­­ív­­íum-sorozat 1. rész. 10.50: Isko­latévé. (Sz). 11.20: Hírek. 16.20: Iskolatévé. 16.45: Politikai isme­retterjesztő műsor fiataloknak. (Sz). 17.20: K­eletszlovákiai ma­gazin. (Sz). 17.50: Egy fontos nyersanyagról. 18.20: Mungo Jerry angol együttes műsora. 19.10: Esti mese. 19.20: Időjárás­jelentés. 19.30: Tv-hiradó­­. 20.00: Az olimpiai játékok tör­ténetéből — dokumentumfilm 4. rész. 20.40: 25 éves a Varsói Szerződés — Jubileumi műsor. 21.35: Időszerű katonai és poli­tikai kérdésekről. (Sz). 22.00: Tv-hiradó 2. 22.30: összefoglaló a Liga-mérkőzésekről. 23.15: Hírek. SZLOVÁK TV II 18.15: Hírek. 18.30: Vidám tv-je­­lenet. 19.15: Tv-torna. 19.20: Or­vosi tanácsok. 19.30: Angol nyelvtanfolyam — 18. lecke. 20.05: fc Valencia—Arsenal— London labdarúgó KEK-dönt­ő. A szünetben: spartakiád fény­szóró. (Sz). 22.00: Matematika mindenkinek. (Ism.) (Sz). 22.45: Tv-híradó (Ism.) A rádió és televízió mai műsora Irodalmi barangolások Irodalmi barangolásra in­vitálja a nézőket a közeljö­vőben a televízió: a Duna­kanyar és Szabolcs-Szatmár megye irodalmi neveztessé­­geivel ismerkedhetnek meg a literatúra barátai. „Ker­tem az egész táj” a címe annak az összeállításnak, amely Esztergomba, Viseg­rádiba és Leányfalura kalau­zolja el az érdeklődőket. A műsorban elhangzanak Ba­lassi Bálint versei, Móricz Virág és Karinthy Ferenc történetei. Elidőzhetnek a nézők Babits Mihály előhe­­gyi házában, Visegrádon Áprily Lajos és fia, Jékely Zoltán kertjében, s Móricz Zsigmond és Karinthy Fe­renc leányfalui otthonában. A dunakanyari „utazás” Szentendre bemutatásával zárul. Az összeállításban közreműködnek a Színház- és Filmművészeti Főiskola hallgatói. Szabolcs-Szatmár megye irodalmi emlékeiről „Kelet felől” címmel készített mű­sort a televízió stábja. Nyír­egyházán felidézik Besse­nyei György alakját, majd felkeresik az utcát, amely­ben Krúdy Gyula született, bemutatva emlékmúzeumát, felelevenítve a szülőföld­jéről szóló írásait. A jú­niusban látható adásban el­juthatnak a nézők Szatmár­­csekére, Kölcsey Ferenc egykori lakóhelyére is. Nagy Péter irodalomtörté­nész sorai kísérik Tisza­­csécsének Móricz Zsig­mond szülőfalujának be­mutatását. Elhangzik a mű­sorban a megye „fogadott fiának” Szabó Lőrincnek a verse is. Az adás végén visszatér­nek Nyíregyházára, ahol Váci Mihály szülőháza előtt a költő verseit és Illyés Gyula sorait tolmácsolják az előadóművészek. Hogyan tanulnak a cigánygyerekek ? Az általános iskolák közös, országos gondja a tankötele­zettségi törvény teljesítése. Különösen nagy feladat ez azokban az oktatási intéz­ményekben, ahol a község összetételéből következően magas a cigány származású tanulók aránya. A sárkeresztúri általános iskola ilyen. A 309 tanuló kö­zül 109 a cigánygyerek. Ahogy belépünk a pitypang­gal pettyegetett iskolaudvar­ra, kék köpenyes fiúk,lá­nyok nyargalásznak, vihán­­colnak nagyszüneti hangulat­ban. Hirtelen megszólal a hangosbeszélő, s a rádióból harsogó zeneszóra délelőtti tornába fog a gyereksereg. Lukács Etel, az iskola igazgatója gyakorlóévesként, 1952-ben került a községbe. Húsz éve ő vezeti az iskolát. Eleinte egy osztályban 67 gyereket tanított, hattól ti­zenkét évesig. A régi falusi iskola átalakulásának, fej­lődésének tanújaként egy­szerűen sorolja a tényeket. — Rengetegen voltunk egy osztályban. Azóta már cso­portot bonthatunk 41-es lét­számnál, emelkedett a neve­lők száma, és a húszas számjeggyel kezdődő osztá­lyokban könnyebb jobb ered­ményeket elérni. Gazdagodott a szemléltetés, lassan igyek­szünk szaktantermeket ki­alakítani és jók az új tanter­vek is. Javult a szakos ellá­tottságunk, egyik fiatal neve­lőnk harmadéves a tanárkép­ző főiskola gyógypedagógia szakán. A gyógypedagógia szakos tanárra igen nagy szükség van az