Fejér Megyei Hírlap, 1980. május (36. évfolyam, 101-126. szám)

1980-05-18 / 115. szám

FEJÉR MEGYEI HÍRLAP , 1980. MÁJUS 18 Tegnap délelőtt a Fejér megyei Művelődési Központban rendezték meg megyénk gyer­mekszínjátszóinak és színjátszócsoportjainak idei találkozóját. Az eseményen mese- és ifjúsági irodalmi adaptációkkal, valamint irodalmi és színpadi produkciókkal tizenegy cso­port vett részt. Képünkön a Münnich Ferenc úttörőcsapat kisdobosai Lázár István Ber­­zsián barátai című darabját adják elő (Fotó: Fási László) Agrártörténeti emlékek felkutatása Három évvel ezelőtt felhívást tett közzé három ágazati minisztérium, amelyben az agrártörténeti emlékek felkutatására, számba­vételére, gondozására és közkinccsé tételére szólítja a lakosságot. E rendelet szélesebb kö­rű megvalósítása érdekében nemrégiben a KISZ KB mezőgazdasági és falusi fiatalok tanácsa is felhívást tett közzé, amely az ifjú­ság figyelmét is felhívja a honismereti és ag­rártörténeti szempontból fontos munkára. Ezért kérik, hogy a 80/81-es akcióprogra­mokban „Ismerd meg szakmád történetét” jelszóval kerüljön felvételre ez a feladatvál­lalás is. Minden olyan termelőeszköz, szerszám, régi gép (például földművelő szerszámok, szövő- és fonóeszközök, régi cséplőgép, gőzeke stb.) épület, építmény (például régi csűrök, paj­ták, istállók, pincék, pincesorok stb.) felkuta­tására kérik a fiatalokat, amelyeket a me­zőgazdasági és élelmiszeripari munkában használtak. Elsősorban azokról az emlékek­ről van s­zó, amelyek még nincsenek számba véve, és amelyeket még nem nyilvánítottak védetté. A feltáró munka során előkerült tárgyakról a tanácsoknál és a Magyar Me­zőgazdasági Múzeumnál (címe: 1146 Buda­pest XIV., Városliget) kell bejelentést tenni. Célszerű megírni és lehetőség szerint fényké­pen szemléltetni a felkutatott agrártörténeti emlék jellegét és annak nevét, valamint azt, hogy hol tekinthetik meg a múzeum szakem­berei. A bejelentett emlékeket értékelik, el­bírálják és egyes esetekben meg is vásárol­ják. A szakértők által legértékesebbnek ítélt emlékek bejelentőit országos bemutatóval egybekötött találkozóra is meghívják, ahol munkájukat külön is­ elismerik. KOSSUTH RADIO 8.05: Útközben. 8.10: Öt konti­nens hét napja. 8.20: Házy Er­zsébet és Kónya Sándor Millöc­ker és Zeller operettjeiből éne­kel. 9.00: Minden versek titkai. 9.30: Daloló, muzsikáló tájak. 9.50: Szerkesztői üzenetek. 10.11: A klevi Oleg krónikája. 11.14: Vasárnapi koktél. 12.10: Édes anyanyelvünk. 12.15: A Vasárna­pi koktél című műsor folytatá­sa. 13.00: Az átültetett ember. Faragó Vilmos írása. 13.10: Bru­no Walter vezényli a londoni szimfonikus zenekart. 13.52: Rá­diólexikon. 14.22: Marian An­derson operaáriákat énekel. 14.40: Pillantás a világba. 15.14: Tinódi lantos Sebestyén dalai­ból. 15.30: szegény gazdagok. Jókai Mór regénye rádióra al­­kalmzva a I. rész. 16.24: Vladi­mir Askenazi Chopin-műveket zongorázik. 16.40: Metronom. 17.10: Magyar előadóművészek. 18.02: András Béla feldolgozása: Szép Kalára — népballada 18.45: Bo­­váryné. Flaubert regénye rádió­ra alkalmazva. II. (befejező) rész. 19.41: Tito Gobbi opera­felvételeiből. 20.01: A popzené­ről. 20.52: A Rádió Dalszínháza. 