Fejér Megyei Hírlap, 1980. május (36. évfolyam, 101-126. szám)
1980-05-18 / 115. szám
FEJÉR MEGYEI HÍRLAP , 1980. MÁJUS 18 Tegnap délelőtt a Fejér megyei Művelődési Központban rendezték meg megyénk gyermekszínjátszóinak és színjátszócsoportjainak idei találkozóját. Az eseményen mese- és ifjúsági irodalmi adaptációkkal, valamint irodalmi és színpadi produkciókkal tizenegy csoport vett részt. Képünkön a Münnich Ferenc úttörőcsapat kisdobosai Lázár István Berzsián barátai című darabját adják elő (Fotó: Fási László) Agrártörténeti emlékek felkutatása Három évvel ezelőtt felhívást tett közzé három ágazati minisztérium, amelyben az agrártörténeti emlékek felkutatására, számbavételére, gondozására és közkinccsé tételére szólítja a lakosságot. E rendelet szélesebb körű megvalósítása érdekében nemrégiben a KISZ KB mezőgazdasági és falusi fiatalok tanácsa is felhívást tett közzé, amely az ifjúság figyelmét is felhívja a honismereti és agrártörténeti szempontból fontos munkára. Ezért kérik, hogy a 80/81-es akcióprogramokban „Ismerd meg szakmád történetét” jelszóval kerüljön felvételre ez a feladatvállalás is. Minden olyan termelőeszköz, szerszám, régi gép (például földművelő szerszámok, szövő- és fonóeszközök, régi cséplőgép, gőzeke stb.) épület, építmény (például régi csűrök, pajták, istállók, pincék, pincesorok stb.) felkutatására kérik a fiatalokat, amelyeket a mezőgazdasági és élelmiszeripari munkában használtak. Elsősorban azokról az emlékekről van szó, amelyek még nincsenek számba véve, és amelyeket még nem nyilvánítottak védetté. A feltáró munka során előkerült tárgyakról a tanácsoknál és a Magyar Mezőgazdasági Múzeumnál (címe: 1146 Budapest XIV., Városliget) kell bejelentést tenni. Célszerű megírni és lehetőség szerint fényképen szemléltetni a felkutatott agrártörténeti emlék jellegét és annak nevét, valamint azt, hogy hol tekinthetik meg a múzeum szakemberei. A bejelentett emlékeket értékelik, elbírálják és egyes esetekben meg is vásárolják. A szakértők által legértékesebbnek ítélt emlékek bejelentőit országos bemutatóval egybekötött találkozóra is meghívják, ahol munkájukat külön is elismerik. KOSSUTH RADIO 8.05: Útközben. 8.10: Öt kontinens hét napja. 8.20: Házy Erzsébet és Kónya Sándor Millöcker és Zeller operettjeiből énekel. 9.00: Minden versek titkai. 9.30: Daloló, muzsikáló tájak. 9.50: Szerkesztői üzenetek. 10.11: A klevi Oleg krónikája. 11.14: Vasárnapi koktél. 12.10: Édes anyanyelvünk. 12.15: A Vasárnapi koktél című műsor folytatása. 13.00: Az átültetett ember. Faragó Vilmos írása. 13.10: Bruno Walter vezényli a londoni szimfonikus zenekart. 13.52: Rádiólexikon. 14.22: Marian Anderson operaáriákat énekel. 14.40: Pillantás a világba. 15.14: Tinódi lantos Sebestyén dalaiból. 15.30: szegény gazdagok. Jókai Mór regénye rádióra alkalmzva a I. rész. 16.24: Vladimir Askenazi Chopin-műveket zongorázik. 16.40: Metronom. 17.10: Magyar előadóművészek. 18.02: András Béla feldolgozása: Szép Kalára — népballada 18.45: Bováryné. Flaubert regénye rádióra alkalmazva. II. (befejező) rész. 19.41: Tito Gobbi operafelvételeiből. 20.01: A popzenéről. 20.52: A Rádió Dalszínháza. 