iskolában. Két alsós, egy felsős kisegítő osztály működik, ezzel megkönnyítve a gyengébb képességű, rosz­­szabb családi háttérrel ren­delkező gyerekek iskolai munkavégzését, a tanulást. Idén először (fehérvárral és Dunaújvárossal egyidőben) elsős korrekciós osztályt is indítottak. Ebben a tizenkét cigány származású kisgyerek játékosan, könnyen, kisebb adagokban sajátítja el ugyan­azt a tananyagot, amelyet a többi első osztályos. Három­féle lehetőség áll év végén ezek előtt a gyerekek előtt: egy részük a második osz­tályban tanul tovább, egy ré­szüknek elismerik az egy­éves tanulást — iskolaelőké­szítőként. Néhányat pedig — akik ez alatt az idő alatt sem tudnak az iskola rendjé­be beilleszkedni, az itt nél­külözhetetlen szokásokat, készségeket kialakítani — az állandó áthelyező bizottság javaslatára kisegítő, esetleg gyógypedagógiai osztályokba küldik. A felzárkóztatás rendkívül széles skáláját használják eb­ben az iskolában. A gyerekek nagyon sokfélék, igen külön­böző családokból érkeznek. Azok, akiknek szülei még a telepen élnek, az iskola éle­­■ téré eleinte szinte alkalmat­lanok, de azok, ahol a szülők rendszeresen dolgoznak, jó eredményeket érnek el tár­saik között. A megyei tanács művelő­dési osztályának adatai sze­rint az első osztályba kerülő, cigány származású gyerekek 22 százaléka nem járt sem óvodába, sem iskolaelőkészítő tanfolyamon nem vett részt. Az a helyzet ugyanis, hogy amíg egyetlen, óvodába nem járó gyerek van egy község­ben, iskolaelőkészítő tanfo­lyamot köteles szervezni az iskola, de ugyanakkor erre a tanfolyamra nem kötelező eljárni. Mit mond erről az is­kola igazgatója? — Az elsősök eredményte­lenségét nagyon sok helyen az okozza, hogy a cigányte­lepről kikerülő gyerekek nem beszélnek, nem értenek ma­gyarul. Nálunk ez ismeret­len, mindenki beszéli az is­kola, az ország nyelvét. Az előkészítetlen gyerekek sorsa mégis a bukás, szinte tör­vényszerű lemaradás volt sokáig. A 72 órás iskolaelő­készítő bevezetésétől sokat vártunk, mégsem volt haté­kony: rövid idő alatt kellett volna megtanulni mindazt, amire az óvoda három évet kapott. A 192 órás tanfolyam sem jelentett sokkal többet, azért, mert aki beiratkozott, csak minden második, har­madik alkalommal jött el a foglalkozásra. Idén először van minden leendő elsősünk óvodába, ahová többé-kevés­­bé el is jár. Sokat jelent majd ez az első osztály elvégzése szempontjából. Igazolatlan mulasztásban elöl jár az iskola a járásban, tudom meg az igazgatónőtől. Részben ezért válik a gyere­kek egy része osztályozha­­tatlanná. A gyerekek 2—3 százaléka bukik meg évente, mégis, az itt tanuló cigány­­gyerekek tíz százaléka idén már nyolcadikos a megyei 2—3 százalékkal szemben. Az eredmény oka a sok korre­petálás, a csoportfoglalkozá­sok, a rendszeresen kapott tanszersegély, a napközi el­látás, az állandó kapcsolat a veszélyeztetett gyerekek csa­ládjával, a tanárok, védőnők, a tanács brigádlátogatásai, a családgondozás komolyan vett, felelősséggel végzett fel­adata. Ahogyan a régi osztály­könyveket lapozgatjuk és az igazgatónő sorolja az itt vég­zett gyerekeket, több helyen látom a távozók, eltiltottak nevét is. Majd mindenki dol­gozik, sokukat befogadja a tsz, az állami gazdaság, fele a szüleivel jár tollat gyűjte­ni, néhányan — főleg a lá­nyok otthon maradnak, vál­lalják a korai családanyasá­got. Nagyon lassú az előrehala­dás a cigánygyerekek iskola­végzésében, de van. Ebben a községben, ahol az iskola jó segítőre lelt a tanácsban, több biztató eredmény jelzi a jó utat. Van persze megol­dásra váró gond is: meg kel­lene szervezni a kimaradtak, nyolc általános nélkül dolgo­zók számára a felnőttek is­koláját, de a munkahely hat­hatós segítsége, az összefogás nélkül, ez nem megy. Farkas Eszter 5. OLDAl

Next