23.36: Olasz barokk kamaraze­ne. 0.10: Magyar zene rézfúvók­ra. PETŐFI RÁDIÓ 7.00: Az unitárius egyház fél­órája. 7.30: Romantikus orgona­muzsika. 8.05: Mit hallunk? 8.30: Miska bácsi levelesládája. 9.20: Öt külföldi népdal gyer­mekkara és kamarazenekarra. 9.30: Világvasá­rnap. 10.33: A Magyar Rádió Karinthy Színpa­da. 11.30: Adámtól Éváig. 12.00: Jó ebédhez szól a nóta. 12.57: Szerencsepatkó. Horgas Béla mesejátéka. 14.05: Híres zeneka­rok albuma. 14.33: Táskarádió. 15.30: „Igazolatlan mulasztás” Hegyi Imre és Kovalik Márta dokumentumműsora. 16.00: Ko­vács Apollónia és Bojtor Imre népdalokat énekel. 16.35: Hol­naptól nem szeretlek. Részletek Victor Máté—Huszár Erika zenés játékából. 17.00: Slágerek­­ min­denkinek. 17.55: Mit üzen a Rá­dió? 18.31: Nótakedvelőknek. 19.20: A vasárnap sportja. Totó. Közvetítés az országos ökölvívó bajnokságról. 19.50: Tavaszi uj­­jongás — versek. 20.08: A Ma­­r-.var Rádió esztrádzenekara ját­szik. 20.38: Társalgó. 22.35: Spi­rituálék.­­ 23.10: Tánczene éjfélig. III. MŰSOR 7.00: A pécsi stúdió szerb—hor­­váth nyelvű műsora. 7.30: A pé­csi stúdió német nyelvű műsora. 8.08: Maros Rudolf műveiből. 8.31: Opera-művészlemezek. 9.25: Így láttam Kodályt. 10.10: Új Zenei Újság. 11.06: Nagy mes­terek — világhírű előadóművé­szek. 13.03: sztárok sztereóban. 14.45: Itzhak Perlman hegedül. 15.00: Kapcsoljuk a 6-os stúdiót. Hangversenyciklus századunk zenéjéből. — vi­ 6. 16.05: Kis ma­gyar néprajz. 16.10: Elmélet és gazdaság. 16.25: Világszínház. 18.10: Kapcsoljuk a Kaffka Mar­git gimnázium dísztermét. év­századok vokális muzsikája — III/1. A prágai Madrgalisták hangversenye. kb. 18.53: A ma­gyar széppróza századai. 112. rész. kb. 19.10: A hangverseny­közvetítés folytatása. 19.50: Be­­ethoven-művek. 21.30: Durkó Zsolt: Turner illusztrációk. 21.45: Kamarazene. 22.59: Elena Sulio­­tis operafelvételeiből. BUDAPEST TV I 7.45: Idősebbek is elkezdhetik. Tv-torna (Ism.) (Sz). 7.50: Min­denki iskolája. Földrajz. Ma­­gyarorrszág természeti földrajza. (Ism.) 8.25: Kémia. Mindenna­pok kémiája (Ism.) 8.55: Óvo­dások filmműsora. Kisfilm-ösz­­szeállítás. 1. segíts Nagyi! NSZK rajzfilmsorozat (Sz). 7. rész: Nincs hely a remetéknek. 8. rész: Autókigyó. 2. a szegfű. Lengyel rajzfilm. (Sz). 9.15: A Tenkes kapitánya. Ifjúsági tv­­filmsorozat 12. rész: Nincs ke­gyelem. (Ism.) 9.40: Játsszunk bábszínházat! XIII/8. rész: Ke­zem... lábam... (Sz). 10.15: Hírek. 10.20: Olivér. Magyarul beszélő, angol—amerikai film­musical. (Ism.) (Sz). 15.05: Aki dudás akar lenni. Fiatalok nép­zenei műsora. A keszthelyi Ga­zsai Együttes (Sz). 15.20: A Kö­zönségszolgálat tájékoztatója. 15.25: Anglia—Magyarország—Wa­les—Hollandia. Válogatott férfi atlétikai verrseny. Közvetítés Cambranból. (Sz). 16.25: Illés Béla: Honfoglalás. Tv-film III/1. rész. (Ism.) 17.30: Reklám. 17.35: Műsorainkat ajánljuk. (Sz). 18.00 Lehet egy kérdéssel több? ve­télkedőműsor. 18.30: Reklám. (Sz). 18.40: Idősebbek is el­kezdhetik. Tv-torna. (Sz). 18.45: Esti mese. (Sz). 19.00: A Hét. (Sz). 20.00: Hírek — Totóered­mények. 20.05: 6. Archibald! Magyarul beszélő, francia film­. (Sz). 21.30: Üvegszív. Kati és a Kerek Perec együttes műsora. (Sz). 