23.36: Olasz barokk kamarazene. 0.10: Magyar zene rézfúvókra. PETŐFI RÁDIÓ 7.00: Az unitárius egyház félórája. 7.30: Romantikus orgonamuzsika. 8.05: Mit hallunk? 8.30: Miska bácsi levelesládája. 9.20: Öt külföldi népdal gyermekkara és kamarazenekarra. 9.30: Világvasárnap. 10.33: A Magyar Rádió Karinthy Színpada. 11.30: Adámtól Éváig. 12.00: Jó ebédhez szól a nóta. 12.57: Szerencsepatkó. Horgas Béla mesejátéka. 14.05: Híres zenekarok albuma. 14.33: Táskarádió. 15.30: „Igazolatlan mulasztás” Hegyi Imre és Kovalik Márta dokumentumműsora. 16.00: Kovács Apollónia és Bojtor Imre népdalokat énekel. 16.35: Holnaptól nem szeretlek. Részletek Victor Máté—Huszár Erika zenés játékából. 17.00: Slágerek mindenkinek. 17.55: Mit üzen a Rádió? 18.31: Nótakedvelőknek. 19.20: A vasárnap sportja. Totó. Közvetítés az országos ökölvívó bajnokságról. 19.50: Tavaszi ujjongás — versek. 20.08: A Mar-.var Rádió esztrádzenekara játszik. 20.38: Társalgó. 22.35: Spirituálék. 23.10: Tánczene éjfélig. III. MŰSOR 7.00: A pécsi stúdió szerb—horváth nyelvű műsora. 7.30: A pécsi stúdió német nyelvű műsora. 8.08: Maros Rudolf műveiből. 8.31: Opera-művészlemezek. 9.25: Így láttam Kodályt. 10.10: Új Zenei Újság. 11.06: Nagy mesterek — világhírű előadóművészek. 13.03: sztárok sztereóban. 14.45: Itzhak Perlman hegedül. 15.00: Kapcsoljuk a 6-os stúdiót. Hangversenyciklus századunk zenéjéből. — vi 6. 16.05: Kis magyar néprajz. 16.10: Elmélet és gazdaság. 16.25: Világszínház. 18.10: Kapcsoljuk a Kaffka Margit gimnázium dísztermét. évszázadok vokális muzsikája — III/1. A prágai Madrgalisták hangversenye. kb. 18.53: A magyar széppróza századai. 112. rész. kb. 19.10: A hangversenyközvetítés folytatása. 19.50: Beethoven-művek. 21.30: Durkó Zsolt: Turner illusztrációk. 21.45: Kamarazene. 22.59: Elena Suliotis operafelvételeiből. BUDAPEST TV I 7.45: Idősebbek is elkezdhetik. Tv-torna (Ism.) (Sz). 7.50: Mindenki iskolája. Földrajz. Magyarorrszág természeti földrajza. (Ism.) 8.25: Kémia. Mindennapok kémiája (Ism.) 8.55: Óvodások filmműsora. Kisfilm-öszszeállítás. 1. segíts Nagyi! NSZK rajzfilmsorozat (Sz). 7. rész: Nincs hely a remetéknek. 8. rész: Autókigyó. 2. a szegfű. Lengyel rajzfilm. (Sz). 9.15: A Tenkes kapitánya. Ifjúsági tvfilmsorozat 12. rész: Nincs kegyelem. (Ism.) 9.40: Játsszunk bábszínházat! XIII/8. rész: Kezem... lábam... (Sz). 10.15: Hírek. 10.20: Olivér. Magyarul beszélő, angol—amerikai filmmusical. (Ism.) (Sz). 15.05: Aki dudás akar lenni. Fiatalok népzenei műsora. A keszthelyi Gazsai Együttes (Sz). 15.20: A Közönségszolgálat tájékoztatója. 15.25: Anglia—Magyarország—Wales—Hollandia. Válogatott férfi atlétikai verrseny. Közvetítés Cambranból. (Sz). 16.25: Illés Béla: Honfoglalás. Tv-film III/1. rész. (Ism.) 17.30: Reklám. 17.35: Műsorainkat ajánljuk. (Sz). 18.00 Lehet egy kérdéssel több? vetélkedőműsor. 18.30: Reklám. (Sz). 18.40: Idősebbek is elkezdhetik. Tv-torna. (Sz). 18.45: Esti mese. (Sz). 19.00: A Hét. (Sz). 20.00: Hírek — Totóeredmények. 20.05: 6. Archibald! Magyarul beszélő, francia film. (Sz). 21.30: Üvegszív. Kati és a Kerek Perec együttes műsora. (Sz). 22.00: Rákos Sándor. Portréfilm. (Ism.) 22.45: Hírek. BUDAPEST TV II 16.25: Anglia—Magyarország— Wales—Hollandia. Válogatott férfi atlétikai verseny. Közvetítés. (Sz). 18.30: cselgáncs Európa Bajnokság. Közvetítés Bécsből, felvételről. (Sz). 19.00: A Hét. (Sz). 20.00: Hírek — Totóeredmények. 20.05: Telesport: 1. Forma I. Autóverseny. Közvetítés Monte Carlóból, felvételről. (Sz). 2. Sporthírek. (Sz). OSZTRÁK TV I 13.45: Ha a szerelem ingatag. (6.) 14.15: Hello Dolly. Filmmusical. 16.30: Csipkerózsika. Mesejáték Grimm meséjéből. 17.05: Kutya és macska. Rajzfilm. 17.15: Maja, a méhecske. Rajzfilmsorozat. 17.40: Jó éjszakát gyerekek. 17.45: Idősek klubja. 18.30: Rendevú állatokkal és emberekkel. 19.00: Vasárnapi osztrák képek. 19.30: Tv-híradó. 20.00: Sporthírek. 20.15: Az idő változása. Tv-film. 21.40: sporthírek. 22.05: Hírek. OSZTRÁK TV II 14.00: Poldark. Filmsorozat. (11.) 14.50: Sport délután. 18.30: Okay. Ifjúsági magazin. 19.30: Tv-híradó. 20.00: Heti körkép. 20.15: Portréfilm Gottfried von Einem zeneszerzőről. 21.00: Bécsi ünnepi Hetek 1980. Minisztérium Játék közvetítése a Theater an der Wienből. BELGRÁD TV 1 9.00: Barázdák — faluműsor, utána gyermekműsor magyar nyelven. 10.00:Elemibb iskola — gyermekműsor. 11.30: Népi muzsika 12.00: Földművelőknek. 13.00: Jugoszlávia, jó napot! — tájékoztató-szórakoztató műsor. 14.30: Időgép — angol játékfilm gyermekeknek. 16.00: Néha vasárnap. 19.15: Rajzfilm. 19.27: Ma este bemutatjuk. 20.00: Teljes gőzzel — drámasorozat. 21.05: Dokumentumsorozat. 21.55: Szórakoztató zene. 22.10: Sportszemle. BELGRÁD TV II 14.20: Mondte Carlo: Autóversenyek. 16.30: Trzic: Körpályás motorverseny világbajnokság. 17.30: Ismétlések. 19.27: Ma este bemutatjuk. 20.00: Külföldi do kumentumműsor. 20.45: Tegnap, ma, holnap. 21.05: Harper — amerikai játékfilm. SZLOVÁK TV I 9.00: Hírek. 9.05: Gyermekműsor 9.30: Kicsinyek műsora. (Sz). 10.05: A páncélököl — Ifjúsági tv-játék. 11.05: A Sportka számainak húzása. 11.15: Garis: Merkur jegyében — tv-filmsorozat 1. rész. (Ism.) 12.30: Heti hírösszefoglaló. (Sz). 15.10: Hírek. 15.25: Öröklődő foglalkozások. 16.10: Visszhang — riportműsor. 16.30: Szórakoztató műsor. 17.15: Egy hét a képernyőn — műsorajánlat. 17.30: Ahol minden folyónak napja van — cseh film. (Sz). 19.10: Esti mese. 19.20: Időjárásjelentés. 19.30: Tv-híradó. 20.00: Vasárnapi versműsor. (Sz). 20.10: Egy ház és lakóima 2. rész. 21.35: Sporthíradó. 21.50: Forma 1 autóverseny VB Monaco nagydíjért. 22.30: A cseh filmharmonikusok műsora. (Sz). 23.00: Hírek. SZLOVÁK TV II 18.15: Hírek. 18.30: Országos tornász bajnokság. 19.30: Pedagógusok műsora. (Sz). 20.00: Prágai tavasz 1980. 22.00: A víz és a csillagok — román tv-film. (Sz). 