22.00: Rákos Sándor. Port­réfilm. (Ism.) 22.45: Hírek. BUDAPEST TV II 16.25: Anglia—Magyarország— Wales—Hollandia. Válogatott férfi atlétikai verseny. Közvetí­tés. (Sz). 18.30: cselgáncs Eu­rópa Bajnokság. Közvetítés Bécsből, felvételről. (Sz). 19.00: A Hét. (Sz). 20.00: Hírek — To­tóeredmények. 20.05: Telesport: 1. Forma I. Autóverseny. Közve­títés Monte Carlóból, felvételről. (Sz). 2. Sporthírek. (Sz). OSZTRÁK TV I 13.45: Ha a szerelem ingatag. (6.) 14.15: Hello Dolly. Filmmusical. 16.30: Csipkerózsika. Mesejáték Grimm meséjéből. 17.05: Kutya és macska. Rajzfilm. 17.15: Maja, a méhecske. Rajzfilmsorozat. 17.40: Jó éjszakát gyerekek. 17.45: Idősek klubja. 18.30: Rendevú állatokkal és emberekkel. 19.00: Vasárnapi osztrák képek. 19.30: Tv-híradó. 20.00: Sporthírek. 20.15: Az idő változása. Tv-film. 21.40: sporthírek. 22.05: Hírek. OSZTRÁK TV II 14.00: Poldark. Filmsorozat. (11.) 14.50: Sport délután. 18.30: Okay. Ifjúsági magazin. 19.30: Tv-híra­­dó. 20.00: Heti körkép. 20.15: Portréfilm Gottfried von Einem zeneszerzőről. 21.00: Bécsi ün­nepi Hetek 1980. Minisztérium Játék közvetítése a Theater an der Wienből. BELGRÁD TV 1 9.00: Barázdák — faluműsor, utána gyermekműsor magyar nyelven. 10.00:­­Elemibb iskola — gyermekműsor. 11.30: Népi mu­zsika 12.00: Földművelőknek. 13.00: Jugoszlávia, jó napot! — tájékoztató-szórakoztató műsor. 14.30:­ Időgép — angol játékfilm gyermekeknek. 16.00: Néha va­sárnap. 19.15: Rajzfilm. 19.27: Ma est­e bemutatjuk. 20.00: Teljes gőzzel — drámasorozat. 21.05: Dokumentumsorozat. 21.55: Szó­rakoztató zene. 22.10: Sportszem­le. BELGRÁD TV II 14.20: Mondte Carlo: Autóverse­nyek. 16.30: Trzic: Körpályás motorverseny világbajnokság. 17.30: Ismétlések. 19.27: Ma este bemutatjuk. 20.00: Külföldi do­­ kumentumműsor. 20.45: Tegnap, ma, holnap. 21.05: Harper — amerikai játékfilm. SZLOVÁK TV I 9.00: Hírek. 9.05: Gyermekműsor 9.30: Kicsinyek műsora. (Sz). 10.05: A páncélököl — Ifjúsági tv-játék. 11.05: A Sportka szá­mainak húzása. 11.15: Garis: Merkur­ jegyében — tv-filmsoro­­zat 1. rész. (Ism.) 12.30: Heti hírösszefoglaló. (Sz). 15.10: Hí­rek. 15.25: Öröklődő foglalkozá­sok. 16.10: Visszhang — riport­műsor. 16.30: Szórakoztató mű­sor. 17.15: Egy hét a képernyőn — műsorajánlat. 17.30: Ahol minden folyónak napja van — cseh film. (Sz). 19.10: Esti me­se. 19.20: Időjárásjelentés. 19.30: Tv-híradó. 20.00: Vasárnapi vers­műsor. (Sz). 20.10: Egy ház és lakói­­­ma 2. rész. 21.35: Sport­­híradó. 21.50: Forma 1 autóver­seny VB Monaco nagydíjért. 22.30: A cseh filmharmonikusok műsora. (Sz). 23.00: Hírek. SZLOVÁK TV II 18.15: Hírek. 18.30: Országos tornász bajnokság. 19.30: Peda­gógusok műsora. (Sz). 20.00: Prágai tavasz 1980. 22.00: A víz és a csillagok — román tv-film. (Sz). 22.45: Tv-híradó 1. (Ism.) A rádió és televízió mai műsora " Lehet-e, szabad-e a történelmet és az irodalmat együtt tanítani? A pedagógiai szakemberek az igények kielégítésének szorító kényszerében külön­féle átszervezéseket, moder­nizálásokat­­ hajtanak végre az oktatásban, újabb és újabb megoldásokkal kísér­leteznek, így merül fel a sok elgondolás között az is, hogy a történelem- és iro­dalomtanítást integrálják, vagyis a két tantárgyat ösz­­szekapcsolják, együtt, egy­szerre tanítsák. A