22.45: Tv-híradó 1. (Ism.) A rádió és televízió mai műsora " Lehet-e, szabad-e a történelmet és az irodalmat együtt tanítani? A pedagógiai szakemberek az igények kielégítésének szorító kényszerében különféle átszervezéseket, modernizálásokat hajtanak végre az oktatásban, újabb és újabb megoldásokkal kísérleteznek, így merül fel a sok elgondolás között az is, hogy a történelem- és irodalomtanítást integrálják, vagyis a két tantárgyat öszszekapcsolják, együtt, egyszerre tanítsák. A történelem a tudomány része, az irodalom (az iskolában nem irodalomtudományt tanítunk) a művészeté. A tudomány a valóságot a törvények felől közelíti meg, ezeket igyekszik minél teljesebben felmutatni. Ezzel szemben a művészet az érzékszerveink által felfogható oldalról közelít a valósághoz. A történelemtanár, ha tanítja tárgyát, az emberiség sorsát irányító objektív törvényeket, az értelemre hat. Célja, hogy a tanuló felfogja ezeket, megismerje őket, segítségükkel igazodjon el a „látszatvilág”-ban, s értse meg: aszerint lesz ura a világnak, amennyit magáévá tesz ezekből. A minél jobb megértés érdekében a tanárnak ezeket a törvényeket a gyakorlatban, „működés közben” kell megmutatnia, így „mellékesen”, segédeszközként megtanítja a történelmi eseményeket is. Objektív törvény: a termelőeszközök meghatározott foka meghatározott termelési viszonnyal alkot vonzatot. Ennek megértésére például nagyon alkalmas a nagy francia forradalom. Az is objektív törvény azonban, hogy a társadalom életében a szükségszerű mindig látszólagos véletlenek láncolataként jelenik meg. Ennek bizonyítására kell a tanárnak — akarva akaratlanul — állandóan szemléltetni, illetve szemléletesen előadni. Ebben az esetben itt szóba kell hogy jöjjön — látszólagos okként — az 1788-as rossz termés, a király pipogyasága stb. így a történelemtanár minél jobban végzi a dolgát, annál inkább rászorul a szépirodalom és a szépirodalmi stílus segítségére. Egyegy jó hasonlat, jelenet egyegy jó jellemzés, a korérzés bemutatására egy korabeli műalkotás sokszor félórás elvont magyarázattól kíméli meg az előadót. Ezáltal azonban szinte észrevétlenül eljut a konkréthoz, az elvont társadalom-fogalomtól az érző, szenvedő emberhez, s módja van felismertetni a tanulókkal, hogy a történelemben, az objektív törvények vasrácsai között micsoda drámai küzdelmet folytat létéért az ember, s hogy csak a győztesek és vesztesek változnak, a küzdelem örök, így az érzelmi ráhatásból eljut az érzelmi ráhatásig, ami pedig az irodalom, a művészet területe. De ha dialektikusan gondolkozunk, rájövünk, hogy az irodalomtanár viszont, ha jól csinálja dolgát a látványból kiinduló érzelmi ráhatástól szükségszerűen eljut az értelemig a látszatok mögött kérlelhetetlenül ható törvényekig. Megintcsak köztudott hogy a művészet érzékletes vagyis érzékszerveink által felfogható világot állít elénk a valóságos világ részletelemeiből összeállítva, így a művészet is valóságrészletet ad? Látszólag! Ugyanis a művészi valóságrészlet ott magasabbrendű a tényleges valóságrészletnél, hogy az „sűrítmény”, „koncentrátum”, valójában két egymással szembenálló valóságrészletet, annak igazságát tartalmazza, így a teljes élet illúzióját adja teljes, való életigazságokkal. (Nagyon leegyszerűsítve) egy igazi műalkotás úgy ábrázolja X-et, vagy Y-t, hogy mielőtt a túlzott optimizmus vagy a túlzott kétségbeesés erőt venne rajtunk, felsejlik bennünk: az élet változatos, változékony, az emberek különbözők.) A fentieket egyébként a zseniális József Attila fogalmazta meg, mikor kimondta: a művész a nem szemléleti végső világegész helyett egy szemléleti végső világegészet teremt. Mivel a művészet érzékletes, az érzelmeinkre hat először. Az irodalomtanár tehát minél erősebb részvétet akar kiváltani Rómeó és Júlia sorsa iránt, annál érzékletesebben kell felidéznie személyüket. Ahhoz, hogy ez minél jobban sikerüljön, egyre jobban kell megeleveníteni környezetüket, a társadalmat, a kort. A tanulók az érzelmektől indíttatott vizsgálódás közben egyre-másra fedezik fel a valódi világra is vonatkoztatható kisebb-nagyobb érvényességű igazságokat, így azt is, hogy Rómeó és Júlia látszólagos véletleneken múló gyászos végének egyik legfőbb oka: a társadalom bizonyos fejlettségi fokán, a feltörekvő polgárság kiegyezik az uralkodóval, aki a tőlük kapott pénzen zsoldossereget tart, s felszámolja a feudális anarchiát. Érvényesül a törvény: meghatározott termelési fejlettség meghatározott társadalmi és államformát vonz. De eljutnak — szinte észrevétlenül — többek között annak felismeréséig is, hogy a véletlenek láncolatában a szükségszerv érvényesül. Az érzelmi ráhatástól indíttatva eljutnak az értelmi felismerésig, a 2x2 józanság, s tudomásul veszik: „csak a törvény a tiszta beszéd”. Tehát: minél jobban igyekszik mindenki (a történelemtanár, a magyartanár) az lenni, „aminek nevezik”, tehát minél jobban igyekszik mindenki végezni a maga dolgát, annál világosabbá válik, hogy ketten alkotnak egyet, külön-külön csak féligazságokat tudnak kimondani. Szükségük van egymásra, de nem pótolhatják egymást. Az integrációnak a tanulóban kell megtörténnie, neki kell azt elvégeznie, a két tantárgynak ezt kell segíteni. Mindkettőjükre szükség van ahhoz, hogy az iskola érzelmileg és értelmileg kiművelt fiatalokat neveljen a társadalomnak, amilyenek a létért folyó harc jelenlegi szakaszában az életben maradáshoz, a küzdelem továbbfolytatásához szükségeltetnek. Kalászné Kállai Eszter Iskolai kirándulás, honvédelmi nap Ságvári Endre Gép- és Híradásipari Szakközépiskola első, második és harmadik évfolyama, mintegy ötszáz tanuló és a teljes tanári kar szerdán egésznapos iskolai kirándulást szervezett a sárpentelei erdei tornapályára, hogy — a szovjet—magyar barátság jegyében — megtartsák honvédelmi napjukat. A célt a Balatoni úti saroktól jó kedvű gyalogmenetben érték el. Ott osztályonként három-négy rajt szervezve végrehajtották a kitűzött harci feladatokat. Eközben a tanári kar férfi és női tagjainak egy része a baráti katonai alakulattól kölcsönkapott, „gulyáságyúnak” elkeresztelt tábori konyhában főzte a tanárt, diákot, egyaránt, jó kedvre derítő ízletes ebédet, a gulyáslevest. Az iskolának már régen kialakult, hagyományos, jó kapcsolata van a baráti katonai alakulattal — tanulmányi, sport- és kulturális téren egyaránt. Az ebéd után a hagyományos diáktanár labdarúgó-mérkőzéssel zárult az egészséget, állóképességet fejlesztő kirándulás és honvédelmi nap. Tóth János 13. OLDAL CSUVAS NÉPMŰVÉSZETI KIÁLLÍTÁS. A Szovjet Kultúra és Tudomány Házában Csuvasia népművészetét bemutató kiállítás nyílt. A több mint száz nagyértékű népművészeti alkotást bemutató kiállítást dr. Hoffmann Tamás, a Néprajzi Múzeum főigazgatója nyitotta meg. Képünkön: részlet a kiállításból