történelem a tudomány része, az irodalom (az isko­lában nem irodalomtudo­mányt tanítunk) a művésze­té. A tudomány a valóságot a törvények felől közelíti meg, ezeket igyekszik minél teljesebben felmutatni. Ez­zel szemben a művészet az érzékszerveink által fel­fogható oldalról közelít a valósághoz. A történelemtanár, ha ta­nítja tárgyát, az emberiség sorsát irányító objektív tör­vényeket, az értelemre hat. Célja, hogy a tanuló felfog­ja ezeket, megismerje őket, segítségükkel igazodjon el a „látszatvilág”-ban, s értse meg: aszerint lesz ura a világnak, amennyit magáévá tesz ezekből. A minél jobb megértés ér­dekében a tanárnak ezeket a törvényeket a gyakorlat­ban, „működés közben” kell megmutatnia, így „melléke­sen”, segédeszközként megta­nítja a történelmi eseménye­ket is. Objektív törvény: a termelőeszközök meghatáro­zott foka meghatározott ter­melési viszonnyal alkot von­­zatot. Ennek megértésére például nagyon alkalmas a nagy francia forradalom. Az is objektív törvény azonban, hogy a társadalom életében a szükségszerű mindig lát­szólagos véletlenek láncola­taként jelenik meg. Ennek bizonyítására kell a tanár­nak — akarva akaratlanul — állandóan szemléltetni, illet­ve szemléletesen előadni. Ebben az esetben itt szóba kell hogy jöjjön — látszóla­gos okként — az 1788-as rossz termés, a király pipo­­gyasága stb. így a történelemtanár mi­nél jobban végzi a dolgát, annál inkább rászorul a szépirodalom és a szépiro­dalmi stílus segítségére. Egy­­egy jó hasonlat, jelenet egy­­egy jó jellemzés, a kor­érzés bemutatására egy korabeli műalkotás sokszor félórás elvont magyarázattól kí­méli meg az előadót. Ezáltal azonban szinte észrevétlenül eljut a konkréthoz, az elvont társadalom-fogalomtól az ér­ző, szenvedő emberhez,­­ s módja van felismertetni a tanulókkal, hogy a történe­lemben, az objektív törvé­nyek vasrácsai között mi­csoda drámai küzdelmet foly­tat létéért az ember, s hogy csak a győztesek és vesztesek változnak, a küzdelem örök, így az érzelmi ráhatásból eljut az érzelmi ráhatásig, ami pedig az irodalom, a művészet területe. De ha dialektikusan gondolkozunk, rájövünk, hogy az irodalom­­tanár viszont, ha jól csinál­ja dolgát a látványból kiin­duló érzelmi ráhatástól szük­ségszerűen eljut az értelem­ig a látszatok mögött kérlel­hetetlenül ható törvényekig. Megintcsak köztudott hogy a művészet érzékletes vagyis érzékszerveink által felfog­ható világot állít elénk a valóságos világ részletele­meiből összeállítva, így a művészet is valóságrészletet ad? Látszólag! Ugyanis a művészi valóságrészlet ott magasabbrendű a tényleges valóságrészletnél, hogy az „sűrítmény”, „koncentrátum”, valójában két egymással szembenálló valóságrészletet, annak igazságát tartalmazza, így a teljes élet illúzióját ad­ja teljes, való életigazságok­kal. (Nagyon leegyszerűsítve) egy igazi műalkotás úgy áb­rázolja X-et, vagy Y-t, hogy mielőtt a túlzott optimizmus vagy a túlzott kétségbeesés erőt venne rajtunk, felsejlik bennünk: az élet változatos, változékony, az emberek kü­lönbözők.) A fentieket egyéb­ként a zseniális József Atti­la fogalmazta meg, mikor kimondta: a művész a nem szemléleti végső világegész helyett egy szemléleti végső világegészet teremt. Mivel a művészet érzékle­tes, az érzelmeinkre hat először. Az irodalomtanár tehát minél erősebb részvé­tet akar kiváltani Rómeó és Júlia sorsa iránt, annál ér­zékletesebben kell felidéznie személyüket. Ahhoz, hogy ez minél jobban sikerüljön, egyre jobban kell megeleve­níteni környezetüket, a tár­sadalmat, a kort. A tanulók az érzelmektől indíttatott vizsgálódás köz­ben egyre-másra fedezik fel a valódi világra is vonatkoz­tatható kisebb-nagyobb érvé­nyességű igazságokat, így azt is, hogy Rómeó és Júlia lát­szólagos véletleneken múló gyászos végének egyik leg­főbb oka: a társadalom bizo­nyos fejlettségi fokán, a feltörekvő polgárság kiegye­zik az uralkodóval, aki a tő­lük kapott pénzen zsoldos­sereget tart, s felszámolja a feudális anarchiát. Érvénye­sül a törvény: meghatározott termelési fejlettség megha­tározott társadalmi és ál­lamformát vonz. De eljut­nak — szinte észrevétlenül — többek között annak felis­meréséig is, hogy a vélet­lenek láncolatában a szük­ségszerv érvényesül. Az ér­zelmi ráhatástól indíttatva eljutnak az értelmi felisme­résig, a 2x2 józanság, s tu­domásul veszik: „csak a tör­vény a tiszta beszéd”. Tehát: minél jobban igyek­szik mindenki (a történe­lemtanár, a magyartanár) az lenni, „aminek nevezik”, te­hát minél jobban igyekszik mindenki végezni a maga dolgát, annál világosabbá válik, hogy ketten alkotnak egyet, külön-külön csak fél­igazságokat tudnak kimon­dani. Szükségük van egy­másra, de nem pótolhatják egymást. Az integrációnak a tanulóban kell megtörténnie, neki kell azt elvégeznie, a két tantárgynak ezt kell se­gíteni. Mindkettőjükre szükség van ahhoz, hogy az iskola érzelmileg és értelmileg ki­művelt fiatalokat neveljen a társadalomnak, amilyenek a létért folyó harc jelenlegi szakaszában az életben ma­radáshoz, a küzdelem to­vábbfolytatásához szükségel­tetnek. Kalászné Kállai Eszter Iskolai kirándulás, honvédelmi nap Ságvári Endre Gép- és Híradásipari Szakközépisko­la első, második és harma­dik évfolyama, mintegy öt­száz tanuló és a teljes ta­nári kar szerdán egészna­pos iskolai kirándulást szervezett a sárpentelei er­dei tornapályára, hogy — a szovjet—magyar barátság jegyében — megtartsák honvédelmi napjukat. A célt a Balatoni úti sa­roktól jó kedvű gyalogme­netben érték el. Ott osztá­lyonként három-négy rajt szervezve végrehajtották a kitűzött harci feladatokat. Eközben a tanári kar fér­fi és női tagjainak egy ré­sze a baráti katonai ala­kulattól kölcsönkapott, „gu­lyáságyúnak” elkeresztelt tábori konyhában főzte a tanárt, diákot, egyaránt, jó kedvre derítő ízletes ebé­det, a gulyáslevest. Az iskolának már régen kialakult, hagyományos, jó kapcsolata van a baráti ka­tonai alakulattal — tanul­mányi, sport- és kulturális téren egyaránt. Az ebéd után a hagyo­mányos diák­tanár labda­rúgó-mérkőzéssel zárult az egészséget, állóképességet fejlesztő kirándulás és hon­védelmi nap. Tóth János 13. OLDAL CSUVAS NÉPMŰVÉSZETI KIÁLLÍTÁS. A Szovjet Kultúra és Tudomány Házában Csuvasia népművészetét bemutató ki­állítás nyílt. A több mint száz nagyértékű népművészeti alko­tást bemutató kiállítást dr. Hoffmann Tamás, a Néprajzi Mú­zeum főigazgatója nyitotta meg. Képünkön: részlet a kiállí­tásból

Next